Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk (2009)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TDI 143pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 2 maanden

  • 6.000 km

Ongeveer 2 maanden heb ik mijn nieuwe A4 Avant in gebruik genomen.

Heb hiervoor 4 BMW's gehad en dit is de eerste Audi. Keuze voor Audi was zowel het uiterlijk als de binnenzijde; beiden vond ik gewoon mooier dan de huidige 3 serie. Werd overigens ook heel goed geholpen bij de Audi dealer in Dordrecht.

Het is een A4 avant in zwart metallic met de 2.0 TDI 143 pk dieselmotor. Heb er 17" LM velgen onder laten zetten, een sportonderstel en gekozen voor chromen dakreling en sierlijsten.
Verder de proline business uitvoering, gescheiden climate control, opbergpakket, afneembare trekhaak en sportstoelen met leren bekleding in mustang bruin (leer achteraf ingebouwd).

Rijeigenschappen:
Ben zeer tevreden over de rijeigenschappen. Vooral de commonrail dieselmotor is fantastisch: stil, snel en je hebt altijd trekkracht. Dat is echt een heel verschil met de BMW318i benzine. Die had ook 143pk, maar het verschil is enorm. Een sterkere motor dan de 143pk heb je echt niet nodig.
Het sportonderstel stuurt strak en is onder de meeste omstandigheden niet te hard geveerd. Alleen als je langere tijd op slechte wegen rijdt, zoals onlangs op het Franse platteland, dan ervaar je dat hij behoorlijk hard geveerd is. Gewoon in Nederland is het prima, maar rij je veel op slechte wegen denk dan na of je wel een sportonderstel wil.

Auto stuurt strak door de bochten, alleen zeker in langere bochten is het geen BMW.

Interieur:
Interieur vind ik heel mooi. Het mustang leer staat echt heel mooi bij de zwarte buitenkant en grijze binnenkant. Het is ook heel netjes gemonteerd, dus dat is wat mij betreft echt een aanrader en ook veel voordeliger dan af fabriek. De sportstoelen zitten echt heel goed. Had in de BMW ook sportstoelen maar deze zitten nog beter. Als je veel rijdt, zou ik dat zeker doen. Ze zijn hun geld echt dubbel en dwars waard.

Opbergpakket vind ik wat tegenvallen, vooral de opbergvakken onder de stoelen zijn erg klein, daar past bijna niets in.

Multimedia:
Hier merk je echt dat de nieuwe A4 een nieuw model is. Zeker vergeleken met de E46 van BMW. De MMI interface heb je zo onder de knie en werkt intuatief en eenvoudig.

Het audi sound system dat bij het proline business pakket zit geeft een zeer goed geluid en de CD wisselaar voor 6 CD die ook MP3 leest is top. Met 6 CD's met MP3 heb je aardig wat te beluisteren. Gewoon goed systeem.

Het standaard navigatiesysteem met de pijlen werkt op zich wel, maar doet je een beetje denken aan de beginperiode van de navigatiesystemen. Dat is echt niet meer van deze tijd. Omdat ik de meerprijs voor het uitgebreide systeem te duur vond heb ik er een losse TomTom GO 740 bij gekocht.

Telefoon via bluetooth werkt wel weer heel goed. Na 1 minuut is alles gesynchroniseerd en is je telefoonboek gesynchroniseerd en kan je zelfs de laatst gedraaide nummers (voordat je in de auto kwam) nog oproepen op je stuur.

Problemen:
In het begin had ik water onder de bestuurdersmat. Bleek een lek te zijn in de slang van de ruitensproeier. De slang van de achterruitensproeier schijnt ergens over de bodem van de auto te lopen en die was lek. Is snel verholpen.

Kreeg toen als leenauto een A4 van het vorige type mee en dan merk je pas welke enorme sprong voorwaarts Audi heeft gemaakt met de nieuwe A4. Ik dacht eerst dat het een A3 was, zo krap. Het vorige model zou ik nooit gekocht hebben, dan was mijn BMW stukken beter.

Verder heb ik, wat ik bij anderen ook lees, regelmatig probelemen om de sleutel uit het contact te krijgen. Dan moet je weer starten en dan gaat hij wel los. Dat is echt wel 1 op de 3 keren het geval.

Ook vind ik het schakelen niet altijd soepel gaan, vooral als je terugschakelt van 3 naar 2 of hem bij een stoplicht in zijn eerste versnelling moet zetten. Heb ook niet het gevoel dat het soepeler wordt.

Voor de rest doet hij het prima.

Conclusie:
Tot heden zeer tevreden met de A4. Zelfs een fervente BMW liefhebber rijdt er met plezier in.

Na 34.000 km en 8 maanden

  • 34.000 km

Inmiddels heb ik de A4 nu z'n 8 maanden en staat de teller op 34.000 km. Twee weken geleden de eerste beurt gehad en tot op heden is er geen enkel probleem.

Helaas heeft hij wel z'n eerste schade. Eind mei stond hij tijdens de hagelbuien op Schiphol geparkeerd en toen we terugkwamen bleek het dak en de motorkap vol met hageldeuken te zitten. Schade is inmiddels volledig hersteld, maar het blijft toch zonde.

Het slechte schakelen naar de 1e en 2e versnelling is nu over en gaat nu wel soepel. Volgens de dealer gaat dat in de winter als de versnellingsbakolie wat kouder is mogelijk minder soepel. Ben dus benieuwd of het van de winter weer slechter gaat of dat het toch de nieuwigheid was. Met de sleutel die na het afzetten niet uit het gat wilde heb ik ook geen problemen meer. Misschien eindelijk de goede slag te pakken? Het valt wel op dat als er mensen in rijden die er niet regulier in rijden ze soms moeite hebben met starten, dus het is toch een bepaalde manier van de sleutel erin doen en eruit drukken.

Ik rij er nog steeds met heel plezier in en ook het sport onderstel zou ik niet willen missen. De 143 pk diesel motor is echt een super motor en doordat je zo weinig toeren maakt rij je heel relaxt. Een zwaardere motor is echt niet nodig; een lichtere zou ik ook niet kiezen, want deze is gewoon perfect.

Heb tijdens het schadeherstel nog een paar dagen in het oude model A4 gereden. Dan valt op dat de nieuwe A4 echt een hele grote stap voorwaarts is in ruimte, rijeigenschappen en comfort.

Kort samengevat: gewoon een hele fijne auto, rijdt geweldig en tot nu helemaal geen problemen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens