Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition Pro Line + (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.6 TDI 105pk Ambition Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
Mijn eerste Audi
- 1.500 km
Na een aantal VW's, waaronder de laatste 7,5 jaar een Touran, was ik toe aan wat anders. De Touran is een fantastische gezinsauto. Ik gebruik mijn auto echter grotendeels voor woon-werkverkeer en dan heb ik de enorme ruimte niet nodig. Ik was mij al een tijdje aan het oriënteren en de volgende auto's stonden om mijn shortlist. VW Golf 7, Skoda Octavia en de Audi A3 Sportback. Allemaal auto's van het VW concern en gebouwd op het nieuwe platform. Puur rationeel had ik voor de Skoda moeten kiezen. Een ruime auto en veel "value for money". De Golf 7 vond ik minder mooi dan de Audi.
Ik was er voor mezelf nog niet helemaal uit tot dat ik op Internet een Audi A3 met een korting van bijna € 3000,- zag bij Audi dealer Van den Burg in Drachten. Het was een nieuwe voorraadauto. Zonder al te veel verwachtingen heb ik via hun site een offerte opgevraagd met inruil van mijn Touran. Tot mijn verrassing belde de verkoper mij na een half uur al op. Hij informeerde naar de Touran, met name het onderhoud. Ik heb de Touran in 2006 nieuw gekocht en altijd in ouderhoud gehad bij een VW dealer. De verkoper zei dat hij ging overleggen en mij later op de dag terug zou bellen. Uiteindelijk bood hij € 1500 meer dan ik in gedachten had en de Touran volgens de ANWB koerslijst waard zou zijn. Toen bleek dat er ook nog onderhandelingsruimte was voor een mooie prijs voor een afneembare trekhaak was ik er van overtuigd een goede deal te hebben gemaakt.
De Audi A3 Sportback voldeed grotendeels aan mijn verwachtingen. Het is een 1.6 TDI Ambition Proline plus in het zwart (pareleffect) met blanke sierlijsten en dakrailing. De Ambition is de meest sportieve uitvoering van de A3 met o.a. 17 inch velgen, een sportonderstel en drive select. Deze auto is tevens voorzien van een licht- en regensensor en aluminiumoptiek in het interieur. Proline plus is een mooi pakket met onder andere Xenon en MMI navigatie. Als het geen voorraadauto was geweest dan had ik ook parkeersensoren gewild maar goed je kunt niet alles hebben.
Op 28 november ben ik mijn mijn vrouw naar Drachten gereden om de A3 op te halen. We werden netjes ontvangen door Van den Burg. De auto stond onder een doek en na de koffie kregen we de auto in het echt te zien. We kregen een uitgebreide uitleg over de auto en onze telefoons werden via Bluetooth aangesloten op MMI. Ik ben erg te spreken over Audi dealer Van den Burg. Naast de hoge inruilprijs voor de VW was de aflevering perfect. De titel "Audi dealer van het jaar 2013" werd volledig waargemaakt. Klasse!
De A3 is niet alleen qua uiterlijk maar ook qua rij eigenschappen een totaal andere auto dan de Touran. De auto rijdt erg strak, o.a. door het sportonderstel. Verder is het heerlijk stil in de auto. De 1.6 TDI met common rail motor is een compleet andere motor dan de 1.9 TDI met pompverstuivers die ik gewend was. Beide motoren hebben 105 PK maar de 1.6 is veel stiller en heeft een geleidelijke vermogensopbouw. Aangezien de Audi lichter is dan de Touran en de auto dus erg stil is van binnen, rijdt de auto veel comfortabeler. Hij ligt als een blok op de weg en voordat je het in de gaten hebt rij je harder dan de toegestane snelheid. Je kunt met de Audi met een relatief hoge snelheid rotondes en bochten nemen. Compleet anders dus dan de Touran maar precies hetgeen dat ik graag wilde na 7,5 jaar in een midi MPV te hebben gereden.
Vergeleken met de Touran heeft de Audi een relatief kleine kofferbak. Dit is een nadeel bij met name vakanties. Dit is echter weer op te lossen met een dakkoffer en bovendien is de auto voorzien van een trekhaak waardoor ik bij eventuele IKEA aankopen de aanhanger kan gebruiken. De binnenruimte is zondermeer goed te noemen, achterin is ruimte genoeg voor 2 volwassen personen. Zowel de been- als hoofdruimte zijn ruim voldoende. Het dashboard is prachtig afgewerkt, de klasse straalt er van af. Aan de sportstoelen moest ik even wennen. De instap is uiteraard veel lager en de stoelen van de Touran zaten heerlijk comfortabel. In de Audi is het allemaal wat sportiever en strakker. Na ruim 3 weken ben ik helemaal gewend aan de stoelen en de lage zit. Ik ga het sportieve rijgedrag steeds meer waarderen.
Het verbruik is 1 op 20. Dat valt me niet tegen, ook een voordeel in vergelijking met de Touran, net als de € 30 minder wegenbelasting per maand.
Tot dusver ben ik dus een erg tevreden Audi A3 rijder. Ik heb een foto toegevoegd en zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen met mijn eerste Audi.
De eerste 10.000 kilometer
- 10.000 km
We zijn inmiddels ruim 4 maanden en 10.000 kilometer onderweg. Ik moet zeggen dat de Audi erg goed bevalt. De auto is prima gebouwd, gelukkig geen irritante kraakjes en piepjes. Ik hoop dat dit zo blijft. De motor is heerlijk stil. Toch mis ik de power "onderin" in vergelijking met de 1.9 TDI. Vanaf 2000 toeren is de Audi lekker fel, daaronder wat minder. Je moet de auto dus hoger in de toeren rijden dan de Touran. Qua comfort en kwaliteitsbeleving is de Audi echt een stapje hoger. Alles is net iets verfijnder. MMI werkt prima na even wennen in het begin. De navigatie is erg goed, vooral de pijlen in het midden van de klokken zijn erg prettig. Ik moet zeggen dat de standaard geluidsinstallatie met 8 luidsprekers een voor mij uitstekend geluid geeft. De licht- en regensensor wil ik in de toekomst niet meer missen. Dit geldt ook voor de xeon verlichting, de lichtopbrengst is echt veel beter dan bij de traditionele verlichting. Over de eerste 10.000 kilometer heb ik exact 1 op 20 gereden bij een normale rijstijl. Problemen heb ik nog niet gehad.
1 jaar Audi
- 32.000 km
Inmiddels rij ik ruim een jaar in mijn Audi A3 en ik moet zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van de aankoop. Naarmate je meer kilometers maakt begin je de auto steeds meer te waarderen. De auto rijdt heerlijk en het is elke keer weer een plezier om er mee te rijden.
De motor is soepel, stil en zuinig. Het verbruik bedroeg gemiddeld 1 op 22. In tegenstelling tot de VW Touran heb ik geen olie moeten bijvullen. Uiteraard is de 1.6 TDI geen strepentrekker maar hij komt ook weinig te kort. De auto is relatief licht en dat merk je ook bij het accelereren. Desalniettemin overweeg ik om na de garantie de auto door JD engineering in Lochem te laten tunen (150 PK)
Afgelopen maand heeft de auto zijn eerste beurt gehad. Motorisch geen problemen. Wel is de vulling van de bestuurderstoel vervangen (garantie) Deze kraakte zo nu en dan en als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het wel piepjes en kraakjes. Tevens is het isolatiemateriaal in de motorruimte vervangen. Deze was aangevreten door een steenmatter. Ik heb een apparaatje laten plaatsen. Hopelijk werkt dat.
Ik heb in Duitsland een set winterbanden gekocht op orginele aluminium 16 inch Audi velgen. De Dunlop banden zijn erg stil. Tevens heb ik de indruk dat de auto (nog) zuiniger rijdt. Wellicht dat dit komt omdat de winterbanden een slag kleiner zijn dan de zomerbanden (17 inch).
De plussen en minnen na 1 jaar Audi op een rijtje:
+ motor (soepel, stil en zuinig)
+ (rij)comfort
+ bouwkwaliteit (geen piepjes en kraakjes op de stoel na dan)
+ afwerking
+ MMI systeem werkt geweldig, o.a. telefoon via stemgeluid
+ perfecte zit van de (sport) stoelen
+ ergonomie, o.a. de instellingen van stuur en stoelen.
- navigatie had wel wat sneller mogen zijn
- krappe bagageruimte (vakantie)
- geluid audio is net voldoende
- relatief vaak regenereren van de katalysator
Al met al ben k zeer tevreden. Ik vind het een mooie auto. Ik gebruik de auto met name voor woon-werkverkeer en hiervoor is de A3 een perfecte auto. Ik rij dagelijks met veel plezier naar mijn werk en weer terug. Ook tijdens de vakantie naar Italië was het heerlijk vertoeven in de auto. De kinderen hebben meer dan voldoende ruimte achter in. Zoals gezegd is de bagageruimte wel wat krap maar uiteindelijk hebben we alles meegekregen.
Nog steeds erg tevreden
- 65.000 km
Inmiddels heb ik 65.000 kilometer gereden en de A3 bevalt nog steeds erg goed. Onlangs de auto laten tunen bij JD Engineering in Lochem. De auto heeft nu 150 PK en dat merk je vooral bij accelereren. Onder de 2000 toeren heeft de motor meer koppel. Ook de topsnelheid is hoger maar dat vind ik minder belangrijk. De auto rijdt gewoon prettiger en bij een normale rijstijl is het verbruik afgenomen. Gemiddeld is het verbruik 1 op 22,5.
Bij de bandenwissel vorig jaar april moesten de zomerbanden (voor) worden vervangen. Dit vind ik wel wat snel. De banden op de Touran gingen langer mee. Verder is de houder van de veiligheidsriem vervangen. Deze kraakte nogal. Bij de 60.000 kilometer beurt zijn er geen problemen vastgesteld. Echter vrij snel na deze beurt (en garantie) ging een Xenon lamp defect. Deze is echter onder coulance vervangen en volledig vergoed door de Audi dealer.
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden over de Audi. Hij rijdt heerlijk comfortabel, de motor is soepel en het verbruik boven verwachting. Ik heb tussen de beurten door geen olie hoeven bij te vullen. De auto voelt nog als nieuw, mede door de goede bouwkwaliteit. In tegenstelling tot mijn vorige VW's heeft de auto geen piepjes en kraakjes. Ik hoop dat dit zo blijft. Gelukkig is de auto niet voorzien van sjoemelsoftware en hoeft hij hiervoor niet terug naar de dealer.
100.000 kilometer
- 100.000 km
Inmiddels 100.000 kilometer op de teller. De 1.6 TDI motor is na de tuning beter gaan "lopen" en is bovendien zuiniger geworden, gemiddeld, 1:23,5. Daarnaast is te merken dat het aantal PK's is toegenomen (van 105 PK naar 150 PK). Het is nog steeds geen strepentrekker, maar je hebt meer power en koppel, met name bij tussensprints in de 6e versnelling op de snelweg. Ik kan iedereen de tuning bij JD Engineering aanraden.
Verder is het een probleemloze auto. Bij de 90.000 kilometerbeurt zijn er geen bijzonderheden geweest, buiten de standaard olie- en filterwissels. Ook is de remvloeistof vervangen. Ik rijd nog steeds met de eerste ruitenwissers en remblokken. De auto is degelijk, geen irritante piepjes of kraakjes. In de wintermaanden zo nu en dan wel krakende veren/rubbers bij verkeersdrempels. Dit schijnen rubbers te zijn. De dealer gaf aan dat zij de rubbers eventueel kunnen insmeren op het moment dat het probleem zich komende winter weer voordoet. Het MMI systeem is erg goed. Ik stream muziek (Spotify) via bluetooth. Dit werkt perfect, net als de telefoon met spraakherkenning.
Zijn er dan geen minpunten? Eigenlijk weinig. De ruimte is bij vakanties beperkt. Dit heb ik echter opgelost met een (opvouwbare) dakkoffer met 350 liter. De navigatie had wat sneller gekund, maar verder ben ik een zeer tevreden Audi rijder. Voorlopig blijf ik lekker doorrijden in de A3. Ik rijd zo nu en dan ook een Skoda Octavia 1.6 TDI en Volvo V40 D2 van de zaak. Ik ben absoluut ongevoelig voor het "premium gelul" (hiervoor reed ik immers een "no nonsense" VW Touran), maar toch merk je dat de Audi verfijnder is dan de VW, Skoda en Volvo. Dit merk je aan kleine dingen zoals de geluidsisolatie, de afwerking, het mooie dashaboard, de scherpte van de kilometer- en toerenteller, het minder harde geluid van de knipperlichten etc. Ik heb het idee dat ik wat overdrijf nu (ha, ha), maar het is zoals ik het ervaar. De rijbeleving is in ieder geval dik in orde.
150.000 kilometer
- 150.000 km
Op eerste paasdag de 150.000 kilometer aangetikt (zie foto).
Bij de laatste beurt 2 weken geleden zijn er gelukkig geen mankementen vastgesteld. Wel de remblokken voor vervangen en 2 nieuwe xenon lampen laten plaatsen omdat er 1 kapot was. Na 150.000 kilometer kan dat gebeuren. Meteen maar beide lampen laten vervangen, de andere lamp zou het waarschijnlijk ook snel begeven en bovendien krijg je kleurverschil bij een oude en nieuwe lamp.
Het verbaast me dat de motor nauwelijks olie verbruikt. Tussen de beurten nog nooit olie hoeven bijvullen. Bij mijn vorige VW 1.9 TDI’s moest dat wel.
De auto bevalt nog uitstekend. Ik rij dan ook lekker verder in de comfortabele A3. Voor een elektrische auto is het nog te vroeg en veel goedkoper kan ik momenteel niet rijden dan met deze zuinige en betrouwbare diesel.
Ingeruild
- 172.000 km
Toch wel onverwacht heb ik met “pijn in mijn hart” besloten om mijn eerste Audi in te ruilen. De kinderen (inmiddels uit de kluit gewassen pubers) klaagden steeds meer over de ruimte op de achterbank. Niet dat dit voor mij doorslaggevend was (het komt steeds minder voor dat ons vieren in de auto zitten) want stiekem vind ik het zelf ook wel mooi om na ruim 6 jaar weer eens een andere auto te rijden. Ik kan over mijn ervaringen over de Audi A3 Sportback kort zijn: een probleemloze en heerlijke auto (stil, zuinig, prima wegligging etc.). De A3 is ingeruild op een A4 2.0 TDI Avant uit oktober 2017 met 50.000 kilometer op de teller. Een review over deze tweede Audi volgt binnenkort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line S g-tron 1e Eigenaar,Navi,Halfleder,Clima,Cruise,5 Deurs,Automaat,110pk,Lm velgen,Nieuwe Apk bij Aflevering
- 2014
- 246.728 km

Audi A3 Limousine 1.8 TFSI Attraction Automaat
- 2015
- 293.037 km

Audi A3 Sportback 2.0 TFSI S3 quattro Pro Line Plus PANO | SCHAALSTOELEN | ACC | BLIND | LANE
- 2014
- 251.270 km