Audi A4 Avant 1.9 TDI 110pk (1997)

autoreview

Audi A4
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieurAudi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.9 TDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Plus:
Ontwerp is prachtig
Prestaties zeer goed voor een diesel
Verbruik zeer laag (1 op 18-20)
Comfort
Weggedrag

Min:
Windgeruis vanaf 130 is bovengemiddeld
Veel onderhoudskosten
Motor iets te luidruchtig bij optrekken.
Niet veel ruimte op de achterbank.

Voorzien van proline pakket (echte aanrader, climatronic, cruise control, middenarmsteun voor) maakt de auto een echte kilometervreter.
Auto is licht in vergelijking met de concurrenten en dat merk je in het verbruik.

Onderhoudskosten zijn veel te hoog, niet wat je bij een degelijke auto verwacht, zie problemen.
16-5-2007: Ik durf nu wel te stellen dat het onderhoud niet goedkoop is maar gelukkig dalen de kosten de laatste jaren weer.

6-3-2008: Gebruikskosten bijgesteld naar 4 sterren, onderhoud is gemiddeld echt niet te duur.

08-1-2009: Mijn doel is zo lang mogelijk door te blijven rijden, auto is compleet afgeschreven maar voldoet prima voor dagelijks gebruik. Zo lang de reparaties binnen de perken blijven hoef ik geen andere.

01-04-2009: Omdat auto veel onderhoud nodig heeft (airco, wielophanging, distributierie, grote beurt, moeilijke start bij koud weer en 4 nwe banden) en deze kosten behoorlijk gaan oplopen keuze gemaakt om over te stappen op leaseauto. Dus auto op laten kopen voor 1700 euro en afscheid genomen.

PROBLEMEN

Na 4 maanden kachel kapot, reparatie was zeer duur omdat het hele dashboard eruit moest. Dealer heeft het 1 maand na de garantieperiode kosteloos gerepareerd, bravo.

De beurten bij de dealer zijn echter erg duur gebleken 150 euro klein en 700 euro groot zonder extra werkzaamheden.
Dus vanaf 170000km de mobiliteitsgarantie maar laten varen en nu naar een ander.

Draagarmen voor 4 van de 8 stuks vervangen bij 195000 km. Niet goedkoop: onderdelen 700 euro en 400 euro arbeidsloon (niet bij dealer). Tevens distributieriem en grote beurt uitgevoerd waardoor het totaal op 1800 euro uitkwam. (Zou de dealer toch niet goedkoper zijn geweest in dit geval?)
Valt me vies tegen dat dat spul zo snel kapot gaat. Ik reed hiervoor 2 keer Audi 80 met hogere km standen zonder dit soort problemen.

Bij 205.000 km trok de auto heel traag op. Net of de turbo niets meer deed. De dealer heeft hier 2 uur naar gezocht, andere luchtmassameter geprobeerd(is dan vaak stuk), ander motormanagement maar allemaal zonder gewenst resultaat. Op den duur ook maar wat slangetjes gecontroleerd en voor de veiligheid vervangen, en dat was het dus. kosten 65 euro.

Km 234000: drie van de 4 bovenste draaarmen ook versleten, nu ook vervangen. Tevens grote beurt, kosten 600 euro. Auto is nog wel wat zweverig op slecht wegdek, waarschijnlijk moeten ook de schokbrekers nog een keer vervangen worden.

Afgezien van het onderstel ben ik toch best tevreden over deze auto. Betrouwbaarheid bijgesteld naar 3 sterren.

Km 240000: probleem; stuurbekrachting uitgevallen, de olie is eraf gelopen. Na bijvullen blijkt dat er een groot lek in zit, hopelijk een lekkend slangetje... Nee dus het stuurhuis moet vervangen want daarin zit het lek. Kosten 800 euro. Weer een tegenvaller.

Kosten bijgesteld naar 2 sterren.

Km 268000: Grote beurt en APK , behalve 2 nieuwe banden en 2 nieuwe schokbrekers achter geen extra werkzaamheden. Rijdt ook weer een stuk strakker zo. Plezier in de auto wordt steeds groter.Kosten bijgesteld naar ruim voldoende, als je de kosten uitsmeerd over een langere periode valt het best mee.

Km 272000: airco defect, nieuwe condensor en vullen. Kosten 500 euro

Km 278000: kleine beurt en distributieriem/spanrol/multiriem vervangen. Kosten 450 euro.

Km 280000: luchtmassameter defect kosten 140 euro

Km 298000: APK, grote beurt, 2 nieuwe banden, 2 draagarmen rechts, 2 stabilisator ... voor, nieuwe remblokken voor. Kosten 900 euro.
Rammels zijn er weer uit.
Nadien wel last van trillen bij hard remmen, schijven zijn niet meer helemaal rond.

Km 310000: Schijven voor vervangen, 210 euro. Remt weer prima

Km 313000: Op vakantie plotseling geen electrische functies meer en motor maakt een raar bijgeluid. Blijkt dat de sleutel niet goed terug springt naar contact na starten. Workaround is om sleutel zelf iets terug te draaien.

Km 315000: Kleine beurt, 65 euro

Km 335000: APK, grote beurt, 2 nieuwe banden, homokineet, stuurkogel
Kosten 820 euro. Rijdt weer strak want de achteras had wat speling. Ook minder lawaai, nog wel meer dan normaal want door de speling zijn de achterbanden ongelijkmatig versleten. Olielekkage opgelost met nieuwe ringen.

Km 337000: Airco afgevuld en compressor geolied wegens bijgeluiden en onvoldoende koelcapaciteit, 110 euro, moet nog wel terug om eventuele lekkage te controleren.
Climate control werkt weer prima.

km 360000: Kleine beurt,70 euro

Km 365000: Startmotor heeft het begeven, waarschijnlijk te wijten aan de problemen rondom km stand 313000. Ruilstartmotor gemonteerd. Kosten 264 euro.

Km 376000: Nieuwe schijven,remblokken en lagers achter. Kosten 361 euro.

Km 385000: Grote beurt, APK en distributieriem

Km 390000: Ik heb de beschermstrips aan de onderkant van 3 deuren er maar vanaf gehaald, deze hebben van binnen een metalen strip die compleet doorgeroest was. Kon op internet nog niet echterhalen of ik deze goedkoop kan bij bestellen. Lijkt niet mooi, maar rijdt net zo goed;-)

km 410000: Vanwege startproblemen auto naar de garage. Bij starten sloeg de motor soms tot 4 keer toe direct af, waarnaa het starblokkeringslampje bleef knipperen. Dit had inderdaad te maken met of het slot(inlees stuk) or de sleutel en ik kreeg het advies om met reservesleutel te gaan rijden om te achterhalen of alleen de sleutel vervangen moest worden. Dit lostte het probleem niet op, na 2 weken weer startproblemen en toen heb ik het inlees stuk laten vervangen en gelijk een kleine beurt. Kosten 350 euro

km 419000: met het koude weer start ie wel wat moeizamer, loopt de eerste paar tellen een beetje moeizaam en rookt de auto wel even hevig. Maar met deze kmstand vergeef ik hem dat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.