Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 150 Exclusive (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Giulietta 2.0 JTDm 150 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Toppertje
- 112.000 km
Oké, laat duidelijk zijn dat ik als verstokte alfa rijder misschien ietwat bevooroordeeld ben maar feit blijft dat de gemiddelde alfa rijder het merk ook echt niet los kan laten en in mijn geval werkt het net zo. Heb er in mijn leven flink wat gehad. Ooit begonnen met de 33 in meerdere varianten, de 155, 156, GT en voor de aanschaf van deze Giulietta heb ik vijf jaar mogen genieten van de lekker zuinige Mito 1.3jtdm. Als alleenstaande met af en toe een passagier is die laatste auto qua ruimte prima maar als je eigen zoon 17 is geworden en dus net zo groot als je zelf bent en er ook een relatie komt met twee jong volwassenen als extra dan blijkt de Mito toch wat krap en met name op de achterbank en in de kofferruimte (qua bagage dan;-)).
Stilletjes hoopt ik nog snel even de loterij te winnen om tot aanschaf van een Giulia over te kunnen gaan maar dat bleek me niet gegund. En aangezien ik stiekem de Giulietta met name in het alfa rosso erg mooi vond werd na niet al te lang wikken, wegen en een proefrit overgegaan tot de aanschaf van een knalrood exemplaar. Gezien de kilometers op jaarbasis (ongeveer 35000) weer een diesel maar tevens een exemplaar dat volledig voorzien is van elke denkbare optie tot en met het panoramadak toe. De auto in kwestie had 'al' 107000 op de teller staan maar mijn ervaring met de JTDM motoren maakt dat ik er alle vertrouwen in heb dat ook deze voorlopig probleemloos blijft rijden.
Buiten genoemd panoramadak bestaat de uitrusting onder andere uit;
18inch velgen
U connect navigatie en radio
Lederen bekleding
BOSE geluidsinstallatie
Xenon (adaptieve) verlichting
Bij aankoop stond de auto op winterbanden die ik in april heb laten vervangen door nieuwe Dunlop Sportmaxx RT2 banden.
Het verschil met de mito is zoals verwacht in de meeste opzichten enorm. 150pk is echt wel wat anders als de 80 van de mito terwijl het verbruik me tot op dit moment erg mee valt. Gemiddeld over de afgelopen 5000km is dat 5.4l/100km. Veel snelweg maar wat leuke ritjes binnendoor horen daar zeker ook bij. De auto stuurt een stuk strakker. Zeker in de dynamic stand kan je hem haarfijn sturen met in mijn ogen veel gevoel. Waar de mito vrijwel doorlopend in dynamic gereden werd doe ik dat bij deze auto veel minder. De giulietta reageert in die rijmodus enorm nerveus op gasgeven. Leuk voor een ritje over de dijk maar in normaal stads of snelwegverkeer al snel vermoeiend. Toch is het leuk om, zeker in de nachtelijke uren op de snelweg van normaal naar dynamic over te schakelen. Visueel gezien maar ook de duw in je rug is geweldig. Zodra je overschakelt gaat de tellerverlichting even snel aan en uit...kennelijk om je te attenderen op het feit dat er wat gaat gebeuren. Leuk gevonden. Feit is dat de drie instelbare rijstanden (DNA) ook echt merkbaar invloed hebben op het rijgedrag van deze auto.
Het comfort en uitrusting zijn prima. Nee ze halen niet het niveau van de nieuwste auto's op veiligheidsgebied. Zo is er geen dode hoek sensor of lane departure waarschuwing maar dat is dan ook alles. De stoelen zitten in dit model/bouwjaar perfect. Het Uconnect systeem met navigatie, DAB radio etc doet het prima en is overzichtelijk. Eigenlijk mis ik niks buiten fatsoenlijke bekerhouders! Het is bizar dat een fabrikant meent dat twee kleine houders direct onder de armsteun voldoende zouden kunnen zijn. Ja voor een blikje cola maar dan nog is het lastig om die te bereiken. Vreemd want in de middenarmsteun op de achterbank zitten wel twee prima houders voor bekers,flesjes etc etc. En als we toch bezig zijn....een plek waar je bijvoorbeeld een mobiele telefoon veilig en netjes kan neerleggen tijdens een rit. Dat ontbreekt volledig. Er zit een keurige USB, aux en mediakaartlezer bij de versnellingspook maar zodra je je telefoon zou willen opladen blijkt dat je hem nergens kwijt kan...
Positief is het feit dat alfa Romeo kennelijk een paar kleine aanpassingen heeft gedaan. Zo blijkt in deze Giulietta het DNA systeem een 'geheugen' te hebben en blijft het in de stand staan waarin deze stond bij uitzetten van de motor. Datzelfde voor het wel of niet ingeschakeld hebben van het start-stop systeem. Bij mijn Mito stond bij het starten van de auto deze steeds weer in de stand N en het start-stop systeem aan.
Volgende stap is tuning bij Savali. Even sparen en dan gaat hij voor ongeveer 30pk extra die kant op. Men heeft me verzekerd dat er dan ook aanpassingen gedaan kunnen worden aan de rij eigenschappen in de verschillende DNA standen dus dat staat op het lijstje. Overigens is 150pk natuurlijk ruim voldoende maar ach.....
en een paar maanden verder
- 125.000 km
en inmiddels bijna 20000 km verder in een paar maanden. Bij het aankoopbedrijf een onderhoudsbeurt laten geven. Al met al toch ruim 500 euro incl remblokken achter die aan vervanging toe waren. Bij aanschaf was de distributie en waterpomp al vervangen dus die konden we nu overslaan godzijdank.
Auto heeft de afgelopen maanden prima gefunctioneerd en rijdt geweldig. Een kraakje in het dashboard is uit zichzelf verdwenen. Typisch alfa ;-)
1 maal bij het wegrijden melding van een kapot lampje....bleek niets defect en na de melding verdween na opnieuw starten. Ook wel een beetje een alfa ding maar als dat alles is.....
Met de auto tien dagen door Schotland kunnen rijden. Zalig en merendeels in dynamic. Hij stuurt dan wat zwaarder maar direct en ook de gaspedaalrespons maakt het ontzettend leuk daar. Helaas (eigen fout) bleken er rechtsachter twee kleine deukjes in de dakrand van de originele alfa dakdragers. Had ook gewoon een momentsleutel moeten gebruiken maar die word niet met de dragers meegeleverd ondanks het feit dat in de gebruiksaanwijzing sprake is van max 6nm. Ze eruit laten halen blijkt bij het plaatselijke schadebedrijf 135 euro te kosten. Na de winter even laten doen want je ergert je toch ook al moet je verdomd goed kijken om het te zien.
De combi panoramadak, dragers en dakkoffer ging verder prima. Het dak kan zelfs volledig open bij gebruik van de originele dragers.
Na de winter de auto ook eens laten polijsten. In de zon bij een schone auto irriteren de ontzettend kleine (was) krasjes me. Je kan nog zo je best doen maar voorkomen doe je het volgens mij nooit helemaal.
Tot zover nog steeds een zalige auto en de wens om hem te laten tunen is inmiddels grotendeels verdwenen. Wie weet ooit nog eens maar tot zover geniet ik van het standaard vermogen.Verbruik is volgens de auto zelf ongeveer 5.7 liter per 100km. Ben ik (als het klopt want ik heb het nooit exact berekend) zeker niet ontevreden mee. Flink wat snelwegkilometers maar ik hou me niet in.
enige irritatie is overigens het kraken van de ophanging achter. Treed alleen op als de auto 'koud' is bij de eerste drempels. Volgens Vireo een giulietta kwaal en die hebben de boel gesmeerd maar dat heeft maar 2 maanden geholpen.
ingeruild
- 152.000 km
mijzelf verwend en overgegaan tot de aanschaf van een Giulietta QV Launch Edition. Daarom de auto ingeruild en een heel mooi bedrag aan inruil gekregen. Koper (Sam van Dalen in Opmeer) was enthousiast over de staat van de auto en verkocht hem een weekje later aan een volgende liefhebber. Dieselen kon voor wat betreft mijn nieuwe woon-werkfrequentie echt niet meer uit maar de Giulietta heeft mij nooit in de steek gelaten.
Gewoon simpelweg de onderhoudsbeurtjes en vrij normale slijtagegevoelige onderdelen vervangen maar ook dat is erg beperkt gebleven tot een nieuwe accu en twee xenonlampjes.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo Giulietta Sprint 1.4 Turbo 170pk Automaat PDC ACHTER | 17'' LM | CRUISE | DAB | NAVI | ALCANTARA | CLIMA | SCHAKELFLIPPERS
- 2015
- 113.323 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4T 170PK TCT Distinctive Lusso | Licht-regen sensor | Clima | Cruise | Parkeersensor achter |
- 2014
- 93.584 km

Alfa Romeo Giulietta 1.750 Turbo Veloce
- 2016
- 164.995 km