Audi A4 2.0 TDI 143pk Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI 143pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 41.000 km |
- 28.000 km
Na een halfjaar rijden en flink wat kilometers denk ik een goede review te kunnen schrijven:
UITVOERING>>
Auto is uitgevoerd met proline business pakket en lichtmetalen velgen. Kleur Zwart. Verder geen opties, want deze zijn werkelijk belachelijk duur, dus ook niet de (fraaie) xenonverlichting. Wil wel nog is kijken of achteraf Xenon koplampen, waarbij de dagrijverlichting door fellere ledjes wordt vervangen, kan worden ingebouwd. Maar dit schijnt niet zo eenvoudig te zijn ivm wisselwerking met de knipperlichten, heeft iemand dit wel is overwogen of ervaring mee?
EXTERIEUR>>Auto ziet er gewoon fantastisch uit. Reacties van vrienden/familie/collega's zijn allemaal ronduit positief/lovend.
Vooral voorkant/schuin voorkant is een lust voor het oog.
RIJGEDRAG>> Auto rijdt als een trein, stuurt strak, ligt stabiel op de weg, en is desondanks comfortabel. Op snelwegen is het helemaal een feest, diverse malen gecruist door duitsland snelheden van 180+ voelen aan als of je 140/150 rijdt en dat is een groot compliment aan Audi. Bij snel optrekken op beetje nat wegdek kun je wel last hebben van doorslaande voorwielen en voel je dit ook wel in je stuurwiel. Heb ook proef gereden in BMW 3 rijdt eveneens fantastisch en door achterwielaandrijving geen reacties in stuurwiel, feitelijk dus beter, echter niet op punt van comfort want de BMW 3 is stugger geveerd. Belangrijkste voordeel Audi tov BMW is dat de A4 gewoon een ruimere (zeker qua kofferbak) is en daarnaast qua leasetarief gunstiger is (Masterlease). Verder vond ik persoonlijk de A4 er fraaier uitzien dan de toen toch wat gedateerde 3 serie.
INTERIEUR>> Strak, fraai, degelijk en ergonomisch. MMI werkt prima. Alles zit op de juiste plek. Cd navigatie is van het eenvoudige soort. Engelstalig ook nog, maar dat went. Verder vind ik hem nauwkeuriger en uitgebreider dan ik dacht. Ben afgelopen weekend nog naar Gerlos geweest, ligt aan de B 165 (of 164 houd me ten goede) en deze werd gewoon gevonden door systeem.
MOTOR/MECHANIEK>>
De motor heeft veel souplesse en heeft ruim voldoende vermogen in iedere, ook de 6e, versnelling. Terugschakelen naar 1 en 2 kan soepeler, zeker als motor koud is. BMW maar ook niet premiummodellen als Ford Mondeo/Toyota Avensis/Mazda 6 hebben dit beter voor elkaar. Remmen doet is als de beste, goed te doseren ook. Binnen is het voor een diesel stil. Alleen in 1e en 2e versnelling merk je met een diesel te rijden, op hogere snelheid geen verschil met Benzine. Passagiers denken altijd met benzinemodel te maken te hebben. Het verbruik is gunstig, gemiddeld ca 6 liter/100km.
KRITISCHE NOTEN(het is niet alleen maar hosanna)>>
1. De contactsleutel blijft na afzetten motor soms haken. Ben erachter gekomen dat je de sleutel fractie van seconden ingedrukt moet houden voordat je deze eruit trekt. Dan gaat het wel altijd goed. Hier denk ik echter niet altijd aan (en andere rijders ook niet getuige de reviews), maar ik ben erachter gekomen dat je niet opnieuw hoeft te starten; wat je dan kunt doen is de sleutel een milimeter indrukken en een fractie van een seconde zo houden waarna de sleutel eruit kan worden getrokken, het lijkt wel of er een soort weerstandje inzit, waarom is me een raadsel.
2. De beschermkappen van het kofferdeksel zijn in goedkoop plastic uitgevoerd. Is al is een keer kapot gegaan, werd direct vervangen door dealer.
3. Merkwaardig was dat binnen 1 maand de ruitenwisser er mee ophield tijdens een stevige regenbui. Deze is (uiteraard) ogenblikkelijk vervangen.
DEALER>>
Auto is geleverd door AVENU te Naarden. AVENU staat voor Audi Volkswagen EN U. Dit heb ik altijd wel zo ervaren. Gedurende besteltraject werden al mijn vragen geduldig beantwoord en werd ik goed op de hoogte gehouden van productievorderingen etc. De aflevering duurde 1 1/2 uur zeer uitgebreid nuttig en speciaal. Mijn Zoontje mocht de auto onthullen (was volledig afgedekt) grappig. De mankementen zijn correct vervangen bij ieder bezoek als gevolg van genoemde reparaties werd de auto gewassen en van binnen gereinigd, Chapeaux!
CONCLUSIE>>
Een zeer goed rijdende en comfortabele auto waarmee ik echt met plezier instap. Het is met recht een premium product. Wat hier wel afbreuk aan doet zijn de genoemde mankementen. De inspanningen van de Dealer geven overall maken mij toch een zeer tevreden audi rijder.
update
- 31.000 km
Bijgaand enige foto's, ik hoop dat ze goed overkomen
tunen
- 34.000 km
Overweeg de auto te laten tunen. Heeft iemand ervaringen met het tunen van een 2.0 TDI 143 Pk, wat zijn de verschillen in pk's, acceleratie, topsnelheid, verbruik etc. En wat zijn ongeveer de kosten hiervoor?
update
- 41.000 km
Auto gaat steeds soepeler rijden. Lijkt of ie nu pas echt is ingereden. Gemiddelde verbruik ligt op 6,0 liter erg netjes.
mbt Tunen, via dealer word ik doorverwezen naar ABT deze tuned met behoud van fabrieksgarantie. Kosten 1250,-. Dealer geeft aan dat tunen altijd door hen wordt opgemerkt. Dus tuning door bijvoorbeeld Hartog tuning is wel goedkoper maar fabrieksgarantie komt dan in het geding. Als er bij servicebeurt dan problemen zijn met motor/versnelling dan vervalt de garantie en komen de kosten voor mijn eigen rekening! Heeft iemand hier ervaringen mee of adviezen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.