Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Distinctive (2014)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Distinctive (2014)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.3 JTDm Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf23.104 km
KM-stand laatst207.769 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn beste auto ooit

  • 164.809 km

Op 31/07/2015 kocht ik mijn demo- Mito bij Alfa Romeo dealer Talsma in Heerenveen. De km. stand was 23.104 km. De auto was en bleef standaard. Dus geen bijzondere accessoires of chiptuning. Ik kocht de auto, om de fijne rijeigenschappen, het coupémodel met sportieve uitstraling, een mooi interieur en de fijne 4 cilinder dieselmotor. We zijn met z'n tweeën, dus de auto was groot genoeg voor ons. Ook snel genoeg en zuinig, altijd gemiddeld ruim 1 op 20 met Shell, later V- Power. De stevige vering en stevige stoelen vond ik ook een pluspunt. De stijve carrosserie is ook prettig. Tot aan de dag van vandaag geen bijgeluiden, kraakjes en piepjes. Het is natuurlijk geen ruime gezinsauto voor 3 volwassen puberrs achterin. Minpuntje: De voorspoiler zit vrij laag. Dus opletten bij verkeersdrempels...

Ik verwachtte zo'n 20.000 km per jaar te gaan rijden en ging voor 1 keer per jaar een beurt met motoroliewissel.

Thans staat de teller op 164.809 km en ik kan terug kijken op een vrijwel probleemloze Mito- tijd. De auto liet mij nooit staan en ik had geen enkel extra garagebezoek.

Bij km.stand 60.000 werd defecte sensor van de kofferklep vervangen. Kosten 60,00 euro. Bij ongeveer dezelfde km. stand werden de voorbanden vervangen door Michelin Energie Saving. Prima band.

Vanaf zo'n 80.000 km begon de rechter schijfrem achter af en toe te piepen. Ik besteedde er eerst geen aandacht aan, maar bij een bandenwissel bleek, dat een remblokje vast zat en scheef was afgesleten. Eigenlijk gebrekkig onderhoud en vanaf die tijd werd bij de jaarlijkse beurt het schoonmaken van de remmen meegenomen. De achterwielen, die voor kwamen te liggen, kregen nieuwe banden, Michelin Cross Climate. Achter kwamen tevens nieuwe remblokken (106,00 euro). Op 08/12/2018 gaf de teller 100.000 km aan...

Vanaf zo'n 100.000 km hoorde regelmatig een tikkend geluid, links voor. Het bleek een versleten veerpootlager. Bij km. stand 106.149 liet ik beide veerpootlagers (ca. 200,00 euro) vervangen bij de jaarlijkse beurt. Omdat de dealer verzuimd had de auto uit te lijnen, na het demonteren van de veerpoten, kwamen mijn scheef afgesleten voorbanden vroegtijdig aan hun einde. Bij km. stand 130.500 werd de auto uitgelijnd en voorzien van nieuwe voorbanden, Michelin Energie Saving (338,41 euro). Ik stapte daarna over naar de Alfa Romeo dealer Prins in Nunspeet.

Omdat ik af en toe toch een drempel raakte met de voorspoiler ging de rubber spoilerlip los zitten. Geen probleem. Zelf verwijderd.

Bij km.stand 131.575 was de rechter voorband lek. Bij Profile werd een een nieuwe band gemonteerd (132,95 euro). Jammer, dat er een deuk in de rechter dorpel ontstond bij het opkrikken. De krik was verkeerd geplaatst. Niemand had natuurlijk iets gemerkt, maar de schade was wel 439,00 euro. Met wat aandringen werd dit betaald...

Tijdens de jaarlijkse beurt bij km.stand147.636 werden ook de remschijven voor en blokken vernieuwd.

Oh ja, één van de 2 hoornclaxons hapert al een tijd, maar dat nemen we mee in de volgende beurt.

De km. stand is thans 164.809 km en mij hoor je niet klagen over de betrouwbaarheid. OK, ik ben een rustige rijder en rij de motor altijd rustig warm. Op onderhoud bezuinig ik nooit. Ik wil de auto afrijden. Alles aan de auto werkt nog steeds zoals het hoort. Ik heb zelfs nog geen defect lampje gehad...

De laatste tijd knippert na het starten, ca. 10 seconden, een oranje spiraallampje op het dashboard. Dat betreft de gloeibougies. Dat laat ik binnenkort uitlezen. De gloeibougie is een slijtageonderdeel en 164.809 km is een zeer goede waarde voor dit onderdeel. Zeker met de vele door mij gemaakte korte afstanden. Tja, de auto wordt nu eenmaal ouder. De afschrijving is nu gering, maar een aantal slijtageonderdelen zullen in de toekomst gewoon vervangen moeten worden. Gewoon doen!

Nog steeds tevreden!

  • 204.309 km

Ondertussen ben ik weer wat kilometers en een botsing met blikschade verder. De blikschade werd keurig via de verzekering opgelost. De Mito rijdt nog net zo goed als de eerste dag en liet mij nooit staan. Opvallend is, dat er geen rammeltje of piepje is bijgekomen. Tot nu toe heb ik slechts 1 lampje (H7) moeten vervangen. Het verbruik in de winter is 1 op 23 en zomers 1 op 26, volgens de boordcomputer, die aardig lijkt te kloppen. Dan rijd je zo maar naar Italië met een volle tank dieselolie. Oké, ik ben een rustige rijder, rijd altijd de motor rustig warm en tank altijd V- power. Het olieverbruik is sinds het begin constant een halve liter op de 20.000 km. Naar aanleiding van een geel knipperend lampje op het dashboard werden de gloeibougies vervangen bij km 165.395. In het voorjaar ontdekte ik, dat de buitenmantel van de uitlaatdemper los zat en heb deze stevig vastgezet met ijzerdraad. Voor de APK was dit geen probleem en ik rijd er nog steeds mee. De originele uitlaat en -accu, bijna 10 jaar oud, zijn dus nog steeds niet vervangen. Bij km 189452 kreeg de Mito de jaarlijkse beurt, en bleek een schokbrekerveer gebroken te zijn. Een veerpootlager (2e keer) was aan vervanging toe en in een stuurkogelhoes zat een scheurtje. Allemaal links voor. Het totaal bedrag van de jaarlijkse beurt en reparaties was 1077 euro, inclusief een nieuw pollenfilter en reinigen van de remmen. Bij km 199.200 zijn er 4 nieuwe Michelin Premacy banden gemonteerd. De achterbanden gingen ruim 120.000 km mee en zouden niet meer door de volgende APK komen i.v.m. uitdroging (!). Mijn Mito is in onderhoud bij Prins in Nunspeet en ik heb de indruk dat deze bij hen in goede handen is. Deskundige monteurs en nooit geen klachten! Ik ben van plan nog een tijdje door te rijden, maar reparaties/ vervangen van slijtage onderdelen zal, net als bij andere auto's, gaan toenemen. Voor dit jaar verwacht ik sowieso, dat de uitlaatdemper, en de distributieketting (Preventief) vervangen gaan worden. Daar staat tegenover, dat er nog nauwelijks afschrijving is. De handelswaarde van de Mito ligt rond de 4000 euro en dat zal niet veel minder worden, dankzij goed onderhoud. Ik hoop er nog een tijd met plezier in te rijden.

De Mito ingeruild

  • 207.769 km

Ik wilde wel eens een proefrit maken met een BMW I3 uit 2022 met als gevolg dat ik de Mito Diesel er op ingeruild heb. De Mito is ondertussen geëxporteerd naar een Oostblokland, waar de diesel nog welkom is. Frappant, want het is ook E.U, maar blijkbaar heeft Frans Timmermans en Co daar minder grip op. De Mito heeft op mij een uitstekende indruk achtergelaten en heb er met veel plezier ruim 8 jaar mee gereden. We gaan kijken hoe de BMW EV het gaat doen en misschien maak ik daar ook wel weer een review over.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.