Alpine A110 GT (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A110 GT |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 5.100 km |
De Alpine A110 GT (2022)
- 5.000 km
Als je op zoek bent naar een sportwagen, kan je toch enkel een Porsche kopen?
Dat moet de vraag zijn die iedereen zich afvraagt, die op zoek is naar een sport(ieve) wagen.
Maar eerst beginnen bij het begin.
Ik was op zoek naar een auto om grotere tours te maken doorheen Europa. Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland,... that kinda stuff. Dus een sportwagen was het meest aangewezen.
Ik heb al een Porsche 911 uit 1989, maar op lange tochten is die toch net tè spartaans. Geen servostuur, geen servoremmen, een zware koppeling, geen ABS, geen werkende airco, moeilijk regelbare verwarming en ontdooïng,... Allemaal geen probleem voor dagtochten, maar voor een hele week is het toch te veel afzien. Maar welke auto heeft al dit comfort wel, en heeft tegelijk evenveel rijplezier als de Porsche?
Na oneindig veel reviews te lezen en honderden YouTube videos te bekijken, was de shortlist inderdaad heel kort: de Porsche Cayman, de BMW M2 en de Alpine A110. De BMW was een 3-liter, dus in België zeer zwaar belast. Mijn daily driver X3 heeft al een drieliter, dus ik wou geen 2 auto's met een grote motor. De Porsche Cayman is zeker een goeie auto, maar in een Porsche hoort eigenlijk een zescylinder. Dus moet je al minstens een Cayman GTS nemen, maar dat is zelfs een 4-liter. Die heeft 7500 Euro éénmalige BIV en een jaarlijkse rijtaks van 3750 Euro. 10 Euro belastingen per dag vind ik toch te veel voor een fun-auto.
Dus door eliminatie bleef enkel de Alpine A110 over. Hoe verder ik me dan in die auto en zijn historie ging verdiepen, hoe meer de sympathie groeide. De fan-base is minstens zo actief dan die van Porsche, toch zeker in Frankrijk en België. Videos van de Alpine op de Nürburgring toonden de Alpine die net zo snel was dan Porsches GT3 en GT4. De topsnelheid van die wagens is wel hoger dan van de Alpine, maar die topsnelheid haal je nergens op de Nürburgring.
Het geheim van de A110 zit'm in de gewicht van de auto. Of beter gezegd, het gebrek aan gewicht.
De auto is volledig in aluminium gemaakt en weegt tussen de 1082 kilo en de 1119 kilo, afhankelijk van de versie. Met motoren van 252 en 300 PK staat dit garant voor een sensationele power/gewicht verhouding. Dit zijn de verschillende versies:
- A110 basis --> 252 PK en een comfortabele ophanging
- A110 GT --> 300 PK en een comfortabele ophanging
- A110 S --> 300 PK en een sportievere ophanging
- A110 R --> de recentste met ook 300 PK en een sportievere ophanging + vele (koetswerk) componenten in carbon
Omdat ik de auto (nog) niet op de racetrack wil gebruiken, maar ermee door Europa wil toeren, leek me de GT de meest geschikte versie.
Nadat ik een testrit gedaan had met de auto, was ik helemaal verk(n)ocht! Wat een auto!!
Dus in December 2021 werd de A110 GT besteld met de volgende configuratie:
- De 2022 A110 GT (In Oktober 2021 was er een kleine facelift met wat technologische updates en een upgrade aan de motor van 300 PK en 340 Nm koppel)
- Metallic lak Dondergrijs (of "Gris Tonnerre" in Alpine-termen) - glanzend, niet de matte uitvoering
- 18 inch Sérac velgen met daarop Michelin Pilot Sport 4 in een speciale Alpine "DT1" compound
- Krachtige Brembo remmen (4 zuigers vooraan) met schijven van 320 mm voor en achter
- Zwart lederen Sabelt comfort zetels
- Alpine emblemen op de voorste zijflanken
In April 2022 was dan eindelijk de langverwachte levering in Alpine Center Brussel, met een feestelijke TADAAAAA onthulling.
De naar huidige normen extreem korte wachttijd van 4 maanden is enerzijds omdat quasi alle componenten gemaakt worden door Europese/Franse bedrijven die soms exclusief voor de Renault groep werken, en anderzijds omdat sommige van de gesofisticeerde componenten die de vertragingen veroorzaken (zoals radars of complexe sensoren) gewoonweg niet op de auto zitten.
Dit is een drivers'car, en in plaats van te vertrouwen op een voetganger-radar moet je maar wat opletten op de weg!
Eind April werd de wagen dus geleverd, en ondertussen heb ik er ongeveer een 5000 km mee afgelegd. Tijd voor een review van de wagen.
Negatief:
========
Geen enkele auto is perfect, en zo zijn ook op de Alpine enkele negatieve puntjes op te merken. Er zit voor mij geen enkele showstopper tussen, maar sommigen zijn toch best ergerlijk.
Multimedia:
Geen review van de A110 is compleet zonder het over het multimedia-systeem te hebben.
Dat is echt een minderwaardig systeem, dat eigenlijk al verouderd was toen de auto op de markt kwam. Hetzelfde multimedia-systeem van Bosch is overigens te vinden in een Suzuki Swift.
In mijn (post-facelift) wagen is de installatie al geupgrade, met o.a. Android Auto en Apple Carplay mogelijkheid.
Maar zelfs dan is het op z'n best een heel middelmatig systeem. Een heel pixelige scherm-resolutie die ook nog eens erg spiegelend is in de zon, een GPS die soms het noorden kwijt is en een erg onduidelijke menustructuur. Het is duidelijk dat op dit systeem bespaard werd.
Zelf verkies ik als GPS gewoon Waze op m'n smartphone te gebruiken en het mutimedia systeem enkel te gebruiken voor muziek. De middelste luchtroosters op het dashboard vormen een heel stabiele ondergrond om een smartphone op vast te klemmen, dus ik heb persoonlijk niet echt een probleem met de multimedia.
De DAB-tuner werkt behoorlijk goed en de speakers van Focal geven een goed geluid. Ik heb niet de optie van de extra subwoofer genomen, want die is wat ongelukkig geplaatst (achter de bestuurderszetel) waardoor de achterwand wat kwetsbaar wordt om bagage of je jas op te bergen.
De volumeregeling aan de stuurkolom komt zo uit een Renault Clio II van 2001! De klimaatregeling komt overigens uit een Renault Clio IV van 2012, dus Renault rijders herkennen wel wat componenten in de auto.
Opbergmogelijkheden binnen:
Als je zou moeten de opbergmogelijkheden in het interieur beschrijven, ben je wel erg snel klaar. Er is er geen enkele!
Er is geen handschoenkastje, geen bekerhouders, geen opbergruimte in de deuren,... niks. Okee, er is een minuscuul vakje achter en onder de middenconsole, maar beiden zijn amper bereikbaar.
Zelf gebruik ik een zak achter de zetel, een soort toilettas, voor alle stuff die je normaal in je handschoenkastje meezeult. Niet zo handig, maar het lukt wel. Alleen voor de dingen die je soms meteen nodig hebt, zoals een zonnenbril, is er niet echt een praktische oplossing.
Volgens Alpine werden alle opbergmogelijkheden weggelaten om gewicht te besparen. Maar een kaartenbak in de deur lijkt me toch het gewicht amper te verhogen?
Logica van de systemen:
Over het multimedia-systeem en zijn complexe menustructuur hadden we het al. Maar die onlogische oplossingen zetten zich door in heel het ontwerp van de wagen. Wij zeggen dan "op z'n Frans"...
Zo kan je bijvoorbeeld de parkeersensoren van de auto niet zelf aan- of afzetten. Op een bepaald moment detecteert de auto dat je te dicht bij een object bent, en de sensoren worden dan ingeschakeld. En na een tijdje stoppen ze dan ook vanzelf. Als je bij stop'n'go verkeer te kort op je voorligger bent, beginnen spontaan de spontaan de sensoren kabaal te maken, zonder dat je ze kan afzetten. Maar ook als je achterligger te kort komt, heb je hetzelfde constante gebiep.
Als de voorruit vuil is, en je wil met één zwiep de ruit schoonvegen, dan moet je de ruitewisser opzetten en weer afzetten. Er is geen manier om de ruitewisser door aantippen één keer te laten vegen. Wat bij elke Duitse auto waarmee ik heb gereden heb normaal is, lukt niet in een Franse auto blijkbaar.
Het wordt helemaal crazy als je de bandenspanningssensoren wil resetten bij een nieuw ingestelde bandenspanning. Om die functie te vinden in het menu, moet je hogere studies electronica gestudeerd hebben. Dat lijkt er ergens als Easter Egg in te zitten, goed verstopt. Zodanig dat zelfs dealers moeite hebben om het terug te vinden.
Bovendien kan je de actuele bandenspanning niet op het dashboard tonen, wat me bij een sportwagen toch belangrijk lijkt. Temeer omdat het systeem met "actieve" sensoren werkt, die constant de bandenspanning doorsturen naar de boordcomputer. Mijn BMW werkt met passieve sensoren, dus die vergelijkt constant de wielen-toerentallen via de ABS-sensoren. Dat systeem werkt merkwaardig accuraat, en bij de BMW kan je de bandenspanning wèl live tonen...
De knoppen om de cruise control en snelheids limiter te configureren, staan op het stuur. Maar de knop om het systeem op te zetten, staan wel op de middenconsole.
Er zijn talloze voorbeelden van de erg onlogische manier waarop de auto bediend moet worden. Heel bizar allemaal.
Afwerking:
Ook al is de afwerking en de keuze van de materialen over't algemeen goed, op enkele plaatsen had het toch wat beter gekund.
Het interieur heeft op sommige plaatsen voelbaar hard plastic, vooral het dashboard net onder de voorruit en de deurpanelen onderaan.
De knopjes voor de spiegelverstelling bijvoorbeeld, en ook de ontgrendeling van de voorste bagageruimte voelen wel erg goedkoop aan.
Eén echt probleem heb ik al gehad met de Alpine, waardoor de auto terug in de garage moest, namelijk een losgekomen retourleiding voor de afvoer van de condens van de airco. Daardoor stond er ruim een centimeter water in de passagiers-voetenruimte. Een dagje in de garage en alles was opgelost. Als vervangwagen kreeg ik een Renault Talisman mee.
Er is slechts één ding waaraan im me wel degelijk erger tijdens het rijden, en dat heeft te maken met de richtingaanwijzer. Zoals bij de meeste auto's kan je die gewoon 3 x laten knipperen om een kleine richtingswijziging aan te geven. Normaal tik je daarvoor het hendeltje aan het stuur lichtjes aan, en het knipperlicht gaat 3 keer. Echter, de fysieke weerstand in het hendeltje is zo zwak, dat telkens opnieuw het knipperlicht permanent opgezet wordt, en dat je het dus weer moet afzetten. Een kleine ergernis, doch iets waaraan ik me wel stoor. Ik heb bij de Alpine dealer in de showroom bij andere auto's hetzelfde eens geprobeerd, maar allemaal hebben ze dit probleem. Zeer vervelend.
Positief:
=======
De voorgaande (kleine) negatieve puntjes worden ruimschoots gecompenseerd door alle positieve eigenschappen.
Hier zijn er enkele:
Rijplezier:
Alle voorgaande "negatieve" puntjes worden volledig weggeveegd door de allerbelangrijkste positieve eigenschap, namelijk het rijplezier.
Dit zit helemaal verweven in het DNA en het ontwerp van de auto. Rijplezier stond in het Lastenboek op de eerste plaats, en dat merk je vanaf de eerste meter. De lichtvoetigheid van de Alpine maakt dat de auto rijdt als een go-kart.
De review van Sandor Van Es was duidelijk: "Pure driving fun in the new Alpine A110 GT. The 1.120 kg lightweight combines the 300 hp engine of the S with the softer suspension of the regular A110. For me that makes the GT the most desirable version of the little French sports car."
Weggedrag:
De manier waarop de auto accelereert, remt en de bocht ingaat, is onovertroffen. Het lage gewicht van een 1100 kilo, de middenmotor layout en de kleine overhang met de 4 wielen op de uiterste hoeken maken dit tot de meest stabiele en sportieve auto's waarmee ik ooit heb gereden.
De auto heeft een middenmotor, en dat staat garant voor een super stabiel weggedrag. Ik heb er nog niet mee op een racetrack gereden en rij niet als een malloot op de weg, maar je voelt dat de grenzen van de auto heel erg hoog liggen. Je moet de auto echt pushen in de bochten om enige reactie te voelen die naar onderstuur of overstuur voelen.
Wellicht komt er uiteindelijk overstuur bij een tè hoge snelheid in de bochten, wegens de achterwielaandrijving en de middenmotor-layout. De banden zijn ook relatief smal (205 vooraan en 235 achteraan) en zijn specifiek voor de Alpine ontwikkeld door Michelin (Pilot Sport 4 met code "DT1") om de speelsheid van het weggedrag te behouden. De auto is ook compact genoeg om in kronkelende weggetjes van bocht naar bocht te sprinten.
De zichtbaarheid van binnenuit is verrassend goed. Okee, de achterruit gelijkt op een brievenbus waardoor je kijkt, maar dat went eigenlijk vrij snel. De buitenspiegels geven een erg goed zicht naar achter.
Je zit natuurlijk erg laag. In- en uitstappen vergt enige behendigheid. Om uit te stappen duw ik me altijd af aan de drempel, en dan lukt het enigzins elegant.
Op YouTube zijn talloze video's te zien waar een Alpine op de Nürburgring een Porsche GT3 of GT4 makkelijk kan bijhouden, en die wagens hebben 150 à 200 PK meer. Bewijs van het superieure weggedrag en de uitstekende balans van de auto.
Gordon Murray, Formula One ontwerper van o.a. de Brabham van Nelson Piquet en van de McLaren F1, de eerste hypercar ooit, is een grote fan van de Alpine. Het is zijn daily drive, en tevens de benchmark tegenover zijn eigen nieuwe hypercar T.50. Hij houdt zoveel van zijn Alpine, zodat ie hem helemaal uit elkaar heeft gehaald tot op het laatste vijsje en moertje!
De dichtste concurrent, de Porsche Cayman, heeft iets meer vermogen, maar weegt wel 350 kilo meer. In Top Gear werd dat visueel erg mooi duidelijk gemaakt, door een vleugelpiano erbij te halen. Dat is het gewicht dat een Cayman extra moet meezeulen tegenover de Alpine!
Versnellingsbak:
Velen betreuren dat de A110 een automaat heeft in plaats van een manuele versnellingsbak. En daar is iets voor te zeggen, want een manuele versnellingsbak geeft wat meer betrokkenheid van de piloot, wat meer driver involvement. Maar de ingenieurs van Alpine zijn resoluut voor de automaat met dubbele koppeling gegaan (interne code "7DCT300"), omwille van (weeral) het gewicht. Omdat de versnellingsbak achteraan dwars tegen de motor gemonteerd is, zou een manuele versnellingsbak een complex kabelgeleidingssysteem nodig gehad hebben om de juiste versnelling over te brengen + een versnellingspook zelf en zijn geleidingen.
De 7-speed dual clutch daarentegen (door specialist Getrag) werkt via "drive by wire" en er is dus enkel een elektrisch kabeltje nodig om het signaal door te geven naar de versnellingsbak. Op de middenconsole gebeurt de selectie van de PRND door drukknoppen zoals in een Ferrari. Dat werkt na een kleine gewenning prima. En ook de versnellingsbak en koppelingen zelf doen prima hun werk. Vertrekken en "kruipen" kan je zonder schokken of stotteren, bijna zoals bij een hydraulische automaat. Ook de verhoudingen zijn erg goed gekozen en de topsnelheid haal je in z'n 7de (heb ik voorlopig zelf nog wel niet kunnen testen). Ik gebruik zelden de (vaststaande) peddels achter het stuur, maar ook die doen prima hun werk zonder noemenswaardige vertraging.
Kortom, een manuele versnellingsbak wordt eigenlijk niet gemist.
Prestaties:
Acceleratie van 0 tot 100 in 4.2 seconden en topsnelheid 260 km/u (275 km/u met aero-pack).
Dat zijn prestaties om u tegen te zeggen. De nieuwe A110 R doet het zelfs nog beter met 3.9 seconden en 285 km/u.
Voor een auto met 300 PK zijn dit behoorlijk sensationele prestaties. Uiteraard zijn er heel wat auto's die nog pakken sneller rijden, maar de Alpine heeft een bescheiden 1.8 liter turbo. En zoals ik reeds eerder vermeldde, slaagt een GT3 er amper in om een Alpine af te schudden op de Nürburgring.
Voor mij volstaan de prestaties zeker. Ik ben zelf nog maar tot aan 200 km/u geraakt tot nu toe, en heb dus nog heel wat reserve te ontdekken... :o)
Verbruik:
Een laag verbruik is niet meteen de reden waarom je een sportwagen koopt. Maar in deze tijden van dure brandstof wordt het verbruik ook een belangrijk argument.
Over een langere afstand van 1750 km gemeten in een gemengd profiel met stadsverkeer, regionale wegen en een stuk autosnelweg, lag het verbruik met 7.2 liter per 100 km (1 op 13.9) op een heel aanvaardbaar niveau voor een sportwagen.
Met een beetje moeite zit je snel onder de 7 liter (1 op 14.3 of beter). Ik heb geen idee hoe hoog het verbruik is tijdens een trackday, maar de motor lijkt me alvast heel efficiënt. De wagen rijdt overigens op E10 Super met 95 octaan.
De benzinetank heeft een inhoud van 45 liter. Aan een verbruik van 7.2 liter geeft dit een actieradius van 625 km.
De motor (interne code "MR18DDT") is eigenlijk een Nissan motor die in Zuid-Korea geassembleerd wordt en kant-en-klaar op paletten richting de fabriek in Dieppe vervoerd wordt. De motor begon zijn leven als een 1.6 in een Nissan Juke Nismo RS, een model dat nooit in Europa is verkocht. De motor is een closed deck directe injectie met 16 kleppen en kettingaandrijving voor de nokkenassen. De turbolader is van het type twin-scroll, met 2 aparte ingangen voor de aandrijving van de turbine. De motor voldoet aan norm 6d-temp en heeft een partikelfilter.
Looks:
Een heel subjectief gegeven natuurlijk, maar ik vind de Alpine gewoon een heel erg mooie auto, van welke zijde je'm ook bekijkt.
De A110 is een moderne interpretatie van de originele A110 "Berlinette" uit de jaren 1960/1970. De basislijnen zijn hetzelfde, maar het nieuwe model is langer en wijder.
Vooraan heb je natuurlijk de dubbele koplampen; een mooie verwijzing naar de originele Berlinette. Op de voorste kofferklep zijn er 2 powerdomes, die de originele scharnieren wat nabootsen. Ook in het zijprofiel zien we ook dezelfde schwung als in het origineel. En de achterkant is ook bijzonder knap, met mooie LED-achterlichten in een "X" die een soort chromosomen moet voorstellen, om het DNA van de Alpine te symboliseren. Ook de centrale uitlaat en de diffusor dragen bij tot de mooie lijn van de auto.
Ook het interieur ziet er cool uit, met een soort zwevende middenconsole en een met leder bekleed dashboard.
Voor mij staat er geen lijn verkeerd gedesigned!
Afwerking:
De afwerking stond met enkele details ook bij de negatieve puntjes, maar eigenlijk is het eerder een positief punt.
Buiten de enkele stukjes hard plastic is de keuze van materialen vrij goed, met mooie lederen stoelen en met leder bekleed dashboard, met carbon onderdelen op het dashboard en middenconsole, een zeer aangenaam voelend stuurwiel en mooie stiksels overal in het interieur.
Niks rammelt of kraakt in de auto. Tot nu toe tenminste...
Zetels:
De zetels verdienen een extra vermelding, want die zitten echt uitstekend!
Ze zijn van Sabelt, specialist in race-zetels in meestal rally-wagens. De zetels zijn met een zeer zacht leder bekleed, en exclusief voor de GT. Als enige model hebben ze ook een verstelbare rugleuning. Bij alle andere modellen is die hellingsgraad vast, en dat past toch niet bij iedereen.
De stoelen hebben een uitgesproken kuipvorm, en je wordt echt wel stevig vastgehouden. Als ik nog enkele kilo's zwaarder zou zijn, komt er een moment waarop de stoelen onaangenaam zouden beginnen knijpen, maar voorlopig zitten ze nog erg comfortabel, ook op langs afstanden.
Lichten:
Full LED-lichten rondom geven 's nachts een harmonieus en zeer helder lichtbeeld zonder scherpe licht/donker afscheiding. Perfect!
En terwijl heb je ook het iconische coole 4-koplampen uitzicht, net zoals bij de oude Berlinette.
Er is geen automatische dim-functie bij tegenliggers beschikbaar, maar dat vind ik zelf niet echt een probleem.
Baggageruimte:
Er zijn 2 baggageruimtes, vooraan 100 liter en achteraan 96 liter. Dat klinkt weinig, maar in praktijk kan je er toch heel wat in terecht.
De voorste baggageruimte is een mooi gelijkvormig en heeft ongeveer 78 x 49 x 20 cm als dimensies. Er passen speciale op maat gemaakte koffers in de voorste kofferruimte, maar wij kochten 2 rugzakken van CabinZero van elk 44 liter, die er beiden perfect inpassen.
De koffer achterin is een beetje minder efficiënt qua afmetingen en heeft een minuscule toegang via het kleine kofferklepje. Maar met een paar flexibele tassen krijg je ook daar vrij veel in. In theorie is er in de 2 hoeken van de achterste koffer plaats voor 2 helmen om er een trackday mee te doen.
Mijn verkoper zegt op vragen over de baggageruimte "Pak je baggage alsof je met een moto op vakantie gaat, en je krijgt altijd alles mee"...
Het enige nadeel van de koffer, van beide koffers eigenlijk, is dat ze opwarmen. En zeker in de zomer kan het wel behoorlijk heet worden. Vooraan door de nabijheid van de radiatoren, en achteraan is de kofferruimte vlak naast de turbolader en vlak boven de uitlaat.
Prijs & Belastingen (in België):
De Alpine is zeker geen goedkope auto. De GT met alle bestelde opties is rond de 72k Euro in België.
Maar de concurrent Cayman is als Cayman S minstens 15 à 20.000 Euro duurder, afhankelijk van de gekozen opties. En de GTS is minstens een 40.000 Euro duurder. Plus de taxatie is ook véél en véél duurder.
Voor de Alpine betaalde ik een 600 Euro BIV (Belasting op Inverkeersstelling) en 300 Euro jaarlijkse belasting, wat me voor een sportwagen van 300 PK toch behoorlijk gunstig lijkt. De Cayman GTS met z'n 4-liter flat six kost 7500 Euro aan BIV en 3750 Euro jaarlijkse belasting. Tien Euro per dag tegenover één Euro per dag, dat maakt een heel verschil.
Ook om te verzekeren is de Alpine relatief gunstig, aan een 1250 Euro per jaar, full omnium.
Exclusiviteit:
Niet echt belangrijk, maar een Alpine zie je niet op elke hoek van de straat.
Ik heb bijna 5000 kilometer gereden met de Alpine, waarvan het grootste stuk in Frankrijk, en ik heb in totaal een drietal Alpines tegen gekomen, waarvan geen enkele in Frankrijk. Sinds het begin van de productie in 2017, zijn er tot eind 2022 ongeveer 14.000 van gebouwd; het grootste deel voor de Franse markt. Maar zelfs dan zijn ze uiterst zelden. Veel mensen kennen de auto zelfs niet.
Ik heb geen idee wat die "exclusiviteit" met de prijzen zal doen, eens de auto niet meer geproduceerd zal worden (momenteel voorzien ergens in 2025)? Ik vermoed dat de prijzen op niveau blijven. Dat zie je nu al tot op zeker niveau.
Nu, ik ben zeker niet van plan om de Alpine ooit te verkopen, maar tis fijn als de waarde een beetje stabiel blijft.
Sympathie:
Nog subjectiever dan de Looks is de sympathie.
Ik heb al enkele keren een duim onhoog gekregen voor de auto, vooral in Frankrijk waar de Alpine "Berlinette" als een natiionaal monument wordt beschouwd.
In Frankrijk is er een heel grote fanbase rond de auto, en men is (terecht) fier op wat de Franse ingenieurs hebben ontwikkeld.
Iedereen lijkt de auto wel leuk te vinden, en er zijn geen negatieve reacties te horen, zoals je die wel kan hebben bij een Ferrari en Lamborghini.
Eind Mei 2022 was er in Dieppe een massa-bijeenkomst met meer dan 1000 Alpines, naar aanleiding van de 100-jarige geboortedag van de oprichter van Alpine, Jean Rédélé. De belangstelling was massaal, zowel in de stad als ver daarbuiten. Er zijn ook plannen voor een heus museum op de plaats waar het allemaal is begonnen, in een Renault garage in Dieppe.
Conclusie:
==========
Welke conclusie heb ik over 5000 km in de Alpine A110 GT?
Eerst en vooral blijft het een fun-auto voor uren plezier door bochtige weggetjes. Enkele negatieve puntjes heb ik genoteerd, maar die doen in geen enkele mate afbreuk aan het feit dat de Alpine A110 een onwaarschijnlijk leuke auto is, waarmee ik telkens opnieuw enorm veel rijplezier ervaar.
Uniek in z'n soort, en binnen 2 jaar stopt de productie. Plaats nu je bestelling, vòòr het te laat is...
Winterbanden
- 5.100 km
Omdat ik met de Alpine wil blijven rijden, ook in winterse omstandigheden, heb ik een winterwielen-set besteld.
De winterbanden Michelin Alpin 5 in dezelfde maat als de zomerbanden (205/40 R 18 vooraan en 235/40 R 18 achteraan) staan nu op de standaard Sérac velgen.
Deze winterbanden zijn, in tegenstelling tot de zomerbanden, niet specifiek ontwikkeld voor de Alpine.
Voor de zomerbanden Michelin Pilot Sport 4 heb ik een velgenset van Evo Corse besteld. Dat zijn dezelfde velgen als degene dit door de GT4 racewagen worden gebruikt. Deze velgen zijn telkens één inch breder dan de standaard velgen, en zijn dus 8 inch vooraan en 9 inch achteraan.
Het resultaat ziet er dan zò uit:
https://life110.co.uk/products/life110-evo-corse-sport-18-alpine-cup-wheels
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.