Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambiente Pro Line + (2014)

autoreview

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambiente Pro Line + (2014)

Signalement

UitvoeringA3 Limousine 2.0 TDI Ambiente Pro Line +
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 22.000 km

Sinds kort begonnen bij een nieuwe baan inclusief auto van de zaak. Verwachtte in een formaatje Polo of Golf terecht te komen, dus het was een hele verrassing toen Leaseplan deze kwam brengen op de eerste werkdag :) Op mijn 21e vind ik het toch zeker geen probleem deze in ontvangst te mogen nemen. Auto is eerder gebruikt door een collega die met pensioen is gegaan. In de eerste 17.000 km helaas wel helemaal uitgerookt, maar die lucht begint er gelukkig al aardig uit te raken. In 4 weken zo'n 5.000 km samen onderweg geweest, dus ik heb een aardige impressie denk ik zo.

Het is duidelijk dat de vorige berijder de auto niet prive gebruikte, of je moet wel erg graag een twee liter motor met automaat willen hebben. De a3 Limousine was namelijk met de 1.6 TDI 20%, deze is 25%. En dat over bijna 45.000,- euro is een hoop geld. Gelukkig is dit verder netjes geregeld met mijn werkgever en ondervind ik hier geen 'pijn' aan.
Verder vind ik de uitrusting op zijn zachts gezegd bijzonder: panoramadak, navi, parkeersenoren, luxe is hij zeker, echter ontbreekt dan wel iets simpels als een automatische airconditioning.... De Twingo die ik hiervoor van de zaak reed had die zelfs. Maar ach, het mag de pret niet drukken!

De auto rijdt fenomenaal. Ik vind het bijzonder hoe stil de auto is, ook op hogere snelheden. De automaat doet keurig zijn werk, als schakelt deze bij lagere snelheden niet altijd even soepel. Met een verwacht kilometrage van tussen de 60.000 en 70.000 km per jaar ben ik echter wel heel blij met een automatische transmissie. De 2.0 liter 150 pk motor is heerlijk soepel en stil. Optrekken gaat zeer vlot, maar het meest opvallende vind ik het verbruik. Laatst op een rit met zowel 100, 120 als 130 stukken erin een gemiddelde van 4,3L/100KM, dat is heel netjes. Ook als je lekker door rijdt blijft gaat het gemiddeld verbruik niet boven de 5,5L/100KM.

Echter wel al mijn eerste werkplaatsbezoek gehad met de auto. De navi werkte zeer slecht en raakte constant de weg kwijt. De ontvanger moest vervangen worden, waarvoor blijkbaar het hele dak rondom uit elkaar moest. Ook zat er een tik rechtsachter als ik over drempels heen reed. Alles is echter wel zeer netjes opgelost. Toen mijn vergadering uitliep kon ik de sleutel van de auto bij het prive adres van een verkoper ophalen om acht uur 's avonds, alle lof voor de Audi dealer te Dordrecht!

Nu hoop ik wel tot de volgende servicebeurt (en ver daarna) probleemloos te kunnen rijden!

9 maanden in bezit

  • 70.000 km

9 maanden en alweer 53.000 km verder, het gaat hard.
Vlak na mijn eerste review was het voor de auto tijd voor zijn eerste beurt (30.000 km). Niet dat de Audi dealer te Dordrecht voor mij om de hoek is, maar na de goede service van de vorige keer toch besloten de auto hier in onderhoud te doen. Daarnaast is er in mijn woonplaats toch geen Audi dealer te vinden (wel VW).
Zoals te verwachten kwam er niets aan het licht, echter heb ik wel nog even gevraagd wat de gekke bonk nou was die de keer ervoor was opgelost. Nadat ik beloofd had niet te gaan lachen, werd het mij verteld: De transportblokken zaten nog tussen de vering achter.....Onbegrijpelijk dat de vorige bestuurder hier 17.000 km lang mee door heeft gereden, en niet erg professioneel dat het bij aflevering niet gewoon verwijderd is, maar ach...
Naast de vele kilometers voor werk heb ik nu 2x Berlijn, 1x Kroatie, 1x noord Italie en 1x Oostenrijk (wintersport) met deze auto doorgebracht. Het blijft een ontzettend fijn ding. Stabiel tot ruim boven de 200, en dat is met rustige Duitse wegen erg fijn! De motor doet zo stil zijn werk dat deze pas boven de 185 echt te horen is.
Het verbruik is nu gemiddeld 5,4 km/100L. Dit doordat ik behoorlijk wat fileleed heb ondervonden en op de stukken dat het kon wat vlotter ben gaan rijden. Mede door alle files denk ik dat ik nooit meer zonder automaat wil.
Eind november voor de tweede beurt (60.000 km) geweest, ook toen niks aan de hand. Als huurauto kreeg ik toen een A3 Limousine 1.6 TDI handgeschakeld mee. Leuk om weer eens te schakelen, maar voor mijn gevoel is dat blok echt te licht voor deze auto, je blijft maar terugschakelen. Ook was dat een S-Line, leuk om in de bochten even op sport te zetten, maar dan wordt hij ook wel erg hard. Voor al mijn lange afstanden vind ik het geen gemis. De auto is en blijft voor zo'n compact ding bijzonder comfortabel.
Alle kilometers zijn tot nu toe naar volle tevredenheid, zo wil ik nog wel even doorgaan!

1 jaar 4 maanden in bezit

  • 114.000 km

De kilometers tikken rustig door. Toen ik de wagen precies 1 jaar in bezit had (1 april 2016), stond deze 70.500 KM verder.
Laatste 4 maanden iets minder kilometers gedraaid i.v.m. 3 weken vakantiestilte. Echter de auto wel voor een andere vakantie naar Scandinavië gebruikt. De stilte, de rust, het comfort. Moeiteloos rijd je in een stuk door, naar Stockholm, en dat is toch 1.600 KM enkele reis.
Auto heeft geen verdere problemen gegeven. Bij de 90.000 KM was er wel een klein aandachtspuntje: de oliedop was verdwenen, deze heeft de dealer op de onderplaat teruggevonden. Heb ik heel netjes tussendoor een keer de olie bijgevuld, ben ik vergeten de dop erop te doen....
Mijn gemiddelde snelheid (over alle kilometers) staat momenteel op 77 KM/U. Dat is eigenlijk best hoog, maar ik rijd ook veel lange stukken buiten de spits. Verbuik over het geheel staat op 5,3 L/100 KM, nog steeds niet slecht voor een 2.0 diesel automaat.
Laatst een keer met een vriend in een nieuwe BMW 118d meegereden. Dan merk je toch wel dat die auto een verfijndere (7 traps) automaat heeft. Eigenlijk is een zesbak automaat ook een beetje verouderd in deze klasse. Maar voor zover ik gelezen heb, veranderd dit bij de A3 facelift niet?

Het enige waar ik me af en toe aan stoor is de snelheid van de navigatie. En dan specifiek het laden na opstarten. Dat duurt soms toch gauw een tel of 15. Echter is het wel de MMI+ met touchbesturing, bij mijn weten de beste die in de A3 te krijgen is.

Met anderhalve maand zal ik weer voor de grote beurt gaan. Maar vermoed niet dat het problemen op zal leveren.

Nog altijd, heel tevreden!

Iets meer dan twee jaar - 160.000 KM

  • 160.000 km

Afgelopen tijd iets minder KM gemaakt gezien ik niet met de auto op vakantie ga en deze sowieso minder prive gebruik. In jaar twee van 87.000 naar 152.000 gereden. Dus nog steeds wel 65.000 KM op jaarbasis.
De auto moest helaas wel weer terug naar de garage. Lampje begon te branden, dus maar direct naar de dichtstbijzijnde dealer gereden. Bleek een sensor bij de turbo te zijn die stuk was. Alles is snel en netjes geregeld, maar dit is nu al de derde keer dat ik tussen de beurten door naar de garage moet. Vind ik persoonlijk niet echt passen bij zo'n auto.
Ik weet nog niet of ik tot de 180.000 of 200.000 KM door moet, maar ik moet dus langzamerhand wel opzoek naar een opvolger. Gezien de auto mij toch erg bevalt zou ik graag weer dezelfde kiezen. Wel raar dat de 2.0 TDI nog steeds gekoppeld is aan de verouderde 6-traps automaat. De 1.6 heeft al een 7-traps, maar die motor vind ik denk ik te licht. Iemand enig idee waarom de 7 bak er niet in zit?

Drie jaar - 208.000 KM

  • 208.000 km

Het einde is nu dan echt in zicht. Auto werd doorgezet naar 200.000. Echter hoorde ik steeds maar niks, dus nu zit ik er al dik overheen. Op zich niet erg, het blijft een erg fijne auto, en bovendien rijd ik nu nog goedkoop. Wel nog een keer buiten het onderhoud bij de garage gestaan: Lambasensor gesneuveld. Laatste jaar echt bijna alleen maar werk kilometers gemaakt, heeft daarnaast 7 vakantieweken stilgestaan.
Het contract loopt officieel 28-5 af, en heb nu eindelijk mijn leasebudget binnen. Ben op het moment bezig om een nieuwe uit te zoeken, wellicht weer hetzelfde model. Echter is de 2.0 tdi onderhands € 6.500,- (!) duurder dan een 1.6.... Dat verschil is wel erg groot, dus als het een A3 wordt, wordt het helaas geen krachtige meer.
Dashboard geeft nu over alle KM een verbruik van 5.4/100 aan. Wat mij betreft netjes, zeker met een gemiddelde snelheid van 78km/u. Ik sta of in de file, of rijd lekker door.
De volgende gebruiker zal er een zeer fijne auto aan hebben. Denk dat deze nog vele KM mee kan gezien ik er natuurlijk netjes mee omgesprongen ben. Bovendien bijna alleen maar voor lange afstand gebruikt, dus weinig geleden. Op een rammel uit de aandrijflijn als hij koud is na, heb ik er niks op aan te merken. Als het interieur gepoetst wordt ziet het er echt nog uit als nieuw, dus die verhalen over een 'premium' dashboard kloppen wel.

Afscheid - 227000 KM

  • 227.000 km

Vorige week afscheid genomen van de A3.
In iets meer dan drie jaar 210.000 KM mee gereden. Eindstand totalen:
- KM stand 227.000
- Gemiddeld verbruik 5,4L/100KM
- 3000 uur gespendeerd
- Gemiddelde snelheid 79 KM/U

Tot het einde heb ik het een erg fijne reisgenoot gevonden die net iets te vaak buiten de beurten naar de werkplaats moest. Denk wel dat de nieuwe eigenaar er een hele nette auto aan gaat hebben gezien er altijd netjes mee omgegaan is. Maar vermoed dat deze niet in NL zal blijven. Met zo'n kilometerstand zal het wel export worden.

Nieuwe auto is een A4 2.0 TDI lease edition geworden. Wellicht dat ik die ook weer een beetje bij ga houden als review.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.