Audi A4 1.9 TDI Pro Line (2005)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4 - interieurAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 1.9 TDI Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf81.600 km
KM-stand laatst114.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 150.000 km

Audi A4 1.9 tdi 85 kW/115 pk Pro business line bouwjaar 2005
Zaterdag 26 april 2008 heb ik deze prachtige A4 opgehaald bij Auto Heron in Purmerend. Bij de proefrit die ik 2 weken eerder had gemaakt was ik behoorlijk onder de indruk van deze automobiel.
Mijn vorige auto was een Opel Zafira 1.8 16V automaat. In deze auto heb ik bijna vijf jaar bijna probleemloos gereden. De enige problemen die ik ermee heb gehad zijn de knipperlichtrelais die er steeds uit klapten en een kapotte dynamo. Dit is door de Opeldealer steeds keurig opgelost.
Goed nu rijd ik dus in een A4 1.9 tdi 85 kW. Voor Audibegrippen een instapmodel. Voor mij een heerlijk luxe auto die qua uitrusting voldoet aan mijn wensen. De kilometerstand bij aankoop was 81600 km. Voor een auto als dit is dit m.i. niet veel. Hij oogt dan ook als nieuw. De eerste kilometers maakte ik van de dealer in Purmerend naar Nieuwegein. Het rijdt fantastisch. Prima wegligging, zuinig in gebruik (volgens de boordcomputer), geluidsniveau is acceptabel (blijft een diesel) geen rammeltjes o.i.d. Het kost moeite om 120 te blijven rijden want je hebt absoluut niet de indruk dat je al aan die grens zit. Er is trouwens volgens de boordcomputer een behoorlijk verschil tussen de analoge snelheidsmeter en die van de computer. 130 op de klok is 122 op de computer. Bij de Opel Zafira was het verschil slechts 2 km/uur. OK verder: Je kunt nog rustig naar een muziekje luisteren, lekker babbelen met een reisgenoot of als het rustig is op de weg een beetje van het landschap genieten.
05-05-2008. Ik heb nu een week in deze auto gereden en tot nu toe voldoet hij aan de verwachting. Over een half jaar beoordelen we opnieuw.

PROBLEMEN

1 minpuntje was dat de telefoonadaptor niet helemaal soepel werkte. Dit heeft kennelijk zichzelf gerepareerd want het werkt nu prima.
Een ander minpuntje was een onverlaat die bij in/uitparkeren een paar forse krassen op de achterbumper heeft achtergelaten. Natuurlijk zat er geen briefje onder de ruitenwisser.

1 jaar later

  • 114.000 km

Mijn Audi A4 1.9 TDI Limousine is net bij de dealer geweest voor een grote beurt en APK. Bij 120.000 km moet de distributieriem vervangen worden. Ik besloot het meteen te laten doen. Verder was het gewoon een standaard grote beurt. Wel was de vergrendeling van de armsteun kapot. Omdat de garantie nog niet verlopen was heeft de dealer een nieuwe armsteun geplaatst.
Het rijden met deze Audi bevalt me nog steeds. De diesel is bij koude motor ietwat rumoerig maar dat is snel voorbij als de motor warm is en als hij warm is rijdt het heerlijk. In de cabine zijn geen rammeltjes waarneembaar en kun je bij 130 km/uur nog steeds naar een muziekje luisteren zonder het volume naar disconiveau te draaien. Mijn complimenten aan Audi voor de fantastische remmen. Op de A27 op de linkerbaan bij een snelheid van 130 km/uur wilde een medeweggebruiker naar de linkerbaan maar had mij kennelijk niet gezien. Ik moest vol in de remmen en vreesde op de ander te knallen. De wagen gedroeg zich perfect. Door de ABS kon ik tijdens het remmen nog iets naar links sturen waardoor ik de ander op een haar na miste. De adrenalineboost maakte snel plaats voor een brede glimlach. Het is geen "snelle Jelle als het op sportief rijden aankomt. Sportieve rijders adviseer ik een andere motor te kiezen. Maar als je een werkpaardje zoekt dat altijd voor je klaar staat dan is deze auto een goede keus. Ik ben overigens wel benieuwd naar het nieuwe model met de 2.0 TDI motor maar dat zal nog even moeten wachten. Zaterdag laat ik mijn Audi bij Ziptuning in Utrecht tunen. Dat levert iets meer trekkracht, PK's en nog minder brandstofverbruik op. Tenminste dat zegt men. We zullen zien.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.