Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 170 Exclusive (2015)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 170 Exclusive (2015)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir 170 Exclusive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo Giulietta 1.4 TCT

  • 2.000 km

Na 8 jaar probleemloze kilometers met mijn vorige auto was ik op zoek naar een andere auto.

Vereisten:
1. Turbo benzine motor (+/- 1.4 tot 1.6)
2. Moderne vlot schakelende automaat, (geen CVT, want dat rijd niet aangenaam)
3. Koffer voldoende om 2 fietsen te vervoeren
4. Zeker geen bestelwagen, mono volume of SUV
5. Sportieve look
6. Betrouwbaar
7. Compact

Welke keuze:
Eerst bij Opel zelf gekeken. Een Astra 5d en zeker de Astra GTC voldoen aan bijna, alle verwachtingen, Maar de automaat rijdt wel vlot, maar het verbruik (officieel) is te hoog.

VW groep (Golf, Leon, Octavia, A3).
Er was slechts 1 benzine model 1.4 (Golf 150 pk ACT met een distributie riem) met DSG-7 beschikbaar voor een testrit. Een 1.2 is wat onder bemeten, bovendien is de betrouwbaarheid van de distributie ketting voor mij een vraagteken, een 1.8 met DSG-6, is wat teveel van het goede.
Deze golf DSG 7 was een Highline uitvoering, 17’ velgen, navi, met open dak.
De Golf reed algemeen goed, meer dan voldoende power en maakte weinig lawaai.
Het veerkomfort was echter maar matig. Afwerking ziet er voldoende uit, maar de “look” van zowel interieur als de buitenkant is voor mij “oersaai”. Kon ik veel beter met mijn Vectra GTS blijven rijden.
De automaat schakelt snel en (bijna altijd) schokvrij. Bij wisselende snelheden tussen +/- 40 en 90 km/u schakelt hij wel de hele tijd op en af (je merkt dit vooral aan de toerenteller)
Eén groot probleem van deze DSG 7, je kon onmogelijk vertrekken zonder één schok. Dit komt omdat de koppeling heel plots “pakt”. De motor had hier geen enkel probleem mee, maar als bestuurder of passagiers is dit niet zo fijn.
Bovendien lees je op het internet dat, dit probleem alleen maar groter wordt in de loop van de tijd. De verkoper minimaliseerde dit probleem bovendien.
Nadien nog met een 1 jaar oude Audi A3 (1.4 125 pk, speelgoed Navi look) gereden, DSG-7 had zelfde schok probleem en veercomfort was ook ondermaats.

Voor de volledigheid:
• Een Volvo V40 bestond alleen met 180 pk (Powerschift dubbelle koppeling), uitvoering en was bovendien veel te klein op de achterbank en koffer. Bovendien was er een andere motor op komst (1.5 met “klassieke “+/- zuinige automaat?)
• Een Ford Focus was pas beschikbaar vanaf 05/2015 met (1.5i en “klassieke” +/- zuinige automaat?) (verder idem Volvo)
• Een Mercedes A klasse, mooie buitenzijde, binnen veel te klein, speelgoed interieur(Navi), geen comfort, te duur
• BWM 1 reeks, heel kleine binnenruimte voor bestuurder, door achterwiel aandrijving, niet mooi van buiten, te duur

Een Alfa Romeo Giulietta, kwam toen terug in het vizier. Dit had ik altijd een heel mooie wagen gevonden, alleen het interieur sprak me niet echt aan.
Toen ik merkte dat er in 2014 een grondige facelift was gemaakt, vooral van binnen, (+ nieuwe update software voor TCT automaat, en Multi Air motor 2e generatie) ben ik eens gaan proef rijden.

Hierdoor was ik meteen verkocht voor een, Giulietta 1.4 Multi Air 170 pk TCT Exclusieve, met het nieuwe Uconnect 6.5’ Navi systeem (met DAB)
De TCT automaat met 6 versnellingen en dubbele koppeling, schakelt razend snel en laat de koppeling een heel klein beetje slippen, bij het vertrek uit stilstand. Daardoor vertrek je altijd schokvrij. De auto kruipt ook als het moet, heel handig bv in de file (1e en 2e versnelling) (DSG-7 kruipt niet)
De automaat schakelt ook niet nerveus op / af, tussen +/- 40 en 90 km/u

De wegligging met 17” velgen en Dynamic Chassis (aluminium, Multi-link ophanging) is subliem. Het comfort duidelijk beter als met een Golf/A3 (17” beide ook met een Multi link ophanging)
Aan de buitenzijde zag de auto er volgens mij, altijd al prachtig uit, met mooie LED lichten aan voor, achter en zijkant.

De Exclusive versie is volledig uitgerust. De volledig lederen zwarte zetels met kleine perforatie gaatjes, bieden goede zijdelingse steun. Het nieuwe lederen stuur met schakel paddles, heeft nu ook een mooie alu-strip en rode stiksel, ook voor versnellingspook en handrem.
’s Avond zijn alle knopjes mooi rood verlicht. Er is een praktische extra verlichting onder de voorste deuren en de alu voetpedalen staan netjes, voor deze auto.
Bovenop het dashboard was vroeger plaats voor het navi systeem, nu is dit een ruim extra berg vak geworden. Ook links naast het stuur, is er een extra berg vak bijgekomen. In het handschoen vak, past bovendien zelf een kleine rugzak.

Zijn er geen nadelen?
De ruimte op de achterbank is krap als je groter bent als 1.9 m (en de bestuurder ook). Maar gelukkig vervoer ik zelden zo’n grote mensen.
De voetruimte voor de voorste inzittende is meer dan voldoende, maar de afstand tussen gaspedaal en rem is vrij klein, waardoor je, als je heel brede schoenen hebt, uw voet +/- rechtop dient te zetten. (met normale schoenen, merk je dit niet)

Het Navigatie systeem stond standaard op “Mijl” ingesteld, maar na enig zoekwerk kon ik dit op “KM” instellen. Er is geen CD- speler meer aanwezig, maar je kan met een Sd-card, Usb, Aux, en bluetooth verbindings alle type muziek bestanden afspelen. Alles werkt vlot, ook de verbinding met de Smart Phone, bediening kan met het aanraakscherm, knoppen of zelf stembediening (ik ken wel nog niet alle opdrachten)

Verbruik
Verbruik is geheel afhankelijk van je rijstijl. Bij defensief rijden, weinig stadsritten en meer dan de helft autosnelweg, was het verbruik eerst 1 op 16, bij de tweede tankbeurt 1 op 16.8
De boordcomputer duidt slechts 0.1 l/100 km te weinig aan. Het start/stop systeem treed al in werking als je na 1 kilometer de eerste rode lichten tegenkom. Voordat je terug op uw gaspedaal kan drukken is hij al terug gestart. De tijd zal uitwijzen af of dit vele starten, wel goed is voor de levensduur van de start motor. (je kan dit ook permanent uitschakelen)

Als je het vermogen (170 pk) altijd wil aanspreken, krijg je natuurlijk wel het evenredige verbruik. Maar als je dit alleen bij de stoplichten of om in te halen gebruikt, valt het heel goed mee.
Om in te halen schakelt de TCT bliksemsnel en indien nodig rechtstreeks van 6 naar 5, 4, of 3 afhankelijk hoever je het gaspedaal indrukte (nog geen kick down, gebruikt, schakel paddles of manueel schakelen heb ik eigenlijk alleen gebruikt om te zien of alles wel werkt)

Kortom, meer dan voldoende vermogen, geen turbogat merkbaar, heel weinig lawaai, (ook in de regen) De auto heeft een heel goede wegligging, is een plezier om mee te rijden en heeft een super look 


Eerste vakantie trip

  • 7.000 km

12/08/2015

Afgelopen maand naar Noord Italië gereden.
Alles vlekkeloos verlopen. De Giulietta rijdt nog steeds heel comfortabel en maakt vooral weinig lawaai, ook in de regen (de versies vanaf 2014 hebben hiervoor o.a. speciale “matten” in de achterste wielkasten zitten). Van wind of spoorvorming, merk je niets, zelf bij hoge snelheid rij je “op rails” en kan je met 1 vinger blijven rijden.

De lederen zetels, zitten perfect en omdat ze geperforeerd zijn “plak” je nooit in je zetel, ook niet als je instapt, bij een buitentemperatuur van 39°.

Tijdens het rijden op een rustige snelweg, merk je niet, hoe snel je soms wel rijd. (wegens de TCT, slechts 3200 t/min bij 160 km/u) Daarom is het wel best handig dat je via de boordcomputer een max. snelheid kan instellen, kom je erboven, krijg je een geluidsignaal. Dit “is” nuttig om verkeersboetes te vermijden.

De TCT schakelt heel prettig, in de bergen. Bij afdalingen schakelt hij niet op naar een hogere versnelling. (Deze automaat heb ik nog niet weten twijfelen tussen de versnellingen of nerveus op en af schakelen). Zeker in de bergen beleef je veel plezier aan deze auto met TCT.

Het Uconnect Radio/Navi systeem, is up to date en heeft heel wat nieuwe toepassingen t.o.v. het CD 7O systeem (Opel). Het kent de vaste flitspalen, je kan tijdens een route/rit een bestemming, tussen of bijvoegen. Je kan eventueel, een overzicht krijgen tussen: snelste, kortste en zuinigste route. Een hoogte meter is men evenwel vergeten :(

Met de SD kaart moet je nooit meer cd’s wisselen en de FM /DAB radio geeft een heel goede klank kwaliteit.

Verbruik
Tijdens de vakantie trip was het verbruik gemiddeld 1 op 15 (met cruise control zo’n 130 à 140 op de snelweg)
Bij hoge snelheden is het verbruik slechts 0,3 l lager dan mijn vorige auto, maar bij een constante snelheden van 70 km/u (ring rond grote steden, files, wegen werken, landelijke wegen) haal je makkelijk 1 op 25, alsof je met een diesel onderweg bent.
Het algemeen gemiddelde is nu, intussen gedaald tot 1 op 16,5 (wel met weinig km in de stad of korte ritten)

Meestal rij ik met de DNA knop, in de N stand. In de D stand hangt de motor nog beter aan het gas, maar wordt de besturing duidelijk zwaarder, zeker tijdens lange ritten is dit vermoeiender. Gebrek aan vermogen is er toch nooit :)

Het start stop systeem, werkt altijd heel snel, maar toch schakel ik dit regelmatig uit, anders stopt de motor te dikwijls voor slechts 1 of 2 seconde (elektronica kan nu eenmaal niet alles voorzien, bv bij tolpoorten).
Olie verbruik is er ook nog niet.

Kortom, een toffe auto die niet verveelt

Bijna 1 jaar

  • 15.000 km

Bijna 1 jaar:
De auto is nu bijna 1 jaar en gaf geen problemen. De eerste kleine beurt koste 155 € bij een officiële dealer. De motor verbruikte de afgelopen 15 000 km ook geen olie (toch niet zichtbaar op de peilstok). De banden slijten weinig en vooral volkomen gelijkmatig. Er waren geen kraak of piepgeluiden of sporen van gebruik.

De leren zetels zitten ook na lange ritten heel comfortabel (17”velgen en 2.8 bar) en zien er bovendien nog als nieuw uit. (wat je niet van elke bekleding kan zeggen). Aan de alu sportpedalen die op gelijke hoogte staan, ben ik intussen gewend.

Opties
Eén van de weinige opties die de auto niet heeft is, xenon koplampen, omdat ik ook regelmatig) in een auto (werk ) met xenon verlichting rij, merkte ik hierin wel duidelijk een verschil met de Giulietta.
Daarom heb ik er tijdens de wintermaanden, H7 en H1, Philips xtreme vision 130% lampen in geplaatst. Het zelf plaatsen, was niet zo moeilijk, maar nam voor deze 4 lampjes, wel ruim één uurtje in beslag.
Nu ben ik wel aangenaam verrast over het resultaat, met deze H7 dimlichten, merk ik bijna geen verschil met de xenon lichten! Met de H1 groot-lichten is de vooruitgang ook merkbaar maar minder uitgesproken.

Wat mij ook tevreden stemt is het UConnect 6.5 /Nav systeem, je kan gemakkelijk 3 types routes (snel, kort, zuinig) visueel zichtbaar maken, van een route die je wil nemen. Dan pas moet je een keuze maken, heel handig.
De radio met DAB, heeft met deze versie 8 luidsprekers (anders 6), met zuivere, sterke bas geluiden.

TCT bak
Meestal rij ik vrij rustig, aan de verkeerslichten ben je altijd als eerste weg en dat zonder enige moeite.
De TCT bak schakelt vlekkeloos. Als de auto koud is en je wil /kan dadelijk doorrijden, dan kan het gebeuren dat bak niet dadelijk naar 2e schakelt, omdat er eerst nog voldoende olie druk moet opgebouwd worden (voor de actuator). Je moet dan een 5 tal meter (+/-2 sec) wachten. Dit fenomeen krijg je niet als je eerst uw gordel omgespt….:)
Tijdens de winter liep het verbruik op naar 1 op 15 km, sinds het prille begin staat het op 1 op 16. Het verbruik is heel sterk afhankelijk van hoe nerveus uw rechtervoet is...

Het blijft een auto waar iedereen van de familie graag instapt en na het uitstappen, even het hoofd voor omdraait.
Dus ben ik nog steeds heel tevreden over de auto.

Op vraag van (DB) de belangrijkste opties /uitrusting.
Bij sommige concurrentiële modellen krijg je ofwel een basis model ofwel was de netto prijs ruim 35% hoger.
Het dynamische uiterlijk krijg je natuurlijk nooit.

• Donkergetinte achterste ruiten
• Buitenspiegels in mat chroom
• Verdonkerde koplampen
• Mat chromen deurgrepen
• Zijschorten
• 17” lichtmetaal velgen 225/45 banden
• Dynamic chassis (iets hardere veren, DNA schakelaar heeft hier geen invloed op)
• Aluminium instaplijsten vooraan, bij openen voorste portieren grond verlichting.
• Zwart lederen zetelbekleding met Alfa Romeo-logo
• Aluminium sportpedalen en voetsteun
• Zwart interieur (dak hemel, zonnekleppen, deurstijlen en dashboard inleg)
• Lederen sportstuur "flat bottom" met rood stiksel (met schakel peddels + Audio- en telefoonbedieningsknoppen aan het stuur)
• Armsteun vooraan + achteraan met 2x opberg vak / bekerhouders en ski luik
• Elektrisch inklapbare buitenspiegels
• In de hoogte regelbare bestuurders- en passagierszetel
• Elektrische lendensteunregeling op bestuurders- en passagierszetel
• Automatisch dimmende binnenspiegel
• Parkeerhulpsysteem achteraan met grafisch scherm in boord computer
• Regensensor + automatische aanschakelen van de koplampen
• Dab radio met 8 luidsprekers (SD, USB, AUX, Bluetooth connectie) + Navi Europa 6.5” touchscreen / spraakherkenning +SMS functie
• Mistlichten
• Chroom raamomlijsting
• Automatische dualzone airconditioning
° Grafisch + geluid, gordel waarschuwing voor de 5 zitplaatsen

Kleine update

  • 27.000 km

Intussen staat te teller op 27.000 km, na een vakantie in Italië en verder nogal wat snelweg kilometers.
Je raakt niet vlug vermoeid in de auto, weinig lawaai, loopt altijd kaars recht (bandenspanning op max) en kraakt of piept nooit.
Het verbruik lag op 16.1 km/l (vorig jaar nog 15.3 km/l). Met de 60 l tank kon ik tot in Italië rijden voordat ik hoefde te tanken (920 km)

In de file aanschuiven, kan gewoon door het gaspedaal los te laten en de auto rijdt altijd schokvrij verder. Op een horizontale weg, rijd de TCT verder in 2e.
De combinatie start/stop systeem en hill hold- functie, met de TCT verloopt ook schokvrij.

Boven Milaan was er een klein stukje van een spiksplinternieuwe autoweg, dat het Uconnect navi systeem, niet kende.(idem A4 boven Vlaardingen) Hier kan ik best mee leven.
Verder past het systeem zich goed aan de komende files aan. Intussen weet ik ook, hoe je in het menu, via de gps-verbindingen, een hoogte meter kan oproepen, altijd leuk om te weten dat de ingang van de Gotthard-tunnel op +/-1035 m hoogte ligt.

Na ruim 1 jaar merk ik dat er via de DAB+ radio, véél meer zenders beschikbaar komen. (in heel Europa) Handig voor de toekomst!

De 6e versnelling van de TCT bak is heel lang, waardoor er heel weinig motorrem is. Na de Gotthard tunnel kon ik op de heen en terug rit, telkens ruim 15 km met een snelheid van 120 km/u rijden, zonder gas te geven. Op het einde moet je zelf remmen om aan de plaatselijke limiet van 80 km te komen. Bij de terugrit tussen Gotthard-tunnel en Bazel, (190 km) leverde dan ook mijn verbruik record op, van een echte 21.1 km/l.

In Duitsland op een 3 baanvak kon ik een hele tijd, 180 km/u rijden, in alle rust, waarbij je eigenlijk niet eens half gas rijdt. Daarna was, voor mij althans, het verkeer veel te druk.

Hoewel ik geen enkel olie verbruik kan merken op de peilstok, is er op de aansluiting van de turbo met de darm van de intercooler, “olie zweet” merkbaar. Tot zelfs enkele druppels olie op de beschermplaat onder de motor. De dealer noemt dit normaal voor een turbomotor!
Moet ik mij hier zorgen over maken?

Ook altijd leuk, deze auto krijgt van sommige “premium” rijders, nog steeds een 2e blik of zelf een compliment. :)

De Giulietta is nu ruim 2 jaar oud en heeft nu 40.

  • 40.000 km

De 2e onderhoudsbeurt was op 30000 km, olie/filter en standaard ook bougies vervangen, verder alles ok.

De 3e vakantie met deze auto is intussen achter de rug. Vooral op bergachtige wegen in de Franse Alpen is het heerlijk rijden, de wegligging is gewoon perfect.
Banden staan voor, wel op 2.9 bar (slijten weinig en héél gelijkmatig af).

Met de MultiAir motor en TCT bak, nemen je elke helling alsof het niets is, tot je zelf te voet een stukje op gaat, merk je pas wat 20% is…

Ook de TCT weet goed van aanpakken. Bij afdelingen van verschillende hellingsgraden zette ik de pook soms wel in manueel, zodat hij in zijn 3e of 4e bleef staan. Bij een vals stuk plat schakelde hij anders naar een hogere versnelling, waardoor de motorrem wegviel tot je zelf weer bij remde.

Verder geen enkel olieverbruik merkbaar, nog kraak of piepgeluiden of storingen.

Verbruik over 3524 km, 210 liters ofwel 16.78 km/ lt of 5.96 L/100 km
Dit jaar probeerde ik mij wel aan de officiële snelheden te houden, want om na 10 maanden een gepeperde Frans of Italiaanse rekening in de bus te krijgen, voor een kleine snelheidsovertreding, had ik geen zin meer (nu maar hopen)

Met mijn nieuwe smartphone kan ik nu ook antwoorden op Sms jes en verzenden via spraakcommando’s van het Uconnect Navi systeem.

Voor het UConnect Navi systeem had ik onlangs ook een firmware update op het internet gevonden.
Het systeem werkt hierdoor sneller, DAB radio volgt zenders beter, op het scherm kan je nu ook de boordcomputer zien, navi kaarten bevatten nu meer details (o.a. kleine rivieren en vijvers)

Bijna 3 jaar...

  • 46.000 km

Intussen 46000 km met de Giulietta gereden
Pas klein onderhoud laten uitvoeren, koste € 155.
Auto doet het nog steeds voortreffelijk, zonder kraak op piepjes. (Olieverbruik is max. 2 mm na 15000 km)

Afgelopen zomer heerlijk in de Franse Alpen + Ardèche kunnen rijden. De TCT blijft steeds goed bij de les…
De Giiuletta plakt in de haarspel bochten gewoon op de weg en op de 17” velgen blijft het comfort heel goed. De banden hebben vooraan overigens nog steeds 5 mm profiel.

Op de lange terugweg, viel eerst het scherm en tenslotte het hele UConnect Navi systeem gewoon uit.
Na een enkele minuten afkoelen startte alles gewoon terug op, sindsdien ook niet meer teruggekomen.

Sinds de meeste zenders naar DAB+ overschakelden, blijven zowat alle zenders heel stabiel, in Frankrijk is er buiten Parijs, wel nog niet veel van DAB+ te merken….

Spotify streamen via de smartphone lukt met het UConnect systeem ook en de geluidskwaliteit is met de 8 speakers heel goed

Verbruik blijft constant, BC 16.6 km/L, is werkelijk 16 km/L en heel netjes voor een benzinemotor met 170 pk.
In de zomer is soms 17.8/L haalbaar, met winterbenzine zit je wel vlug op 14.7 km/l

Het rendementsverlies van winterbenzine is in de praktijk niet merkbaar.
Maar je kan dat wel zien in de turbodruk (grafisch display bij DNA systeem) die nodig is om 120 km/u te rijden.

In de zomer is dit slechts 12.5% van het max. in de winter zo’n 25% van het max….

4e onderhoud

  • 62.500 km

Intussen is het groot nazicht op 60.000 km gepasseerd, (€ 410) zonder bijzonderheden, storingen of kraken :)

Auto blijft een plezier om mee te rijden, vooral in bochtige (berg) wegen in Frankrijk is het aangenaam, mede dankzij de automaat.

Omdat de achterste banden beginnen te cuppen, heb ik deze gewisseld met de voorste. Hopelijk slijt het cuppen...
Met véél snelweg km ’s is het profiel van de eerste Pirelli ’s (225/45-17) voor 4mm en achter 6mm

BC sprong bij 60.000 km volledig op 0.
Sindsdien al 2500 km gereden en staat de BC op 1/17.5 bij gem. 75 km/u, met vooral cc snelweg km, door een extra vakantie in Frankrijk…
(werkelijk verbruik is dan 1/16.9)

5e onderhoud

  • 80.500 km

5e onderhoudje
Mijn Giulietta heeft nu zo’n 80500 km, het 5e onderhoud was “weer” niets bijzonder: € 155
Intussen veel snelweg ritten gemaakt, o.a. naar Zwitserland, Frankrijk en net Cornwall (UK)
Op lokale kronkelwegjes, is het een plezier om te rijden zeker met de TCT en verder geen enkel probleem.
In UK gebruikt men tegenwoordig, bijna overal Traject controle, op de snelweg zijn de camera’s meestal duidelijk zichtbaar, lokaal staan er ook bordjes, maar zag ik slechts enkele camera’s…
In England, wel een 8-tal auto’s met platte band, (+ een 3-tal met rokende motor) langs de snelweg zien staan, komt volgens mij toch dikwijls door een gebrekkig nazicht…zelf zet ik mijn banden regelmatig op max druk (+0.3 bar voor de snelweg volgens instructieboekje).
Omdat mijn eerste banden, cupten had ik ze bij zo’n 62000 km voor met achter gewisseld, waardoor het cuppen nu veel minder is (nu nog zowat 5 mm voor en ruim 3.5 mm achter).
Bij al mijn vorige auto’s, diende ik mijn banden (GoodYear, Continental, BridgeStone en slechte Uniroyal) te vervangen tussen 55000 km en 70000 km.
Pirelli’s hebben blijkbaar een lange levensduur…. :)...
Het olieverbruik was laatste 15000 km slecht 1 mm.
De laatste 20.500 km is het verbruik iets gezakt: BC 16,95 km/L en werkelijk is 16,4 km/l (ik maak wel weinig korte ritten).
DAB+ ontvangst is overal goed, (in Frankrijk moet men dit blijkbaar nog uitvinden) behalve in de bergen van Cornwall…

6e onderhoud

  • 95.000 km

6e Onderhoud
Intussen 95000 km verder en het 1e defect, was daar.
De airco werkte niet meer.
Samen met een klein onderhoud, de airco laten vullen (er was geen lek zichtbaar) en alles werkt weer normaal. Van olie verbruik is ook weinig te merken (1 mm na 15000 km)
Terwijl niemand dat van een Alfa kan geloven...:)
Bij het volgende groot onderhoud zal ook de distributie riem vervangen worden.

Door corona, minder gereden, maar wel voornamelijk snelweg kilometers en is het verbruik de laatste 30.000 km een tikje lager 1/16.9 volgens BC, wat werkelijk zo’n 1/16.4 is...
Nog steeds 1e banden, door het wisselen voor /achter (bij +/- 62000 km) is het cuppen van de achterste banden (nu vóór) verdwenen…en maakt de auto opnieuw weinig lawaai…

Vóór de winter, verwacht ik wel om voor nieuwe banden te gaan (2/4 ?)...

Verder nog steeds een héél vlotte auto, een plezier om te rijden zeker in bochten.
DE TCT-bak duwt de motor nooit in extreem lage toeren, schakelt tijdig (schokvrij) terug, waardoor de motor nooit bromt...
Een alternatief zie ik trouwens ook geen echt aan de horizon… :(

7e en 8e onderhoud en 7 jaar

  • 120.000 km

In 2021 bij 104.000 km samen met het kleine onderhoud:
• Nieuwe distributieriem + waterpomp
• Airco was opnieuw “leeg”, condensator was lek en is dus vervangen
• 4 nieuwe Pirelli banden 225/45-17 inch
Dit was de 1e keer, (wel bandenwissel voor achter) normaal deed ik bij mijn vorige auto’s max 65.000 km, met de voorste banden. Dus opnieuw voor de Pirelli ’s P7 c2 (nieuwe versie) gegaan die er af fabriek op zaten.

Intussen in 2022, ook de 8e grote beurt laten doen bij 120.000 km.
Deze keer geen extra’s, ook de remblokken zijn nog altijd origineel

Afgelopen 2 jaar geen grote reis gedaan.

Dit jaar staan er wel vakanties naar Italië en Frankrijk op de agenda!

Verder nog altijd héél tevreden over de Giulietta, buiten de airco condensator vervanging, na bijna 7 jaar nog altijd geen enkel probleem of gerammel gehad.

De Giulietta rijdt, zeker na de 4 nieuwe banden, eigenlijk als nieuw. :)

9e onderhoud op 8 jaar

  • 135.000 km

Intussen weer een jaartje verder, op 135.000 km pas een kleine beurt laten doen.
De motor verbruikt, na 15000 km een 5 mm olie, bijvullen hoeft voor deze 0,5 l dus nog niet, maar ik heb wel één litertje olie, reserve in de koffer.

Intussen werkt het knopje op het multimedia stuur, om volume van de radio te regelen slecht, soms wel soms niet, dus gebruik ik de knop op de radio zelf.

Verder weinig nieuws, “opnieuw” geen enkel probleem. ook het verbruik blijft op jaarbasis 1 op 16,3 km. (weinig korte ritjes)

Nog nooit zo een betrouwbare auto gehad, comfortabel, plakt op de weg, héél vlot, weinig lawaai en design blijft top.

Sinds vorige beurt in 03-2022, één trip naar Zwitserland, naar het meer van Genéve en een trip naar St Malo in Bretagne.

Dit jaar staat alvast een rit naar Noord Italia op de agenda.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.