Audi A4 3.0 TDI quattro (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 3.0 TDI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
ERVARINGEN
- 20.000 km
Update 01-12-2008
Geen bijzonderheden. Benzineverbruik nu gestabiliseerd op 7,3l per 100km.
Update 26-08-2008.
Interieur
-Airco ruikt erg sterk. Ook bij dagelijks gebruik is de eerste paar minuten in de auto zitten niet echt een pretje. Meestal gaan de ramen dan ook eerst een tijdje open. Ik weet dat je de airco af en toe moet laten schoonmaken, maar na 4 maanden lijkt me een beetje te veel.
-Af en toe heb ik ruzie met de contactsleutel. Die wil om onduidelijke redenen dan niet uit zijn slot na het uitzetten van de auto. Enige optie is dan de auto opnieuw starten en uitzetten
-Linker bedieningsknopje op het stuur is erg onpraktisch en niet gevoelig genoeg. Ik had vaak 3 pogingen nodig om uiteindelijk het juiste kanaal / nummer te krijgen. Ik gebruik daarom standaard nu het MMI systeem om alles te bedienen. Op het moment dat je hand van het stuur af gaat, \'valt\' deze natuurlijk op de MMI knop. Dus wat mij betreft geen stuurbediening meer.
Exterieur
-Enige minpuntje heb ik met het linkerachter portier. Na regen valt er altijd wat water op de achterbank als het portier geopend wordt. Dit gebeurt niet bij de andere portieren.
Onderstel / sturen
-Nog steeds erg fijn. Al een paar keer erg genoten om met 4 wielen weg te schuiven in een gecontroleerde slip in de stromende regen op een (lege) 6 baans rotonde (tip: Rotonde bij afrit Houten A12 parallelbaan)
Performance
-De auto rijdt nog zalig. Enige irritatie puntje is het erg licht \'inhouden\' bij gas terugnemen bij constant rijden en dan meer licht gas geven. Bij abrupter rijden voel je dit niet, maar rustig meerijdend in de semi file, voelt het elke keer weer even of de auto niet oppakt, waarna dat na een fractie van een seconde natuurlijk wel gebeurt
Verbruik
7,4 per 100 km (1 op 13,5)
1 keer kwart liter olie bijgevuld. Sindsdien geen druppeltje meer verbruikt
Algemeen
Heerlijke auto. Stap er elke dag nog met plezier in.
Update 03-06-2008
foto´s quattro cursus toegevoegd.
Update 22-05-2008.
Interieur
•Ik vind het interieur heel erg mooi ontworpen en van hoog kwalitieve uitstraling;
•De knoppen zitten allemaal op de juiste plek en ik kan niet begrijpen dat ik ooit heb kunnen leven zonder MMI; de instelmogelijkheden van allerhande functies is echt erg groot
•De knoppen op het stuur gebruik ik bijna niet; Enerzijds omdat van nature mijn rechterhand op de middenconsole licht bij snelweg rijden en anderzijds omdat de stuurknoppen niet echt lekker werken. Vooral het rol/druk knopje om van menu en binnen het menu te wisselen werkt irritant. Vaak denk ik te drukken en ´rol / druk´ik, waardoor ik in een ander menu zit dan gewenst;
•De sportstoelen zitten lekker. Ik heb een weekje nodig gehad om de juiste zit te vinden, maar nu voelt de stoel als een handschoen om me heen gewikkeld
•De spiegels ben ik erg over te spreken, Ik heb gewoon geen dode hoek meer. Ik merk dan ook dat ik minder en minder over mijn schouder kijk bij rijbaan wisselingen op de snelweg;
•Het zicht naar achteren is goed; wel vind ik de hoeveelheid regen die blijft liggen op de achteruit redelijk hinderlijk (maar ik ben een auto met achteruit wisser gewend)
•Ik heb 1 keer last gehad van het navigatiesysteem dat niet mee wilde werken. Na paar keer de CD erin en eruit en de auto uit en aan, werkte het weer. En is het sindsdien ook blijven doen
Exterieur
•Wat kan ik zeggen. Nog steeds erg mooi en ik ben nog steeds blij met mijn kleurkeuze;
•Ik moet wel een keer de standaard 16” velgen vervangingen. Ze zien er te iel uit in mijn ogen in vergelijking met de stoere uitstraling van de rest van de auto;
•Verder merk ik dat het echt wel een grote auto is geworden en vooral naar achter rijdend erg moeilijk in te schatten is hoeveel ruimte je nog hebt.;
•Ik vind de ruitenwissers erg veel lawaai maken. Bij lage snelheden zelfs irritant veel lawaai. Ik kijk dit nog even aan en anders ga ik ermee terug;
•Ik ben ook erg blij dat ik niet de Xenon lichten gekozen heb. Ik weet dat het persoonlijk is, maar ik merk nu zelf aan dat voor mij nde nieuwigheid er wel af is als ik ze zie rijden en het zelfs erg opzichtig vind en niet mooi. Maar ja, zoals gezegd dit is persoonlijk.
Onderstel / sturen
•De auto rijdt erg lekker. Ik vind de rijervaring erg comfortabel en merk dat ik redelijk vlot over drempels heen kan zonder door de auto te gestuiterd te worden;
•Bij vlotte bochten mis ik wel een iets straffer onderstel. Ik denk dat een sportonderstel bij deze auto eigenlijk gewoon standaard had moeten zijn. Ik heb steeds het idee dat ik er meer uit kan halen als ik een en ander iets minder zou bewegen in bochten;
•Ik heb recentelijk een paar keer de 220 aangetikt en de auto blijft ook op die snelheden stabiel en voelt erg vertrouwenswekkend aan;
•Ik heb alleen het idee dat bij erg hard remmen de auto iets naar rechts trekt;
•De stuurbekrachtiging werkt erg licht bij stilstand en lager snelheden wat het parkeren en dergelijk heel makkelijk maakt. Ook bij hoge snelheden merk je duidelijk dat deze aangepast wordt, waardoor de auto strak stuurt. Alleen bij snelheden rond de 50 vind ik de bekrachting aan de lichte kant, waardoor je af en toe licht lijkt de zwabberen
Performance
•Ik rijd elke dag nog met een grote glimlach op mijn gezicht. Wat een auto! Zodra je op de snelweg bent rijdt je eigenlijk in een automaat. In de 6de versnelling kun je terugvallen tot 70 km er uur zonder te hoeven schakelen en vervolgens nog redelijk vlot weer richting de 120 te rijden;
•Acceleratie is echt grandioos. Helaas is de eerste versnelling erg kort, waardoor je bijna altijd te laat door schakelt naar zijn 2; die 2de versnelling geeft je echter een echte duw in de rug. Heerlijk gevoel en dan maak je echt de meters ten opzichte van je overige weggebruikers;
Verbruik
•Ik zit zo op de 1 op 13 met voornamelijk snelweggebruik en tussendoor snelle sprintjes en bochten.
Algemeen
•Km stand nu 1900.
•Erg blij met keuze. Na morgen waarschijnlijk nog meer, omdat ik dan de Quattro cursus in Lelystad ga doen
Afgelopen woensdag mijn A4 3.0 TDI Quattro opgehaald bij de dealer. Sneller dan gepland, maar nog steeds veel te snel.
Ik heb bewust gekozen voor de zwaarste dieselmotor met als resultaat dat hij verder ook bijna helemaal kaal is. Voor zover je dit model A4 kaal kunt noemen. Verder ben ik bewust afgeweken van de standaard kleuren die leasebakken schijnen te moeten hebben: die van mij is granaatrood en ik vind het echt de mooiste kleur voor de A4. Ga niet af op plaatjes, want dan ziet hij er niet uit. Maar in het echt: wauw.
Wat zit er nog wel als extra op: Proline Business pakket (middenarmsteun, CD navigatie, radio, alarm en telefoonvoorbereiding) en sportstoelen.
PROBLEMEN
- 20.000 km
Enige probleem was bij aflevering. Ik rijd weg en binnen 10 km merk ik dat bij het remmen de auto extreem begint te slingeren. Ik terug: blijken de banden elk met meer dan 1 bar te veel opgepompt te zijn. Gelukkig snel opgelost en tot nu toe nog geen enkel echt probleem gemerkt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.