Audi A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 TFSI 160pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 450 km |
ERVARINGEN
- 450 km
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een a4 1.8 tfsi 160 pk met multritronic bak. Kleur (quartzgrijs). Wat valt op tijdens de eerste kilometers? Ik heb geen servotronic gekozen. Wel erg getwijfeld gezien de verhalen van andere gebruikers. Ik moet zeggen dat het wel iets lichter mag. Wil niet zeggen dat het stoort. Het voelt sportief aan. Te licht zou de auto te comfortabel maken, waardoor ten koste gaat van het sportief rijden. Ik had al een paar keer proefgereden met deze auto, ook met de 2.0 tdi. Dus ik wist wat ik kon verwachten. De auto is gewoon top. Kan geen minpunten bedenken. De uitstraling alleen al. Er staat wat voor de deur. Volgens mij krijg ik ook een hoop kijkers tijdens het rijden. De designafdeling heeft werkelijk een topprestatie geleverd. De auto ziet er duurder en exclusiever uit dan je van een A4 zou verwachten. Als je er een A6 naast zet, valt die qua styling weg. Ook qua afnmeting ontlopen ze elkaar niet veel.
Aangezien ik behoorlijk op comfort ben ingesteld heb ik lang getwijfeld tussen 16 en 17 inch velgen. De 17 inch is soms te stug. Daarentegen staat de 16 inch wel erg klein bij deze auto. Ik heb uiteindelijk gekozen voor iets minder comfort. Ik moet zeggen dat het ook niet erg is. De auto heeft tijdens het rijden zoveel goede punten dat je dat voor lief neemt.
Ik heb de pro line business uitvoering gekozen. Daarbij audi hold assist en sierlijsten als extra optie. Voor mij is dit voldoende. De auto is standaard al behoorlijk compleet. Ik had geen zin om een auto 2x zo deur te maken met opties. Dan kun je net zo goed een duurdere klasse gaan rijden. Maar dat is persoonlijk, natuurlijk. Wat betreft de hold assist, wat op zich een zeer fijn hulpmiddel is, valt het mij op dat het steeds handmatig moet aanzetten. Ik merk bij de eerste kilometers dat ik afhankelijk van waar ik rij het constant aan- en uitzet. Ik merk dat de auto trager wegrijdt als de hold assist aan staat. Je hoort (en voelt) bij het gaspedaal een mechanisme. Alsof de rem wordt uitgeschakeld. Ik neig ernaar om het bij korte stops niet te gebruiken. Pas wanneer je wat langer stilstaat heeft het zijn meerwaarde. Misschien went dit en gaat het straks vloeiend. Ik heb er beslist geen spijt van. Het is alleen een optie wat niet bij alle rijomstandigheden ideaal is.
Hoe rijdt de multitronic? De automaat stond bij mij als een van eerste zaken bij voorbaat vast. Nog voordat ik voor de A4 had gekozen, wist ik dat het een automaat moest zijn. Nadat ik ooit een paar keer met een Aut. heb gerden was ik verkocht.
Het mooie van de MT is dat het handmatig schakelen nog steeds mogelijk is. Er zitten in feite 3 standen op. D voor normaal gebruik. S voor de sportstand en de Manual stand waarin je in acht stappen kunt \'doortippen\'. Dit laatste komt het dichts bij het handschakelen. Met als enig verschil dat je hier aan een vinger genoeg hebt en niet je hele arm hoeft te gebruiken. Het is een verademing. Je kunt er een beetje mee spelen. De 3 standen hebben hun eigen toerenopbouw. Het is leuk om dat al rijdende uit te proberen. Ik moet wel anders in de auto zitten. Je gebruikt nu eenmaal minder spieren met een automaat. Langere ritten worden wel heel makkelijk. Het valt me overigens op dat de auto langzamer lijkt te gaan dan het werkelijk gaat. Daar moet ik op letten. Voor je het weet vlieg je zo naar de 140. De 160 pk is voldoende. Je behoort tot de snelsten op weg. Als dat niet genoeg voor je is, kun je nog altijd voor een grotere motor gaan.
Ik ben blij dat ik de auto niet heb verlaagd. Ik kan nu redelijk snel over de drempels heen. Anders ben je constant aan het remmen, wat volgens mij het gebruik en comfort niet ten goede komt.
Ook ben ik zeer tevreden over de standaard dagrijverlichting. De leds zijn mooi en zeker apart. Ze zijn immers het visitekaartje van Audi. Alle nieuwe modellen worden ermee uitgerust. Eigenlijk had Audi dit standaard moeten maken. Als je als fabrikant wilt dat je rijders allemaal opvallen met de leds moet je het ze makkelijk maken en zeker geen 1700 euro voor vragen. Dat was voor mij te veel. Ik moet zeggen toen ik de standaard dagrijverlichting in het donker zag ik zeker wist dat ik de goede keus heb gemaakt. Prachtig! Zo mooi dat ik nu zo lang mogelijk wacht met het ontsteken van de normale lichten. Totdat ik de meters niet meer kan zien. Dan pas gaan ze aan. De auto krijgt een erg stoere uitstraling met die \'twee strepen\' onder de koplampen.
Het verbruik valt me nog tegen. Dat zal wel door de eerste kilometers komen. Ik rijd nog op de eerste tankbeurt.
De foto\'s voeg ik later toe.
PROBLEMEN
- 450 km
Doordat de auto een hoge koppel heeft op alleen de voowielen kun je niet vanuit stilstand vol gas weg. Grote kans dat de wielen spinnen. Is iets waar je rekening mee houdt. Na de eerste 10 meter pakt het wel vol op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren