Audi A4 2.7 TDI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.7 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Aanschaf
Nadat november vorig jaar mijn vorige auto was gestolen, heb ik het nieuwe model A4 besteld. Ik wilde dit keer een automaat en die was bij introductie maar in één uitvoering ingedeeld in de produktie, de 2.7tdi. Ik rij eigenlijk niet genoeg voor een diesel, maar omdat ik de auto al spoedig in ontvangst (januari) zou kunnen nemen, daar toch voor gekozen.
Het is nu 1 juni en ik heb de auto inmiddels 1 week. Heel wat later dan gepland en je kunt begrijpen dat daarmee ook frustraties worden aangeboord. Mijn conflict met dealer, importeur en fabrikant is zo hoog opgelopen dat ik de auto na de Pinksteren had afbesteld.
Maar goed, we zijn nu een paar weken verder en ik heb de auto, op nieuw kenteken en in smetteloos wit. Erg mooi (vind ik zelf).
De belangrijkste specificaties:
2.7tdi Pro-line, dus met de Xenon-LED's.
Daarnaast heb ik nog voor een paar (deels) prijzige extra's gekozen:
- sportstuur met schakelflippers
- 17-inch 7-arm velgen
- trekhaak
- lichtpakket
- opbergpakket
- bagapakket
- neerklapbare achterbank
- sportstoelen
- elektrische verstelling van stoelen en spiegels met geheugen
- adaptieve demping
Met name dat laatste is top.
Ik heb navigatiesysteem en de leren bekleding gelaten voor wat het is. Deels uit bezuinigingsoverwegingen, deels omdat ik voor betere alternatieven heb gekozen. Een TOMTOM blijft superieur aan de ingebouwde navigatiesystemen, zeker vanwege flitspaalmeldingen en de continue updates. Er moet nog een mooi houdertjes worden ingebouwd.
Stoffen bekleding zit in principe lekkerder dan leer (vind ik). Nu maar hopen dat mijn kinderen het netjes houden. Mocht een rommeltje worden, dan kan ik er altijd nog leer in zetten. Overigens is de zwarte stoffen bekleding behorende bij de sportstoelen er mooi.
Het rijden:
De combinatie van de 6-cilinder dieselmotor in combinatie met de automaat en adaptieve demping is werkelijk subliem. De auto is zeer stil, zeer snel, zeer comfortabel, redelijk zuinig. Net waar je behoefte aan hebt.
De quattro rijders onder ons hebben ongetwijfeld meer grip. Het punt alleen is dat we tegenwoordig in Nederland (en ook de rest van Europa), meer kilometers in een (stilstaand) lint maken, dan op bochtige, vochtige/gladde weggetjes. In het kruipende verkeer geeft de automaat grote voordelen. De elektronica regelt de multitronic transmissie geweldig. Eventueel kan ik ook handmatig schakelen, met de schakelflippers achter het stuur. Ik zal dat in de praktijk alleen voor spielerei gebruiken.
De motor loopt vele malen mooier dan de gemiddelde benzinemotor en zelfs een BMW 6 cilinder diesel haalt het naar mijn mening net niet bij deze geweldenaar.Ook het zit/ en rijcomfort is uitstekend. In de stand "dynamic" van het demping systeem, hangt de auto fel aan het gas, hij wordt echter wat springerig. Over het algemeen doet de automatische stand precies het goede. Het adaptieve demping systeem is wel een aanrader. De auto wordt lager op de wielen gezet, maar behoudt toch het comfort. Overigens denk ik dat de combinatie met de 17-inch wielen dan beter bevalt dan met de 18-inch.
Schade tijdens de vakantie
- 7.200 km
Een domper:
Tijdens mijn vakantie ben ik over een ijzeren voorwerp heen gereden dat van een vrachtwagen was gevallen. De klap was dusdanig hard dat ik aanvankelijk dacht dat mijn carter kapot was en nog veel meer. Gelukkig bleek dit na een korte inspectie op de Italiaanse vluchtstrook niet aan de orde. De auto lekte geen olie. Wel moest ik de auto op de krik zetten om samen met mijn vrouw het ijzeren voorwerp onder de auto weg te halen. Daarna ben ik op eieren verder gereden en heb in een locale Audi garage een inspectie laten uitvoeren. Inmiddels terug in Nederland heb de schade
laten taxeren:
- deuk in de carterpan
- steun versnellingsbak gescheurd, andere steunen beschadigd.
- bumper beschadigd
- afdekplaten beschadigd.
Erg zuur bij zo’n nieuwe auto. Je houdt altijd rekening met een eerste deukje of krasje. Dit is toch wel wat heftiger.
Maar goed het had erger kunnen zijn, ik kon door rijden en er was niemand met lichamelijke letsel
Qua rijden ook weer wat meer ervaringen. Behalve de vakantieritten ook de de nodige zakelijke kilometers gereden.
Ik moet zeggen de auto bevalt nog steeds uitstekend. In zowel de zakelijke ritten als de vakantie ritten (met caravan) geeft de auto veel comfort en prestaties. Mijn aanvankelijke beeld is niet gewijzigd. Wel zou de auto in de dynamic mode iets scherper kunnen zijn, dus misschien komen later alsnog de 18 inch velgen. Van de tractieproblemen die ik bij andere lees heb ik niet zoveel last. Waarschijnlijk zorgt het grotere gewicht van de 6 cylinder daarvoor. Op natte weg is het overigens niet heel ingewikkeld om een wieltje te laten doorslaan.
Het gemiddelde verbruik zwerft zo rond de 1 op 13/14. Met caravan zakt het net onder de 1 op 10.
De stommiteit
- 7.800 km
Het is inmiddels wel duidelijk dat de grootste sukkel van het noordelijk halfrond op deze site publiceert. De lak was van het onderstaande schadeherstel nog niet eens droog of.... ik raak een paaltje. Nu kan er een nieuwe voorbumper worden gemonteerd.....wat een dom....
Ik was er vooraf wel op ingesteld dat wit een besmettelijke kleur was, op deze manier had ik dat echter niet in gedachte.
De auto zelf waardeer ik nog steeds enorm. Qua verbruik ben ik eerder iets te positief geweest. Met wat meer kleine stukjes haal ik de 1 op 13 niet helemaal.
Wintersport
- 16.500 km
We zijn inmiddels weer een paar maanden verder. Ik heb gelukkig zelf geen stomme dingen met de auto uitgehaald. Het blijft een geweldige auto, die ook geen frustraties veroorzaakt. Het was duidelijk nodig om naar winterbanden om te schakelen. Het eerste sneeuwbuitje had ik ze nog niet en dat merk je. Ik heb overigens de winterbanden voor een wintersportreis vrij hard opgepompt en de behoefte aan grotere wielen is nu ook verdwenen.
Het is mijn eerste dieselauto. Op sommige punten bevalt dat heel goed, echter ik mis toch wel iets sportiefs in het motorkarakter. Waar bij een benzinemotor met name de laatste 2000 toeren het leukst zijn, is dat met een diesel dus niet zo. Die stopt gewoon bij /- 4.500 toeren. Ik ben voorlopig nog zeker niet aan een volgende auto toe, maar ik betwijfel of dat weer een diesel wordt.
Waar de auto geweldig bevalt: de rijrust. In Nederland 130 en in Duitsland 140 a 150 op cruise en de V6 automaat doet precies waar hij het beste in is en ook de rest van de auto voelt dan geweldig. Qua karakter is de auto misschien nog wel het best te vergelijken met een BMW 5-serie, hij is comfortabel en sportief. Een 3-serie is sportiever, maar minder geeft minder rust.
Het verbruik tijdens de vakantie: 6,7 l/100km.
Auto verkocht
Vanwege veranderde gezinsomstandigheden, heb ik de de auto moeten vervangen voor een 6-zitter.
Eindconclusie: Echt een prima auto. Mooi, stil, snel, comfortabel. Wel prijzig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 2.0 Cruise Clima PDC Goed Onderhouden
- 2007
- 164.750 km

Audi A4 2.7 TDI Cabriolet Automaat Airco Cruise control Elektrisch pakket Goed Onderhouden Inruil Mogelijk!
- 2007
- 291.904 km

Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Line Automaat Clima Lichtmetaal Xenon LED Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2010
- 231.763 km