Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Attraction (2008)

autoreview

Audi A3 Sportback
Audi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3Audi A3Audi A3Audi A3

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 140pk Attraction
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst32.400 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 8.799 km

Hier de review van mijn nieuwe Audi A3, een Sportback voorzien van de nieuwe 2.0 common rail TDI motor. Mijn eerste nieuwe (lease) auto en dat voelt goed.

Inrijden

Omdat ik begreep dat bij het indrijden er olie verbruik op kon treden, heb ik een liter olie meegevraagd. Speciale Shell Helix 5w30 naar Audi/VW specificaties (507). Vervolgens ben ik heel voorzichtig op pad gegaan, toerental houd ik tot 1000km beperkt tot 2500tpm. Dat is geen enkel probleem, want de diesel is bij lage toerentallen goed bij de les en op de snelweg is 130km/h ongeveer 2200tpm. Wat opvalt als je zo rustig rijdt, is de rust in de auto, ook wel een keer fijn. Op het BIS display zie ik nu dat de eerste 300km voorbij zijn gegaan met een gemiddeld verbruik van 4,9 liter op 100km. Inclusief behoorlijk veel stadverkeer! Het inrijden is ook met nieuwe motoren nog steeds te adviseren, tenzij olieverbruik je hobbie is.

Afwerking

De eerste indruk is erg positief. Afwerking is opvallend goed. Het instrumentarium is extreem helder en de \\\"fonts\\\" zijn zo ontzettend strak, dat het gewoon opvalt. Als de verlichting niet aanstaat, dan worden enkel de naalden verlicht, nog nooit gezien. De bediening van de radio is zo super simpel, dat je je afvraagt waarom niemand daar eerder op gekomen is. Het zijn kleine dingen, maar geven je wel het gevoel dat de auto echt \\\"af\\\" is. Gooi de kofferklep dicht en je weet wat ik bedoel: kluis op wielen.

Uitvoering

Het is een business edition uitvoering wat inhoudt dat er klimaatregeling en metallic lak op zit. Het gevolg van deze uitvoering is dat cruise control er dan niet standaard meer op zit, dus dat is er door de dealer alsnog opgezet. Verder is de A3 best rijk uitgerust. ESP, afstandsbediening op de vergrendeling, electrische raampjes voor en achter, radio met CD, boordcomputer, stootstrips op de flanken... het zit er allemaal op. Het is dan de simpelste uitvoering, maar dat gevoel krijg je niet als je erin zit. Opvallend item is de dag-rij-verlichting. Een aparte stand van de lichtknop activeert de kleine felle lampjes in de koplampen. De achterlichten gaan dan overigens niet branden. De achterlichten zien er apart uit in het donker: een soort lichtslang.

BUITENSPIEGELS

Wat in negatieve zin opvalt, zijn de enorme buitenspiegels. Het lijkt wel of Audi na de facelift de spiegels van de Q7 gemonteerd heeft. Ik zag dat de vernieuwde A6 ze ook had. Je kunt misschien beter naar achter kijken in die gigantische spiegels, maar het zicht naar voren wordt er behoorlijk door belemmerd. Tja.

BESTURING
Au, dat valt tegen. De bekrachtiging is erg sterk en het gevoel is matig. Na een tijdje went het wel, maar een goed gesprek met de voorwielen is geen luide dialoog. Op rechte stukken alles prima. Bij snel bochtenwerk voel je met gas erop het esp goed ingrijpen en trekt het ook in het stuur. Wat wil je ook met 320Nm.

------------------------------------------------------------------------------------
Update 20-10-2008: 650km op de klok en de motor begint al veel soepeler en stiller te draaien. Trekt als vanzelf van onderuit, erg soepel. Constante snelheden onder de 2000tpm gaat gemakkelijk, bijvoorbeeld 90km/h in 6. Vandaag ontdekt dat het BIS ook de olietemperatuur kan laten zien. Gaat richting 100 graden celcius bij langere ritten. Op naar de 1500km.
------------------------------------------------------------------------------------
Update 22-10-2008: inmiddels 1050km op de klok. Bij 1001km op de klok voor de eerste keer getankt. Het blijkt dat de aanduiding op het Bestuurder Informatie Systeem van het aantal nog te rijden kilometers akelig goed klopt. Tellertje stond op nul kilometers en ik tankte precies 55 liter diesel, wat toch ongeveer de tankinhoud is volgens het instructieboekje. Volgende keer ga ik iets eerder tanken. Een Opel Astra (2007) had bij 0 km bereik op het display altijd nog 5 liter diesel in de tank!
------------------------------------------------------------------------------------
Update 27-10-2008: 1790km op de teller. Omdat de eerste 1500km voorbij zijn, is volgens het instructie boekje de inrijperiode voorbij. Bij doortrekken merk ik dat de diesel boven de 4000tpm niet afbouwt, maar snoeihard door blijft trekken. Het maakt niet uit welk toerental, altijd trekkracht en zero trillingen.
Door het drukke verkeer heb ik niet echt door kunnen rijden, waardoor wederom 1000km op een tank gehaald gaat worden. Binnenkort moet ik naar Duitsland. Als het verkeer het toelaat..
De snelheidsmeter is net als de boordcomputer erg nauwkeurig: 104 km/h op de teller is 102 km/h op de Tomtom.
------------------------------------------------------------------------------------
Update 30-10-2008: 2278km. Vandaag een Parrot bluetooth carkit in laten bouwen. Het systeem werkt via de autoradio en dat is erg handig. De Chorus radio schakelt automatisch over op Phone mode als er gebeld wordt. De geluidskwaliteit is prima.
------------------------------------------------------------------------------------Update 05-10-2008: vermogen zit er nu goed in en gemiddeld verbruik over de eerste 3000km is 5,1 liter. Erg zuinig, maar ook veel snelweg werk met snelheden rond de 100km/h.
------------------------------------------------------------------------------------
Update 12-11-2008: Nu bijna 5000km op de teller en het vermogen begint echt goed toe te nemen. Automatten links en rechts komen wel eens los, een meer gelezen klachtje. Oliepijl is nog niets gezakt ten opzichte van het pijl bij 11km, dus dat is netjes. De kleur zwart is trouwens niet erg handig gekozen. Van het weekend de auto gewassen en elke millimeter die ik overgeslagen had, was duidelijk aanwijsbaar... dat had ik met mijn zilveren Golf niet!
De auto staat \'s nachts in een parkeergarage waar het ongeveer 16 graden is. Als ik vervolgens naar buiten rijd, dan gaat de verwarming, uitgaande van een buitentemperatuur van ongeveer 8 graden, flink stoken, waardoor het even te warm wordt. Twee stoplichten verder is het systeem weer stabiel..
------------------------------------------------------------------------------------
Update 03-12-2008: Nu bijna 9000km gereden en de motor loopt weer mooier. In Duitsland even goed gasgegeven. Bij 221km/h op de teller was de koek op, overeenkomend met 209km/h op de Tomtom. Dat is meer dan de fabrieksopgave! Het verbruik is over de gehele periode nu 5,2 liter op 100km gemiddeld. Nog steeds erg netjes dus.

motortemperatuur

  • 11.253 km

Nu eind december de temperaturen rond het vriespunt schommelen, is het goed te merken dat de motor niet erg snel op temperatuur komt. Via het BIS (bestuurders informatie systeem) is de olietemperatuur op te roepen en op lange ritten stabiliseert de olietemperatuur rond de 100 graden. Echter voor het zover is... Gisteren na 15 kilometer rijden was de olie pas op 63 graden. Het was buiten min 5 graden en ik reed rustig aan, lees: tussen de 100 en 120km/h in de 6e versnelling.

Dat is de keerzijde van een grote zuinige motor.

ESP

  • 12.905 km

Op het moment ligt er veel sneeuw op de wegen hier in Brabant. De tractiecontrole werkt echt bijzonder goed, en ESP grijpt regelmatig in. In de toerenteller gaat dan een lampje branden. Het is mijn eerste auto met ESP en het went erg snel. Dat is van de ene kant een veilige gedachte, maar wat als mijn volgende auto het niet heeft.

Dat zomerbanden onder de 7 graden celcius trouwens niet goed meer werken is onzin. Grip in overvloed! Zolang er geen sneeuw of ijs op het wegdek ligt, is een zomerband superieur aan een winterband.

Olieverbruik

  • 15.300 km

De 2.0 liter TDI stond bekend om het hoge olieverbruik. Nou, dat valt heel erg mee. Na 15300km staat het oliepijl nog boven het minimum. Rustig inrijden loont klaarblijkelijk.
Tot nu toe nog geen problemen, fijne auto.

no problemo

  • 20.100 km

De 20.000km is gepasseerd en de Audi heeft nog geen steek laten vallen. Het is een fijn mobiel kantoortje, met flink wat power. De Parrot carkit in combinatie met de Audi radio bevalt prima.

Radio

  • 21.870 km

Ik weet niet waar de antenne zit, maar de ontvangst is zeer OK. In Den Bosch kan ik Studio Brussel nog ontvangen en dat is toch aardig ver van België verwijderd. Te laatste tankbeurten ligt het verbruik wat hoger; nu rijd ik ongeveer 950km op een tank. Oorzaak: rechtervoet.

vakantie

  • 26.750 km

Net terug van vakantie. Met de A3 naar Zuid Frankrijk geweest. De klim net na Luik geprobeerd te pakken in zijn 6. Nou, alsof er geen klim was. Wat een overdaad. Het lijkt wel of er meer dan 320Nm in zit. Op de autoroute goed door lopen blazen en dan pas na een dikke 1000km hoeven tanken, nota bene met airo aan. Ik ben heel trots op mijn A3-tje, hij heeft het perfect gedaan. En weer geen olie verbruikt. Het zou eigenlijk mijn privé auto moeten zijn...

Eerste beurt zit erop

  • 32.400 km

Inmiddels heeft de A3 de eerste beurt gehad. Een kleine beurt van 293 Euro. Omdat de standaard wieldoppen er toch niet zo mooi uitzagen heb ik een setje Audi lichtmetaal gemonteerd. Dat ziet er in één keer een stuk mooier uit. Tegenwoordig rij ik veel rustige snelwegritten vanwege de drukte en de cruise control draait overuren. 1000km op een tank rijden is heel normaal. Dat was bij mijn V5 wel anders..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.