Audi A4 Avant 1.8 T (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 1.8 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
ERVARINGEN
- 70.000 km
Ondertussen is mijn ma ook audifan geworden door de goede ervaringen met de vroegere 80s, en heeft ze besloten de 80 te vervangen door een a4 avant, die dan uiteraard niet meer van mij zou zijn maar wel als gezinsauto zou dienen.
Hij is uit Duitsland geimporteerd, uit ingolstadt, en is daar een half jaar als jahreswagen gebruikt, met 6900 op de teller toen wij hem bestelden. Nadat hij precies een jaar oud was (voordeliger ivm bpm) is hij naar nederland gehaald door een bedrijf, dat voor ons alles geregeld had.
Wat een fantastische auto is dit! De turbo trekt heeerlijk, vooral in de 1,2 en 3. In de 4 en 5 merk je helaas wel dat het toch 'maar' een 1.8 is, en kan de turbo daar weinig meer aan veranderen. De auto weegt immers toch 1425 kilo leeg en met nog wat mensen en benzine erin is dat op de autoweg met deze motor niet supersnel vooruit te krijgen. Het comfort is heerlijk, je stapt echt in een degelijke, dikke auto. Een extra dikke plus voor het standaard audiosysteem, met aparte subwoofer klinkt het echt fantastisch. Zelf luister ik graag wat hardere muziek op een iets hoger volume dan gemiddeld, maar dat trekt hij makkelijk en blijft zuiver bovendien.
Het verbruik is een beetje matig. Met gemiddeld 1:11 niet heel weinig voor zo'n grote station, maar toch ook weer niet goedkoop. Je ziet een groot verschil in verbruik bij 100, 120, 140 en 160, maar dat zal vrij normaal zijn denk ik. Hij heeft geen BIS, dat je verbruik aangeeft, maar wel een rijbereikmeter en die spreekt ook boekdelen, vooral bij hogere snelheden.
In deze auto rij je wel practisch altijd te hard; je hebt het helemaal niet in de gaten als je op de autoweg op 150 zit (behalve dat de rest langzamer rijdt). Blijft vrij stil, hoewel je de motor wel begint te horen boven de 130.
Het stuur is heerlijk licht, een kleine beweging is genoeg om een flinke bocht te maken, je hoeft niet veel te hengelen. De bagageruimte is groot en practisch. De beenruimte achterin had wel wat ruimer gemogen, als ik met mijn 1:90 voorin zit is het achterin toch naar mijn mening te krap. Meestal hebben de mensen achterin daar geen last van gelukkig.
Dus conclusie: Heerlijke auto. Geen problemen gehad, maar dat verwacht je ook niet van een audi die pas 16.000 op de teller heeft. We hebben hier beslist een goede koop aan gedaan, en ik kan iedereen die een degelijke, redelijk snelle en mooie station zoekt deze auto van harte aanraden!
Updateje... Ondertussen staan er 23.000 km op de teller, en is hij alweer twee jaar oud. Nog altijd een perfecte auto, en nog steeds geen problemen aan gehad.
Ondertussen heeft hij zijn eerste beurt gehad (na 2 jaar), helaas is de longlife olie nogal duur (meer dan 100 euro voor 5 liter) en daar wordt een standaard beurt ook niet goedkoper op. Gelukkig hoeft het wel minder vaak.
Update, kmstand ondertussen 45.000, klein defect aan het licht gekomen, de 12V aansluiting in de kofferbak werkt niet. Sinds wanneer is onbekend, omdat hij pas onlangs voor het eerst nodig was.
Update, de eerste probleemloze 56.000 kms zitten erop.
Upd, auto is nu ruim 4 jaar oud, heeft nu zijn eerste (probleemloze) APK gehad bij 65.000.
PROBLEMEN
- 70.000 km
Reservesleutel werkte niet meer. Is door de dealer opnieuw ingesteld ofzo, was geen punt, en ons is geadviseerd af en toe even van sleutel te wisselen zodat ze allebei gebruikt worden.
12V aansluiting in kofferbak defect, ontdekt bij 30.000 ong.
Update, 2e beurt bij 56.000 km gehad. Viel niet goedkoop uit; 1100 euro. Hierbij zaten wel 2 nieuwe banden, een aantal liters longlife-olie (€20 per liter), een nieuwe stabilisator achter (60 euro, viel mee) want die was niet lekker meer, wat uren (die weet de dealer wel te rekenen...) en nog wat klein spul zoals pollenfilter e.d. Tevens 12V aansluiting achterin gerepareerd.
Update bij 57.000. Er is een stukje van de koppelingsplaat afgebroken en dat heeft het vliegwiel beschadigd. Kosten: 1800 euro. Zo gaat de lol er snel af, en mijn vertrouwen in audi is niet meer wat het geweest is nu. Hopelijk is er coulance mogelijk want dit is natuurlijk niet normaal.
Update, audi weigert enige coulance. Helaas is de auto al ouder dan 3 jaar dus willen ze er niet meer naar om kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.