Audi A4 Allroad 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Allroad 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 186.011 km |
Bijzondere verschijning
- 122.000 km
Wij wisselen regelmatig van auto's. Zakelijk rijden wij sinds 2.5 jaar tot zeer groot genoegen een E golf. Elektrisch rijden is voor ons beiden het fijnste qua comfort en rust.
Maar particulier nog veel te duur als gezinsauto voor de langere afstanden. Wij hebben daarnaast al 9 jaar een golf 1 cabrio automaat (1.8i blok uit de gti) en deze gaat nooit meer weg. Tegen de tijd dat er een betaalbare en passende elektro kit voor komt, bouwen we 'm waarschijnlijk om. Want het plezier in deze auto is ongeëvenaard.
Nu terug naar de Audi. We hebben de afgelopen 10 jaar privé de volgende Autos gereden. Voordat we zakelijk de E golf kregen, hadden we steeds 2 privé auto's naast de cabrio ?) : Golf V gti 3drs /VW tiguan sport 1.4 handbak/volvo 965 2.5 automaat/audi a4 cabrio 2.0tfsi multitronic/audi Q5 2.0tfsi dsg/ vw Jetta hybrid (5 jaar gereden en nu bij schoonouders) en een Volvo xc60 t5 summum FWD automaat.
De allroad kwam na een lange zoektocht wederom op ons pad. In 2013 hebben we een proefrit gemaakt en waren we zwaar onder de indruk. Maar de prijs was toen 44/k. Nu hebben we een soortgelijke gevonden en we waren weer helemaal verkocht na 1 proefrit:
De auto is zeer compleet, maar helaas zaten er geen parkeersensoren op en kon je geen audio Bluetooth streamen. Beide zaken er origineel door audi inbouw specialist laten inbouwen en de auto bij pro company (te Moergestel) onder handen laten nemen. Want het was een vaste carwash bezoeker geweest?.
Tundra interieur is als nieuw en onderhoudshistorie was volledig en traceerbaar bij Audi (Duitsland & Nederland) gebeurd. Nadat in 2015 de juiste motorrevisie door een Audi(onder garantie) was uitgevoerd heeft men het advies (vanwege lage kilometrage per jaar) van jaarlijks olieverversen keurig opgevolgd.
De afleverbeurt was compleet met grote beurt bij audi dealer, S-tronic flush, origineel Isofix gemonteerd, uitlijnen, remvloeistof en mechatronic vervangen. En voor de apk moest de hoes van de aandrijfstang vervangen worden)
De auto rijdt als de brandweer, maar vooral ook zeer relaxed. Snelweg verbruik 1 op 13 en gemiddeld 1 op 11 is zeer acceptabel met dit gewicht en deze quattro aandrijving.
Wij hebben de auto nog voorzien van nieuwe Osram nightbreaker xenon lampen en volledige originele rubberen mattenset. De afneembare trekhaak is destijds bij aflevering ondergebouwd in Duitsland in 2009. En de 2e eigenaar heeft de auto in 2013 geïmporteerd (de verlengde garantie liep toen nog)
Wij krijgen zeer veel. Complimenten over de kleur combinatie en zijn zelf ook erg in onze nopjes met deze bijzondere verschijning. Die net iets meer comfort biedt dankzij zijn hogere veren en bredere wielstand.
De kleur is smaakgeboden uiteraard, maar in ieder geval. Opvallend in het straatbeeld. Tenslotte hebben wij de originele Winterset laten poedercoaten. We gaan in de winter wel. Zien of we daar all seasons onder plaatsen of echte winterbanden. Want wij zijn geen sneeuwaanbidders en voor Nederland denk ik aan all seasons.
Meer volgt later dit jaar. Want vanwege corona en beiden thuiswerken zitten er pas 1.500 korter op na aflevering.
De puntjes op de i
- 126.000 km
Update 30 juni 2020
We hebben de auto gekocht in de wetenschap, dat we nog wat puntjes op de i moesten zetten(zoals hiervoor beschreven). We hebben nieuwe stabilisator stangen voor, klein bodemplaatje, kapje om mistlicht en 3e remlicht vervangen. Ook is het portierslot onder garantie vervangen.
We hoorden vanaf begin af aan bonkend geluid vanuit de voorkant. Het bleek dat de aandrijving uit het lager was gelopen (bekend euvel: te krap berekend door Audi) een adaptie setje en paar uur sleutelen door specialist en ook dit was verholpen.
De auto rijdt als een zonnetje en is nu helemaal klaar voor de reis naar Zuid Frankrijk. We kijken nu al uit naar de bergritten en snelweg kilometers.
Ik tank alleen nog de RON 98 van Tamoil. Geen ethanol en de auto loopt er heerlijk rustig op.
Minpuntjes van de auto tot heden:
- de kleine "verweerde" plek aan de binnenzijde van de koplampen (hele units vervangen is belachelijk en ik ga niet aan de lampen (laten) sleutelen met kans op lekkage)
- de forse draaicirkel (had de xc60 nog niets groter, maar wij waren verwend met de achterwiel aangedreven 965?)
- de DSG 7 (DL501) is één van de soepelste, maar toch moet je altijd met "beleid" wegrijden tov een ZF transmissie in een bmw bijvoorbeeld.
- ik had mij niet gerealiseerd dat we erg verwend waren met 2 of 3 comfort zone climate controls in voorgaande auto's. We moeten de voetenruimte bij de jongens echt vrijhouden, en de ventilatie ook specifiek op de voeten meenemen, want anders moeten we op hele warme ritten, de airco voor onszelf wel heel fris zetten, willen ze achterin het ook aangenaam hebben.
Overigens hebben we 2 simpele ventilatoren op usb gekocht, die nu ook met de airco op automatische stand, het klimaat achter aangenaam houdt. Ombouwen naar originele 3 comfort airco was ons te gortig en dus, zoals het nu lijkt met een warme rit (in 30+ graden) naar Groningen, niet nodig.
Wat willen we nog doen:
- paar kleine deukjes uit rechter voorportier laten halen
- nieuwe banden rondom. Deze hebben ruim 4 mm rondom, maar zijn voor en achter van ander merk. Dus in het najaar nieuwe all. Season banden en dan in het voorjaar nieuwe zomerbanden.
Gebruikskosten:
De hier genoemde kosten, schaar ik voornamelijk onder aanschaf. De grootste kosten zijn onder garantie gemaakt en de puntjes op de i is een keuze en preventief. Wegenbelasting is met een auto van ruim 1.600 kilo natuurlijk fors, maar verzekering valt enorm mee met 41 euro all risk, aanschaf waarde regeling, svi, geen eigen risico, pechhulp buitenland en no claim beschermer en brandstof is netjes voor deze auto. Over een jaar (of 2)kan ik echt zeggen of het meevalt. Dus voor nu een neutrale 3 sterren
Voor iedereen alvast een hele fijne zomer. En als je zaken wilt weten en/of opmerkingen hebt, dan hoor ik die graag.
Zomercheck
- 127.000 km
Vandaag even de auto vakantiecheck gegeven bij Audu centrum Breda. Ik ben al jarenlang klant bij hen (eerst Wahl Oosterhout) en chef werkplaats heeft een goede ronde met de auto gemaakt. De auto kreeg een dikke pluim en zonder opmerkingen (zelfs geen druppel ruitenwisservloeistof hoefde worden toegevoegd) en ons werd een heerlijke zomer toegewenst. We gaan lekker genieten en kilometers maken. Vooralsnog zijn dit soort ritjes van 60 kilometer op en neer met een brandstofverbruik van 1 of 12,5 ook nog eens zuinig?.
Groet. Yves
Fijne metgezel
- 129.000 km
We hebben een kleine 3.000 kilometer gereden tijdens onze vakantie naar zuid Frankrijk. En het was bijna 100 procent genieten, ware het niet dat ik 2 maal niet goed met de S tronic ben omgegaan/de S tronic niet acteerde zoals ik wenste bij een inhaalactie. In D wilde ik 2 vrachtwagens inhalen met de kickdown. Toen het heel snel ging, liet ik onbewust het gas iets los....toen schakelde de bak weer lekker op naar de 7?....niet fijn als de weg weer omhoog gaat en de een tegenligger inmiddels ten tonele is verschenen. Gelukkig had ik marge genoeg en de tegenligger zag het ook snel genoeg. De 2e keer wilde ik de Kickdown in S gebruiken om een rustig rijdende Fransman in te halen....de auto schakelde 2 trappen terug....maar bleef naar mijn zin teveel op toeren ipv koppel te benutten. Dus ik ga daar wel op maat tuning op uitzoeken. Want inmiddels begrepen dat je eigenlijk Kickdown niet moet gebruiken en op 70 procent gas moet indrukken. Maar ik hoor graag hoe jullie dit zien.
Verder was het werkelijk een genot om te rijden en mee te rijden als passagier. In de Pyreneeën was geen enkele bergweg een uitdaging voor de auto (met jonge kids achterin ga ik overigens niet hoeken). Soeverein de haarspeldbochten op koppel en ook bij forse buien als " op rails". Steile afdalingen in S vond ik wel fijner overigens, omdat je dan meer aandrijving houd in de bochten.
Toevallig was er op de camping een gerenommeerde autotechnicus, die het leuk vond om even met de auto te rijden. Hij gaf een groot compliment over de optische staat van de auto en belangrijker nog de techniek. Wel zijn de voorbanden iets gecupt (links en rechts wisselen een optie, maar ik wil 4 banden van hetzelfde merk komende zomer. Nu 2 hankooks voor en 2 dunlops achter met alle 4 voldoende profiel). De remschijven achter komen er wel aan. Eigenlijk had ik verwacht dat mijn leverende dealer die wel had vervangen als ze maar een kleine 8.000 kilometer zouden meegaan (en wij zijn anticiperende rijders, dus die slijtage is niet van ons).
Inmiddels geeft de digitale oliemeter 1 vakje verbruik aan, dus dat zou maximaal 0.20 liter beteken op ruim 6.500 kilometer, wat helemaal prima is in mijn ogen. We verversen toch jaarlijks de olie, dus bijvullen is niet nodig met 12.000 kilometer per jaar.
Wat valt ons verder op:
- verstelbaarheid van de stoelen is vol elektrisch en altijd een goede houding te vinden voor groot (1.96m) en klein ( 1.62m) icm het ruim te verstellen stuur
- opbergruimte meer dan genoeg. Wij hebben carbags aangeschaft en dat werkt top. Voor 3 weken spullen mee voor het hele gezin (geen tent en beddengoed, want die stond al klaar). We hadden alleen een koeltas en kleine rugzak voor onderweg in de auto en verder clean car?.
- audio is prima met het sound systeem(kan niet tippen aan B&O van audi of harman kardon van Volvo, maar volstaat voor prima reisgevoel). Bluetooth audio module is echt perfect en ook nog een sd kaart met 32 gb aan muziek was heerlijk. Alleen jammer dat de Ipod niet werkt via AUX ( als iemand weet hoe het wel via AUX kan hoor ik het graag).
Verbruik over Peage was 1 op 12 met 140 volle belading.
Wat mij wel nog bezighoudt....soms steek ik de sleutel in contact en start hij niet. Mijn vrouw heeft het nooit. Dus ik zal iets doen, waardoor het niet werkt. Als iemand weet hoe? Ik hoor het graag. Batterij is nieuw ?.
Inmiddels auto weer spil en span. Op vakantie 1 keer gewassen en 1 keer afgespoten. De coating bewijst dan echt zijn waarde.
Optimaliseren S-tronic en motor
- 129.800 km
op vakantie naar Frankrijk een paar keer twijfelende inhaalacties gehad. In de D stand trok de auto aardig op koppel door, maar alsnje gas iets liet veren, schakelde de bak meteen door naar de 7, terwijl jij dan weer op koppel wilde doortrekken. In S te ver terugschakelen en niet op koppel, maar op pk's doortrekken. Beiden bevielen ons niet. In overleg met onze Audi garage (plus veel zelf onderzoek) bij TVS Engineering terecht gekomen. Zij hebben de aandrijving volledig gecontroleerd met rijden en computer diagnose. De basis was uitstekend en van daaruit met de software (de bak had de nieuwste software van de fabriek) onze optimalisatie wensen gaan verwerken. Ik wilde een zeer soepele auto, die vooral op koppel reed, zeer precies en soepel schakelt ( ook in 1,2 en 3 en terug) en die bij inhalen of acceleratie het vermogen vasthoudt en alert, in dezelfde versnelling, reageert als je na even inhouden, weer doortrekt. Na een uurtje of 5 was de auto helemaal naar wens. Mijn vrouw was na de proefrit helemaal verbaasd en zeer enthousiast. De auto heeft een transformatie meegemaakt. Ik had mijn technische garagehouder meegenomen en zelfs hij was onder de indruk van de aanpak en het resultaat. 440 nm koppel en 270 pk met een turbodruk van net geen 1.4 bar.
Een aanrader voor iedereen die zuinig is op zijn aandrijflijn, maar wel zeer soepel wil rijden.
Comfort en souplesse
- 131.500 km
Hier weer een korte update.
De laatste maanden weinig lange stukken hoeven rijden vanwege Corona. Dus was blij dat ik even op en neer naar Limburg kon en kon genieten van de Allroad. Vriend van mij had hem nog niet gezien en was onder de indruk van zowel de nieuwstaat waarin de auto verkeerd als de enorme souplesse van de aandrijflijn. Hij is heel wat gewend, maar de allroad maakte enorme indruk.
In Oktober toch de hele remmerij achter vervangen en schoongemaakt. Klauwen helemaal losgemaakt, gespoten en nieuwe Brembo schijven en remblokken.
Ook een kleine klem in de leuning van de stoel gemaakt (was afgebroken. Hield de plaat en het schuim bij elkaar). De originele accu is vervangen, want de auto gaf aan, dat de spanning laag was. Uitgebreide controle, maar je merkt met de nieuwe accu ( 3 jaar garantie en wat een bakbeest gaat er in zo'n allroad) dat het allemaal net weer wat soepeler gaat. De accu meteen ingeleerd. Enige wat gebeurde, dat de comfortsluiting van het bestuurders raam niet meer werkte. (Tip: raam naar beneden - raamselector los en dan 3 seconden naar beneden houden. Vervolgens raam.omhoog - selector los en dan 3 seconden naar boven vasthouden. En de comfortsluiting werkt weer)
De auto had nog wst kleine parkeerdeukjes her en der. Door de deukendokter uit Waalwijk is de auto weer helemaal strak. Echt de kleinste oneffenheden (die voor de meeste mensen onzichtbaar waren) heeft hij eruit gehaald.
Eind december alvast apk en kleine beurt, waarbij we het interieurfilter vervangen hebben met anti allergie en dergelijke functies. Uiteraard geen opmerkingen voor de apk. De zomerbanden zijn nog ruim 5 mm, dus die gaan nog een seizoen mee.
Ik lees uitstekende berichten over de Michelin cross climate 2. Stuk stiller en ook stuk beter in sneeuw en ijs en top op droog en nat in warme en koude omstandigheden. Als de voorraad climate + op is oktober 2021, gaan deze erop op de gecoate originele wielen.
Verse ruitenwissers van Bosch voor en achter en we kunnen er weer tegenaan.
Ook deze keer de olie van het differentieel preventief vervangen.
Verbruik met korte stukjes is overigens prima voor deze auto met ruim 1.600 kilo en quattro. Momenteel 1 op 10 / 1 op 11. (Limburg op en neer 1 op 13)
Auto de ergste pekeldagen binnen gehouden, al heb ik met de verse sneeuw wel even de beer losgelaten?.
Op naar weer een mooi haar met onze allroad.
4 nieuwe topbanden
- 133.500 km
We hadden voor 2 Hankook optimo uit 2015 met nog ruim 4.0 mm profiel en achter 2 dunlop sport uit 2014 met 2.5 mm. De banden waren nauwelijks gecupt, maar voelde wel erg stug en glad. De kleine groefjes van de dunlops waren grotendeels weggesleten. Dus dat was ook voor mij de reden om een band te kiezen, die ook na verloop van tijd zijn eigenschappen behoud een niet toegeeft op veiligheid.
(Geen zorgen voor de mensen die nog steeds geloven dat moderne quattros hier niet tegen zouden kunnen. Dat is een fabel en gold alleen voor de oude aandrijving. Het torsen differentieel (en zeker onze degelijke variant) maakt dit totaal niet uit. Bevestigd door 2 zeer ervaren Audi werkplaats chefs. De aandrijving lan met slechte banden wel meer door de bocht duwen, dan door de bocht trekken)
Ik ben altijd voorstander van 4 top banden tegelijk vervangen, goed balanceren en monteren. Maar bij aankoop van de auto zat er ruim voldoende profiel op en vond ik het echt zonde om meteen te vervangen. Ik kende de banden niet en ik had geen referentie van een allroad op andere banden. Achteraf gezien zou ik ze wel meteen vervangen hebben.
Wat een bizar groot verschil in comfort en rijbeleving. Veel stiller, directe sturing, geen piepende banden in parkeergarages en volledig op rails door bochten. En dan moeten de banden nog ingereden worden. Dan pas kan ik ook iets zeggen over remmen en stevig genomen bochten.
Maar op de vele klinkerwegen (met diverse kuilen) lijkt het wel of we een andere auto rijden.
De keuze is geworden: Michelin Primacy 4
225/55 R17 - 101W XL
Deze band is extra stevig, wat ook met de hoge wangen voor betere wegligging zorgt dan de standaard uitvoering. Het is een B label voor brandstof en A voor wegligging. En 68db is oprecht Stil voor deze maat banden.
Ik moet overigens wel lachen om de bandentesten. Waar een band van maat x de topper is in een test, kan een andere maat in 1 keer in de middenmoot eindigen.
Het klopt dat per auto een specifieke band beter past. Maar dat de verschillen zo groot zijn, vind ik wel een beetje ongeloofwaardig.
Ik heb nog getwijfeld over 235 brede banden, die op de 8J ook passen. Maar ondanks dat de maat 235/55 R17 meer getest worden, heb ik toch vastgehouden aan de fabrieksmaat.
De remweg op droog zal iets beter zijn, maar de rest (inclusief aquaplaning) zijn beter bij deze, "smallere", band.
De banden hebben we gelegd op de "oude" originele winterset, die we hebben laten poedercoaten.
De andere velgen heb ik goed schoongemaakt en gepoetst. Daar kan later de cross climate 2 op.
Ik hebbde auto van binnen nog helemaal gepoetst. Rubberen mattenset verzorgd, rubbers schoongemaakt en ingevet, alle plastic, leder en kunstof delen verzorgd en ramen van binnen gewassen.
Nog even van buiten de rubbers en kunstof delen verzorgd, auto gewassen en heerlijk rondje Touren.
Vooralsnog ben ik zeer blij en is onze allroad weer een stukje meer in concourstaat.
Ik verneem graag jullie banden ervaringen.
Groet en dank.
Nieuwe Bobines
- 134.000 km
Na een paar flinke en heerlijke ritten die week, werd vrouwlief, na een bezoekje aan de bakker op zaterdag, op 50 meter van huis met minder vermogen en een geel lampje verrast. Toen ze de auto op de oprit wilde zetten...forse blauwe rook uit de uitlaat, zodat ze hem aan de overkant bij onze vaste garage meteen geparkeerd heeft. De buurman meteen de auto beluisterd en aan de computer gehangen, waar zijn vermoeden bevestigd werd: bobine in cylinder 1 had de geest gegeven.
Dus buurman meteen 4 nieuwe OEM bobines besteld. Aangezien de cabrio weer in gebruik is, konden we de Audi prima missen. Op maandagmorgen meteen de bobines erin (deze leken nog op de originele) een uitgebreide proefrit gemaakt en weer aan de computer. De auto reed merkbaar nog fijner en gaf weer uitstekende waardes op alle parameters.
Dus top Service van onze garage en op naar mooie kilometers. Ga binnenkort nog even terug naar TVS om nog een beetje fine tuning te doen aan de achteruit.
Toch niet alleen de bobines
- 134.200 km
We hadden alle vertrouwen na het vervangen van de bobines en de dubbele check via jive line. Maar er kon toch nog een ander euvel optreden met een dergelijke storing: interne vervuiling inlaatspruitstuk /nokkenasversteller- nokkenassensor- krukassensor- bekabeling- carterventilatie?
Maar de 1e korte ritjes verliepen comfortabel en de motor liep aanmerkelijk soepeler.
Zaterdag met een omweg naar een bezoek....en toen de auto op bedrijfstemperatuur was en ik een auto op de snelweg wilde inhalen met wat extra gas, was het vermogen weer weg en begon met mm lampje te branden. De auto ging onregelmatig lopen. Dus veilig een afrit genomen en de auto uitgezet. Korte afkoelperiode ingelast (epc lampje brande ook)...maar hij wilde niet meer starten.
Audi mobiliteit gebeld, bezoek kwam vrouw en kinderen halen en de sleepwagen mij en de auto. Bij mijn vertrouwde Audi Breda afgezet paas zaterdag einde middag. Keurige seat leon dsg 1.5 FR mee gekregen en dinsdagmorgen om 9.00 uur kreeg ik bericht van diagnose. Verstuiver 1e cylinder lekt.
Na overleg (ook met tvs) heb ik alle 4 de injectoren laten vervangen onder prima voorwaarden. De injectoren hebben inmiddels 2 modificaties gehad, dus 4 dezelfde vind ik dan wel fijn. En zeker als alles openligt.
Bij de demontage hebben ze geen enkele vervuiling (zeer schoon...wellicht door Premium brandstof) ontdekt en zijn de sensoren en carterventilatie en dergelijke in goede staat (voor zover te controleren fysiek en digitaal).
De auto meegegeven aan vrouwlief....en werkelijk waar...ding rijdt zoveel.soepeler en zuiniger.
Nu hopen dat we pas bij de volgende audi Service in januari weer in de garage komen.
Als hij dat haalt, wil ik hem traktoren op preventief vervangen van dempers en wat rubbers.
Groet. Yves
Ramen tinten - De zomer voorbij
- 141.600 km
De afgelopen maanden lekker wat kilometers kunnen maken. Vanwege werk, uitstapjes en vakantie in eigen land ruim 8.000 erg fijne kilometers.
Het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 12.5 met uitschieters op snelweg ritten naar een dikke 1 op 14.5. Wat mij betreft zeer schappelijk als je in totaal een kleine 2.000 kilo voortbeweegt? met 4 wielaandrijving.
De auto blijft praktisch in gebruik met 2 kids van 7 en 10. Alleen als je een fiets achterin wil vervoeren, blijkt de doorgang van de klep wel klein. Eenmaal erin, met de banken plat ruimte zat.
Wat wel opvalt aan het interieur, is de krakende rolhoes. Op het audi forum worden hier weleens oplossingen voor gegeven, maar voor lange duur zijn die meestal niet.
We hebben de airco in juni laten onderhouden. Er moest 190 gram koudemiddel bij en 0.16 ml olie. Systeem functioneert perfect, al bleek uit het onderhoudensboekje niet wanneer hij voor de laatste keer zijn airco onderhoud heeft gehad. Dus ik heb het nu wel duidelijk laten vermelden en zorg iedere 2 jaar voor onderhoud.
Ook nog gekeken naar het tinten voor de ramen rondom. Niet voor de loods, maar vanwege de warmte wering. Wij hebben mechanische zonwering in de auto en de voorruit is af fabriek warmtewerend.
Toch bij onderzoek op internet, blijkt dat er inmiddels zeer effectieve zonwerende folie verkrijgbaar is, die merkbaar (ik heb een test bijgewoond met een warmtelamp) veel minder warmte in de auto oplevert. Ik heb een stuk proefgereden en je merkt veel minder warmte op je lichaam en opwarming van het interieur. Waardoor de airco veel minder hoeft te blazen.
Omdat wij dit jaar niet naar het buitenland zijn gegaan en ik andere uitgaven had aan de kleine golf cabrio, schuif ik deze investering door naar 2022. Hopelijk zijn ze dan ook beter in staat om die snuggere folie net zo mooi over de raambobbeltjes te verwerken als de bestaande folies. Dan kan ik de auto rondom laten voorzien van de best werende folie. Want ik vind het niet mooi uitzien als je van de buitenkant die stippelrand ziet.
Verder laat ik de banden van voor naar achter zetten voor een gelijkmatige slijtage.
Het onderstel is trouwens helemaal in orde, dus volgens de Audi dealer is preventief iets vervangen totaal onnodig.
TVS gaf bij de check in juli wederom aan, dat de turbo iets aan druk verloren heeft, maar dat dit minimaal is de leeftijd en het aantal kilometers. Altijd fijn om te horen.
Ik ga de auto weer lekker voorzien van een verse coating en heerlijk genieten. Eind december kleine long live beurt bij de Audi dealer voor de verlenging van de mobiliteit garantie. Dan laat ik ook her en der een paar boutjes met oppervlaktr corrosie vervangen. Vind ik slordig eruit zien.
Hoor graag als jullie meer willen weten of op- of aanmerkingen hebben.
Gepoetst
- 142.400 km
De auto weer perfect gewassen, gepoetst en wat plekjes bijgewerkt.
Men nemen een bijna droge spons of pad en brengt in vlakken Meguiars Mirror Glaze (synthetische sealant) aan op de schone lak en gelakte delen. Dan neem je een dikke poetsdoek, die je met warm water spoelt en bijna droog uitknijpt. Hiermee wrijf je het behandelde deel schoon. Daarna met een dikke poetsdoek nablijven en perfect resultaat.
Ook heb ik de tankdop vervangen, omdat het koortje verweerd en geknapt was. Bizar dat dit niet los te bestellen is. Kost 35 piek samen.
Meteen 0.2 liter olie en daarmee komt het olieverbruik sinds de beurt in december op 0.45 liter op ruim 13.000 kilometer. Zeer netjes en normaal. Want geen verbruik is geen smering?.
In december Apk en beurt bij de Audi dealer. Die tegenwoordig 15 procent korting geven en 4 jaar garantie op voertuigen ouder dan 5 jaar.
Het valt mij op dat vaste prijsopgaves van de officiële dealer hiermee zeer concurrerend zijn tov universele bedrijven.
Dus ik blijf bij de dealer.
Met verse apk en beurt 2022 in!
- 148.500 km
Het mooie aan tijd is, dat je steeds meer een vertrouwde band opbouwt met je auto.
Wij hebben de afgelopen maanden lekker genoten van de auto. Sinds 1 december is het onze enige auto, daar de golf cabrio weer in winterslaap is gegaan.
We hebben de wintervelgen voorzien van Vredestein Quatrac Pro en niet voor de Michelin Cross Climate. De tests geven de Michelin goede scores, maar niet zo goed op nat bij normale temperaturen. En dat is wat we toch veel hebben in Nederlandse winters. Daarbij de kosten en voorwaarden van de Vredestein(3 jaar geen gezeur garantie) en ik was voor 485 euro klaar. Overigens zijn de bandentests moeilijk te vergelijken. Zeker per auto klasse. Voor ons voldoen ze uitstekend. Ben benieuwd als er een laagje sneeuw valt
Voor de Long life beurt (ieder jaar ververs ik de olie en filter, maar de dealer doet de hoofdzaken en hoofdbeurten) plus remvloeistof en APK naar Audi Centrum Breda. Zoals gezegd is het met de korting voor oudere auto's zeer concurrerend. Uiteraard geen opmerkingen APK!
Wel opvallend is de 0W30 olie, waar Vallei 2 jaar geleden er nog 5W30 in gedaan heeft. Het blijkt dat Audi en Pon inmiddels de 0W30 in bulk kopen, nu deze ook voor de oudere motoren goedgekeurd is. De olie is bij koudere temperaturen vloeibaarder en komt ook sneller en makkelijker overal. Het enige wat ik merk is dat de auto merkbaar stiller loopt stationair. (Er zijn geen software updates uitgevoerd).
Overigens wel fijn om te weten dat de auto super spoort en er geen enkele cupping van de banden optreed. Door quattro slijten de banden overal precies even hard. De Michelins zijn niet met 7 mm geleverd, maar net boven de 6. Bij de wissel stonden ze op 5.5.
De Vredesteins waren met 7.3 geleverd. En stonden nu rondom op 7.1.
Op naar weer een mooi jaar, met hopelijk een mooie zomervakantie tour door Europa.
Alleen nog tinten van de ramen met keramische folie tegen warmte en vooral straling.
Allen een fijn, gezond en mooi autojaar 2022 gewenst!
Warmtewerende folie
- 149.000 km
Zoals eerder besproken, heb ik 2 weken geleden de auto rondom laten voorzien van solar gard cx Magnum IR keramische folie.
Glass Tinting Nederland. Wij hebben voor de meeste warmtewering gekozen. De auto ziet er super chique uit en het warmte effect zullen we richting zomer gaan ontdekken.
Je merkt wel de demping van de laagstaande zon. Kortom een aanrader. Alle gerenommeerde dealers van o.a. BMW, Audi en Volvo maken gebruik van deze vakmensen.
Ze demonteren de bewegende ramen volledig om een strak resultaat te behalen en daarmee 10 jaar garantie te geven.
Ook zijn de spikkelrandjes van het autoglas keurig verwerkt, waardoor er geen lelijke witte rand ontstaat.
Nu aan het oriënteren voor een audio upgrade. Vooral demping van de deuren en vernieuwde speakers en een dsp. En een kleine sub in de zijwand van de bagageruimte.
Wordt vervolgd. Inmiddels rijden we op de all season banden en mix kort en lange stukken ruim 1 op 11 met uiteraard EUR 98 brandstof .
Up-grade audio wel/niet
- 152.033 km
De kilometers gaan lekker voorbij. De auto weer netjes bijgewerkt met de coating.
Ik zit te dubben om het geluid systeem aan te pakken. Het zit hem vooral in de aansturing van de boxen en ondersteuning van de lage tonen door een sub. Volgens mij is een goede dsp versterker met passende sub, al een hele stap voorwaarts. Ik heb nu offertes van 1.100 tot 1.400 euro voor die aanpassing en 2.400 voor diezelfde aanpassing plus nieuwe conische Boxen en isolatie van de deuren.
Wie geeft advies? Nu zit er het standaard systeem van 80 watt in met 8 speakers.
Nieuwe schokbrekers en zomercheck
- 159.300 km
De afgelopen tijd proberen uit te zoeken, of nieuwe schokdempers zinvol/nodig zijn.
Voor mijn gevoel, is de werking van een schokdemper op een auto van ruim 1.640 kilo, na 160.000 kilometer (met veel hollandse drempels) sterk verminderd.
Wij willen de auto nog lang rijden en ik wil altijd veilig rijden en de capaciteiten van de auto optimaal tot mijn beschikking hebben. Zeker met quattro (en überhaupt ESP en ABS), is het belangrijk dat de wielen (altijd goed rubber) optimaal contact met de weg hebben. Maar zeker in kritische situaties ( o.a. noodstop/aquaplanning of uitwijkactie).
Zowel de audi dealer als de merkspecialist, geven aan de de werking volgens de testbank nog voldoende is.
Maar meestal is de test op deze bank beperkt.
En merk je de waarde pas echt, bij bovengenoemende situaties.
Een bevriende garagehouder (en voormalig coureur) gaf wel aan dat hij de dempers direct zou vervangen. En dan door goede Bilstein. (Er zat af fabriek Monroe op). Op de sites werden echter alleen B1 en B4 aangegeven.
Ik heb contact opgenomen met Bilstein en goed de situatoe doorgesproken met de technische man, die ook jarenlang bij Audi heeft gewerkt. Hij bevestigde dat door het iets afwijkende onderstel van de allroad en geen performance dempers (de gele jongens) van Bilstein zijn vrijgegeven. Maar dat de B4 voor mij een wereld van verschil zou maken. Omdat ik de auto nooit nieuw heb gereden en omdat de techniek van schokdempers in de afgelopen 13 jaar ook niet stil heeft gestaan.
Dus ik 4 nieuwe B4 gekocht en deze laten monteren bij de Audi dealer. Voor had ik 2 haar geleden al nieuwe stabilisatorstangen en draagarm vervangen. Achter hebben ze nu ook draagarmen en stabilisatorstangen vervangen.
Ook nieuwe toplagers en wat ander bevestigingsmateriaal nieuw.
Helemaal uitgelijnd uiteraard (was ook gebeurd na de winterwissel, maar moest toch opnieuw) en toen ben ik ermee gaan rijden. Wat een gigantisch verschil. De auto staat uiteraar weer iets hoger (de oude dempers waren echt op, ondanks dat ze nog net voldeden op de testbank).
Maar wat een souplesse en koersvastheid.
Quattro is nu merkbaar effectiever door meer grip. Dit is dus op rails rijden!!
Ook op drempels en met korte oneffendheden merkbaar verschil. Kortom. Ik zou het iedereen aanraden om toch sneller je dempers te vervangen, dan de testbank weergeeft.
Overigens was de chef werkplaats en aftersales manager met de auto gaan rijden op mijn verzoek. En de tuning van TVS van met name de bak en bijpassend ( voor souplesse) de motor, was voor hen een bevestiging van hun advies om het te laten doen!.
Ze hebben ook de bakwaardes uitgelezen. Die analyse krijg ik nog, maar ik verwacht nog steeds goed. (2 jaar geleden meetwaarde 3 ( bij drempelwaarde 6 van de koppelingsplaten).
Met een verse zomercheck, meteen de lifehammers op de politiestand laten bevestigen (plafond voor en achter) en met 0.2 liter verbruik van de olie op bijna 12.000 kilometer, zijn wij weer klaar voor een mooie vakantie tocht naar en in de Pyreneeen.
Helemaal klaar voor een nieuw mooi jaar
- 172.600 km
We hebben weer 25.000 hele fijne kilometers gereden met onze allroad. Meer zakelijke kilometers en een heerlijke vakantie naar de franse Pyreneëen!
- Brandstof ( EUR 98) gemiddeld 1 op 12 brengt ons op € 4200
- MRB in totaal € 974 euro
- All Risk, SVI en pechhulp € 804
- Afschrijving (jaarlijkse waardebepaling) € 700
- Regulier groot onderhoud Audi dealer € 950- (incl. ATF & emmissie spoeling)
- Tinten rondom € 815
- Bilstein Dempers inclusief montage en veerpootlagers voor, diverse rubbers en stabistangen € 750
TOTAAL € 9.300 OP 24.750 KILOMETER is 37,5 cent per kilometer. Als we de fiscale doorberekening op de zakelijke kilometers toepassen, plus de kilometervergoeding van mijn werk, komen we op ongeveer 29 cent per kilometer uit voor een dikke audi a4 allroad quattro, waar nergens op bezuinigd wordt.
Komend jaar zal de auto minder kilometers maken, daar ik een 4 % EV ga rijden van het werk. De verhouding zakekijke kilometers met de allroad zal dan een stuk gunstiger zijn. En met een kleine beurt en remvloeistof (in 2021 € 350 bij Audi) in het verschiet bij de volgende apk in december 2023, ziet het qua kosten zonnig uit.
Het rijdt wel weer lekker met frisse ATF olie in de bak. Toch allemaal net wat soepeler weer. De oude olie was overigens zeer netjes van kleur.
Verder hebben we weer voor een anti allergeen interieurfilter gekozen. Deze houd aanzienlijk meer fijnstof tegen dan het actieve koolstoffilter.
Nog even overwogen om brandstoffilter te vervangen (is eigenlijk onderhoudsvrij en gaf geen storingen) maar die zit in het pomp/vlotter mechanisme in de tank. Dus laat maar lekker zitten. Ook het metalen fulter van de DSG zit goed verstopt in de bak, dus ook die lekker laten zitten.
Overigens hebben zij louter positieve ervaringen met onze DL501 S tronic bakken. Alleen de varianten van de politie, waar koppeling en massavliegwiel vervangen worden na 200/250.000 kilometer intensief gebruik.
Verder nog even de waardes gemeten van olie en koelvloeistof. De weergave op het dashboard is iets lager dan de werkelijke waardes. Die overigens perfect zijn. (4 graden verschil).
Verder de motor emissie behandeling gegeven. Lekker zwarte olie na de behandeling (peilstok vooraf mooi helder na 25.000 kilometer). Dus ben benieuwd wat het effect is. Ze doen dit werk dagelijks bij de dealer en blijkbaar altijd positieve effecten en geen negatieve mbt olieverbruik.
Die van ons heeft in 25000 kilometer 0.4 liter 0W30 verbruikt.
Ook nog even de mottorrevisie uit 2015 nagelopen. Toen zijn ook meteen de kettingspanners, ketting en olieafscheider (carterventilatie) vervangen door geupdate onderdelen.
De garage heeft meer dan 300 revisies gedaan mbt olieverbruik. En met diverse update instructies in de loop van de tijd.
Tot op heden 1 of 2 "teruggehad" waarbij de berijder niet volgens de rij- en onderhouds instructies heeft gewerkt.
Ieder jaar beter
- 178.000 km
Sinds april van dit jaar heb ik weer een leaseauto. Een ID 3. uit 2020. Dus naast lage kosten ook het genot van elektrisch rijden. Met adaptive cruise control en stop and go,.ideaal.voor ons Nederland door de week. En met de laadpaal aan huis, komen we zelden nog tekort om buitenshuis te laden.
De Audi gebruiken we dus een stuk minder. Eigenlijk pakken we hem nog een paar keer per maand voor een bewuste rit om hem fit te houden en ook om te genieten van de kwaliteit van de auto overall.
Laatst nog een familieweekend in de duidelijke Ardennen met het gezin. Dat is dan weer lekker genieten van de souplesse en de top stoelen.
Ook merk je dan het voordeel van een goede glastinting met echte warmtewering. Waar de id 3 al snel een kookpan wordt in de zon, blijft de audi lekker cool en makkelijk op aangename temperatuur te houden.
Vorige week even een zomercheck gedaan bij de Audi dealer (alles top uiteraard). Ze hebben de dataplug erin gezet, al heb ik nog niet echt een gevoel van meerwaarde met deze app. De audi audi connect app was beter qua layout, kostenboek bijhouden en voertuiggegevens. Maar eerlijk gezegd heb ik na de installatie ook niet met de auto gereden en de app er niet meer bij gepakt.
De zomerbanden zitten mooi op 5 mm rondom (voordeel quattto) en deze zijn nu een kleine 37.000 kilometer in gebruik . Dus met de beperkte kilometers die we nu maken plus de wissel naar all season in de R maanden, zullen hier voorlopig geen kosten aan gemaakt worden.
Afgelopen week op Automadness geweest met de kleine jongen en daar toch een paar mooie audio upgrades ontdekt (nee, niet de rijdende beatboxen?, al zijn die wel gaaf gemaakt). Dus na de vakantie bij een top inbouwer om de hoek toch eens praten over de mogelijkheden met infinity audio.
En ik zit nog te kijken voor een nieuwe schuimvulling voor de bestuurderstoel. Dat is 450 euro.
Wellicht gaan we deze zomer nog naar Slowakije en dan zullen we ervaren of dat een nuttige investering is met flink wat kilometers.
En dan in decemeber bij de oliebeurt en apk even de navigatie update doen, van 2024 (die dan beschikbaarnkomt voor 99 poek). Altijd fijn om toch een redelijk recente versie achter de hand te hebben, als google maps hapert of telefoon uitvalt.
Fijne zomer en ik ga proberen nog een recente foto toe te voegen.
Op naar de Youngtimer status
- 179.720 km
Dit jaar wordt onze Beast 15 jaar en kunnen we hem op de zaak zetten eventueel als youngtimer. Maar even kijken tegen die tijd of het loont en wat de verwachtingen zijn qua wetgeving. Vooralsnog lekker privé rijden en de zakekijke kilometers declareren tegen de werkelijke kosten.
Eind december weer de jaarlijkse beurt en apk bij de vertrouwde Audi dealer in Breda gehad. Alleen de mof voor de uitlaat was toe aan vervanging en ik wilde de originele accu weer in de auto, omdat de niet originele toch niet goed door het Management systeem werd herkent en bijgeladen. Dat leidde niet echt tot problemen en de accu was nog prima na ruim 3 jaar, maar toch gekozen voor origineel. Remvloeistof en kleine service beurt met olie en filter en totaal was Eur 560,-
Aangezien ik al een tijdje niet tevreden was over de bedrijfstemperatuur en de audi data plug dit bevestigde sinds begin november, heben we bij de beurt besloten om het thermostaat huis in zijn geheel te vervangen met meteen de waterpomp en een paar kosse onderdeeltjes eromheen. Het is toch een kleine 3 uur sleutelen en dan meteen maar alles meenemen is mijn motto.
Overigens bevestigde de uitlaatgasmeting het vernoeden ook. Was nog maar net binnen de grens. Dus 2 februari nieiwe afspraak gemaakt en toen meteen alle koelvloeistof laten vervangen en de sierstukjes van de uitlaat. Dat was een actie voor 90 piek of zo.
Na de reparatie een nieuwe gastestmeting en die was nu weer perfect! Bij de reparatie konden we ook goed naar de inlaat kijken en die was nog immer schoon. Net als het gedemonteerde gasklephuis dat brandschoon was. Al met al was deze reparatie 975 piek en wat mij betreft zeer de moeite waard. (Hier zaten de sierstukjes en de mof overigens bij in).
Wij gaan weer genieten dit jaar. En dan vooral op de langere ritten. Afgelopen jaar niet naar Skowakije geweest,.maar lekker in Nederland gebleven toen het weer positief omsloeg.
Wat ik de allroad rijders wel wil meegeven....haal eens de beschermkappen van met name het subframe af. Want dit kan weleens een nare verassing opleveren. Wij hebben het top kunnen oplossen, maar het is een forse tegenvaller als jouw auto het ook heeft.
Het begint te kriebelen
- 182.350 km
De allroad staat er prachtig bij, rijdt voortreffelijk, na iedere rit kijken we nog steeds vol trots achterom en wekelijks krijgen we complimenten over de auto; zelfs de de buurman (die vakgaragehouder is) zegt "een betere auto ga jij niet vinden of er moet wel heel veel geld bij🙈).
Toch hebben we al 2 maal een proefrit gemaakt en hebben we "The Beast" te koop gezet voor een liefhebber. De auto wordt in december youngtimer en alleen als er iemand voorbij komt die hem echt waardeert en er ook goed voor blijft zorgen, mag hem kopen. We hebben twee ondernemers op bezoek gehad, die ook liefhebbers zijn maar allebei toch voor de grote A6 gekozen hebben vanwege de ruimte voor hun jonge gezinnen. En ze waren het er allebij over eens. Die van ons is echt in topstaat en rijdt geweldig.
Maar waarom wil je iets anders...we hebben een proefrit gemaakt in een gti performance uit 2019 met weinig kilometers en een S5 sportback uit 2014 van een liefhebber. De gti was zo vertrouwd en ontzettend leuk en mijn zijn tornadorood ook een plaatje om te zien als toekomstige klassieker met het hele boek erop. Maar de S5....dat was een compleet andere ervaring!! Wat een prachtige en statige auto (inmiddels gekocht door een liefhebber) en wat een souplesse en next level experience. Een 3 liter met een compressor is zo smeuiig en de auto voelde zo solide (was ook full option). We hebben 5 kwartier met een gigantische glimlach rondgereden en ons in de wangen geknepen: is dit echt?
Dit (een S5 of S4 avant) moet hem worden riep mijn vrouw als we afscheid nemen van de allroad en niks anders.
Gezien het feit dat de s4/s5 een giga midelwisseling heeft gehad in 2016, waarbij volgens de kenners vooral de aandrijflijn en het karakter een enorme sprong (gedaantelisseling) hebben gehad, gaan we voor die modellen. En dan een Navarro blauwe, met het hele boek (inclusief sportdifferentieel, adaptieve dempers, B&O, acc, panorama dak, honingraat bekleding op de S stoelen en 3 zone climate voor de kids) en dan het liefst de Avant en sowieso minder dan 80.000 kilometer en vanaf eind 2017.
Dus een heerlijke zoektocht voor de boeg en absoluut geen haast. Want zoals gezegd...er is geen zinvolle reden om de allroad in te ruilen (puur het hart en de liefhebbers die nu geproefd hebben van de verboden vrucht;-))
De allroad staat sowieso gepland voor de apk en olieservice bij de audi dealer eind december. Hij heeft eind juli nog een zomercheck gehad en groot airco onderhoud. Dus weer klaar voor een nieuwe periode vol plezier. En qua kilometers...2 jaar op rijd in nederland op vakantie (top geweest vanaf eind juli) en een id3. Van het werk, komen er maar weinig kilometers bij. Iedere week een rit voor het werk van mijn vrouw van 90 kilometer retour en de leuke gezinsritten op zijn tijd.
Als je het leuk vindt: check de advertentie op o.a. marktplaats:
Youngtimer in top staat
- 185.035 km
We hebben de auto (nog) niet verkocht.
Er zijn in september twee liefhebbers geweest, die allebei voor een ruimere A6 (geen allroad) gekozen hebben.
En wij gingen steeds meer beseffen...veel beter wordt het niet voor dit geld. Dus in november nog een keer terug geweest naar TVS Engineering om te finetunen. Vooral de 1 naar 2 en de achteruit waren in mijn ogen voor nog meer verfijning vatbaar.
En dat is gelukt! Rico heeft de auto getest (alle waardes top, zoals turbodruk en sensoren en vooral adaptie snelheid) en inderdaad gefintuned! O.a. Overschakelmoment op ruim 1.900 RPM en de 1 iets langer gezet.
Ik had in de zomerset wat onbelans en de Chef monteur van Audi Breda vond de auto qua aandrijving nog steeds geweldig in oktober.....maar nu was hij overdondert van het werk van tvs.✅️
Verder heeft de auto op 20 december weer een longlife check en kleine beurt en apk gehad bij Audi Breda.
Tevens de laatste update van de Navi en mmi 2023 voor 90 piek. Toch altijd fijn als Google het niet doet.
Omdat we de auto lekker gaan doorrijden hebben we besloten om het geluidssysteem grondig aan te pakken bij MB caraudio in Oud Gastel. Inclusief top Android auto op het mmi inclusief achteruitrij camera en sub in zijkant kofferbak. Dit gaat 2e week maart plaatsvinden. Dan hebben we een top auto met de moderne connectie systemen.
Vanwege werk zal de Audi meer gebruikt gaan worden. Dus dan is de investering weer extra fijn!
Fijne feestdagen en een gezond en mooi 2025!
NB: de auto staat in de stille verkoop op autoscout. (Mocht het werk toch anders gaan lopen).
Veel plezier bij de nieuwe eigenaar Beast!
- 186.011 km
En dan opeens gaat het snel! Zonder baan per 1 februari en zonder ID 3. Maar wel een Honda Jazz van de 1e eigenaar met 40.000 kilometer op de Teller als 2e auto. En de cabrio mag weer van stal. De allroad heeft sinds de beurt nog geen 1.000 kilometer gereden en dat zouden er ook niet veel worden voorlopig. Er is een kans dat mijn nieuwe baan weer een leaseauto biedt en zo niet, dan zoek ik toch een modernere auto die (deels) elektrisch is. De allroad is geweldig om te rijden en prachtig om te zien. Maar om er bijna 5 Mille in te steken qua audio en er bijna niet mee rijden is doodzonde.
Gelukkig is er een erg leuke nieuwe eigenaar gevonden. Samen met zijn buurman hebben ze de auto na een uitgebreide proefrit, goed beoordeeld en gekocht. Dinsdag avond uitgebreid de overschrijving gedaan (tegenwoordig online perfect geregeld) en met een goed gevoel vanwege de grote glimlach van de nieuwe eigenaar en dankbaarheid dat we zo'n geweldige auto hebben mogelijk rijden, de auto uitgezwaaid.
We gaan ze vast nog een keer zien. Dus als je de allroad ziet, zwaar even naar hem!
Wij gaan de komende tijd met de Jazz en de golf cabrio onze kilometers maken en zodra er een nieuwe baan is gevonden, gaan we zien wat het qua auto wordt.
Groeten en bedankt voor het lezen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.