Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro Advance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 T FSI quattro Advance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 28 februari ben ik in het bezit van een nieuwe audi A4 2.0TFSI quattro advance. Voorafgaande de aanschaf van deze audi heb ik de nodige afwegingen gemaakt. Andere overwegingen waren: Volvo V50 2.5T AWD en de BMW touring 325i.
De volvo viel af ivm de (nog) krappere binnen afmeting en de beperkte aflegmogelijkheden. Daarbij kwam dat een even complete volvo prijstechnisch gelijk lag met de audi.
De BMW viel af door de hogere aanschafprijs bij een verder gelijkwaardige auto zonder awd. Een ander punt was dat mijn vrouw niet in een BMW gezien wilde worden (imago). Had wel iets meer binnenruimte bij een lekker klinkende 6cil. (alleen bij hoge toeren hoorbaar).
Bij de audi was met name de twijfel dat de A4 medio 2008 vervangen wordt door een nieuw model.
Na goede ervaringen met turbodiesels heb ik gekozen voor de TFSI ipv een 6 cil. Je merkt dat het rijdnamiek op een hoger plan ligt. Meer trekkracht bij lagere toeren bij gelijkwaardige pk’s. Daarnaast ligt de aanschafprijs enkele duizenden euro’s lager. Feit blijft dat een 6cil. beter in het gehoor ligt.
Bijkomend voordeel (van turbomotoren) is dat ik de audi via de audidealer heb laten tunen, nieuw vermogen: 235pk, 350Nm.
Door mijn werkzaamheden rijd ik veel in de stad. Het verbruik schommelt rond de 1:9. Langere snelwegritten bij 150km/u, 1:12. Al met al een redelijk gunstig verbruik.
Het is jammer dat audi standaard van die op wieldoppen lijkende l.m. velgen plaatst. Deze doen nu dienst als dragers van winterbanden. Gezien de hoge aanschafprijzen van mooie l.m. audivelgen heb ik gekozen voor zelf aangeschafte BBS velgen (ook door audi te leveren, maar veel duurder). Helaas kon bij de BBS velgen geen audi embleem geleverd worden (argument: wil BBS niet?!).
Bij aflevering waren enkele zaken die ik besteld had niet meegeleverd. Als extra waren de inklapbare spiegels en standkachel + voorventlatie niet geleverd. Het is onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren maar is door de dealer naar tevredenheid afehandeld. Standkachel achteraf geplaatst en voor de prijs van de inklapbare spiegels (250,-) is de audi getunend.
Chiptuning heeft het rijcomfort verhoogd zonder dat de auto nerveus is geworden.
Door de toegenomen Nm’s behoort het terugschakelen tot verleden tijd. Op de snelweg moest je voor vlotte inhaal acties tussen de 100-120km/uur terugschakelen naar de 5.
Daar ik relatief veel in de stad rij heb ik het sportonderstel afbesteld. Tijdens proefritten beviel mij het straffe onderstel ,dat er standaard bij geleverd wordt, niet. Wel sportiever weggedrag, maar ook dito afname rijcomfort, mn. in de stad en bij langere ritten. En ik met zeggen dat ik het sportonderstel nog niet heb gemist, ondanks de ritjes op vele kronkelige binnendoor weggetjes op weg naar huis bij een vlotte rijstijl.
De bij bestelde sportstoelen bevallen uitstekend, zeker op lange afstanden zijn ze zeer te waarderen.
Het quattro systeem is mij uitstekend bevallen, de aanwezigheid van dit systeem is goed te merken in snelle bochten en bij nat weer. De vele krachten worden door het quattro systeem perfect overgebracht op de ondergrond. Door het quattro systeem het sportieve van een achterwielaangedreven wagen en het voorspelbare van een voorwielaangedreven wagen zonder de nadelen van beide.
De afwerking is van hoogwaardig niveau, waar je ook kijkt, geen detail is overgeslagen. Mede door het lichtpakket is het lust voor je ogen bij avond-/nachtelijke ritten.
Wat tegenvalt is de binnenruimte. Voorin heb je niet te klagen, dat is spreekwoordelijk het cockpit gevoel of het perfecte maatpak waarbij het niet te ruim is waardoor je niet het gevoel van afstandlijkheid hebt zoals in een A6.
Maar acherin is het krap. Gelukkig is ons zoontje 3jaar, dus dat zal de komende jaren geen problemen geven. Maar goed dit was bekend voor de aanschaf.
De auto is ook niet vrij van een enkel piepje of kraakje die te horen zijn bij het nemen van drempels.
Overall komt de auto solide en duurzaam over bij goede rijeigenschappen. Tot op heden geen enkele spijt van de aanschaf.
Rond de 20.000km plaats ik een update.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren