Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2009)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2009)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst53.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 7,5 maand wachten is het eindelijk zover

  • 100 km

Gisteren was het zover, na een wachttijd van 7,5 maand kon ik eindelijk mijn nieuwe A3 SB ambition proline 1.4 TFSI ophalen. Heb als extra andere velgen besteld omdat ik deze er beter bij vindt. Met spanning naar uitgekeken of de kleur mooi zou zijn en jawel het is een prachtige auto geworden. Het is even wennen het overstappen van diesel naar benzine. Rij rond de 35.000 km per jaar en dan is een zuinige benzine auto voordeliger dan een diesel. Je mist wat trekkracht bij de versnellingen tussen de 80 en de 120 maar de eerste indruk is niet verkeerd. Auto nodigt door de schakelindicator ook uit om vroeg over te schakelen. Dat is best wennen. Zelf heb je nog de neiging om nog even door te trekken in de versnelling. Afwerkingsniveau vind ik iets minder dan bij de A4, wat harde plastic op de bovenkanten van de deuren en het dashboard zelf maar dat schijnt het gevolg te zijn dat weekmakers niet meer gebruikt mogen worden in de auto-industrie. Het is een lekkere compacte auto en ligt uitstekend op de weg. Echt een bochtenridder. De ambition heeft een sportonderstel maar vind hem niet oncomfortabel rijden. Nee niets mis mee. Wel hoor ik wat rammeltjes waar ik licht allergisch voor ben maar dat komt waarschijnlijk door de stuggere vering. Wat een verademing is je hoort de moter bijna niet lopen. Dat was wel wat anders met die pompvertuiver.

Hoop dat deze moter inderdaad zo zuinig rijdt als de fabriek het opgeeft. De test in de autoweek van deze week (2) geeft hier ook vertrouwen in.

Wat meer ervaring met de 1.4 TFSI

  • 2.150 km

Inmidels alweer meer dan 2000 kilometer op de klok. Het verbruik ligt nu op 1 op 13,7. Haal nog niet de cijfers die Audi voor mogelijk houdt. Het is echt even wennen dat nieuwe rijden. Boven de 2000 toeren al schakelen zodat je bij 80 kilometer per uur al in zijn zesde versnelling zit. Wel dien je ervan bewust te zijn dat op dat moment de moter niet voldoende pit heeft om even snel in te halen, terugschakelen naar zijn vierde of derde versnelling is noodzakelijk om en snelle inhaal manoevre te bewerkstelligen. Heb dit een paar keer meegemaakt en dan schrik je even dat er geen power voor handen is. Mijn vorige auto, A4 130 PK TDI was hier wat sterker in. DIen mijn rijstijl hier wel op aan te passen. Onderin heeft de auto lekker veel trekkracht. Voldoende om goed mee te kunnen met het verkeer. Als je echt snel wilt zijn dan is het echt noodzakelijk om de auto weer in lage versnellingen te rijden waarbij ik een soort turbogat aan tref tussen de 3500 en 4000 toeren, lijkt net of hij even inhoudt en dat gaat tie weer. Mijn auto heeft een sportonderstel en dat stuurt heerlijk. Lekker scherp aansturen de bochten. Wel is het comfort iets minder, hij stuitert iets meer maar het is niet echt oncomfortable. Merk wel, omdat het onderstel en de sturing zo goed is dat ik vermogen mis...Het kleine jongetje komt weer naar boven, dit is echt een leuke speelauto alleen om met de grote jongens mee te doen mis je gewoon weg vermogen. Qua zuinigheid is het een goed alternatief voor een diesel. Het is veel dynamischer rijden dan een diesel, van een oude man naar een jonge vent. Alleen je wilt meer...en eigenlijk milieu technisch gezien is de 1.4 TFSI prima maar om nog meer lol te hebben zou ik toch nog wat extra PK's en NM trekkracht willen hebben. Enfin deze auto is beter voor het milieu en voor de portomonnee en in dat licht bezien ben ik er reuze tevreden over. Waar kan je nu nog harder dan 200km/u rijden? In 9,4 seconde naar de 100 is best vlot.

Effe rondje toeren

  • 2.750 km

Afgelopen zondag voor het eerst tijd gehad om eens lekker een rondje te toeren en de A3 eens echt uit te proberen. Wat is het toch weer heerlijk een benzine auto, lekker doortrekken naar hogere toerentallen.. Heb de auto nu een beetje door, als je achter een slome invoeger zit met 80 km/u terugschakelen naar zijn drie en dan trekt hij zo door naar de 120 km/u en wel vlot. Na de 160 km/u in zijn vier is de vut er wel een beetje uit, denk ik want bij 180 km/u op de teller ben ik gestopt. Wil nog wel graag blijven rijden. Een paar sprintjes gedaan vanaf het stoplicht en merk nu dat de moter los komt. Er komt een leuk geluidje uit de uitlaat, een licht grommetje en hij speert er redelijk vlot vandoor. Het is en blijft een heerlijke stuur auto. Daarna op de provinciale weg 80 in zijn zes en dan zie je de actieradius oplopen..met honderd kilometers te gelijk. 1 op 16 is te halen alleen dan mag je niet harder rijden dan 90 km/u. Boven de 130 km/u gaat het verbruik flink toenemen. Zodra je rond de 2000 toeren blijft loopt de auto zuinig. Miste in begin wat vermogen omdat ik een luie rijder was geworden door mijn vorige dieselauto. Je moet echt wat meer schakelen maar daar krijg je ook een hoop plezier voor terug.

Waar blijft mijn koppelingspedaal?

  • 3.577 km

Van de week op de snelweg flink in de ankers gemoeten omdat het verkeer in een keer stil stond...vanaf 120 naar 0 is dan hard trappen...remmen doet de auto uitstekend alleen miste opeens mijn koppelingspedaal. Het pedaal bleef hangen in het schutbord..kon nog wel schakelen maar de koppeling slipte..onder het rijden met de hand het pedaal teruggetrokken...daarbij viel er iets op de vloer. Enfin het werkte weer en schakelen ging ook weer. Bij mijn werk aangekomen zag ik dat er een schroef ergens vanaf was gevallen?!!.. 's-Avonds maar gelijk naar de dealer..echter die kon niets vinden waar die schroef nu vandaan kwam..Volgende week dinsdag dan maar eens goed nalaten kijken. Dit was toch wel een vreemde gewaarwording. Een auto van 1,5 maanden oud waarbij het koppelingspedaal blijft hangen..slordig.

Nog een min puntje..de auto blijft vrij vochtig en duurt een tijdje voor hij droog geblazen is. Merk zelf dat er weinig tot geen lucht komt door de middelste luchtroosters..Daar kijken ze dinsdag ook even naar...waarschijnlijk een slang niet aangesloten of de luchtroosters zitten er voor de sier op....Dacht dat Audi toch stond voor superdegelijkheid..maar hier laten ze toch een paar puntjes liggen.

Voor de rest rijdt de auto heerlijk. Te lekker eigenlijk want je rijdt er snel te hard mee. Met de versnellingsbak heb ik ook wat moeite. De inleg van de eerste versnelling vanuit een langzaam rijdende positie gaat lastig. De versnelling pakt niet goed. Je denkt hij staat in zijn eerste versnelling maar dan hoor je tandengeknars en blijkt dat de 1 ste versnelling nog niet goed is gepakt. De bak is hier een beetje gevoelloos in..

Eerste 10.000 zitten er op

  • 11.000 km

Eerste 10.000 kilometers zitten erop. De A3 gaat mij steeds beter bevallen. Vooral het onderstel. Het is niet rijden maar zoeven heerlijk comfortabele auto ook met sportonderstel. Bochten zijn heerlijk om te nemen en het is inderdaad weer leuk dat je weer ouderwets toeren kan maken met de benzinemoter in vergelijking tot een dieselmoter. Het verbruik ligt nu gemiddeld op 1 op 14,3. Hierbij hou ik me wel zoveel mogelijk aan het advies van de schakelindicator. Echt zuiniger heb ik niet gereden. Dat valt wel een beetje tegen. Echter in de autoweek lees je toch wel dat autofabrikanten de verbruiksgegevens te positief vaststellen. Onder normale gebruiksomstandigheden kom je daar zelf als consument bijna niet aan. Of je beperkt je snelheden tot 90 kilometer per uur en dan kom je wel makkelijk om een gebruik van 1 op 17. De moter gaat boven de 110 km/u flink meer verbruiken vooral tussen de 130 en de 140.

Het vroeg opschakelen is in het begin wennen maar na een tijdje ook al weer normaal. In zijn drie de bocht door is kicken. Trap je dan even op het gas dan schiet hij vooruit. Veel trekkracht onderin. Zelfs een Seat Altea FR met toch meer PK's dan mijn tsi'tje kon mij niet bijhouden in de range van 30 naar 80 km /u. En dat blijft leuk ook al ben je al niet meer zo jong en nader je de 40.

Heb geen echte klachten meer gehad na het koppelingspedaal. Het koppelingspedaal heeft sindsdien keurig zijn werk gedaan en het schakelen naar de eerste versnelling gaat sindsdien ook weer goed. Merkte wel laatst dat ze voor de zekerheid maar het schutbord bij de pendalen hebben verwijderd. Staat wat minder maar in de praktijk zie je daar toch niets van. Wel zit er dankzij Rijkswaterstaat die onze wegen onderhoud al wel weer een nieuwe vooruit in. Na de strenge vorst was het een wild westen op de snelweg. Langs alle kanten kwamen de stenen op je af en ja een keer een hele grote en dat leverde een flinke ster op. Voor de zekerheid heel de ruit maar vervangen.

Heb nog wel mijn auto met NANO-technologie laten poetsen en ja daar is hij toch echt nog mooier van geworden.

Wat me wel wat begint te irriteren is dat soms de hoedenplank begint te trillen bij het rijden over een klinkerweg. Bij een sedan heb je dat niet.

Verder een heerlijke reisauto, rijdt geweldig,de stoelen zitten heerlijk en is lekker compact.

Hoe zuinig kan ik rijden

  • 15.000 km

Gemiddeld zit ik nu op een verbruik van 1 op 13,7. Vorige week maar eens heel rustig gereden omdat ik in andere reviews over de 1.4 TFSI lees dat je 1 op 16 zou moeten kunnen halen. In een week rijdt ik zo'n 700 kilometer en dan is het meestal zover dat de BIS aangeeft dat het tijd wordt om te gaan tanken. Mooie test dus. Rij heel veel snelweg met nu in deze tijd weinig files. Heb me overal netjes aan de snelheid gehouden en niet harder gereden dan 120 km/u. Niet snel opgetrokken, snel geschakeld en zeer antciperend gereden. Het BIS geeft aan dat ik nu zo'n 830 kilometer met een tank kan rijden. Bij 730 kilometer heb ik 50,69 liter getankt en dat geeft 1 op 14,4. Zuiniger rijden krijg ik niet voor elkaar. Dit is 6,9 liter op 100 kilometer. Veel verschil vind ik dit niet. De volgende tank rij ik toch weer wat vlotter want zoveel levert het niet op.

30.000 km achter de rug

  • 31.000 km

In een jaar tijd 31.000 km gereden en dat is iets minder dan gemiddeld. Wegens de crisis waarschijnlijk minder kilometers gemaakt. De A3 rijdt heerlijk en de moter lijkt feller te worden. A3 heeft zijn eerste beurtje gehad. Geen problemen alleen een rammel in de rechtervoorportier is verholpen. Na mijn idee rammelt de armleuning los bij te harde muziek met teveel bastoon. Toch wat zachter zetten die radio. Geluid is goed. Naast de normale long-life behandeling geen extra kosten, viel mij mee, beurtje van 300 euro. Helaas had de dealer wegens de sneeuwval geen tijd om de lakschade te herstellen. Dat komt nog wel, 21 december was het een en al sneeuw en nauwellijks te rijden met zomerbanden. Gelijk maar winterbanden besteld zoals half Nederland dat heeft gedaan. Gevolg nu nog steeds geen winterbanden...

Evaluatie dealer, Audi Centrum Breda, over het algemeen tevreden echter ze laten wat steekjes vallen. Dit ligt echt aan de interne communicatie waardoor de klant de dupe wordt. Voorbeeld, 21 december winterbanden besteld. Vandaag, 8 januari eens gebeld of ze er al waren. De magazijnmanager had mijn bestelling niet doorgekregen van de werkplaatschef. Is maar goed dat ik belde echter een pluim voor de magazijnmanager binnen twee uur teruggebeld met de mededeling dat hij winterbanden en velgen had, klasse. Tweede puntje, had een huurauto geregeld op de dag dat mijn auto naar de garage ging. Toen ik aankwam was de huurauto nog niet gereed, daarna bij in levering na een dag krijg ik een rekening voor twee dagen. Als het zo slecht gaat dat ik mijn dealer moet sponsoren dan moet hij dat wel op een andere manier laten weten want van dit soort geintjes ben ik niet van gediend. Na contact over de fout blijven ze nog steeds een herinnering sturen over de foutieve nota. Ben zeer tevreden over de A3, blijf rond de 1 op 14 rijden met een redelijk vlotte rijstijl. Wel vroeg opschakelen maar dat went snel voor een voormalige dieselrijder. Over de dealer iets minder tevreden, personeel is goed alleen de organisatie deugd niet naar mijn mening, te log, te groot en geen goede interne communicatie.

opstart problemen

  • 41.000 km

Een kleine up-date vana 8 januari 2010, winterbanden zijn er alweer een tijdje onderuit en de zomerbanden staan er weer mooi onder. Wel alwat beschadigd door steenslag. Helaas een paaltje over het hoofd gezien en mijn bumper beschadigd. Inmiddels is de bumper weer netjes gespoten maar je ziet wel kleurverschil met de rest van de auto. Hopelijk verdwijnt het kleurverschil bij een goede poetsbeurt. Sinds anderhalve week heb ik het volgende probleem, bij koude moter starten zonder gasgeven met de koppeling ingetrapt en de moter start in een keer echter het toerental wordt niet vastgehouden en de moter valt weer uit. Na een paar keer starten is het probleem niet verholpen en hou nu de moter aan de praat met gasgeven na het starten..Niet echt audi waardig. Ben vorige week naar de dealer geweest met dit probleem. Het motermanagement is uitgelezen maar er kwam geen probleem naar boven..Blijf er maar mee rijden tot dat er een foutmelding komt zeggen ze..Ja zo start ik nu al anderhalve week..maar de dealer kan er niets aan doen..min puntje van Audi..Het is voor de monteurs natuurlijk ook een lastig probleem maar ze zouden bijvoorbeeld moeite kunnen doen om contact op te nemen met de importeur of Audi of er meer van dit soort problemen voorkomen..

Einde garantie periode inzicht

  • 53.000 km

Kleine up-date. Inmiddels staat de teller op 53.000. Vorige week heeft de A3 een afloop garantiecheck gehad. Dit is wel klasse van Audi. Tevens gelijk de winterbanden onder laten leggen..laat de sneeuw nu maar komen. De storing bij de koude start is verholpen. Vanuit de fabriek is de software aangepast en hij start weer vanouds....tegenwoordig is de auto meer een computer geworden dan een mechanische machine.. De turbo klinkt nu ook anders..rammelt niet meer en hij rijdt weer heerlijk..Heerlijk is de kwaliteit van de verlichting van deze A3..Ledlichten achter..heb je geen omkijken naar en voor blijven ze ook goed branden. Dat was bij mijn vorige audi A4 b5 wel anders..om de twee maanden was het dan wel raak dat een lampje het niet meer deed. Blijf het een mooie auto vinden. Rijdt heerlijk, moter 1.4 tfsi bevalt goed alleen ...meer pk's blijft trekken. Vandaag de autoweek binnen met de foto's van de nieuwe A3 gezien...ziet er goed uit..al blijf ik twijfelen tussen de A3 en A4...een A4 is wel meer Audi dan een A3.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens