Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 600 km |
A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction
- 600 km
Na 4 maanden voorpret, kon ik eindelijk vrijdag 9 januari mijn Audi A3 sportsback 1.8 TFSI ophalen! Foto's zal ik zsm plaatsen.
Auto van buiten:
Het gaat dus om een sportsback, attraction, business edition met de 1.8 TFSI 160 pk motor. De kleur van de auto is phantom black pearl effect en ik heb gekozen voor de 17 inch S-line velgen en tevens heb ik gekozen voor mistlampen voor. Geen type aanduiding en twee dikke uitlaatpijpen...mooi!
Auto van binnen:
Ik heb gekozen voor een zwarte hemel, erg sjiek. Bij de business edition is climate control standaard, cruisecontrolen daarentegen niet, heb ik er als extra bij besteld. Tevens heb ik gekozen voor de radio concert met standaard 8 speakers. Moet de juiste afstelling van het geluid nog vinden, lijkt nu nog wat blikkerig te klinken. Ook heb ik als extra voor het met leer beklede multifunctionele stuurwiel gekozen, waarop ik vanaf volgende week (wordt nog ingebouwd) ook de bluetooth carkit kan bedienen.
Eerste ervaring:
Wat het eerste opvalt is het hoge niveau van de afwerking. Alles ziet er zeer solide uit en de deuren sluiten met een mooie doffe plof. Ik ben twee meter lang en kan goed zitten, zit wel met mijn been tegen de middenconsole aan. Geen piepjes, geen kraakjes, je hebt echt het idee met een grote luxe auto onderweg te zijn. Wat een rust binnenin, de motor hoor je nauwelijks en op de snelweg hoor je eigenlijk alleen de banden. Dan de motor, wat een feest! Vanaf 1500 toeren pakt hij mooi op en je kunt er heerlijk schakellui mee rijden, maar dus ook serieus snel optrekken. 100 km in zijn 4 en gas erop, flinke duw in je rug en zo door naar de 180 km, geweldig. 100 km per uur cruisen in zijn 6 bij 2100 toeren is ook heerlijk. De auto is overigens wel behoorlijk stug geveerd.
Algehele eerste indruk is echt super. Kom uit een Golf tdi en daar was ik altijd erg blij mee, maar dit is echt een klasse hoger en ik stap al heel de week met een smile in. Ik houdt jullie op de hoogte als er wat meer km's zijn gemaakt.
UPDATE 8 FEBRUARI 2009 NA 4100 KM
Heb de auto nu inmiddels een maand in mijn bezit en de eerste 4000 km zitten erop. Ik ben zojuist terug van de eerste echte lange rit op en neer naar Frankrijk en kan nu nog beter oordelen over de auto.
Dit is voor mij de eerste auto met cruisecontrol en ik zou nu al niet meer anders willen, ideaal op lange afstanden. Of het pookje voor de cruisecontrol nou de meest ideale oplossing is...heb een aantal keer per ongeluk grootlicht gegeven aan mijn voorganger :-). Ben dus twee meter en op zich kan ik een prima zit vinden, alleen zou de zitting iets breder mogen zijn, maar over het algemeen prima te doen. Alle knoppen zitten op de goede plaats en de Duitse degelijkheid straalt er vanaf. Moest even de juiste instelling vinden voor de speakers, maar ik ben nu zeer tevreden over het geluid in het geval van een cd of de aangesloten mp3 speler (via aux), het geluid (kwaliteit) van de radio vind ik slecht en blikkerig klinken. Climate control werkt perfect.
De auto rijdt echt zalig. Over het algemeen rijd ik redelijk door (130-140 km/u) in Nederland en Frankrijk rond de 150 km/u, deze snelheid in de 6e versnelling rond de 3000 toeren maakt dat je de motor simpelweg niet hoort, wat een rust. Even gasgeven na een tolpoortje is dikke pret, even vol doortrekken in zijn 2, 3 en 4 en oeps je zit zo aan de 180 km/u. Ik weet niet wat de top is, moet nog een keer naar Duitsland. Verbuik is gemiddeld nu 1 op 10,5, hetgeen betekent een actieradius van 550 km. De wegligging, met name in de bochten, is erg goed en strak. De auto is wel stug! De dealer heeft er standaard continental sportcontact 17/45/225 banden onder gelegd en die wil ik er onder vandaan, veel te luidruchtig. Heb met iemand anders mee gereden in een A3 2.0 tdi met andere banden en die is duidelijk stiller op de snelweg. Mijn bleutooth carkit is helaas nog steeds niet ingebouwd vanwege leverproblemen maar hopelijk komt dat snel goed.
Klein puntje van aandacht is een wat zingend geluid van de versnellingsbak/aandrijflijn bij het laten uitrollen in zijn 2 onder de 20 km/u en als ik vanuit lage toeren goed gas geef en de turbo gaat zijn werk doen dan hoor ik (op de achtergrond) een geluid alsof er heel fijn gruis door een buis wordt geblazen, moeilijk uit te leggen.
Maar ondanks bovenstaande, is het echt een geweldige auto, die zalig rijdt. Ben zeer gecharmeerd van de 1.8 tfsi motor, volop koppel en pk's en rust. Nog absoluut geen spijt van mijn keuze. Gan van de week weer een 2000 km erbij sturen, ik houd jullie op de hoogte!
UPDATE 20 APRIL 2009 NA 10500 KM
Ik rijd nu zo'n drie maanden in de A3 en de eerste 10 duizend kilometers zitten erop. De eerste roze wolk is een beetje voorbij, dus ik kan nu wat objectiever schrijven ;-)
De auto bevalt nog steeds geweldig, het is elke dag een plezier om in te stappen. Ik had in het begin wat last van bandenherrie, maar dat went best snel. Toch blijf ik van mening dat de 225 Continentals niet de allerstilste zijn, maar het is acceptabel. Vind het uiterlijk van de auto erg geslaagd en ben nog steeds blij met mijn velgenkeuze. De mistlampen gebruik je in de praktijk nooit maar het staat gewoon erg mooi. Ben nog steeds aan het twijfelen over een verlagingsset, vind ik er net wat mooier uitzien, maar twijfel dus nog omdat de auto nu al vrij stug is.
Heb al een aantal lange ritten achter de rug en het is een prima reisauto en zelfs met mijn 2 meter kan ik een goede zit vinden. Door de zesbak blijft de motor mooi stil, eigenlijk hoor je alleen de banden en wat wind geruis en de motor hoor je niet. Tenzij je flink optrekt, dan zit er een lekkere sportieve brom in. Motor is fijn, veel koppel en af en toe even doortrekken is dikke pret. In de praktijk is 160 pk zat, maar ja...als je een keer hebt meegereden met iemand die precies hetzelfde blok heeft laten kietelen naar 210 pk dan is de verleiding groot :-) Heb de top uit kunnen proberen in Duitsland, is 230 km/u op de teller met 4800 toeren in zijn zes. OP de 210 zit je realtief snel maar daarna duurt het lang. De auto is dan nog zeer goed te berijden en er zit duidelijk meer potentieel in. De stugge weggligging vind ik soms wel eens storend, totdat je een bocht neemt en er achter komt dat dat met het grootste gemak gaat.
Heb een tijdje terug een bluetooth carkit in laten bouwen en daar ben ik zeer tevreden over. Via de bediening op het stuurwiel kan je eenvoudig gesprekken opnemen en tevens zoeken in je telefoonboek, gekozen nummers, gemiste nummers en beantwoordde nummers. Die nummers verschijnen in je FIS en de radio wordt automatisch gedempt. Je kunt daarbij ook het volume van het gesprek wijzigen op je stuur. Mooi systeem voor zijn geld. Radio concert bevalt goed. Maak veel gebruik van de aux aansluiting en via mijn mp3 speler is de kwaliteit meer dan goed te noemen. Het geluid van de radio vind ik nog steeds blikkerig.
Even afkloppen, maar ik heb werkelijk geen enkel probleem ondervonden nog. Alles werkt, geen rammeltje of kraakje te bekennen, starten lopen en lekker rijden maar.
Ik houd jullie op de hoogte!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.