Audi A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Alleen maar problemen
- 160.000 km
Na een drie jaar in een Audi A6 te hebben gereden, zocht ik een station met quattro aandrijving. Dit heb ik gevonden in een full-options A4 Station, uit Duitsland geïmporteerd.
Zoals deze auto rijdt (2.5TDI/V6 180PK, tiptronic-automaat en quattro), zal ik niet snel meer rijden. Wat een genot om die vierwielaandrijving i.c.m. een automaat te rijden. Vooral in de sneeuw en op glad wegdek een pret om mee te rijden. Echter is mijn enthousiasme al snel getemperd. Om een lang verhaal kort te maken: in 48 maanden tijd, ben ik in totaal 9.100 euro kwijt geraakt aan onderhoudskosten. En dan heb ik veel van het onderhoud nog in Duitsland (bij Audi) laten uitvoeren, omdat het daar goedkoper is dan in Nederland.
De problemen in chronologische volgorde:
- Continu gaan lampen e.d. kapot, zoals stadslichten en dashboardlichten.
- Geluid van de speakers (voornamelijk linksvoor) valt weg.
- Ruitenwisserbladen lijken het maar een half jaar vol te houden, daarna maken ze de ruiten niet meer goed droog en schoon.
- Waterpomp lek en dus vervangen.
- Distributieriem vervangen (veel duurder omdat het een V6-motor blijkt te zijn - is geen mankement maar nergens vooraf verteld).
- Accu vervangen; na een jaar weer kapot en vervangen.
- Handremkabel vastgeroest (omdat het een automaat is, in de P-stand en geen handremgebruik)
- Handremkabel na een jaar optisch beschadigd en weer moeten vervangen.
- Ruitenwissermotor doorgebrand en geheel moeten vervangen.
- Parkeersensor ging roesten, moest vervangen en gespoten worden in kleur carrosserie.
- Auto trok na vervaning banden scheef, waardoor banden afsleten. Vaak banden moeten vervangen, scheef trekken na vervangen spoorstangen en -kogels niet te verhelpen. Wel alles moeten betalen.
- Kortsluiting in bedrading xenon-lampen, waardoor hele unit en xenon-lampen vervangen moesten worden.
- Achterklep sluiting sloot niet meer.
- Schuif/kanteldak werkte niet meer.
- Ramen gingen niet goed meer open/dicht.
- Problemen met het starten van de motor.
Verder nog aandachtspunten om te overwegen, als je deze auto wil aanschaffen:
- distributieriem V6 motor duurder;
- remschrijven en -blokken slijten zeer snel (en ik reed er rustig mee);
- om de 30.000 km een grote beurt (omdat het een V6 motor blijkt te zijn), kleine beurten blijken hier niet voor te zijn.
- slechte service van Audi Nederland - in Duitsland wordt je met alle egards behandeld.
- bij bepaalde series met deze motor (V6/2.5TDI) blijkt dat er een slechte kwaliteit nokkenas is gebruikt, waardoor er slijpsel in de motor komt; gevolg: vervangen nokkenas. Bekend bij audi, maar ze wilden niet toezeggen dat dit onder garantie zou verholpen worden, indien dit bij mij zou optreden. Voor meer informatie, zie Audiforum.
Na klachten hebben ingediend bij Pon en de dealers, geen coulance gekregen op welke reparatie dan ook. Ze beriepen zich op het feit dat de auto buiten garantie valt.
Al met al dus een drama geweest. Voor mij geen Audi meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.