Audi A4 Avant 2.7 TDI Pro Line (2007)

autoreview

Audi A4 Avant 2.7 TDI Pro Line (2007)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.7 TDI Pro Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De nieuwe 2.7 TDI - weliswaar bekend uit de A6 - is sinds de zomer van 2006 leverbaar in de A4. Hoewel er nergens met de auto kon worden proefgereden, zelfs niet bij de importeur, heb ik me laten overtuigen door de cijfers en het enthousiaste verhaal van de dealer. Een positieve ervaring met dezelfde motor -handgeschakeld- in een A6 gaf de doorslag.

Na de eerste 2000 kilometer kan ik zeggen dat de auto met deze motor een genot is om in te rijden en om naar te luisteren. Dat laatste was in mijn vorige A4 wel anders. Zoals al vaak beschreven is, laat de 1.9 TDI vooral in koude toestand nogal duidelijk van zich horen; ook buiten de auto klonk die echt als een diesel. Het gegeven dat dat volgens de kenners met de latere 2.0 TDI eerder slechter dan beter is geworden, is voor mij een belangrijke overweging geweest om die niet aan te schaffen. Hoe anders is dat met de 2.7 zescilinder diesel. Je moet goed opletten om te horen dat er een zelfontbrander onder de kap ligt. Bij stevig gasgeven hoor je de motor wel werken, maar dat is zo’n plezierig geluid dat ik er soms de radio voor uitzet. Dat de auto met deze motor goed vooruit wil spreekt voor zich, en dat daar ook een deel van het plezier in zit net zo goed.

Het enige minpuntje tot dusverre is het verbruik. Ik haal de fabieksopgave bij lange na niet en mag blij zijn gemiddeld op 7,6 l/100 km uit te komen. In mijn vorige A4, ook met multitronic, haalde ik met gemak 5,6 l/100 km. Ik hoop daar wat dichter bij in de buurt te komen als de motor meer ervaring heeft.

Update 17.000 km

Na een kleine 5 maanden nog steeds erg tevreden met deze aanschaf. Alles functioneert naar behoren, nog geen rammel of kraakje te horen. Er is een kleine ergernis in de vorm van een bijgeluid bij het automatisch centraal ontgrendelen (tankdop?), maar daar laat ik bij de eerste beurt wel naar kijken.

Luxeprobleem zijn de mogelijkheden van het Audi navigatie- en audiosysteem: daar kan zoveel mee dat ik me nog steeds suf zoek voor ik toch redelijk basale functies heb gevonden. Het vorige systeem was veel gebruiksvriendelijker. Voorbeeld: om van voorkeuzezender te wisselen moet je nu door een menu, terwijl er voorheen gewoon zes voorkeuzetoetsen onder handbereik zaten. Ander voorbeeld: ik ben er na vijf maanden studie nog steeds niet achter of ik nu per ongeluk in de geheugenmodus de RDS heb uitgezet of dat Audi die mogelijkheid om onduidelijke redenen heeft geschrapt, wat erg irritant is omdat ik nu geen flitsinformatie meer in het scherm zie als ik een voorkeuzezender aan heb staan.

Het verbruik is gelukkig verbeterd. Ik scoor nu op mijn dagelijkse rit van huis naar kantoor geregeld 6.8 l/100 km, wat ik ook gezien de fabrieksopgave heel acceptabel vind.

De combinatie van deze motor met een multitronic is een echte aanrader. Audi heeft de techniek kennelijk weer verbeterd, want bij mijn vorige A4 dacht ik toch nog iets van het jarretel-geluid te horen dat in mijn beleving hoorde bij een CVT. Dat is nu helemaal weg, waardoor eigenlijk alleen de voordelen overblijven (o.a. geen vermogensverlies/geen extra verbruik). Geinig is ook de sportstand: er zijn 7 verzetten ingeprogrammeerd en de bak ’schakelt’ dan als een gewone automaat. Dat maakt het de moeite waard deze stand af en toe in te schakelen, wat ik in mijn vorige auto eigenlijk nooit deed. Het blijft leuk om te zien hoe snel je dan op het andere verkeer uitloopt, zonder meteen tot ver boven de maximumsnelheid te hoeven doortrekken.

Nog iets anders: na drie auto’s met lichte stoffen bekleding (nagenoeg probleemloos, viezigheid klop of borstel je er zo uit) heb ik mij met de komst van een kleine zwarte bekleding laten aanpraten. In een dagelijks gevecht met stofjes, pluisjes en andere ongerechtigheden verwikkeld zijnde vraag ik mij zo langzamerhand af wie bedacht heeft dat die kleur minder besmettelijk zou zijn. Volgende keer toch maar weer ’licht’, dus.

PROBLEMEN

Geen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.