Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (2005)

autoreview

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (2005)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 3.0 TDI quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfecte auto, maar niet goedkoop

  • 165.000 km

De Audi A4 3.0 TDI Quattro is technisch een zeer verfijnde auto. Een paar dagen geleden 1700 km aan één stuk gereden en het is verbazend dat je dan nog (relatief) fris uit de auto komt. Ik rijd de 204 pk variant waarbij de auto snel is maar met de snelle opgefokte tdi'tjes (b.v. Golfje GTD) heb ik toch op korte stukken lastig. Op de Autobahn zeer indrukwekkend, 235 echte km/uur is briljant. Hij blijft aan de weg kleven, mede dankzij zijn zware gewicht :-) maar ook de Quattro. Mijn broer heeft een v70 2.5 t en die is stukken onrustiger op hoge snelheden maar is wel op de korte stukken sneller door de soepelere benzine motor. Ook mijn Mercedes E (het nieuwe type) is veel 'losser' op hoge snelheden en metname lange bochten op de Autobahn geeft zweterige handjes.

Kosten:
Mocht je deze auto overwegen om aan te schaffen dan raad ik alleen de liefhebber deze auto aan. De verzekering en wegenbelasting zijn erg hoog. Het verbruik ligt bij mij tussen de 1:13 en 1:14, echter ik heb geen automaat maar een handbak. Ik vind het verbruik fair, als je echt je best doet, zeker op lange stukken, kun je de 1:15 halen zonder constant 100 te hoeven rijden.

Comfort:
Met de sportstoelen is het zitcomfort onovertroffen (verlengbare stoelzitting), pas wel op met grote wielen. Die van mij heeft een sportonderstel, ik had prachtige 17 inch wielen aangeschaft, maar mijn zoontjes zaten stuiterend op de achterbank. Toen het gevoel 'papa moet ook zo nodig' te sterk werd heb ik maar weer brave 16 inch velgen gekocht.

Conclusie:
Prachtige auto, zes cilinder klinkt prachtig vol en blijft heerlijk om naar te luisteren, en te rijden. Kosten hoog, betrouwbare probleemloze auto.

Nog steeds zonder problemen

  • 178.000 km

Auto bevalt nog steeds goed. Verbruik blijft stabiel tussen de 1:13 en 1:14. Net mee naar Gibraltar gereden en dat ging uitermate comfortabel. Groot onderhoud viel goedkoop uit, niets groots en alleen maar filters en olie. Olie verbruik zo goed als afwezig gelukkig. Wel het deurtje van het dashboardkastje vervangen, was gebroken bij de scharnier. Kwam waarschijnlijk door de koude. Weer even 100 Euro inleveren bij de garage.

Ben wat om me heen aan het kijken voor wat anders maar ben toch wel erg aan de auto gehecht geraakt. De eerste keer in mijn leven na vele auto's versleten te hebben. Wederom, fijne auto maar gezien de kosten wel voor de liefhebber. Oja, Quattro is leuk met dit weer. De overige dagen wel aardig maar niet heel wezenlijk, nu dus wel en wat een verschil!

Steeds zuiniger

  • 190.000 km

Nou ja, de titel doet vermoeden dat ik misschien 1:20 rijd. Maar niets is minder waar. Ik rijd nu tussen de 1:13,5 en 1:14 wat een prachtige waarde is voor deze auto. Je merkt het enorme effect van korte stukjes bij deze auto. Kindjes brengen/halen met deze auto is een dure aangelegenheid, verbruik gaat richting 1:10. Maar netjes 120 op de snelweg dan wordt het eerder 1:14.

Auto is nog steeds zonder problemen. Een kleine beurt gehad van 240 Euro, dat viel dus erg mee. Nu heb ik hem sinds enige tijd ook niet meer bij de Audi dealer in onderhoud. Deze gooien teveel olie in de motor (tot 2 keer toe) wat natuurlijk een schande is en mogelijk desastreus voor de motor.

Verder weinig te melden. Zit te overwegen of het slim is om de auto over de 200.000 km te laten lopen ivm de restwaarde. Maar goed, de autohandel kost ook altijd veel geld. Iemand nog een mening hierover???

Verkocht

  • 220.000 km

Zo, de Audi is verleden tijd. Ik heb enorm van de auto genoten en heb tot op het laatste moment geen enkele grote problemen gehad. Wat een genot was deze auto maar economisch was hij niet. Nu ik veel rijd voor mijn werk wordt het echt een te dure hobby.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.