Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V L (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GTV 2.0 Twin Spark 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 143.752 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Aankoop
Door een combinatie van voortdurend optredende storinkjes, roest, de hoge kilometerstand (bijna 3 ton) en het feit dat ik de auto geen bestaan als hobby-auto kon geven, moest mijn Volvo 480, met pijn in het hart, weg. En er moest een vervanger komen, geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer (90% snelweg). Totaal goed voor ongeveer 24.000 kilometer per jaar, behalve ikzelf en een laptop hoeft er niks mee te kunnen. Een lage kilometerstand was van belang, omdat ik niet weer zo snel aan zo’n hoge kilometerstand wilde zitten. En een goede roestbescherming zou ook fijn zijn. Verder een stijlvol-sportieve uitstraling graag, en niet duurder dan 4 mille. Een leuke zoektocht, waarbij verschillende coupés en cabrio’s de revue passeerden, maar ook een Citroën Xantia, met z’n eigenwijze veersysteem, was grote kanshebber. Het is waarschijnlijk door het feit dat zo’n Xantia in de door mij gezochte uitvoering (handgeschakelde Berline 2.0i Exclusive met minder dan 150.000 km) niet te vinden was, dat één van de vele suggesties die op het AutoWeek forum gedaan werden tijdens mijn zoektocht, voldoende tijd kreeg om onder mijn huid te kruipen. De Alfa Romeo GTV van het 916-type. Het feit dat ik op de snelweg (nog met mijn 480) een poosje zo’n GTV achter me had rijden heeft wel geholpen. Wat een neus heeft zo’n auto, echt een ongelooflijk sterk ontwerp. Met de Busso-V6 zou het helemaal een feest zijn, maar gelet op mijn jaarkilometrage, kan dat qua brandstof en onderhoud niet uit. Dus op zoek naar een GTV 2.0 Twin Spark, liefst in L uitvoering (Lusso).
Ik vond een GTV 2.0 L bij een bedrijf in Mierlo. De auto was van 1996 en oorspronkelijk in België verkocht. De eerste Belgische eigenaar reed er 11 jaar mee, daarna kwam de GTV naar Nederland en heeft 9 jaar dienst gedaan bij zijn tweede eigenaar, liefhebber en lid van het 916Forum. De aantoonbare kilometerstand was met 143.000 prettig laag. Proefrit gemaakt, aankoopkeuring laten doen en… niet gekocht. Ik wilde hem graag, maar uit de keuring bleek dat de distributieriem al 4 maanden ‘over tijd’ was, vervanging kost ongeveer 600 euro. Over die kosten kwamen we niet tot overeenstemming helaas. De auto zou met nieuwe distributie boven de 4 mille uitkomen. En de aankoop van een auto mag dan emotie zijn, een budget is een budget bij mij.
Verder zoekend, bleek ik echter nergens exemplaren te vinden waarin ik zoveel vertrouwen had. Een op het oog mooi exemplaar met een eigenaarshistorie van 12 (!) bijvoorbeeld. Laat maar. Veel zwarte exemplaren met zwarte interieurs. Nee, toch maar niet. Een prachtige Red Style, maar helaas, verlaagd. Dus na een paar weken uiteindelijk het bedrijf in Mierlo teruggebeld. Ik kreeg nu wel voldoende korting om zelf de distributie te kunnen laten vervangen en dan nog binnen budget te blijven. Mooi! Ik was vanaf dat moment eigenaar van een Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L in de kleur Grigio Titanio (wat komen de lijnen daar mooi in uit), op prachtige 17-inch Allesio Venice velgen.
Gebruik
Ik gebruik de GTV als dagelijkse auto en maak er zodoende ongeveer 24.000 kilometer per jaar mee. Dat gaat goed. De wegligging is uitstekend, het stuurt fijn (direct en met gevoel, maar niet nerveus), het onderstel biedt ook met de platte banden op 17-inch velgen een goed comfort. Het interieur is opvallend kraak- en rammelvrij en de auto voelt heel stijf en degelijk aan. Iets waarmee de Alfa mij verrast heeft. De motor (door de vorige eigenaar voorzien van een chip van Squadra voor een fijnere respons onderin) is een heerlijke toerenmachine. Doortrekken tot 7.000 toeren loont: je krijgt er stevige acceleratie, een prachtige sound en een glimlach voor. Uiteraard alleen na rustig warm rijden. De vorige eigenaar heeft de middendemper vervangen door een RVS demperloze middenpijp van Ragazzon, dat draagt wel bij aan de geluidsbeleving natuurlijk. Irritant of overheersend wordt het echter nooit en de buren worden er ook niet wakker van. Beschaafd, maar leuk dus.
Minpunten zijn er ook. De stoelen zijn qua zitcomfort maar zo-zo. Misschien was ik verwend met mijn Volvo-stoelen, maar ik ben vier weken bezig geweest om een enigszins acceptabele zitpositie te vinden. Nog altijd is het niet top, na twee uur rijden moet ik er echt even uit. Ik mis een middenarmsteun en de stoel lijkt scheef voor het stuur te staan. Bovendien is de zitpositie iets te hoog en staat het stuur te ver weg of de pedalen te dichtbij. Verder heeft de auto een gigantische dode hoek. Een complete auto kan een paar seconden lang uit beeld zijn terwijl ‘ie naast je rijdt. Bij baanwisselingen is het echt zaak om goed en uitgebreid over je schouder te kijken. Wat me verder ook tegenvalt, is de informatievoorziening op het dashboard. Ik mis een buitentemperatuurmeter en een olietemperatuurmeter. De brandstofvoorraadmeter vraagt ook gewenning. Na 500 kilometer rijden staat die nog op halfvol, om dan binnen 150 kilometer naar ‘leeg’ te zakken.
De interieurruimte is voorin prima, al kun je vrijwel nergens losse spullen kwijt. De portiervakken zijn smal en ondiep en in het hele dashboard is (behalve het dashboardkastje) geen opbergvakje te vinden. Alleen op de middentunnel tussen de stoelen en de achterbank is een open bakje. Het achterbankje is nog niet gebruikt, maar zo op het oog hoef je niet te proberen daar een volwassene neer te zetten. Hoeft ook niet natuurlijk. De bagageruimte is een smalle, diepe, ongelijk gevormde bak waar dan ook het reservewiel nog plaats inneemt. Mijn laptoptas past er precies in, maar daar houdt het dan wel mee op. Uitbreiden kan ook niet, want tussen de bagageruimte en de achterbank zitten de brandstoftank en de accu. Voor mij allemaal geen punt, maar als je enige praktische inzetbaarheid verlangt van een auto, kun je een GTV van je lijstje schrappen.
Problemen
De GTV heeft me al een paar keer laten staan met een lege accu. Na twee dagen stilstaan is het al spannend of ‘ie het nog doet. Er zit ergens een lekstroom. Al twee garagebedrijven hebben geprobeerd om die te vinden, maar zonder succes. Het after-market alarmsysteem met afstandsbediening op de centrale vergrendeling en startonderbreker is helemaal uitgebouwd, zonder resultaat. Intussen heb ik het wel gevonden: als ik het frontje van de radio haal, is er niks aan de hand. Die radio is ook een probleem: ik kan geen enkele zender ontvangen. De standaard elektrische antenne werkt wel en de vorige eigenaar (die had dit probleem ook al ervaren) heeft een extra raamantenne geplaatst, maar ook zonder succes. Ik luister vrijwel nooit naar de radio, dus een groot probleem is het niet, maar toch zou ik graag zien dat het werkt. Misschien eens op zoek naar een DAB+-radio met bijbehorende antenne.
Dan is er nog een buitengewoon vreemd probleem met de motor. De eerste weken liep die prima, maar de watertemperatuur kwam volgens de meter op het dashboard niet boven de 75 graden (90 is normaal). Ook sloeg de fan al bij 90 graden aan. Vervanging van de thermostaat hielp niet. Van de een op de andere dag was het probleem ineens over: motor werd netjes 90 graden, de fan sloeg aan bij 105. Maar de motor liep niet mooi meer vanaf dat moment. Hij trilde, gaf een frottend geluid en wilde kort na aanslaan meteen weer uitvallen. Zodra je gas gaf was er niks aan de hand, maar stationair liep hij niet lekker. Nieuwe bougies (8 stuks…) mochten niet baten, injectorreiniger en benzine met octaangetal 98 ook niet. Verder zoeken gaat echter niet, want: van het ene moment op het andere is het weer over gegaan. Loopt weer als een zonnetje. Wel is vanaf dat moment de watertemperatuur weer terug op het lage niveau. Geen idee waar ik dit in moet zoeken.
De ontgrendeling van kofferbak en tankklepje werkt elektrisch en hoort het alleen te doen bij uitgeschakeld contact. Bij mij werkt dit juist alleen bij ingeschakeld contact, dus daar zit ergens iets raars.
Tot slot is er nog wat gedoe met verlichting: mijn groot licht doet het niet (seinen noch continu). En zoals het een elektronische gremlin betaamt, was het ineens over. En nu is het er ineens weer. Binnenkort eerst het relais maar eens checken. Ook de mistverlichting doet het maar aan één kant momenteel, de ring waar je de lamphouder op vastdraait is van één van de lampunits afgebroken. Vervangende unit ligt al klaar, maar moet er nog in.
Kosten
De auto weegt 1.300 kilo en zit dus 3 klasses hoger in de MRB dan mijn vorige auto en in dezelfde klasse als onze veel grotere en ruimere Mazda 6 Sportbreak. Best een zware jongen dus, deze Alfa. Qua verbruik doe ik gemiddeld 1:11,8 tot nu toe. Beter dan de fabrieksopgave, maar toch de dorstigste auto die ik tot nu toe had. Bovendien wordt benzine met octaangetal 98 geadviseerd door Squadra. Daar houd ik me ook aan, sinds de Belgen hun Euro95 overal hebben vervangen door E10. Ik tank in België en de Alfa lust geen E10. Evengoed is Belgische super98 nog altijd voordeliger dan Nederlandse Euro95. Afschrijving zal niet zo’n vaart lopen vermoed ik en verzekering kan met een WA’tje af. Dan blijft onderhoud over. Over de eerste 10.000 kilometer ben ik tot nu toe minder kwijt dan aan mijn Volvo, maar ‘klaar’ is hij nog niet (zie kopje ‘problemen’). Benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.
Conclusie
De Alfa Romeo GTV is een ontzettend mooie auto met een puik onderstel en lekkere motor. Zitpositie en betrouwbaarheid kunnen beter. Roesten doet de auto niet en alles voelt degelijk aan. Vooral dat laatste vind ik best verrassend. Ik hoop nog lang te kunnen genieten van deze auto. En kijk toch eens, wat een plaatje! Ik kan niet weglopen bij de auto zonder om te kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.