Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Pro Line S (2014)

autoreview

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Pro Line S (2014)

Signalement

UitvoeringA3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst86.615 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 60.000 km

AANSCHAF

Eind 2013 reed ik een Audi A3 3-deurs hatchback uit 2005 met 1.9 TDI en er zaten flinke onderhoudskosten aan te komen: distributieriem, remschijven, vier nieuwe banden, etc. Als ik dat zou investeren zou ik nog twee jaar door moeten rijden om het voor mezelf rendabel te maken en de auto had al 250.000 km gelopen. Tijd voor een opvolger dus ...

Toen ik de eerste foto’s zag van de Audi A3 limousine was ik op slag verliefd op het design van het exterieur. Dat moest dus mijn volgende auto worden. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een nieuwe auto zal kopen vanwege de enorme afschrijving in de eerste twee jaar, maar tweedehands was deze auto nog niet verkrijgbaar buiten een aantal demo-modellen die nauwelijks goedkoper waren dan een nieuwe.

Ik ben bij twee verschillende Audi-dealers geweest en dat loonde de moeite. Bij de tweede kreeg ik namelijk meer opties op mijn droomauto voor een lager bij te betalen bedrag na inruil. Tevens bood hij een goede oplossing voor het probleem dat ontstond vanwege de lange levertijd van de limousine. Ik moest namelijk nog een half jaar doorrijden met de 3-deurs A3 maar om de APK te verlengen moest er nog in geinvesteerd worden en daar had ik uiteraard niet zo’n trek in. Dit bedrag werd echter netjes op de offerte voor de limousine in mindering gebracht. In december 2013 tekende ik het koopcontract en in mei 2014 kreeg ik mijn nieuwe auto in bezit.


VERMOGEN EN VERBRUIK

De 140 PK is voor mij ruim voldoende. Tijdens de eerste proefrit vroeg ik na afloop of de dealer mij niet per ongeluk een versie met 180 PK had meegegeven. Bij het intrappen van het gaspedaal dacht ik echt met meer dan 140 paarden te maken te hebben, maar het kan ook door de snel schakelende en hoge toeren zoekende DSG-bak gekomen zijn dat ik op het verkeerde been gezet werd. Zelf heb ik overigens voor de handbak gekozen, omdat ik zelf schakelen leuker vind. Tevens bespaar je er geld mee dat je vervolgens in andere leuke opties kunt steken.

Het voordeel van de 140 PK versie is naast de lagere aanschafprijs ook het lagere verbruik. Tijdens het rijden met constante snelheid worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld om brandstof te besparen. Dit uitschakelen merk je tijdens het rijden nauwelijks - slechts een zeer gering schokje van de motor - en zie je in het display tussen toerenteller en snelheidsmeter aangegeven worden als ‘twee cilinder modus’. Zodra je weer gas geeft worden de twee cilinders onmerkbaar geactiveerd, zodat de motor zijn maximale vermogen kan leveren.

Ik rijd mijn kilometers zowel in de stad als op de snelweg (regelmatig met file). Mijn gemiddelde verbruik gedurende de eerste 35.000 kilometer is 1 op 16,7 en daar ben ik erg tevreden mee gezien mijn redelijk sportieve rijstijl. Ik trek lekker snel op, maar zodra ik de gewenste snelheid bereikt heb kies ik een hoge versnelling om het toerental laag te houden en het brandstofverbruik te beperken. Hierbij wil ik nog wel eens één of twee versnellingen overslaan. Doortrekken in de derde versnelling is namelijk verslavend lekker en zodra ik mijn gewenste snelheid bereikt heb zet ik de bak gelijk in de vijfde of zesde versnelling.

Ik heb tijdens de aanschaf nog even gedacht om de 1.6 TDI te nemen aangezien ik met 25.000 km per jaar rond het omslagpunt zit. De proefrit daarmee bood echter veel minder rijplezier dan de sneller optrekkende 1.4 TFSI en er speelt nog een uiterlijke kwestie. De diesel heeft een enkele uitlaatpijp onder de achterbumper uitsteken en dat staat toch wel erg armoedig. Over uiterlijk gesproken, de keuze voor het sportieve S-line pakket was voor mij een vanzelfsprekende. Met name de voorbumper en side-skirts van de S-line geven de auto een lekkere dikke uitstraling.


ONDERHOUD

Tot de eerste beurt heb ik in 16 maanden tijd twee keer een halve liter olie moeten bijvullen. Hopelijk wordt dit nog minder nu de motor is ingereden.

Bij 30.000 km heeft de auto zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Ik had één klacht en dat was dat bij het uit het contactslot nemen van de sleutel het dashboard een enkele keer niet uit ging (het multimedia scherm zakte niet het dashboard in en de muziek bleef spelen). Na wat morrelen met de sleutel in het contactslot ging het dan alsnog netjes uit, maar dat hoort uiteraard niet bij een nieuwe auto. De dealer vertelde dat deze klacht vaker was gemeld door andere bestuurders. De oplossing was het vervangen van het contactslot en dit is netjes onder garantie uitgevoerd. Sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

De beurt zelf kostte € 380 en dat was conform mijn verwachting. De kosten voor de vervangende auto tijdens de beurt waren met € 50 overigens wel onverwacht hoog. Ik had een Audi A1 met drie-cilinder meegekregen en die leverde ik aan het eind van de dag overigens graag weer in voor mijn eigen auto. Dan is een A3 qua interieur, rij- en schakelgedrag toch wel heel wat meer auto en wat is met name die limousine dan ongelooflijk mooi :)


STUUR GESTOLEN

Bij km stand 57.000 kwam ik 's ochtends bij mijn auto en bleek mijn stuur gestolen te zijn. Dit was eigenlijk nog wel netjes gebeurd voor zover je diefstal netjes kunt noemen. De uiteindelijke schade was zo'n € 2.000, maar dit is gelukkig netjes door de verzekeraar vergoed. Verder hoorde ik bij de schadehersteller dat er in dat weekend meer sturen uit auto's gestolen waren. Ik kan niet veel meer doen dan hopen dat de bende niet meer terug komt voor een nieuw prachtig lederen sportstuur met afgeplatte onderkant.


60.000 KM BEURT

Allereerst goed nieuws over het olieverbruik: de afgelopen 30.000 km kan ik mij niet herinneren dat ik olie bijgevuld heb.

Om de bizar hoge kosten voor vervangend vervoer te omzeilen vroeg ik naar alternatieven bij de dealer. Die had hij in de vorm van inleveren van de auto bij de Volkswagen dealer in Woerden waarna zij voor transport van de auto naar de Audi dealer in Moordrecht zouden zorgen zonder extra kosten. Ideaal voor mij dus daar ging ik op in.

Bij het inleveren werd mij verteld dat de auto op een vrachtwagen naar Moordrecht zou gaan. Mooi dacht ik, dan wordt er tenminste niet door een vreemde in mijn blits bezit gereden.

Bij het ophalen van de auto constateerde ik een kleine maar lelijke lakschade op het portier van de bestuurder. Uiteraard heb ik dit gelijk gemeld bij de Volkswagen dealer die mij verzekerde dat het opgelost ging worden. Bij het starten van de auto bleek het volume op 20 te staan - waar ik normaal niet hoger kom dan 10 - en de zender op Fresh FM voor het betere beukwerk. Dat gaf mij niet zo'n prettig gevoel over het transport van de auto terug van Moordrecht naar Woerden. Ik keek daarom in de boordcomputer naar de gegevens van de laatste rit. Zo'n 25 km met een verbruik van 1 op 11 waar ik makkelijk 1 op 16 scoor. Mijn conclusie was dat een zogenaamd Petje - die zelf bijvoorbeeld een aftandse 20 jaar oude Swift GTI rijdt - mijn auto terug gereden heeft. Tevens vond ik nog een stuk gereedschap van de onderhoudsmonteur in mijn dashboardkastje.

Na wat heen en weer bellen met de Audi dealer die mij verzekerde dat er niet met de auto geracet was, kwam die met de oplossing om een week later de lakschade kosteloos te herstellen bij hun specialist in Bodegraven. Ik was al lang blij dat zij niet gingen ontkennen dat de schade bij hen was ontstaan.

De beurt zelf kwam uit op een bedrag van € 584. Naast de longlife beurt met verse olie zat hier ook het vervangen van vier bougies en het interieur filter bij. Tevens zo'n € 35 onderzoekskosten, waarschijnlijk omdat ik bij het maken van de afspraak een opmerking gemaakt had over mijn lichte zorgen om de staat van de lichtmetalen velgen. Hierop kreeg ik later de terugkoppeling dat die in prima staat verkeren. De volgende keer denk ik wel twee keer na voordat ik een zorg uit.

Tijdens de reparatie van de lakschade kreeg ik een Volkswagen Up mee, zodat ik mij extra kon verheugen op het weer in ontvangst nemen van mijn eigen auto aan het einde van de betreffende dag. Toen constateerde ik dat de auto van buiten helaas niet gewassen was - maar wellicht ben ik verwend geraakt door alle autobedrijven die dat wel standaard doen - maar dat de lakschade onzichtbaar hersteld was, dus blij vroeg ik mijn autosleutel weer op bij de balie. Bij het openen van mijn portier werd ik echter op slag verdrietig van de vieze witte vegen in mijn interieur. Binnenkant deur, dorpel, b-stijl, stoel allemaal vies. Bij het starten stond Fresh FM weer aan, blijkbaar de favoriete zender van de hele bedrijvengroep. Daar kon ik deze keer dan wel weer om lachen, omdat het volume in ieder geval normaal was (terug gezet?).

's Avonds kon ik het niet laten om een sarcastisch mail naar de Audi dealer te sturen met mijn nieuwe constateringen. Na wat bedenktijd heeft die gereageerd door een bos bloemen naar mijn huisadres te sturen en te bellen met het aanbod om mijn auto kosteloos door een poetsbedrijf van binnen en buiten schoon te laten maken. Dat gaat binnenkort gebeuren en dan hoop ik weer het goede gevoel te krijgen van instappen in een auto die als nieuw voelt als je hem na een dag missen weer ophaalt.

HET AFSCHEID NA 86.615 KM

  • 86.615 km

In april 2019 heb ik de auto ingeruild op een Audi A5 Sportback. Ik heb met zeer veel plezier in de A3 limousine gereden, maar ik wilde meer ruimte en een kofferbak die beter toegankelijk is in verband met de verwachte komst van een kind.

Dit was een mooi moment om in te ruilen, aangezien de 90.000 km beurt voor de deur stond. Deze bespaar ik mij nu én ik heb niet te maken met de waardedaling na 100.000 km.

Ik wens de nieuwe eigenaar veel mooie kilometers!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.