Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 70 km |
KM-stand laatst | 30.500 km |
- 6.000 km
Na 173.000 km in mijn eerdere A3 SB werd het tijd voor een nieuwe auto, gezien de ervaring met de A3 SB en mijn voorliefde voor Audi was de keuze snel gemaakt.
Waar mijn eerdere auto door het budget redelijk standaard was uitgerust had ik nu wat meer ruimte. Op het moment van bestellen (mei 2008) liep het oude model uit en was er wat meer mogelijk. Dat uiteindelijk de productie/levering meerdere keren verschoven is heeft er toe geleid dat ik toch met een face-lift model ben 'opgezadeld', je kunt het slechter treffen! Zie www.audiforum.nl voor meer informatie over de levertijden etc.
De door mij samengestelde auto heeft de volgende configuratie:
A3 Sportsback 2.0 TDI (common rail) Ambition
Business line
Phantom black metallic
S-line interieur
Open Sky systeem
Xenon verlichting
RNS-E (DVD) navigatie
Licht- en regensenor
Comfort:
De motor is geweldig, het duurt een tijdje voor deze op temperatuur is, maar dan blijft hij gaan. Het onderstel is een flinke slag harder dan de normale Ambition, dit was in het begin even wennen.
Het glazen dak geeft een hoop extra licht, maar is verder niet echt comfortabel. Door het glazen panoramadak koelt het interieur sterk af. Verder maakt het een enorme herrie wanneer het op de kantelstand open staat, dit was in mijn eerdere Seat met een normaal schuif kantel dak stukken beter. Wanneer het open staat maakt een hoop bijgeluiden als gevolg van torsie (denk ik tenminste). Al met al flink wat missers voor een extra van 2.300 EUR naar mijn idee.
Het (achteraf gemonteerde) navigatiesysteem werkt perfect en door de SD card reader ben ik ook nog eens verlost van de rondslingerende cd's! De inbouw achteraf scheelde naast de bijtelling nog eens een kleine 2.000 EUR ten opzichte van de catalogusprijs, dubbel en dwars de moeite dus.
De xenon verlichting is echt een aanrader, scheelt enorm veel op de slecht/niet verlichte achteraf weggetjes, op de snelweg is er weinig verschil merkbaar en is het met name irritant voor de medeweggebruikers.
Sinds de facelift zijn de achteruitkijk spiegels gerestyled volgens het scania model, werkelijk gigantisch! Het bijkomend nadeel is dat ze vuil aan lijken te zuigen, de zijruiten worden een heel stuk smeriger dan voorheen.
Prestaties:
De prestaties zijn een stuk beter dan de 1.9, die extra pk's zijn wel te merken. Met name de (tussen)acceleratie is sterk verbeterd. De topsnelheid (210 op de teller in Dld) viel me nog wat tegen, maar hij is nog niet volledig ingereden.
Betrouwbaarheid:
Kan er nog niets over zeggen.
Gebruikskosten:
Er staan 4 ringen op de voorkant dus... de basisprijs viel behoorlijk mee, maar dit voordeel wordt teniet gedaan door de torenhoge prijzen van de opties!
Het verbruik valt me eerlijk gezegd tegen, kom nu uit rond de 1:15, identiek aan mijn eerdere 1.9 TDI. Ik had hier eigenlijk een stuk gunstiger verbruik verwacht gezien de nieuwe techniek, ik weet niet of dit exemplarisch is, of dat dit nog met de inrijperiode te maken heeft.
Update
- 30.500 km
De eerste 30.000 km zitten er op en hier de wat uitgebreidere ervaringen.
Als eerste de negatieve ervaring(en);
Gedurende het gebruik bleek het s-line onderstel wel erg hard te zijn (stuiterend). Dit is dan ook aangedragen bij de garage, waar werd aangegeven dat het een kwestie van wennen was. Hoewel ik eerder geruime tijd een Seat Leon Cupra gereden heb welke toch ook stevig was, wsa dit toch van een hele andere orde. Aangezien ik meestal alleen in de auto zit heb ik me neergelegd bij de harde afstemming. Mijn vrouw werd echter echt misselijk. De oplossing zou enkel het vervangen van de vering/demping zijn wat gezien de extra kosten niet direct een optie was (auto van de zaak). We hadden er ons dan ook al bij neergelegd en bij de volgende auto zou het s-line onderstel niet meer aangevinkt worden.
Nu kwam de dealer er bij de beurt achter dat aan de achterzijde de transportblokken nog tussen de veren zaten... Buiten de excuses heb ik het maar aangegeven bij de werkgever, mochten er nog vreemde gebreken komen welke samenhangen met 30k km zonder vering. De auto rijdt nu echt helemaal perfect, lekker stug en zelfs mijn vrouw is tevreden :-)
Eerlijk gezegd is dit het enige echte minpunt geweest, de overige klachten zijn redelijk beperkt:
Wat vocht/condens in de (xenon)koplampunits, dit kon niet opgelost worden, vervangen heeft aldus de dealer geen zin omdat het dan weer terugkomt a.g.v. de grote temperatuursverschillen.
De comfortsluiting via de afstandsbediening werkt enkel op de ruiten, het dak sluit/opent hier niet mee. Dit is lastig wanneer je het dak later wilt sluiten, moet je naar de auto toe.
Als dit dus de minpunten zijn dan mag ik me erg tevreden noemen, zeker nu het onderstel voor elkaar is! En de kosten van de bijtelling kan ik moeilijk als minpunt opvoeren, hier heb ik zelf voor gekozen tenslotte.
Dan de pluspunten:
Het interieur is echt helemaal naar wens, hoewel het zeer donker overkomt (zwart, zwart, zwart en af en toe geborsteld aluminium) zorgt het panoramadak voor een erg mooie inval.
Het navigatie systeem werkt perfect, ben erg tevreden dat dit achteraf nog gedaan is.
De soepele motor, functioneert bovenmodaal in het nederlandse verkeer. De topsnelheid valt me wat tegen, maar die rij je niet zo gek vaak (in Dld).
Het dak lijkt zich wat gezet te hebben en staat nu het grootste deel van de tijd op de kantelstand, volledig open is enkel tot 80 km/u te doen en daarboven eigenlijk onbruikbaar.
Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn keuze, ook over het dak waar ik in het begin wat minder over te spreken was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.6 Attraction Business Edition *Klimaatreg.*Cruisecontr.*
- 2008
- 194.830 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line S|Rijklaarprijs|Automaat|3x S-line|
- 2013
- 139.047 km

Audi A3 1.8 TFSI S-edition | 1E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | 160 PK | XENON | NAVI | CRUISE | UNIEKE KM STAND |
- 2010
- 52.006 km