Alpine A110 Legende (2022)

Alpine A110 Legende (2022)

UitvoeringA110 Legende
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022

Een sportwagen voor elke dag

• 500 km

Een 2e dagelijkse (zakelijke) auto is wat ik in gedachten had, in principe als vervanging van de kleine stadsauto die we daarvoor al enkele jaren hebben. Het hoeft geen grote auto te zijn (er is al een EV-crossover) en iets op benzine is handig voor die keer dat ik in het buitenland moet zijn daar waar oplaad infrastructuur lastig is (sommige plekken in Wallonie en Luxemburg zijn bv nog steeds lastig).

Tegelijkertijd had ik beroepsmatig wat interesse in wat compactere en vooral lichtgewicht sportwagens en kwam zo uiteraard ook bij Alpine uit. Uit alle reviews en testverslagen bleek namelijk dat ze hier iets heel knaps hadden gedaan; een compacte auto geschikt voor dagelijks gebruik, met een heel laag gewicht maar wel een echte sportwagen. Daarbij ook nog eens een elegant uiterlijk.

Uit vooral professionele interesse en nieuwsgierigheid een proefrit gemaakt. En toen was ik om. Comfortabeler dan een stadsauto ook op slecht wegdek maar ook een auto waarmee je op elke snelheid voelt dat je in iets bijzonders en leuks aan het rijden bent. Fantastische wegligging ook.

Ik heb zelfs getwijfeld mijn Corvette weg te doen. Al is er door zowel de leeftijd (inmiddels wel een klassieker) als door het toch ook andere concept nog genoeg verschil en mag deze uiteindelijk toch blijven.

Een A110 moest het dus worden. Ik wilde dan graag een uitvoering die het elegante benadrukte (geen spoilers en een beetje zoeken naar de kleur) en die ook uitermate geschikt is voor dagelijks gebruik wat ook de wintermaanden betekent (regensensor, comfortstoelen, stoelverwarming, etc). Nu was er net een kleine modelupdate waarbij de uitvoeringen veranderden. Ik on op basis van een Pure configureren (252pk motor) tot mijn wens of op basis van een GT (300pk motor). Dat werd toch nog best duur in beide gevallen.
Echter; bij de Alpine dealer stond er ook nog een Legende (in het prachtig donkere Abyss Blue) nieuw op voorraad (vooral vanwege de BTW kwam ik op nieuw uit) met alle opties die ik zelf zou willen en nog een paar meer. De Legende is wat nu de GT uitvoering is maar dan met 252pk. Van de proefrit wist ik dat dit ruim genoeg was. Daarnaast heeft het infotainment geen Android Auto maar ipv een soort primitieve voorloper (MySpin). Zo heel veel gebruik ik Android Auto niet dus dat, samen met het feit van korte leveringtijd en iets goedkoper als optie liet me de knoop doorhakken.

Een wel heel rationele kijk misschien op een sportwagen. Maar dat is niet helemaal waar. Het is meer dat het zo mogelijk is een sportwagen te rijden op regelmatige basis. Het is juist leuk om niet alleen met mooi weer of voor speciale ritten te genieten van wat zo'n auto kan bieden.
En Alpine heeft hier echt iets gemaakt wat deze zeldzame combinatie mogelijk maakt. Een 911/Cayman of Corvette/Mustang kan dat ook wel maar die zijn een stuk zwaarder en groter en daarbij zijn zowel onderhoud als brandstofverbruik kosten daarmee een stuk hoger. Echt mijn complimenten voor Alpine dat ze dit haalbaar hebben gemaakt.