Audi A4 2.0 TDI 170pk Advance (2007)

autoreview

Audi A4 2.0 TDI 170pk Advance (2007)

Signalement

UitvoeringA4 2.0 TDI 170pk Advance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 158.000 km

Dit is mijn eerste A4 na in totaal 3 keer een A3 te hebben gehad. Het valt me wel op dat een A4 toch weer een stukje degelijker is dan een A3. Ook is alles wat doordachter en gebruiksvriendelijker in elkaar gezet. Het dashboard bevalt me erg goed (zeker ook het RNS-E navigatiesysteem met BT telefoon i.c.m. met de bediening op het stuurwiel). Het navigatiesysteem is snel, nauwkeurig en erg makkelijk te bedienen. De informatie op het scherm is uitgebreid en erg informatief.

Het onderstel van de S-Line is lekker stug en daardoor ligt de auto erg lekker en strak op de weg. Ik had verwacht dat het wat minder was qua weglegging dan mijn A3 maar dat is zeker niet waar! Ook de S-Line stoelen zijn geweldig. Ze zien er niet alleen mooi uit, maar zitten ook erg lekker. Ze zijn in alle richtingen verstelbaar en de te verlengen zitting is erg lekker en geeft extra steun onder je benen. Met deze stoelen kun je het aardig wat kilometertjes uithouden!

Ik heb bij aanschaf getwijfeld of ik de xenon-verlichting wel zou nemen. Collega's en vrienden hebben mij het wel aangeraden en verzekerde mij dat je niet anders meer wilt als je het eenmaal hebt gehad. Ik deel nu hun mening. Het zicht in het donker en bij mist is stukken beter (helderder en scherper) en vooral ook rustiger en volgens mij beter voor je ogen. De dagrijverlichting is ook erg handig. Je kan nooit meer vergeten je lichten aan te zetten!

De 170 pk uitvoering van deze 2.0 TDI rijdt weer een stukje dynamischer dan mijn vorige 140 pk versie. Je kunt het verschil goed merken. Toch mis ik weer wat trekkracht bij lagere toeren. Het vermogen komt 'explosief' vrij vanaf zo'n 2.300 toeren, daaronder mis ik toch wel wat vermogen. Hierdoor rijdt ik vaak toch in de 5e versnelling op de snelweg als het iets of wat drukker is. Je hebt dan een mooi gebied van vermogen tussen de 110 en 170 (of meer) km/u en kan je lekker dynamisch rijden. De 6e versnelling is in dit gebied voelbaar 'slomer'.

Kilometerstand: 30.000 km
De eerste 30.000 km zijn probleemloos verlopen en zijn erg goed bevallen. In elke A3 had ik de eerste kilometers al wel kleine probleempjes, maar in deze A4 geen enkel probleem of schoonheidsfoutje. Ook het olieverbruik wat ik gewend was van mijn voorgaande A3 is momenteel totaal niet aan de orde. De eerste beurt was daardoor ook slechts een formaliteit en er bleek dus ook geen probleem te zijn.

Ik mis wel de automatische recirculatie die ik wel had in mijn A3. Hierdoor dringen er zo nu en dan wat nare luchtjes het interieur binnen die ik voorheen niet had. Stom dat ik deze optie niet heb genomen (gewoonweg vergeten), maar dus wel een aanrader.

Kortom: de eerste indrukken en ervaringen van de A4 zijn geweldig en ik hoop dat dit zo blijft. Het is een geweldige auto!

Kilometerstand: 60.000 km
De volgende 30.000 km zitten er ook weer op, de teller staat nu op 60.000 km. De A4 is weggeweest voor de 2e beurt. Ook deze keer zijn er geen echte problemen. De houder van mijn mobiele telefoon in de middenarmsteun is alleen defect (maakt geen contact meer, waardoor mijn telefoon niet meer communiceert met de carkit en niet meer oplaadt). Het bleek hier te gaan om een los contactje.

Mijn Audi is nu voorzien van de chiptuning door de dealer bij 62.000 km. Dit kon niet eerder vanwege de homologatie van de garantie die vereist wordt door de leasemij. Mijn Audi reed natuurlijk al erg goed, maar met deze chiptuning is het echt geweldig. Het ontbreken van vermogen onder de 2.000 toeren is opgelost. Het vermogen komt nu mooi vrij vanaf zo’n 1.500 toeren en blijft lekker doortrekken. Het is echt een aanrader!

Na 60.000 km kan ik nog steeds geen piepjes of kraakjes ontdekken, dus alles zit nog strak op zijn plek. Ik moet nu wel om de 3.000 km een halve liter olie bijvullen, maar volgens de dealer is dit vrij normaal.

Kilometerstand: 75.000 km
Na 75.000 km (en ongeveer 10.000 km met chiptuning) rijdt mijn A4 nog steeds perfect. Geen enkel probleem en met de chiptuning rijdt de auto alleen nog maar beter. Het olieverbruik lijkt ook af te nemen.

Kilometerstand: 90.000 km
Na 90.000 km rijdt mijn A4 nog steeds als nieuw. Ook bij de 90.000 km beurt waren er geen bijzonderheden.

Kilometerstand: 120.000 km
Mijn A4 heeft weer zijn beurt gehad en hij rijdt als een zonnetje. De geplande reparaties zijn uitgevoerd (distri-riem en remklauwen) en hij rijdt weer alsof hij nieuw is. Geen rare dingen bij de reparatie, dus op naar de volgende 30.000 km met veel rijplezier!

Kilometerstand : 150.000 km
Rond de 150.000 kkm heb ik wat problemen gehad met een hoog verbruik van koelvloeistof. Dit was te wijten aan een defecte oliekoeler. Na vervanging van deze oliekoeler waren de problemen opgelost. Verder geen bijzonderheden bij deze beurt.

Kilometerstand : 155.000 km
Tot op dit moment geen noemenswaardige zaken en rijdt mijn A4 nog steeds zoals vanouds. Geen kraakjes, piepjes e.d.

Kortom : de eerste 120.000 km geheel zonder enige problemen rond gereden in deze A4. Vanaf ongeveer 140.000 km kwamen de eerste probleempjes naar boven. Maar deze zijn snel en vakkundig opgelost door de dealer. Ik ben tevreden over mijn eerste A4!

Dit is waarschijnlijk de laatste update van deze A4, aangezien ik op 7 augustus mijn nieuwe A4 2.0 TFSI in ontvangst mag nemen.

PROBLEMEN

  • 158.000 km

Tot nu toe (eerste 30.000km) totaal geen problemen!

Bij 60.000 km is de houder van mijn carkit in de middenarmsteun kapot gegaan (geen contact en stroom meer). Dit bleek een los contactje te zijn.

Bij 70.000 km schakelt mijn carkit niet meer automatisch mijn mobiele telefoon uit als deze in de houder in de middenarmsteun zit als ik de auto uit zet. Dit blijkt een vreemd probleem te zijn, omdat de dealer het niet makkelijk opgelost krijgt. De dealer heeft nu allerlei nieuwe onderdelen hiervoor besteld, die binnenkort worden ingebouwd.Ook dit bleek niet te helpen. Het probleem zit in de combinatie van mijn Nokia en de carkit. Ik heb mijn Nokia 6230i omgeruild voor een Nokia 6233 en de dealer heeft de passende cradle ingebouwd. Het probleem is nu opgelost.

Tot 90.000 km zijn er geen problemen geweest, top!

Tot 120.000 km nog steeds geen problemen!! Super!

Bij 128.000 km heb ik last gehad van een bevroren intercooler, waardoor de auto niet harder reed dan 10 km/u en erg veel lawaai maakte. Na een nachtje bij de dealer binnengestaan te hebben was dit opgelost en is het nooit meer voorgekomen.

Bij 145.000 km begint de auto (bovengmiddeld veel) koelvloeistof te verbruiken.

Bij 150.000 km is het probleem van de koelvloeistof opgelost door het vervangen van de oliekoeler. Deze lekte koelvloeistof en olie, waardoor er een mengeling ontstond.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.