Audi A4 1.9 TDI 90pk (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 1.9 TDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 295.000 km |
KM-stand laatst | 345.000 km |
A4 1.9 tdi
- 314.000 km
Deze auto heb ik gekozen omdat ze inmiddels voor een hele redelijke prijs te koop zijn. Voor hetzelfde geld heb je misschien een iets jongere Polo of een hele nette Golf, maar dit is toch echt een klasse hoger en ik kan dat altijd erg waarderen. Als radio heb ik er een dure jvc in gezet met 'variable display color'. Hiermee kan je de radioverlichting aanpassen aan het dashboard waardoor het goed past en je toch bluetooth, usb etc hebt (wat bij een nieuwe Audi flink wat euro's extra kost).
Ook al loopt het model in de basis al sinds '94 mee, het model van de facelift oogt nog altijd modern.
Vooral de geluidsisolatie is beter dan de oudere. Ook is de roestbescherming volgens mij net iets beter geworden bij de onderkant van de deuren.
Van binnen is het allemaal netjes met vooral mooie verlichting, niet alleen de klokken maar ook de leeslampjes etc. Alles heeft gewoon een mooie luxe uitstraling. De bekleding is erg slijtvast en ziet er na al die jaren nog netjes uit. Alleen aan het lederen stuur zie je iets slijtage. Voor de rest is het allemaal nog piekfijn in orde. Een hoop nieuwe auto's moeten het met een stuk minder mooi interieur doen.
Het rijden gaat prima. De 1.9 tdi AHH motor heeft maar 90 pk maar heeft wel een variabele turbo die snel bij de les is. Daarmee is hij een heel stuk vlotter dan de oudere 90pk tdi. Maar snel is hij zeker niet. De topsnelheid is wel prima in orde. 170 rijdt hij prima en daarmee hou je je rijbewijs.
Nadeel is de windgevoeligheid en hij is heel sterk op comfort gericht dus slappe vering etc. Ik hou er opzich wel van. De kilometers glijden onder je weg zonder dat je het merkt en daar gaat het om bij lange ritten.
De 1.9 tdi motor is ook een van de allerlaatste typen met een ouderwetse bosch verdelerpomp. Het voordeel is dat die al zo'n 30 jaar in productie is. Het is een hele goede brandstofpomp met weinig kans op kosten.
Om de variabele turbo voldoende smering te geven rij ik met 5w30 longlife olie. Voor de motor zou 10w40 ook prima zijn maar ik weet niet hoe dat uitpakt voor de turbo op lange termijn. Wel overweeg ik om over te stappen op 5w40.
De versnellingsbak doet het nogsteeds goed en strak maar je merkt wel dat het nodig is om rustig te schakelen.
Qua kosten verwacht ik dat het ooit nog wel duur gaat worden.
De vorige eigenaar heeft er toch aardig wat aan uitgegeven. Eerst bij de dealer en later bij de universele garage.
Het is wel een voordeel dat de wagen stipt is onderhouden. Er staan er genoeg te koop voor een lage prijs maar doordat het geen hele simpele auto is komt achterstallig onderhoud hard aan. Vooral aan het onderstel, remmen etc.
Je ziet ze steeds minder rijden, doordat het onderstel zo maar een reparatie van 1000 euro kan vergen verdwijnen de meesten naar oost europa.
Als je een goed onderhouden exemplaar koopt dan heb je veel auto voor je geld. Voor de prijs die ik betaalde en de vele kilometers op de teller is dit een zeer goede auto.
auto verkocht
- 345.000 km
Verkocht ivm te weinig kilometers om de veelste hoge wegenbelasting te rechtvaardigen.
Blijkbaar kunnen ze het in Polen wel betalen want daar gaat 'ie naartoe!
Behalve het reguliere onderhoud heb ik geen kosten aan de auto gehad.
In de toekomst misschien maar eens op zoek naar een 1.8 turbo van dit model. Lijkt me een heerlijke auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.