Audi A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line S (2010)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line S (2010)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSI 160pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf79.900 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Auto!

  • 122.444 km

Daar gaan wij dan. 19 jaar oud. Keihard gewerkt en wat leuk freelance werk gedaan om een potje te sparen. Het budget is 16.500 euro voor een eerste auto en het moet in eerste instantie een BMW118i met M pakket zijn niet ouder dan 2013.

Nadat ik het internet op zijn kop heb gezet, een leuk model gevonden (althans zo leek het op de foto’s). Eenmaal aangekomen bij de betreffende dealer, bleek de auto echt afgeracht te zijn. Net toen ik op het punt stond teleurgesteld naar huis te gaan, stond daar een Audi A4 in vrijwel perfecte staat.

Minpuntje was wel dat het bouwjaar eind 2010 was en de auto sinds het zakelijke gebruik op in november 2014 niet meer gebruikt was en tussen dealers verplaatst werd voor de verkoop (ze kregen hem niet verkocht). De staat van de auto gecheckt en de boekjes gecheckt. Alles was dealer onderhouden en zag er keurig uit.

Met mijn domme jonge kop zonder vooronderzoek naar het merk en type de auto gekocht en een week later opgehaald. Amper verzekerd gekregen (te jong met te veel pk’tjes). Uiteraard door het dolle heen. In de week na de aankoop kom ik erachter dat de auto op dat moment erg slecht in het nieuws stond vanwege olie problemen, kapotte motorblokken bij lage KM standen etc. Etc. Vandaar dat niemand de dealer onderhouden Auto wou kopen...

Aangezien er niks mis mee leek te zijn en er al aardig wat KM’s opstonden, toch maar even laten checken bij de garage. Het blok is een 1.8 tfsi en daar komt het probleem gelukkig bijna niet voor. Alles zag er top uit en ik hoefde mij geen zorgen te maken. Pfffff gerustgesteld!
Als jonge gast gelijk een goed aantal lessen geleerd.

Eerste onderhoudseurt

  • 152.753 km

Zelf kan ik het onderhoud op de auto prima doen. Helaas heb ik een brug nodig om een oliebeurt te doen en heb ik niet al het juiste gereedschap in huis.

Toch maar besloten om het onderhoud door een bevriende monteur uit te laten voeren die ook mijn ouders al jarenlang helpt met auto's. Alle onderdelen op basis van nummers die de monteur doorgaf bestelt uit Duitsland om onnodige kosten te drukken. Niet zozeer omdat ik het niet kan betalen, maar meer om het feit dat als jij eenmaal vaker aan auto's sleutelt, begrijpt hoe vies veel duurder dealers en onderdelen handelaren zijn dan dat ze eigenlijk zouden moeten zijn.

-Olie
-Oliefilter
-Remschijven (Brembo)
-Remblokken (Brembo)
-Afstellen koplampen
-EOBD uitlezen
-APK keuring

Kosten: +-900 euro

De auto kreeg direct voor 2 jaar een APK. Bevond zich in uitstekende staat volgens de keurmeester. Op naar vakantie met de auto. 6000km in 4 weken staat op de planning. Maar eens zien hoe de Audi de autobahn overleeft.

Vakantie achter de rug

  • 175.000 km

6000km in 4 weken gereden in geheel ex-Joegoslavië. Op de autobahn 267 (bergaf) gehaald op de teller zonder enige moeite. De auto verbruikt toch wat meer (niet alleen bij hoge snelheden) dan verwacht.

De auto rijd fantastisch. Bochtige wegen met een sportonderstel van het s-line model en strakke veren, zijn echt een genot. Bij hogere snelheden in bochten toch veel last van onderstuur. Is te verwachten met een voorwielaangedreven Audi. Dit is het eerste signaal dat ik toch wat een sportievere auto wil als volgende auto.

Vanwege de slechte kwaliteit van het wegdek toch veel steenslag opgelopen. Helaas, maargoed gebruikersschade is normaal en niet het einde van de wereld.

Een van de remblokken bleek erg veel te piepen en veel remstof af te geven. Er zat niks klem dus onder de garantie van de leverancier omgeruild voor een nieuw setje.

Wederom weer een goed onderhoudsbeurtje gedaan.

-Remblokken set (RA)
-Olie
-Oliefilter
-Technische controle

Bij de dealer
-Navi update van het MMI systeem (waardeloze update want de navi van deze generatie is ruk)
-Wieldop die eraf is gevlogen
-Benzinedop zat niet meer vast met het rubbertje vanwege irritatie toch maar vervangen.

Totaalkosten: 261 Euro

Vandalisme

  • 188.000 km

Net terug van wintersport gekomen. Tref ik de auto aan met een spiegel die de andere kant op staat en kapot glas heeft. Gelijk de beveiligingsbeelden bekeken. Een groep jongeren fietst snachts langs en een ervan trapt vol tegen de spiegel aan. Balen....

Gelukkig moest alleen het plastic onder het gespoten deel van de kap vervangen worden en het glas.

Delen zijn bij de dealer gekocht. Ik was zelf technisch genoeg om dit te vervangen in 2 uur tijd.

Na het opstarten van de Auto begaf ook 1 van de Xenon koplampen het (dubbel pech) Dus 2 nieuwe lampen gehaald (anders heb je een kleurverschil.

Totaalschade:

-Spiegelglas
-Spiegelsteun
-Xenon OEM Philips

420 euro

Optische Aanpassing en onderhoud

  • 198.200 km

De gril om het logo en het plastic bij de mistlampen zijn door de jaren heen en de zon op vakantie aardig licht van kleur geworden waardoor de auto er gelijk ouder uitzag.

Besloten om bij de garage de grill en het plastic om de mistlampen zwart te laten spuiten. De look van de Auto is gelijk een stuk sportiever en jonger geworden. Daarnaast de achterlichten iets laten tinten met folie (kan verwijderd worden voor verkoop) en de achterruiten laten tinten voornamelijk voor zomervakanties en niet zo zeer optisch.

Een K&N sportluchtfilter die in de originele luchtfilter bak past aangeschaft. Deze kan vervolgens schoongemaakt worden bij onderhoud (wordt dus niet vervangen) en zorgt ervoor dat de auto een beeter response geeft op het gaspedaal.

Nadeel/voordeel: de auto maakt iets meer geluid.

Naast de bovenstaande zaken uiteraard weer het onderhoud:

-Uitlijnen
-Poly V-Riem
-Bougies
-Bombines
-Olie
-Oliefilter
-Banden wissel (Uiteraard top banden A merk)
-Auto laten detailen (interieur en exterieur)
-Aircopomp vervangen

Totaalkosten van het gehele bovenstaande verhaal 2000 euro.

Door de jaren heen eigenlijk alleen de aircopomp vervangen en voor de rest standaard onderhoud en "wensen" van mijzelf. Verder 0 problemen met olie en 0 andere problemen met de auto in het algemeen.

Vrijwel alles samen met een bevriende monteur onderhouden en vervangen en uiteraard overal de bonnen van bewaard en de boekjes bijgewerkt.

In juni 2019 gaat hij weer naar de APK en naar verwachting staat hij 2019 eind juli/augustus te koop staan i.v.m. met een emigratie naar Zwitserland waar ik een compleet ander caliber auto ga aanschaffen. De C63 AMG uit 2016/2017 afhankelijk van het budget een coupe en anders een sedan. Met wellicht wederom een Audi als een daily.

Voor nu zal er voor deze auto in ieder geval nog 1 update volgen en wellicht een verkoop bericht erna.

De laatste beurt

  • 211.352 km

Nog steeds geen enkel probleem met de auto. De monteur een grondige inspectie laten doen. "Ik ben onder de indruk hoe droog de auto is. Voornamelijk de KM stand in combinatie met het bouwjaar"

Voor de APK in juni geen op of aanmerkingen.

Uiteraard weer samen het onderhoud gedaan.

(standaard vervang ik altijd de oliepanschroef en het afsluitringetje)

-Oliefilter
-Olie '
-Luchtfilter gereinigd
-Interieurfilter
-Motorcompartiment weer netjes opgepoetst.

Inmiddels buiten de steenslag om, toch wat krasjes her en der.
Maargoed voor de KM stand en het bouwjaar, nog in perfecte staat.

In juni naar de APK. Ik voorspel geen problemen. Zodra het contract rond is in Zwitserland, ga ik een nieuwe eigenaar voor de auto zoeken die naar verluid nog wel een paar ton kan maken.

Tot de volgende post in Juni!

Laatste APK Beurt

  • 214.124 km

De laatste APK beurt voor de verkoop ergens in de komende paar maanden.
De auto is met vlag en wimpel geslaagd. Nog steeds netjes droog en genoeg rubber en remmen.

Wellicht laat ik de auto nog detailen voor de verkoop. Hier zal ik nog over na moeten denken. De auto is namelijk as is, al in een betere staat dan vrijwel alle aangeboden modellen op de tweedehands markt. Dus wellicht is het mijn OCD die mij dwars zit haha.

Toch nog blijven plakken + Check engine light

  • 227.000 km

Vanwege wat veranderingen in mijn werksituatie heb ik de auto nog een tijdje gehouden. Leuk, maar ook weer niet.

Check engine light?
Vreemd dacht ik, de auto bleef normaal lopen zonder een groot merkbaar verschil. Bij het uitlezen kwam "mengsel te arm" uit de bus rollen. Vanwege de km stand de lambdasondes vervangen. Computer gereset en de melding was weg, altans....

2 dagen later weer het lampje aan... terug het internet op. Luchtmassameter kan het begeven hebben. DUS de luchtmassameter vervangen.

1 dag later.... ja hoor.... lampje weer aan...

Voor een tweede keer een vacuum check doen met een rookmachine. TADAAAA de pvc klep/behuizing was de boosdoener.

De oplossing was dus 65 euro terwijl ik inmiddels al 350 euro verder was. Het blijft altijd puzzelen. Ook maar even de APK meegepakt nu ik toch al bezig was met investeren.

Nu is het dan toch echt tijd om de auto weg te doen. Vanaf begin juli ga ik hem te koop zetten. In de eerste week van augustus mag die weg. Dus mocht je interesse hebben, laat het mij dan weten.

Inmiddels vanwege mijn emigratie al aan het kijken naar een C63 AMG 2019 (facelift) model. Het is tijd voor een flinke upgrade!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens