Audi A3 2.0 FSI Ambiente (2003)

autoreview

Audi A3 2.0 FSI Ambiente (2003)

Signalement

UitvoeringA3 2.0 FSI Ambiente
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi maar duur

  • 180.000 km

Ik heb deze auto aangeschaft in 2012. Ik zocht een compacte auto met een sterke benzinemotor. De auto moest in staat zijn om mijn paardentrailer te trekken, zonder dat de buitenafmetingen van de auto te groot zijn. Ik hou niet van grote auto's. Mijn ervaring is dat je meer last dan gemak hebt van grote afmetingen. Als je veel korte ritjes maakt zoals ik en geen gezin hebt is een compacte auto prettiger.

Ik heb de auto gekocht bij een handelaar zonder garantie, een gokje dus! Proefritje gedaan, niets aan de hand de auto deed het prima. Vervolgens heb ik de auto aangeschaft.

Deze Audi is echt de fijnste en mooiste van alle auto's die ik ooit in bezit heb gehad. De wegligging en rij-eigenschappen zijn echt fenomenaal. Ook de trekkracht is uitstekend. De paardentrailer trekken is geen enkel probleem voor deze auto. Er zit geen airco in deze auto, maar dat vind ik geen bezwaar.

Helaas is het niet alleen de fijnste en mooiste auto die ik ooit in bezit heb gehad, maar ook de meest storingsgevoelige auto. Met name de elektronische onderdelen zijn heel erg storingsgevoelig, waarover later meer.

Al één week na aanschaf begon de ellende. De stuurbekrachtiging werkt niet! Deze auto is zonder stuurbekrachtiging vrijwel niet te besturen zo zwaar. Vermoedelijk komt dat door de brede banden. Telkens na een kwartiertje rijden zodra de motor warm was, ging de stuurbekrachtiging alsnog werken. Daarnaast wilde de auto niet starten als hij langer dan één dag stil stond. De accu was dan namelijk leeg. Later bleek de lege accu het gevolg te zijn van de niet werkende stuurbekrachtiging. De computer (CANbus)in de auto schakelt namelijk niet uit zolang de stuurbekrachtiging defect is, en zo blijft de auto ook 's nachts stroom verbruiken. Zo werkt niet alleen de stuurbekrachtiging niet maar sta je 's ochtends bovendien nog met een lege accu! Deze auto heeft een elektromagnetische stuurbekrachtiging die schrikbarend duur is om te repareren. De kosten om het stuurhuis te vervangen bedragen maar liefst € 1500,-!

Noodgedwongen de stuurbekrachtiging toch maar laten repareren met tweedehands onderdelen en het volgende probleem diende zich alweer aan: het auto-alarm gaat telkens spontaan af en dat bij voorkeur midden in de nacht! De eerste keer is dit nog leuk, maar na de derde keer was ik het goed beu. De oorzaak is niet te vinden bij de garage. Helaas is het niet mogelijk om dit alarm uit te schakelen (ook niet met de knopjes in het portier). Voor mij is het onbegrijpelijk dat deze auto zo in elkaar gezet is dat het onmogelijk is om het alarm uit te schakelen, zelfs niet door een garage. De oplossing die ik uiteindelijk gevonden heb is de volgende: gewoon de auto niet meer op slot zetten, een andere mogelijkheid is er niet helaas. Tot mijn eigen verbazing is er nooit iets gestolen uit de auto ondanks dat deze twee jaar niet op slot heeft gestaan. U zult overigens wel begrijpen dat wij niet in Amsterdam wonen anders was dat nooit goed gegaan;-).

Volgende probleem:
het display van de boordcomputer in het dashboard is defect. Ook hierbij geldt; de CANbus blijft dag en nacht werken bij deze storing dus de accu wordt continu leeg getrokken!

Nog een storing:
elektronisch vergrendelingsmechanisme van de achterklep is defect waardoor de achterklep niet meer sluit. Ook hierdoor wordt de accu wederom leeg getrokken want de canbus blijft hierdoor continu aan staan. Gevolg: startproblemen! Heel irritant!

En nogmaals:
uitlaatgasrecirculatiesysteem kapot. Ook maar weer laten maken want noodzakelijk voor de APK.

En nog eens:
verminderde werking van de katalysator. Kosten voor reparatie bedragen maar liefst € 1000,-!

Volgende probleem:
lekkage in het koelvloeistofreservoir. Gelukkig op tijd gesignaleerd omdat ik zo nu en dan onder de motorkap kijk.

En nog maar weer eens:
Krakend geluid bij insturen; lager van de ophanging kapot.

Tot slot:
heeft de auto last van startproblemen bij koude start. De oorzaak is niet te vinden.

Dan het olieverbruik: deze bedraagt 1 liter op 4000 kilometer. Binnen de toleranties maar ik vind het nogal aan de hoge kant.

Het gemiddelde benzineverbruik is 1 op 12. Ik vind dat acceptabel voor een 2.0 motor. Over de prestaties van de 2.0 fsi motor ben ik overigens erg tevreden, met uitzondering van het hoge olieverbruik.

De defecte katalysator gecombineerd met het feit dat de distributieriem vervangen moest worden gaf voor mij de doorslag om de auto in te ruilen. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik heb erg veel storingen en kosten gehad in slechts twee jaar tijd.

Al met al is deze Audi A3 een hele fijne rijdersauto. Ook vind ik de vormgeving na al die jaren nog steeds erg geslaagd. Met name de driedeurs-uitvoering vind ik ontzettend mooi.
Helaas laat de betrouwbaarheid zeer te wensen over.
Ook vind ik de reparatiekosten erg hoog. Ik vind deze versie van de A3 een dure en onbetrouwbare, maar mooie auto.
Een prima auto als je zelf automonteur bent, maar niet geschikt voor mij helaas.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.