Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Ambition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
1e 1/2 jaar A3
- 10.000 km
de cabrio ervaringen van de 2e auto waren zo goed dat we besloten hadden 2 auto's in te ruilen(citroen ds5 en vw golf cabrio)voor een nieuwe cabrio.
een logisch keus voor ons was de AUDI A3; groter dan de golf betere kapconstructie en als voorraad auto met korting en redelijke keus voorhanden.
bijkomstig ander voordeel; binnen een week rijden.
we hebben uiteindelijk gekozen voor een exemplaar dat qua kleur en uitrusting het meest aan onze wensen voldeed.
een blauwe met 150pk en zuinige motor met redelijk wat extra's(al moeten we, ondanks de veel hogere aanschafprijs, tov de DS5 heel wat aangename zaken missen maar dit als offer voor de snelle levering).
de audi oogt geweldig voelt geweldig aan en rijdt geweldig.
perfecte automaat(extra instel mogelijkheden voor de reactie van de bak)en bovendien een verbruik dat zonder veel moeite op 1 op 16-18 uit komt.
er zijn toch - helaas - wat mindere zaken te melden;
irritant dat na 2 minuten onderbreking het route apparaat weer z'n geheugen moet vullen zodat direct wegrijden bv in de stad niet mogelijk is omdat de software nog niet bij is.
bij oneffenheden in de weg knerpt de ruit aan de bestuurders kant in het rubber er moet waarschijnlijk een smeersel(!?) in.
maar de grootste negatieve verrassing is toch wel dat net na de 10 000km het olie-bijvul-lampje ging branden!!!
al heel wat auto's gehad maar olie bijvullen tussen servicebeurten is minstens 20 jaar geleden, al waren er fransen, italiaanse en japanse autos bij olie bijvul problemen leken uit de tijd.
niet dus, de uitstraling van de AUDI, krijgt hiermee een enorme deuk.
de kans dat olie verbruik lager wordt bij hogere kilometerstanden is onwaarschijnlijk, en googelend las ik veel dergelijk oud zeer bij andere AUDI's!!
ik ben heel benieuwd en somber; ik had dit olieverbruik niet(meer)verwacht.
1 jaar a3 cabrio....
- 17.000 km
de ervaring, mbt deze auto, heeft zich vooral in positieve zin ontwikkeld;
het open-rijden is geweldig en met dichte kap bijna qua comfort vergelijkbaar met een metalen dak.
verder is de auto comfortabel maar voldoende strak om lekker sturen mogelijk te maken. het voorwiel-aangedreven karakter is nauwelijks merkbaar.
het geheel voelt solide aan en gedraagt zich ook zo.
kost wat maar bewijst eea.
van de eerder genoemde klachten blijft alleen de ""bijwerk"" storing van het route apparaat bij het starten over.
voor mij is het meest wonderlijke dat nu na 7000 km het olie peil nog op 99% staat. terwijl, zoals eerder genoemd, er bij 10000 km 1 liter olie is bijgevuld!!!.
ik heb daarom de betrouwbaarheid de maximale score gegeven.
een ander vermeldingswaard feit noem ik dat gedurende 600 km, 1/2 toeristisch- 1/2 snelwegtraject, met het ingeschakelde efficiency programma 1 op 19,1 gereden is. toch wel een knappe prestatie van deze motor.
(in het verleden was, onder gelijke omstandigheden, 1 op 13 al zuinig geweest; dus voorsprong door techniek!!)
bijna 2 jaar en eerste beurt
- 25.000 km
de 2 jaarlijkse controle beurt wat vervroegd omdat het controle display aangaf dat de motorolie ververst moest worden.
de 25000 km zijn zonder korte ritten afgelegd.
behalve de onverklaarbare bij-vulling bij 10000 km is er bijna geen druppel olie meer verbruikt.
mede agv de langere toeristische ritten komt het gemiddeld verbruik uit op ruim 1 op 18.
voor het overige functioneert alles als het zwitsers zakmes; prima waar voor je geld!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.