Audi A3 Sportback 1.9 TDI Attraction (2007)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.9 TDI Attraction (2007)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.9 TDI Attraction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst219.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 219.500 km

Na 3 jaar en 230000KM met de Ford Mondeo te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe auto. Een fijne probleemloze wagen, met een zeer fijn onderstel (echt waar)maar aangezien de nieuwe mondeo er nog niet was maar es rond gekeken naar andere merken. Uiteindelijk is het een nieuwe Audi A3 sportback geworden 1.9 TDI.

Uitvoering:
atraction kleur zwart (unie kleur) met de volgende opties: ABT chip (130pk/310NM), privacy glass vanaf de b stijl, leder stuur/pook, armsteun, climate control(geen pro line want dan kon mijn navigatie er niet meer in.). upgrade 17 inch met 225/45R17 banden. tevens is de auto besteld met roetfilter(dus geen roetpluimen meer bij optrekken/accelereren)

Bij aflevering stond hij op de originele lichtmetalen 16 inch wielen met de winterbanden, maar zo snel mogelijk de zomerwielen er op laten zetten, met deze bredere wielen rijdt de wagen veel strakker, zonder oncomfortabel te worden, ook het bochtengedrag is veel fijner.

De ABT tuning is een aanrader, de motor trekt heerlijk vanuit lage toeren. (vanaf iets van 1750 toeren trekt hij als een lier). Door de 5 verstellingsbak kun je ook bij wegwerkzaamheden (70KM)in de 5 blijven rijden (en als je dan het gas in trapt pakt hij nog mooi op).
Dit is naar mijn idee een voordeel ten opzichte van de 2.0 die een 6 bak heeft.
qua brandstofverbruik zit ik zo rond de 1 op 17,5 wat naar mijn idee niet verkeerd is.

De ruimte is natuurlijk minder dan bij de ford, maar toch voldoende ruim om met bijvoorbeeld 4 personen goed te kunnen zitten.

Nadelen:
wat ik als vervelend heb ondervonden is dat als de wagen nat is en je de portieren, of achterklep open doet er water naar binnen loopt.
Als er een achtelichtje stuk is dan moet de hele achterlichtunit er blijkbaar uit, erg onhandig.(zelf ondervonden, dealer uiteindelijk laten doen)

update 18-11-07. inmiddels 60.000 tevreden kilometers achter de rug. Volgende week krijgt hij een onderhoudsinspectie en komen de winterwielen er weer onder, hoewel ik tot op heden geen last heb gehad van aquaplaning o.i.d. met de brede banden (de Michelins pilot sport voldoen mij erg goed, de grip is echt fantastisch).
Het olieverbruik is tot op heden verwaarloosbaar (0,5 liter op20.000km).

Update 05-02-08. De teller is inmiddels de 76000 kilometer voorbij, tijd voor een korte update. de wegligging is met de winterwielen niet zo goed als met de bredere zomerwielen, maar dat is op zich logisch. daarintegen met de regen etc kun je hiermee beter door rijden aangezien de waterafvoer veel beter is. de auto heeft een beurtje gehad, en verder is de uilijning gecontrolleerd vanwege iets naar links trekken bij stevig afremmen. verder niets dan lof. hopelijk snel weer de zomerwielen er onder(staan op de foto’s) lijkt veel mooier. blijf het een fijne wagen vinden.

Update 26-02-08. 82000 kilometer. gezien de temperaturen de zomerwielen er maar weer onder laten zetten. lijkt mooier, en rijdt een stuk fijner. er zijn 4 nieuwe michelins gemonteerd, de oude hadden nog ongeveer de 2,5 mm profiel. het brandstofverbruik blijft zo rond de 1 op 17,5 tot 1 op 18,5 (naar mijn idee echt niet verkeerd zonder er echt mee bezig te zijn om zuinig te rijden).

Update 07-04-08. 92000 kilometer. beurtje verder geen echt gekke dingen. zou haast saai worden. maar toch een aandachtspuntje.(zie problemen)

Update 16-07-08. inmiddels de 107000 Km gepasseerd. kleine beurt gehad. sinds de auto weer terug is van de garage geen problemen weer gehad. verbruik ligt met het warme weer(airco aan) rond de 1 op 16,5. al met al blij weer met de a 3 te rijden. hoewel deze problemen het gevoel van degelijkheid en kwaliteit aardig negatief beinvloeden.

Update 05-10-08. Auto heeft deze week beurtje gehad 123000Km. geen problemen, 2 nieuwe banden voor er onder laten zetten(nu dus in totaal een keer rondom nieuw, en 1 keer nieuwe voor, gezien de kilometers denk ik niet slecht). tevens voor de bestuurder en bijrijder nieuwe matten er in laten leggen, aangezien ik er door heen was gesleten.(er zit geen slijtstuk in de mat bij de bestuurder bij de pedalen, en ook niet in de vaste vloerbedekking die in de auto ligt).

Update 02-01-2009. inmiddels de teller op 141000Km. heeft even geduurd alvorens ik aan een update ben toegekomen. inmiddels rij ik al weer een tijdje op winterbanden,(wel fijn gezien de koude weersomstandigheden van de laatste tijd) en heeft de auto een beurtje gehad. toch heeft de auto weer een hikje vertoond, zie problemen.

Update 13-03-09. Inmiddels de teller op 155500Km. De A3 heeft van de week een beurt gehad, en de zomerwielen zitten er weer onder. Elke keer weer een wereld van verschil om de michelins er weer onder te hebben(ik snap niet dat ze niet beter uit de auto week banden test zijn gekomen). ook zijn naar mijn idee 17 inch wielen gewoon veel mooier. maar goed, de afgelopen periode geen gekkigheid gehad. en bij de beurt kwam ook geen gebrek naar voren, wel zijn de remblokken vervangen, en de ruitenwisserbladen.(van de versleten remblokken had ik overigens niets gemerkt, bij de ford kon ik het altijd duidelijk merken aan de pedaalslag, bij de audi hoegenaamd niet).
ik krijg een dezer dagen een uitdraai van het onderhoud tot op heden en zal hiervan e.e.a. vermelden bij "tot nu toe"

Update 20-04-09. achterbanden zijn vervangen, ze waren nog lang niet versleten maar waren "gecupt" waardoor er een irritant gonzend geluid ontstond. Heb ik met deze auto nog niet eerder gehad.

update 09-06-09. geen bijzonderheden. auto heeft een beurtje gehad. de nieuwe banden die achter zaten omgewisseld naar voor.

update 13-07-09. geen bijzonderheden. behalve dat de distributieriem is vervangen. waarna een afdichting bij de slang naar de intercooler was vergeten terug te plaatsen. wat resulteerde in een onvoorzien bezoek aan een garage welke een en ander weer in orde heeft gemaakt.
stiekum wel weer aan het rondkijken wat de opvolger moet worden voor de A3. weer een A3?? of toch iets anders(met iets meer ruimte).

update 24-07-09. de audi laat echt steken vallen zie problemen.
overweeg steeds meer iets anders als opvolger.

update 10-08-09.
al weer een update zie problemen.

update 22-09-09.
auto weg gebracht ivm geluid versnellingsbak zie problemen.
inmiddels staat mijn besluit vast. geen A3 weer.en ook geen a4. audi zal in principe een prima kwaliteit wagen zijn, (hoewel het mij op valt dat net als bij de oudere types passat op diverse plaatsen het toplaagje van dashboardpaneeltjes, zoals bij de raambediening, en rond de radio los laat, dat kan toch niet voor een auto in deze prijsklasse)maar ik heb met deze erg veel pech gehad. we zien wel wat het wordt.

update 29-09-09. auto weer terug. bak is vv dus geen gierend geluid meer. verstuivers zijn getest en goed bevonden, en er is een "software update" gedaan. in verband met het onregelmatig lopen bij verhoogd stationair. het effect hiervan is mij nog niet gebleken.

update 02-11-09. winterwielen weer gemonteerd, geen problemen weer gehad. blijft een fijne auto om mee te rijden. wel valt het weer op dat de 17 inch wielen in combinatie met 225 banden (naar mijn idee)een wereld van verschil maken qua stuurgevoel, zonder oncomfortabel te worden.

update 27-01-2010.
onverwacht toch nog een update zie problemen.!!
ik heb vanwege de panne deze keer de betrouwbaarheid naar beneden bijgesteld, aangezien ik deze week voor het eerst met een auto op de vluchtstrook ben belandt.

update 09-02-2010. had ontertussen de auto weer terug maar het lijkt een verhaal zonder eind te worden zie problemen.,

17-02-2010. afgelopen zaterdag wederom problemen. zie problemen

PROBLEMEN

  • 219.500 km

problemen:
update 18-11-2007. De schakelaar van de portierramen is vervangen, omdat de comfortschakeling van het bestuurdersportierraam niet meer werkte.

update 05-02-08. eigenlijk geen. behalve het eerder genoemde naar links trekken, maar dat mag geen naam hebben.

update 07-04-08. afgelopen week ’s ochtends bij de koude start getik(klonk mij in de oren als een klepstoter). eerst maar es de olie gepeild, er bleek ruim voldoende in te zitten. later bij een audi dealer maar even naar laten kijken/luisteren. kon zogezegd geen kwaad. ’we horen de klepstoters iets’. gelijk bij de beurt even naar laten kijken, en er moet een vervolgafspraak voor worden gemaakt. to be continued.

update 14-05-08. rij inmiddels een paar weken in een vervangauto. de dealer kon aanvankelijk het euvel niet vinden. maar er komt waarschijnlijk een nieuwe motor in.
(betrouwbaarheid op 3 sterren gezet.)
ik kan inmiddels ook wel een review gaan schrijven over de bmw 118d 5 deurs waarin ik inmiddels een kleine 5000 kilometer heb gereden.->fijn sturende auto, erg stugge vering, ondanks de efficient dynamics niet zuiniger dan mijn A3, (gem verbr 1 op17,5 over 4000 km)
al met al bevestigd dit wel mijn keuze voor de audi, ik hoop hem snel weer terug te hebben. ik kan dan hoop ik verslag uit brengen over wat er aan de motor mankeerde.

update 23-05-08. gisteren de a3 weer opgehaald. helaas kon men niet zeggen waardoor het probleem is ontstaan. (er lagen 2 krukas lager uit.) dit komt schijnbaar wel es voor wanneer er niet de juiste olie is gebruikt maar dat is niet aan de orde. al met al een productiefout of zo.

update 16-07-08. nadat ik de auto had gehaald met de vervangen motot er in zat er eerst een aanzuigbuis, en een slang los. welke ik onder weg vast heb gezet, en is later de afdekplaat onder de motor los gegaan. (minpunten voor de audi garage waar het e.e.a. is gedaan)(het gewone onderhoud wordt door de leasemaatschappij gedaan.)

update 02-01-2009. de comfortschakeling vanaf de bestuurderskant voor het bijrijders raam haperd weer. vaak werkt hij wel maar ook regelmatig niet. verder viel de motor van de week tot 3 keer toe spontaan uit. na een koude start. ben er maar mee door gereden, en toen we aan het einde van de dag weer huiswaards reden geen last weer gehad. vreemd.

Update 13-03-09. geen klachten weer gehad.

update 13-07-09. zie ervaringen. deze "storing" was niet de auto te verwijten. hij rijdt weer als vanouds.

update 24-07-09. wederom problemen. koppelingspedaal bleef onderin liggen. met kunst en vliegwerk de garage bereikt. koppelingcilider blijkbaar stuk. teller staat nu op goed 182000km. persoonlijk vindt ik dat dit soort problemen dan nog niet aan de orde mogen zijn. auto weer een dag kwijt geweest. net op tijd terug voor de vakantie.

update 10-08-09. op vakantie viel er iets onder bij de pedalen naar beneden. bleek een veer die het koppelingpedaal ondersteund/terug duwd. de (uiterst behulpzame)dealer adviseerde ons bij thuiskomst de eigen dealer te bezoeken, aangezien het geen directe problemen zou geven. deze storing is de auto niet aan te rekenen. het bijgeluid waarover ik had gereclameerd toen ik de auto bracht voor de koppelingcilinder zat er ondertussen nog steeds in. toen ik de auto bracht voor het terugplaatsen van de veer, hierover nog maar es een balletje opgegooid. na een proefrit samen met een monteur. bleek het of een lager in de versnellingsbak, of het differentieel te zijn. is een aditief toegevoegd, we zullen afwachten wat dit voor effect heeft. al met al is het vertrouwen in de auto er niet beter op aan het worden.
to be continued.

22-09-09. auto weg gebracht ivm geluid in de bak. versnellingsbak zal vervangen worden. gelijk ook melding gemaakt van vibracties bij verhoogs stationair lopen. zou een deffecte pompverstuiver moeten zijn. ik hoor wel wanneer hij weer klaar is.krijgt ook gelijk een onderhoudsbeurt aangezien hij daar bij 195000 ook al aan toe is. wederom to be continued.

02-11-09. inmiddels over de 200000km gegaan. geen problemen weer gehad. weer aangenaam stil op constante snelheid. (vindt ik echt).
het vertrouwen heeft wel een dermate deuk opgelopen dat er geen a3 weer komt.

27-01-2010. tijdens de rit naar de garage voor een laatste beurt+ de eerste apk wederom door de koppeling heen getrapt, met wat horten en stoten bij de garage aangekomen. "we zullen hier ook gelijk even naar kijken". aan het einde van de dag weer opgehaald. en onderweg panne, motor meermaals in noodloop geslagen, en diverse controlelampjes aan ten teken dat er iets niet goed is. => nu vv vervoer. we wachten af.

update 09-02-2010. had de auto ondertussen weer terug, en alles leek goed te zijn. magneetklep bij de turbo was vv, en ook de koppeling hulpcilinder(voor de tweede keer). gisteren tijdens een autobahnrit wederom 2 keer in noodloop. remedie=> max 120km/h rijden. melding van gemaakt bij leasemaatschappij en afgesproken eerst maar door te rijden, de auto moet nog 3 weken, dan komt er een andere.
update 17-02-2010. in het zicht van de finish. weinig vermogen en een blaasgeluid achter de motor. bleek de egr koeler deffect, er kwam uitlaatgas langs het regelstangetje. auto omgeruild, en afgesproken dat ik hiermee door rij totdat ik de andere wagen kan halen. ik heb meer dan genoeg van deze A3, zonder want het is om te rijden een fijn ding.

tot nu toe.

  • 219.500 km

hier zal ik binnenkort de onderhoudsgechiedenis vermelden.
(als ik de info eindelijk heb )
aangezien ik deze info nog steeds niet heb ontvangen maar even de informatie die ik zo weet te melden,


180000km. bij de d riem vervanging zijn ook de remblokken achter vv.

180998.km ongepland bezoek aan de garage koppeling hulp en hoofdcilinder vv.

184998. km. ongepland bezoek garage ivm veer bij koppelingspedaal er uit gevallen.(waarschijnlijk niet goed geplaatst bij eerdere reparatie.) tevens geluid bak/differentieel geconstatteerd.

191678. km. afspraak voor vv versnellingsbak, pompverstuiver(s), en gelijk een beurtje.
(de enige reden dat het kopje betrouwbaarheid niet omlaag is gezet is dat ik niet stil ben komen te staan.)

193.200. km. beurt, versnellingsbak vv. software udate voor verstuivers(geen verschil gemerkt)

200110. km. winterwielen gewisseld zal denk ik de laatste keer zijn dat ik met deze auto wielen wissel. ergens begin 2010 gaat hij weg.

210200.km. kogel is door de kerk, we gaan C5 tourer rijden, zie tot slot.

217.000.km. problemen gestrand. motor in noodloop nadat ik hem had opgehaald van zijn laatste beurt, en eerste apk. magneetklep vv, en wederom koppeling hulpcilinder.(was ik op de heenweg door heen getrapt, wat best vervelend is op een krappe uitvoegstrook).

219.000.km. wederom noodloop perikelen. afgesproken met leasemij diir te rijden (even opnieuw starten dan doet hij het weer goed, en zolang de belasting van de motor laag is gaat het prima)

219.500.km. wederom noodloop. bleek er drukverlies te zijn via de regelstang van de egr, bij de egr koeler. leek eerst rijdbaar te zijn echter werd al snel heviger. auto ingeleverd. en de resterende 2 weken zo overbruggen totdat de andere wagen er is.

tot slot

  • 219.500 km

11-12-09.

het zit er bijna op voor de sportback, tijd om de balans op te maken.
om te beginnen de pluspunten.
ik vindt het nog steeds een mooi model(je krijgt er zelfs complimenten over zo af en toe). hij heeft een mooi interieur, zelfs in de attraction. Fijne stoelen(ik heb er altijd goed in kunnen zitten, ook op langere ritten.). Comfortabel, hoewel dat uiteraard relatief is, het blijft een compacte wagen, daarnaast vindt ik het weggedrag erg goed, zeker met de brede banden om 17 inch wielen, deze zijn naar mijn idee een must, als laatste is de 1.9 lekker zuinig, zelfs met de abt chip rij je zo maar 1 op 18of nog beter, zonder als een rijdende chicane onder weg te zijn(dat haalt menig V50 drive, of blue motion passat niet eens in de praktijk).

nadelen heeft de A3 ook,
bij het openen van de achterklep, of portieren als de auto nat is, dan stroomt er water naar binnen, dit resulteerd in lelijke vlekken in de bekleding van de achterbank, en natte spullen in de kofferbak.diverse paneeltjes bij de 12Vaansluiting, en raambediening zien er niet zo mooi meer uit door afbladderen van de toplaag. verder zal ik niet uitweiden over de andere problemen.

Als opvolger komt er een citroën C5 tourer 2.0 HDI exclusieve. automaat hiervan zal ik uiteraard een review bij gaan houden.
Deze auto is van bouwjaar 2008, en was bij ons op de zaak "0ver"
Het is een zeer complete uitvoering, dus we zullen zien hoe dit bevalt.

bedankt voor de interesse gedurende de afgelopen 3 jaar.
ik hoop dat er lezers zijn die er iets aan gehad hebben, hoewel ik me best realiseer dat mijn ervaringen niet echt representatief zullen zijn voor de A3 ben ik er (zoals u zult begrijpen) voorlopig klaar mee.

14-07-2010. even een allerlaatste update van de A3. de auto is voor export weg gegaan. dit is de tweede auto van me die na korte tijd "niet meer is". (de mondeo die ik hiervoor had was na 2 weken total loss gereden) jammer.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.