Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 125pk Pro Line S (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI 125pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 6.100 km |
Audi A3 Sportback 14 TFSI 125 pk Proline S.
- 6.100 km
Voorwoord:
Waarom de Audi A3? Dat zal ik u proberen uit te leggen. In 2013 besloot ik een VW Golf 7 aan te schaffen. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. Met de Golf was op zich niets mis mee. Het betrof een 1.4 TSI Highline uitvoering met extra's als navigatie, parkeersensoren en ergonomische stoelen. Tijdens de 2 maanden wacht tijd op de Golf liep ik wat rond in de Audi showroom van de dealer waar ik de auto had aan geschaft. En toen zag ik de Audi A3 SB in het echt in S-Line uitvoering.
Plotseling realiseerde ik mij dat ik te snel een koopcontract had ondertekend voor de Golf. Er was geen weg meer terug. Na 2 maanden kon ik de Golf in ontvangst nemen. In het begin was ik teleurgesteld, dat ik niet eerder de Audi A3 had bekeken. Maar na enige tijd was ik toch tevreden met de Golf. Ik heb al met al nog ruim 1 jaar en 4 maanden in de Golf rond gereden.
Het aankoop traject.
In september 2014 kwam de Audi A3 toch weer in beeld. Ik dacht bij mij zelf laat ik eens kijken of er nog scherp geprijsde voorraad auto's waren. Inderdaad vond ik een Audi A3 Proline S model met bepaalde opties die ik absoluut er op wilde hebben. De auto stond bij een dealer in Zwolle. Ik ben er naar toe gegaan om te informeren naar een offerte. Helaas is het bij de offerte gebleven. De auto zelf heb ik nooit gezien. Het is stuk gelopen op de inruil prijs van mijn Golf 7. Ik vond de inruilprijs niet marktconform met wat ze boden.
Na een paar dagen de teleurstelling hebben laten bezinken. Zij ik tegen mijzelf, ik laat gewoon een offerte maken voor een nieuwe met de opties die ik hebben wil.
Dus ik ging het proberen bij de VAG dealer bij mij in de stad Groningen. Zo gezegd zo gedaan. Ook daar kreeg ik weer een inruilprijs wat veel te weinig was voor het gebodene.
Ik had het bijna op gegeven, maar ik reed toch nog maar eens naar Drachten voor een laatste offerte, als dat niks word dan rijdt ik voorlopig nog wel even door in de Volkswagen Golf. Nadat de verkoper en ik mijn Audi hadden geconfigureerd moest de inruilprijs nog vast gesteld worden. Uiteindelijk was ik blij verrast dat ik een prijs kreeg die paste bij het gebodene. Na een nachtje slapen belde ik naar de dealer in Drachten dat ze de offerte in een koopcontract konden omzetten.
De auto die ik gekozen hebt is als volgt geconfigureerd.
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Proline S
+ 6 versnellingen (handbak)
+ kleur: Beluga bruin
+ blanke sierlijsten
+ Aluminium optiek in het interieur
+ Privacy glass
+ PDC achter
+ Audi hill hold
En natuurlijk alles wat standaard op het Proline S pakket zit ASS, MMI, half leder/stof sportstoelen, Xenon verlichting. en S-Line exterieur pakket.
Dus een dikke auto. natuurlijk had ik nog meer opties kunnen kiezen maar ik had mij zelf ten doel gesteld om niet meer als zoveel geld bij te leggen en dat is gelukt. Ik heb nog wel extra garantie en een RVS pedaalset er bij genomen maar dat was binnen het budget.
De aflevering:
Na 7 weken wachten kon ik de auto afhalen, had ik niet verwacht. De leverdatum stond eigenlijk gepland half november, maar het werd 31 oktober. Toen het zover was. Ik was zo blij als een kind. De aflevering was een feest op zich. Na 2 uurtjes en alle administratieve plichtplegingen en uitleg van de mogelijkheden van de auto reed ik met de A3 terug naar Groningen. Eindelijk had ik de auto die ik in 2013 had moeten kopen.
Het heden na 6100 km.
Nog steeds geniet ik van de A3 Sportback. Het rijdt fantastisch en de auto ligt als een blok op de weg. Vooral de sportstoelen zitten fantastisch. En helemaal nu ik een bovenbeen spier blessure heb merk ik dat je goed kan zitten in deze stoelen. Ook schakelt de versnellingsbak licht en treffend. Ik heb al een paar leuke afstanden gereden met de auto en je komt totaal niet vermoeid aan. Ook qua vermogen vindt ik 125 PK meer als genoeg. Je kan goed optrekken en snelheid maken in situaties waar dat nodig is.
De kleur.
Waarom Beluga bruin!
In de eerste plaats had ik voor Daytona grijs gekozen, maar na bestuderen van foto's van andere Audi bestuurders met dezelfde kleur en een wild exemplaar ben ik om geswitcht. Domweg omdat ik donkere kleuren mooier vind op een auto mits er geen mooie blauwe kleuren in het standaard kleurenpallet van de auto zitten. En dat is niet het geval bij de A3 Dus Beluga bruin is het geworden omdat afhankelijk van het licht de kleur naar zwart neigt. Ik hoor nu nog van mensen het is toch een zwarte auto meneer.
Brandstof verbruik.
Over het benzineverbruik kan ik kort zijn dat is op dit moment 1:14 gemiddeld. Ik verwacht zelf dat dit nog wel iets zuiniger kan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een vrij pittige rijstijl heb. En ook veel korte ritjes. Want vanaf mijn woning naar het werk is 6 KM. Dus het verbruik zal iets hoger liggen
Interieur.
Het interieur van de Audi staat echt op een hoger niveau dan van de Golf 7, alhoewel dat ook erg mooi was afgewerkt.
Vooral de stiksels in de stoelen en leuningen in de deuren zijn erg mooi afgewerkt. Je merkt toch echt dat je in een premium merk rijd.
Radio, navigatie.
Ook het Audi Sound Systeem klinkt echt super. Klinkt toch weer iets beter dan het Audio systeem uit de Golf. Over het MMI systeem in kort kan ik alleen maar positief zijn werkt toch beter dan het Touch screen systeem in de Golf. het is verkeersvriendelijker. Je hoeft niet met je armen en handen eerst naar het scherm. Dat leid toch af als je aan het rijden bent. Alhoewel ik zelf altijd even een P-Plaats opzoek om wat in te stellen op het systeem. Over de navigatie kan ik maar een ding zeggen. Is eigenlijk hetzelfde als in de Golf, alleen het navi gedeelte wat in het schermpje van de boordcomputer verschijnt is duidelijker dan bij Volkswagen en in kleur.
minpunten:
Zijn er dan geen negatieve punten, wel degelijk
- Gordels, als de gordel van de passagier los is rammelt de sluiting irritant tegen deurpost aan.
-Navi, het is jammer dat Audi geen gratis kaart updates geeft bij de standaard MMI, als je de MMI+ versie neemt krijg je wel 5 updates gratis. Kijk dat doet VW wel goed door gratis updates aan te bieden.
-Stop/start systeem, irritant dat je het niet definitief via het MMI kan uitschakelen. Iedere keer als je de auto start moet je op de knop drukken in het dashboard.
-S-Line sportonderstel, naar mijn smaak en dan met name in straten waar verkeersdrempels of slecht wegdek is te hard afgesteld, maar waarschijnlijk zou ik het toch weer kiezen.
Voorlopige conclusie.
Tot op heden heb ik geen moment spijt van de aanschaf van de Audi A3 Sportback gehad. Alhoewel mij de Limousine ook wel aan spreekt. Heb ik ook naar gevraagd, maar daar zat een levertijd van 4 tot 5 maanden op destijds. Dan zou ik minder inruil voor mijn Golf hebben gekregen vanwege het nieuwe boekjaar.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mij bevindingen en ervaringen van deze auto in de nabije toekomst.
30-03-2015
Foto's toegevoegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line S g-tron 1e Eigenaar,Navi,Halfleder,Clima,Cruise,5 Deurs,Automaat,110pk,Lm velgen,Nieuwe Apk bij Aflevering
- 2014
- 246.728 km

Audi A3 Limousine 1.8 TFSI Attraction Automaat
- 2015
- 293.037 km

Audi A3 Sportback 2.0 TFSI S3 quattro Pro Line Plus PANO | SCHAALSTOELEN | ACC | BLIND | LANE
- 2014
- 251.270 km