Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.6 TDI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 4.300 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Voor het eerst een Duitser...
- 5.000 km
Voor de vervanging van mijn Alfa 156 SW 1.9JTD zocht ik ‘gründlichkeit’. Op mijn shortlist stonden de BMW 1-reeks (E87), de Mercedes A-klasse (W176) en de Audi A3 Sportback (8P). Na het lezen van reviews, het bekijken van mijn bankrekening en dealerbezoekjes viel de keuze uiteindelijk op de Audi. Na het aanbod wat te hebben bekeken besloot ik een wagen uit Duitsland te importeren. Bij een grote Audi-dealer in Münster vond ik precies de wagen die ik zocht. De auto bleek in absolute showroomstaat te verkeren (1 jaar oud, 4000km, de auto was een ‘werksdienstwagen’ van Audi). Na in mijn beste Duits nog een set winterbanden op velg en transitnummerplaten onderhandeld te hebben, heb ik de auto gekocht. En toen volgden de nodige formaliteiten om de wagen hier op de weg te krijgen. Er kroop wel wat tijd in, maar alles is vlot verlopen.
De wagen betreft dus een Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition. De kleur is ‘Amethystgrau’, het interieur beige. Een erg fraaie combinatie vind ik zelf. Eigen kind, mooi kind... De auto is flink van opties voorzien, zoals: Climatronic, verwarmde (sport)zetels, driespaaks (afgeplat) sportstuur, … Daarnaast heeft de wagen na afloop van de fabrieksgarantie nog ‘3 jahre anschlüssgarantie’. Ik ben op dit moment met de importeur aan het communiceren over de vraag of deze ook in België geldt.
Mijn grootse vrees voordien was dat de wagen wat vermogen tekort zou komen. Ongegrond zo blijkt. Het is uiteraard geen sportwagen, maar er valt absoluut vlot met het verkeer mee te komen. Ik lees her en der dat er nog heel wat geciviliseerder dieselmotoren zijn, maar ik vind deze al opvallend stil en trillingsvrij. Heel wat anders dan de brulboei in mijn Alfa in ieder geval.
Op dit moment heb ik iets minder dan 1000 kilometer met de wagen gereden. Genoeg om te weten dat de vering stevig is (sportonderstel), maar met nog voldoende comfort. De wagen rijdt erg strak en stabiel. De afwerking staat op een erg hoog niveau. Geen rammeltjes of piepjes meer voor mij vanaf nu! Ciao Italia!
Als belangrijkste minpunten vermeld ik het bandenlawaai en het feit dat de sportzetels toch wel wat smalletjes zijn. Nu behoor ik niet tot de smalste exemplaren van ons ras, maar broekmaat 36 lijkt me nu ook weer niet zo afwijkend. Nu ja, weer een reden om wat minder te eten. De perfecte zitpositie heb ik nog niet gevonden, ik moet nog wat experimenteren.
Het bandenlawaai dat ik vermelde is erg afhankelijk van het soort asfalt. Momenteel liggen er Michelin Primacy banden onder in de maat 225/45 R17. Binnenkort laat ik winterbanden monteren (Bridgestone Blizzak 205/55 R16), dan kan ik een vergelijk maken.
Qua verbruik kan ik nog geen sluitende uitspraken doen, daarvoor heb ik te weinig gereden.
Eigen foto’s heb ik nog niet, de foto’s zijn deze die de dealer maakte.
Wordt vervolgd…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren