Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Ambition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.8 TFSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 75.680 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
De eerste ervaringen met onze eerste Audi
- 76.250 km
--- Nieuwe ster aan ons firnament---
Sinds een twee weken hebben wij een Audi A3 SB in ons bezit. Ook deze auto komt uit Duitsland. Gekocht bij Audi-dealer Moll in Düsseldorf.
--- Omschrijving van de 'ster' ---
Het is een A3 van de tweede facelift. Het is een 1.8 TFSI Ambition Pro-Line aangevuld met een aantal (in onze ogen) begeerlijke opties zoals xenon-plus, leer, aluminium dakrailing, upgrade radio Concert en nog wat ander spul. De kleur is diepzeeblauw, een pareleffect lak. Gewassen en in het juiste licht, een prachtkleur! De combinatie met het beige interieur is zeer mooi, klassiek en stijlvol.
De afwerking is zeer netjes, alles voelt solide aan. De auto kent zeer weinig gebruikssporen, zowel van binnen als van buiten. Van buiten is er enkel steenslag en een enkel krasje te zien. Geen enkel deukje overigens!
--- Schone schijn (bedriegt...) ---
De auto heb ik helemaal van buiten aangepakt. Ondanks dat het zo niet leek, was het wel nodig bleek al snel. De auto zat namelijk onder de teerspetters. Met gewoon kleien kreeg ik het niet helemaal weg. Gelukkig heb ik via een poetsforum hiervoor een goed product weten te kopen. Hiermee werd de auto pas echt schoon. Daarna is de auto helemaal gepolijst en in de was gezet. De glans is helemaal terug, veel minder swirls en de lak is nu mooi behandeld en beschermd.
--- De eerste ervaringen... Een wolf in schaapskleren? ---
Hoe rijdt dat nu? In de eerste dagen zou ik niet in staat geweest zijn om een objectief verslag te schrijven. De eerste dagen zorgde de auto voor een grijns op mijn gezicht. Een wolf in schaapskleren, 160 pk en 250 Nm. Heerlijk stil, soepel en krachtig i.c.m. een nette brandstofconsumptie. Nu ik wat meer gewend ben aan de auto en de 'mogelijkheden' dan toch een eerste objectief verslag.
De auto kent echt twee gezichten. Als je de schakelindicator volgt bij rustig rijden zit je al met 70 in de zesde versnelling (overigens zonder stotteren). Bij doorhalen is 100 in z'n twee net haalbaar. Blijkbaar merkt de electronica op of er rustig gereden wordt of sportief. Bij sportief rijden blijft het schakeladvies namelijk achterwege en dan is de auto echt snel.
De zesbak is een genot om mee te schakelen, korte slagen zonder haken en precies. De pook is lekker klein en ligt fijn in de hand.
Wegligging is te omschrijven als stabiel, redelijk sportief (verlaagd onderstel en 17 inch banden) met een comfortabele noot.
De besturing vind ik het enige storende tijdens het rijden. Bij het insturen gaat het allemaal in eerste instantie zeer licht. Naar mate je verder instuurt, neemt de bekrachting sterk af en moet je door een weerstand heen 'duwen'. Dat laatste is erg wennen en niet prettig (resulteert in een hoekig stuurgedrag). Een meer lineaire bekrachting was prettiger geweest.
--- Luxe ambiance en snufjes ---
De sportstoelen in leer omvatten je lichaam door de geprononceerde wangen. Ze bieden, ondanks het ontbreken van een lendensteun, genoeg steun aan de (onder)rug en bovenbenen. Daarnaast is het mogelijk om zeer laag te zitten. De stoelen zijn verwarmbaar in zes standen.
Het lederen sportstuur is lekker dik en ligt fijn in de hand. Het stuur is zeer uitgebreid verstelbaar, zowel in hoogte als diepte. Een goede zitpositie is makkelijk te vinden.
De Audi is uitgerust met een interieur verlichtingspakket. Dit betekent dat alle handgrepen met een LEDje rood verlicht worden. Daarnaast stralen twee rode LEDjes, vanuit de hemelbekleding, een mooie gloed over het dashboard en middenconsole. Zeer sfeer- en smaakvol. In combinatie met het helder verlichte instrumentenpaneel ziet het er gewoon gelikt uit. Het centrale display in het instrumentenpaneel herbergt zeer veel info en zeer veel verschillende instellingen. Weergave radiostation, buitentemperatuur, gemiddeld en actueel verbruik, cruisecontrol snelheid, actuele snelheid, schakelindicator en nog veel meer! Via hetzelfde display kun je ook een aantal menu-instellingen van de auto naar eigen smaak instellen. Leuk speelgoed voor een gadget-freak!
De auto is uitgerust met de upgrade radio Concert. Deze radio blinkt uit in z'n eenvoud. Zonder 'RTFM' kun je de radio in een paar minuten blind bedienen. Het geluid is echt gemakkelijk naar je eigen smaak in te stellen. De lage, middenhoge en hoge tonen zijn separaat in te stellen. Het geluid is goed te noemen, maar ja ik ben geen audiofiel. Het geluid wordt voorgebracht door negen luidsprekers (vier speakers in de deuren, vier tweeters en één centerspeaker in het dashboard) en een woofer. Het volume wordt automatisch aangepast aan de rijgeluiden in het interieur. De cd-speler speelt diverse bestanden af waaronder WMA en MP3-bestanden. Daarnaast is er een aux aansluiting aanwezig voor een mp3-speler. Stuurwielbediening van de radio ontbreekt, maar er zijn opties om die achteraf, zonder het wisselen van het stuurwiel, te monteren. Ik ben ermee bezig om achter de juiste onderdeelnummers te komen zodat we binnenkort ook stuurwielbediening hebben.
--- Kleine aanpassingen ---
Aan de buitenzijde hebben we twee dingen laten veranderen. Allereerst hebben we eindstukken in chroom laten plaatsen aan de uitlaat. Ziet er in onze ogen net wat verzorgder en sportiever uit.
Voorts zijn de originele, volledige zwarte mistlampcovers vervangen voor die van het modeljaar 2010 (zie foto). Hierdoor oogt het front in onze ogen sportiever en homogener door de toepassing van chroom in de mistlampcovers.
--- Samenvattend na de eerste weken ---
Pluspunten:
- kracht en souplesse van de motor
- wegligging
- rust en luxe van interieur
- verbruik
Minpunten:
- besturing
- knoppen stoelverwarming niet voorzien van indicatielichtje (indien in gebruik)
- stuurwielbediening audio ontbreekt.
Gebruikskosten en betrouwbaarheid staan op gemiddeld. Afhankelijk van verdere ervaringen zullen deze navenant aangepast worden.
6 maanden en 6000 km later...
- 81.500 km
--- 6 maanden en 6000 km later... ---
We hebben geen klagen tot nu toe. De Audi heeft geen slag verkeerd gedaan. Ondertussen zijn we met de Audi 6 maanden onderweg en hebben we 6000 km onder de wielen laten doorrollen (waarvan de meeste op de winterset).
Sinds kort ligt de zomerset er weer onder. De lichtmetalen velgen smoelen beter maar je levert wel iets comfort in (verschil tussen 16 inch winterset (staal met wieldoppen) en 17 inch zomerset). De zomerbanden zijn gecupt maar hebben nog een goed profiel... Ik overweeg nieuwe banden, mijn vrouw vindt dat onzin gezien het resterende profiel.
--- Beschadigde ego ---
Onlangs heb ik zelf de Audi een keer iets te kort (lees ertegen) langs een betonnen pilaar in een parkeergarage geparkeerd. Voor mijn gevoel had ik nog wat ruimte, helaas had ik niet stilgestaan bij de toch wel ruim uitstekende wielkastranden. Dus daar had ik mezelf te grazen met mijn 'veilig' parkeren... Gelukkig was het maar een klein plekje op het vlakke deel van de wielkastrand. Spotrepair laten uitvoeren à € 100,-- en niks meer van te zien!
--- Ruimteaanbod ---
Bij mijn/onze eerste ervaringen heb ik weinig toe te voegen. Al moet ik wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik de A3 SB aan de krappe kant vind. Is me ten tijde van de proefrit niet opgevallen... Nu in dagelijks gebruik valt het me op. Maar ja, voor de ruimte hebben we een Mondeo station. Geen probleem voor ons maar wel iets om rekening mee te houden als je de ruimte wel nodig hebt en je een A3 SB overweegt.
--- Besturing ---
In mijn eerste stukje van een aantal maanden terug, schreef ik over het stuurgedrag dat mij niet beviel. Blijkbaar was dat een kwestie van wennen... Ik stoor mij er helemaal niet meer aan. Sterker nog, als ik mijn eerdere ervaringen niet opnieuw had gelezen, was ik het helemaal vergeten dat ik er in het begin het als een nadeel had genoemd. Nu vind ik wel dat het stuurgedrag wat afstandelijk en met momenten te zwaar is. Soms bespeur ik een grote tegendruk... Beetje kunstmatig. Maar het went dus en stoort niet meer.
--- Verbruik ---
Het verbruik is mooi stabiel. We rijden gemiddeld rond de 1 op 13. Voor het vermogen en de stukken dat wij ermee rijden een heel acceptabel verbruik. Onze Mazda was minder zuinig bij hetzelfde gebruik (met veel minder vermogen en minder kg's).
--- 1.8TFSI is een aanrader ---
Qua loopcultuur en souplesse is de 1.8TFSI zeer prettig. Ik vraag me af waarom je een A3 met een 2.0TFSI zou kopen. De 1.8 biedt je ruim voldoende kracht i.c.m. een relatief gunstig verbruik.
Vorige week in een A3 SB 1.2TFSI uit 2012 gereden. Man man... Dat blok klinkt echt niet fijn. Vond het een erg rauw blok. Nee, ik ben blij met de 1.8!
Last van vlinders in de buik en dat terwijl het to
- 92.500 km
2013 is alweer bijna een maand oud. Een aantal dagen voor het eind van 2012 hebben we een proefrit gemaakt met een A4 Avant 2.0 Tfsi multitronic.
Zoals de titel van deze update het doet vermoeden... 'Verliefd' (maar nog niet verkocht)! Bij mij was het bijna liefde op het eerste gezicht. Hoezo bijna? Ja, een vrije saaie kleur (uni zwart) van buiten deed niet direct mijn hart sneller kloppen maar het interieur en opties maakten het helemaal goed! Voor mijn vrouw duurde het allemaal wat langer, pas na de proefrit was er sprake van 'gevoelens'. Onze A3 speelt bij mijn vrouw ook heel erg mee in de overweging van een mogelijke vervanger. Mijn vrouw is helemaal weg van onze A3. Ik moet bekennen, hij is ook echt mooi en zeer fijn!
We hebben de A4 nog niet aangeschaft maar we hebben besloten dat wanneer we de A3 goed kunnen verkopen en deze A4 nog te koop staat, we wisselen van auto. Waarom? Gewoon omdat we een A4 Avant qua model zeer mooi vinden en omdat je maar één keer leeft en je dus tijdens je leven moet genieten.
Dus bij interesse van jullie lezers, de A3 is te koop!
En toen was er motorschade...
- 92.701 km
Afgelopen maandagavond belde mijn vrouw. De auto startte slecht en liep maar met moeite. Ik snel in de auto gesprongen om te kijken wat er scheelde. Auto wilde zelfs niet meer starten toen ik het probeerde. Iets electronisch, accu, of toch nog iets anders?
Wegens gebrek aan technische kennis de wegenwacht ingeschakeld. Met de accubooster geprobeerd, toch nog iets van leven in het blok gekregen maar er waren geluiden vanuit de distributiekant te horen. Diagnose was waarschijnlijk een versprongen distributieketting.
Auto is afgesleept naar de dealer. Volgende dag een voorzichtige diagnose. Waarschijnlijk de distributieketting versprongen. Dezelfde diagnose als die van de wegenwacht. De volgende dag (woensdag) kreeg ik het verlossende woord. Bij het demonteren van de cilinderkop was de schade te zien. Timing ketting was een kwart slag verkeerd met als gevolg kromme kleppen, afgebroken tuimelaar met metaaldeeltjes door het blok en beschadigde zuigers. Concreet, een afgeschreven blok!
Omdat ze e.e.a. toch in de hand moesten nemen, hebben ze de turbo nog gecontroleerd. Die gaf ook teken van verregaande slijtage. Speling en olie in het inlaattraject...
Totale kosten voor nieuwe motor en turbo ruim € 6.000 ex BTW exclusief diagnose en montage-uren. Eén geluk dat we op coulance van Audi NL kunnen rekenen. Motor en turbo 100% coulance. Blijven enkel de manuren incl. diagnose over voor eigen rekening. Uiteindelijk nog een fors bedrag, maar het verschil tussen de kosten voor en na coulance is groot.
Persoonlijk had ik nooit deze coulance van Audi NL verwacht. Daarom wil ik Audi NL ook via dit medium heel erg bedanken voor hun opstelling! Veel lof hiervoor.
Voorlopig is de verkoop van de A3 van de baan. De nieuwe motor en turbo met garantie geven ons de kans om met weinig financieel risico kilometers te maken.
Logischerwijs wordt de waardering ook aangepast. Betrouwbaarheid gaat fors omlaag alsook een ster minder voor de kosten.
Audi moet het veld ruimen - te koop
- 123.000 km
De Audi staat te koop... Mijn vrouw heeft sinds 4 januari een lease-auto die we ook privé gebruiken.
Bij de laatste beurt zijn er twee sloten vervangen.
Het contactslot omdat deze electronische storingen en foutmeldingen veroorzaakte.
Deurslot deur rechts achter - deur kon niet meer geopend worden van buiten.
Samen toch weer € 500 aan de reparatie moeten uitgeven.
Al met al kijk ik met gemengde gevoelens terug op de tijd dat we de Audi rijden.
Ervaringen:
+ kracht en souplesse motor
+ verbruik
+ afwerking interieur
+ uitstraling (lakkleur vs. interieur).
+ wegligging
- betrouwbaarheid
- duur onderhoud
En weg is ze.
- 128.000 km
En toen was de Audi niet meer onze Audi.
Ondanks de zwakke techniek hebben wij van iedere kilometer genoten. Dat het dure kilometers waren, tja. Soms zit het mee en soms zit het tegen ;-)
Ik hoop dat de volgende eigenaar veel plezier kan en zal beleven aan de auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.