Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.9 TDI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na lang wachten (bijna 6 maanden) de Audi eindelijk bij de dealer kunnen ophalen. Eerste indruk blijft dat hij er goed uitziet, zowel de single-frame voorkant als ’de kont’. Enige misser aan de buitenkant vind ik de portiergrepen. Mooi is ook dat ze standaard de dak antenne wegwerken (in achterruit).
Binnenin valt het gebruik van solide en fijne materialen op (toch wel weer een stuk beter dan bij zijn grootste concurrent de BMW 1 serie(te plastic), en kwalitatief beter dan 147, maar niet mooier dan de 147). Aluminium is mooi, klokkenwinkel is standaard VAG en dat is toch wel een beetje saai. (Sport)stoelen zitten goed, veel steun. Verstelling had alleen nog een stukje lager mogen kunnen.
Ruimte is verrassend, stuk groter dan bij BMW. Met de stoelen in normale stand(voor mij) is er nog te zitten achterin.Maar de hoofdruimte(voor mensen boven de 1.85m) achterin laat wel een beetje te wensen over.Kofferbak is ook een stukje groter dan bij de BMW en Alfa.
Misser binnenin is de duur betaalde middenarmsteun (onderdeel pro-line) deze is te klein en te hoog geplaats en zit ook in de weg met handrem.
Motor is gechiptuned en maakt een zeer rauwe indruk, als hij warm is wordt het minder, maar ik vind de dieselbrom nog iets te nadrukkelijk aanwezig. Power is voldoende maar niet overmatig, voor dat geld had er wel wat extra pk bij gemogen.
Het lijkt wel alsof de motor geen zin heeft om (hard) te werken, althans zo klinkt het niet... Het oppakken bij lage toeren gaat wel redelijk maar niet echt van harte(heb niet zo heel veel commentaar als de reaktie hieronder, alleen 80 in zijn 5 en dan optrekken wil nog wel eens hakkelend gaan), mijn vorige auto’s (Leon 1.9 tdi en BMW 118d) deden dat iig stukken ’vanzelfsprekender’.
Voorlopig blijft wel de indruk dat je toch wel heel veel moet betalen (38.0000 euro) voor heel weinig. Er is werlijk niks standaard en als je een optie neemt moet je diep (heel diep) in de buidel tasten. Topppunt van dit euvel is wel de xenon verlichting. Ikzelf heb daar geen last van omdat het lease is, maar prive zou ik niet zeker weten of ik deze auto met eigen geld zou aanschaffen.Ondanks de hogere restwaarde zal de afschrijving de eerste 2 jaar toch wel fors zijn. De prijs kwaliteit verhouding vind ik (gedurende de tijd dat ik er nu in rij) niet meer evenredig voor deze specifieke auto!
Missers (die er voor dat geld echt wel bij hadden mogen zitten)
- Automatisch (electrische)inklapbare spiegels
- radio bediening op het stuur
- geen volwaardig reservewiel aanwezig
ook pluspunten
- het blijft een lekkere auto om in te rijden, je zit goed, alles voelt fijn en rammelvrij aan... ik weet niet wat het is maar het gaat niet vervelen. (het is geen straf om een stukje te rijden). Maar het is nog niet zo dat je de auto ’aantrekt’ zoals een leren jas, dit gevoel had ik wel bij de BMW 1 -serie.
EINDOORDEEL september 2007:
Na 80.000 km de de Sportback ingeleverd. Het eindoordeel slaat toch door naar positief. Het voelt allemaal enorm solide aan en na 80.000 km is er geen kraakje te bekennen en ziet het interieur er na een poetsbeurt nog als nieuw uit. Er resteren toch nog wel wat kritiekpuntjes en dat heeft met name te maken met de prijs en wat je daar voor terugkrijgt. Een auto van 39.000 euro hoort gewoon een aantal features te hebben voor dat geld en de A3 Sportback heeft dat niet of ze kunnen voor heel veel geld worden bijgekocht. Echter de kwaliteit van alle onderdelen, het bedieningsgemak en de looks zijn bijna niet te evenaren. Als het goed is moet zich dit ook terugbetalen in de restprijs. De vraag is alleen of je dat risico wil nemen als consument en of je bereid bent op voorhand deze meerprijs te investeren. Je krijgt er zonder meer een lekker rijdende auto voor terug, die zeker met sportonderstel, 17” wielen, en sportstoelen(alle onderdeel Attraction pakket) heerlijk stuurt. Daarbij heeft hij ook een imago (heb ik gemerkt) dat een bepaalde mate van succes, smaak en klasse insinueert. Als je daar op kikt en je hebt het geld er voor over laat dan de alfa 147 staan en neem deze. Hou je echt van rijden dan zal het lastig worden een keuze te maken tussen de 1-serie van BMW en deze Audi. Waarbij ik de audi toch het voordeel van de twijfel gun vanwege zijn goede all-round eigenschappen.
PROBLEMEN
10.000 km november 2005
Motor is wat rustiger/minder rauw geworden.Maar nog steeds te rumoerig voor zijn prijsklasse!. Verbuikt in die 10.000 km een 0,5 litertje olie.
Wel weer wat ergernisjes erbij:
- wanneer de Climate Control op automatic staat kun je niet meer bepalen welke luchtopeningen hij moet gebruiken (dan schiet hij van automatic af). En uiteindelijk kun je alleen de luchtopeningen op het dashboard dichtdraaien. Automatische lucht-re-circulatie werkt volgens mij niet(goed)
- Al eerder gemeld door andere mensen op het forum: de boordcomputer is niet al te nauwkeurig. Gemiddeld verbruik en actie-radius tot volgende tankbeurt wijken vaak meer dan 10/15% af.
- Zware tas (ik gok 10 kilo) op bij-rijdersstoel zorgt ervoor dat gordel-lampje gaat knipperen (en piepen),
20.000 km jan 2006
- Olie verbruik is toch wel wat aan de forse kant (2 liter in 20.000 km).
- Winterbanden laten monteren (michelins)
30.000 Km mei 2006
- eerste beurt gehad (275 euro incl BTW, wel prijzig voor slechts een routine check van pak’m beet 25 minuten) , geen noemenswaardige zaken, wat olie erbij en alles gecontroleerd, en wat slangen opnieuw vastgezet (fabrieksactie)
- zomerbanden weer laten monteren
- Inmiddels wel weer een negatief puntje erbij... de vloermat van de bestuurderszijde slijt zeer snel. Na 30K km nu al gaten er in! Toch stom van audi dat ze met dit soort kleine puntjes het gevoel van kwaliteitsbeleving naar beneden halen!
- De lava-grijze (pareleffect) lak is wel erg gevoelig voor krassen (maar dat schijnt tegenwoordig bij al die waterdragende lakken te zijn) als je ook maar met je nagels over de auto krast heb je al wat beschadigingen te pakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.