Audi A4 Avant 2.0 TDIe 136pk Pro Line (2012)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDIe 136pk Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hou 'm vooral boven de 1.750 RPM

  • 50.000 km

Een volgende stap lag binnen handbereik ofwel meer leasebudget. Ik was overigens uiterst tevreden over de v50 2.0D. Een mooie betrouwbare, fijne en redelijk pittige auto alleen waren de A labels van de V50 (toen in eind 2011) qua power en motor souplesse een stap terug. Mijn oog was gevallen op de prachtige A4 Avant. Na een haastige proefrit in een 2.0T A4 Avant werd de TDIE 136 PK pro line (business pakket) besteld. Volgens de garage reed dat ongeveer hetzelfde. (Dus niet. )

Tot mijn verbazing kon ik de auto ineens 5 maanden eerder afhalen. Heel gezellig allemaal - bij de dealer mocht ik het zeil zelf van de auto wegtrekken. Wow. Wat een gave bak. Bij het wegrijden werd ik er nog eens aan herinnerd dat de auto gigantisch licht rijdt en extreem licht stuurt. Na de eerste stuurbeweging op de grote weg trok de auto al een beetje. Soms een klein schokje naar links en soms een klein schokje naar rechts. Alsof er geen exact midden was. Raar en zo nu en dan heeft de auto het nog wel eens.

Nog geen maand later lag er een brief van de Audi op de deurmat. Of ik een chip in de auto wilde. Kosten 1.780 EUR. Nou liever niet. Alhoewel. De V50 2.0D kon ik - als ik eenmaal reed - gewoon in z'n twee laten staan. (En trouwens ook wegrijden.) De Audi slaat dan met een gigantische schok af. Help! Daarbij moet ik in de eerste versnelling best veel bijgassen en met de koppeling spelen om niet schokkerig / stoterig weg te rijden. Deze ergernis heb ik bij de garage gemeld. Er is zelfs nog iemand van de Audi meegereden die dit euvel ook bevestigde. Antwoord:"Dit is omdat de auto anders niet aan de milieu-eisen voldoet." Slechtste antwoord ooit en een concessie niet des Audi's.

Na 20.000 KM:
- Euvel met de wielophanging. Zodra wielen schuin staan en je langzaam een drempel oprijdt dan hoor je een "klak".
- De versnellingspook voelt wat sponzig aan vergeleken bij de V50.
- De TDIe lijkt niet echt op de motor af te remmen zoals andere diesels. Het rijdt (helaas) een beetje als een benzineauto.
- Als de ruiten beslaan zie je de afdrukken van de zuignappen nog zitten. (Moet ikzelf maar eens wegpoetsen)
- Boven de 2.000 toeren trekt de A4 heerlijk door naar de 4.000. Daaronder is het echt wachten of minimaal een versnelling terug. De V50 (ook 320Nm) kon je vanaf 80 km/u in de zes laten. Altijd power. De A4 gooi ik dan terug naar de vierde versnelling als ik een beetje wil accelereren.
- Heerlijke reisauto. Ook achterin.
- Wegligging is echt meer dan prima. De V50 voelde wat directer en stugger aan.
- Super lage instap.
- Dashbord: Erg druk, kitscherig en de knoppen voelen wat plastic-achtig aan.
- MP3 gewoon via SD kaartje. 2 sleufjes.
- Update navigatie 300 EUR (schande)

Volgende keer weer een A4? Wat dacht je van de V60 D4? Het zal wel aan mij liggen maar ik ben niet echt onder de indruk van Audi. Op de buitenkant na dan.

Probleem : Vliegwiel vervangen na 3 jr

  • 100.000 km

Na 100.000 KM en 3 jaar heeft de Audi mijn klacht serieus genomen. Ik moest altijd veel bijgassen bij het optrekken en dan nog steeds bokkend wegrijden. In z'n 2 stapvoets een oprit opdraaien was geen optie. Sloeg de motor (met een harde boem) af. Hele versnellingsbak eraf (aldus de Audi garage die het probleem 'wel' heeft getackeld) en het probleem was het vliegwiel. Vandaar de titel "Hou 'm vooral boven de 1.750 rpm"!
Hulde aan Audi Forepark die de klacht heel serieus nam en heeft opgelost. Andere garage zal ik maar niet noemen.
Hij rijdt nu eindelijk zoals een Audi hoort te rijden. Echt fantastisch! Pakt goed op. Soepel en krachtig. 3 jaar en 100k mee gereden. Tikje in het stuur was na 30k weg.

clutch jugger

  • 130.000 km

Wederom problemen met het vliegwiel. DMF of 2de massa vliegwiel op de koppeling.

Vanaf dag 1 tot heden ten dagen: Bokken / bijna afslaan / stoten / hevig schudden bij optrekken / wegrijden in de eerste versnelling. Zowel koud als warm na een snelweg rit.Kan ook ontstaan op hobbelweg. Soms dagen geen last maar lijkt nu weer steeds vaker terug te komen.

Meestal na overleg met de lease maatchappij hebben de monteurs bij de Audi garage er nooit last van ;-) Vervangen DMF bij Audi is niet onder de EUR 3.000 denk ik. Alleen binnen desbetreffende garantie past Audi eventueel 1 maal coulance toe en lost het tijdelijk op door het DMF te reviseren.
Het is gewoon een engineerinsfout.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum