Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (2015) #2

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (2015)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst144.800 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop is duurkoop!

  • 138.000 km

(edit: lijkt toch mee te vallen in dit geval, lees gerust verder)

Ik was al een tijdje aan het zoeken naar de volgende stap na een tijdje een mito te hebben gereden. Ik had geen haast en ik was wel naar van alles aan het kijken, audi, seat en zelfs volvo. Maar ergens wilde ik toch het liefst bij alfa blijven, want het rijd gewoon super en ik ben gehecht aan de ziel die het merk af geeft. De giulia is voor voorlopig nog te duur.

Zoals eerder gezegd had ik geen haast, maar toen ik een schitterende en volgeladen alfa romeo giulietta QV zag staan in het wit voor een echte spotprijs, moest ik wel gaan kijken. Zoals ik al had verwacht vond ik al snel wat gebreken bij de testrit: het zonnedak ging niet meer van harte dicht, de knopjes van de stoelverwarming waren stuk (bij ingedrukt houden leek de verwarming zelf het wel te doen), er was een koplamp stuk, er zat een scheurtje in de bestuurdersgordel en de schijven voor hadden al een flinke rand. Ook is het verstandig om de distributie set te doen in het komende jaar, dit is redelijk recent gedaan maar bij zware belasting wordt de interval een flink stuk korter, en zeker weten hoe er in de auto is gereden doe je natuurlijk nooit

Ik heb even goed testgereden met de auto, de motor klonk zuiver, de bak (tct) schakelde heerlijk en er waren geen rare bonken, kraken of piepjes in, onder of voorin de auto te horen. Ook geen gekke geuren of rook of iets dergelijks te bekennen. Het voelde als een goede auto, en het interieur en exterieur was ook in uitmuntende staat, naast een schaafplekje op de kont. Ook was er ondanks dat het een import is uit zweden, een goede historie aanwezig.

Omdat ik de puntjes had gevonden en ik verwachtte dat er wel wat meer zou komen (wat waar bleek te zijn) heb ik nog een flinke smak geld er af kunnen kletsen. Wel met de afspraak dat er geen garantie op komt te zitten. Vanwege de duidelijk gezonde motor en bak, en het feit dat de 1.75 en de tct bak redelijk goed te vertrouwen zijn, durfde ik het wel aan. Om een idee te geven, ik heb in theorie nog 3000 a 4000 euro om uit te geven om met de huidige marktprijzen gelijk te komen.

Dus! Ophalen maar!
Als beginnend alfist was ik natuurlijk helemaal gelukkig met mijn nieuwe trots. Ik ben met de auto een uurtje naar huis gereden met de grootste grin op mijn gezicht die ik ooit heb gevoeld. De verhalen over wat minder fijne zitpositie voor lange mensen zijn enigzins waar, maar ik begin er al aardig aan te wennen en ik vind de leren stoelen heerlijk zitten, in de toekomst wil ik wellicht nog iets aanpassen om de steun voor mijn lange stelten iets beter te maken. Verder stuurt de auto ontzettend direct, en trekt het gewoon als een paard op steroïden. Ook heeft de vorige eigenaar besloten om de einddemper er af te halen, wat zorgt voor een, naar mijn mening, schitterend en niet té overdreven geluid. Gekoppeld aan de tct (automaat met dubbele koppeling) maakt hij ook van die leuke scheetgeluidjes bij het opschakelen. Noem me onvolwassen, maar ik houd er van. Overigens ben ik niet iemand die 20 keer hetzelfde stukje asfalt heen en weer blaast, a la stereotype golfrijder.

De dag na ophalen viel me op dat de accu zwak was, de auto startte moeilijk. Ik had iets dergelijks verwacht, dus zonder te miepen maar achter de zeer vriendelijke anwber aangereden naar het servicepunt. Toen ik daar echter wilde uitstappen, had ik ook nog de hendel in mijn handen. Die was dus afgebroken. Ach ja, de anwbers en ik maakte nog een paar grapjes over hoe typisch Italiaans dit was. Met een nieuwe koplamp en accu rijker, gelijk een deurhendel besteld. Deze heb ik enkele dagen later zelf gemonteerd, flinke klus met veel gevloek, maar hij zit weer netjes en ik kan weer uitstappen (niet dat ik dat wil).

Hoewel ik tot het voorjaar wilde wachten om naar het zonnedak te kijken, omdat het voor voorlopig toch niet lekker is buiten, besloot ik toch het wellicht te proberen in ieder geval het mechanisme even goed te poetsen en te smeren om te kijken of dit genoeg was. Godzijdank dat ik van te voren nog aan het genieten was van het schitterende uiterlijk van de auto door een rondje eromheen te lopen, want op een gegeven moment zag ik iets minder moois. Rechtsachter zag ik een gigantische barst in de draagarm rechts achter, die precies op het gedeelte zat die van naast de auto te zien was. Als je aan de achterkant van de auto zou staan, zou je zien dat er een verschil zit van een centimeter of meer tussen de delen. Wow....
Dat er bij zo'n relatief goedkope auto gebreken zitten, dat had ik honderd procent verwacht, en dat die wat geld zouden kosten ook en dat maakt mij niet zo veel uit tegenover de aankoopprijs. Overigens is het een enigzins impulsieve koop geweest, dus ik had zekerste weten honderd procent een aankoopkeuring moeten en willen doen. Maar dat de garage waar ik haar kocht de auto op deze manier meegeeft zonder iets te zeggen, dat maakt mij eerlijk gezegd wel misselijk. Ik heb met de auto op snelwegen enzovoorts gereden, wat nou als hij helemaal geknapt was. Ik moet er niet te veel over nadenken.

Goed, ik laat de draagarm zo snel mogelijk vervangen, en ik vraag de monteur om gelijk de onderkant even goed te inspecteren. Ondertussen blijft de auto absoluut op de oprit staan. Het risico is me te groot. Gelukkig heb ik de mito nog!

Al met al ben ik omtrent de kosten niet ontevreden, maar dit stukje veiligheid wat volledig uit het raam is gegooid maakt me wel boos. Ik had er zeker zelf wat in kunnen betekenen, maar ik had liever dat die kerel het eerlijk had gezegd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij er niet vanaf wist. Maar goed, misschien is dit ook gewoon een beetje boosheid naar mijn eigen naïviteit.

De knopjes voor de stoelverwarming zijn onderweg, en voor nu kan in in ieder geval genieten van het pareltje wat voor de deur staat. En kan ik niet wachten tot ze weer klaar is voor het asfalt, want wat een auto is dit zeg. Daarover later meer!

Goed nieuws!

  • 139.000 km

Ik ben ivm de overtuiging dat er een barst in een draagarm zat, langs de garage geweest. Eenmaal op de brug bleek dat het toch een fabricagelijn was met wat vuil. Ik vind het zo alarmerend omdat er wat verschil zat tussen links en rechts, en omdat het echt een typische breuk leek van buitenaf.
De garagist heeft ook de rest van de onderkant even goed geïnspecteerd, en wist me te vertellen dat het er erg netjes uit zag. Daar ging even een last van de schouders! Dan had mijn instinct in eerste instantie het toch goed. Godzijdank!

Even de lucht klaren

  • 139.000 km

Ik heb enkele reacties gekregen en wil even terug komen op mijn eerdere verhaal. Ik ben mij er van bewust dat ik wellicht wat te veel heb gehamerd op de verkoper in eerdere stukken, mijn excuses daarvoor. Het is zeker zo dat ik simpelweg een risico heb genomen door deze auto aan te schaffen voor de prijs die ik heb betaald, en daar ben ik mij van bewust. Mijn irritatie was echt en alleen vanwege het feit dat ik dacht dat ik veiligheid op het spel had gezet, en nogmaals, dit was ook zeker deels mijn eigen schuld geweest. Hopelijk heb ik niet te veel mensen laten denken dat ik alleen azijn drink, want dat is niet zo! Ondanks alle kleine gebreken (die ondertussen bijna allemaal opgelost zijn) ben ik nog steeds erg tevreden, zowel over de auto als de verkoper.
Dank voor jullie begrip!

De eerste 1k

  • 140.048 km

De eerste (ruim) duizend kilometer zit er op. Dit leek mij een mooi moment om de eerste impressie van de rijeigenschappen te geven. De eerder genoemde problemen zijn grotendeels opgelost, ik heb nieuwe knopjes in de stekkers van de stoelverwarming geklikt, deze doen het weer. Overigens wel redelijk dure knopjes, 60 euro per stuk, maar goed wel origineel en het is zo simpel als eruit en erin. Ik heb ondertussen ook het zonnedak aangepakt, even goed proberen schoon te maken en opnieuw in te smeren. In eerste instantie ging het zonnedak open en dicht zoals het hoorde, maar na enkele keren gebruik gaat hij toch weer wat langzamer. Hij zal toch nog wat zooi van de rails meepakken dus poging twee komt binnenkort wel, het zegt mij in ieder geval dat het een simpel smeerprobleem is, en geen kapot motortje. Dat scheelt weer! Nu hoeft dus alleen de gordel nog!

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik ontzettend blij ben met het beestje. De auto is strak geveerd, dat is logisch. Het zorgt er voor dat de auto zo recht als een liniaal blijft in bochten, ook de scherpe. gekoppeld aan het ontzettend directe stuurgedrag zorgt dit voor een instinctief en simpelweg ontzettend leuke stuurervaring zorgt. Je hoeft slechts een vinger aan één kan van het stuur te leggen en je voelt al reactie. Overigens is het dan wel een strak geveerde auto, ze is niet oncomfortabel. Ja, op de kinderkopjes wordt je een beetje door elkaar geschud, maar zodra je op een enigzins vlakke weg rijd, kan het best een prima kilometervreter zijn. Je voelt de oneffenheden, maar naar mijn mening niet op een vervelende manier. Je voelt in ieder geval precies wat de auto doet.

De stoelen zitten goed, voor lange mensen is het een bekend iets dat de optimale zitpositie moeilijk te vinden is, en dat klopt wel, maar als je dan eenmaal een goede zit hebt gevonden, heb ik er in ieder geval geen last van. Wel is er niet veel zijwaartse steun van de leren stoelen die deze auto heeft, dus dat is soms een beetje glijden in de stoel in scherpe bochten.

De bak (tct) is ook een prima ding. Het is niet zo naadloos als het Duitse broertje, de dsg. En zoals vaker bekend bij bakken met 2 koppelingen, kan de bak bij kou wat schokken bij het schakelen. Het enige wat ik iets minder fijn vindt, is dat bij wegrijden de eerste versnelling best wat tijd nodig heeft voor het aangrijpen, vooral in de normale stand. Dit kan dus bij het stoplicht een irritatie puntje zijn als je naast iemand staat richting een ritspunt. Wanneer de bak eenmaal aangrijpt zijn er verder geen problemen. Waarneer de bak goed warm is, schakelt hij erg soepel, en bij flink gas geven, erg vlot. De scheetjes bij het opschakelen maakt het maar al te leuk om af en toe even het gas in te trappen.

Ook is het gewoon echt wel een vlotte auto. Omdat er wat meer budget gerichte banden onder liggen, wat volgensmij ook zomerbanden zijn, kan ik helaas nog niet alle power kwijt op het asfalt in deze koudere en nattere maanden. Maar wanneer de grip er dan is, wordt je gelijk achterin je stoel gedrukt, van de lage toeren, tot de redline. Ook valt me op dat ik een stuk gemakkelijker te hard rijd met deze auto. Er is een stuk minder windruis aanwezig dan dat ik gewend was, en alles voelt gewoon een stuk degelijker aan.

Voor de rest heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad, ik merk af en toe wel bij stuur helemaal naar links of rechts en langzaam rijden, dat er een een geluidje van onder komt, met een beetje beweging in de auto. Lijkt een beetje alsof er een band ergens tegenaan loopt, maar ik heb hier nog niks van bewijs aan gevonden. Ik heb ook een vermoeden dat het de bandjes kunnen zijn die een klein beetje glijden op natte en koude ondergrond, het gebeurt dan ook niet altijd, en naar mijn idee vooral sochtends. Voor de rest is er dan ook niks aan te merken.

Het eerste onderhoud

  • 144.800 km

Ondertussen heb ik er weer flink wat kilometers op zitten. Zoals eerder beschreven wilde ik graag de distributie set laten vervangen. Er stond in de motorruimte dat dit zo'n 3 jaar geleden, en niet veel kilometers al gedaan was (normale interval is 5 jaar) maar ik heb hier geen documentatie van, en ik heb eens op een forum gelezen dat bij intens gebruik de interval wordt verkort naar 3 jaar. Sinds ik nooit zeker zal weten hoe de vorige eigenaar er mee heeft gereden, leek het mij verstandig om preventief te laten doen. Liever 1k aan onderhoud, dan 10k aan schade dacht ik zo. Maar daar viel het ook nog in mee vond ik. Ik had van een kennis gehoord dat een vriend zijn giulia Q in onderhoud had bij Hardeman auto's te Veenendaal, een alfa specialist, en daar erg tevreden mee was. Ik besloot even een mailtje te sturen voor een offerte, welke mij in prijs erg mee viel. Ook was het contact vlot en heel vriendelijk. Hierop heb ik een afspraak gemaakt voor de set, en een kleine beurt. Ik ben gegaan voor een metalen versie van de waterpomp, omdat ik vaker had gehoord dat de originele kunstoffen versie wat aan de zwakke kant blijkt te zijn. Tijdens het sleutelen kwamen ze een kapotte spanrol tegen, en hebben ze netjes contact opgenomen. Onderdeel was een extra 80 euro. Al met al, met de distributie set, een beurt, extra werkzaamheden ivm spanrol en een leenauto was ik zo'n 960 euro lichter. Een hoop geld natuurlijk, maar toch vond ik het voor wat ik had verwacht meevallen. En het idee dat er een verse riem in zit, is wel een prettig idee. Hier kom ik wel terug!

Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is, maar ik wil graag een afneembare trekhaak onder de giulietta laten monteren. Nu had ik op verschillende websites van aanbieders gezien dat er geen model beschikbaar is voor de qv versie van deze auto. Dus dit had ik ook nog nagevraagd bij dezelfde garage, de vriendelijke man kon me vertellen dat het in principe gewoon kan. Het is natuurlijk niet goedkoop, ook rond de 1000 euro, maar wanneer ik een trekhaak heb, heb ik werkelijk alles in een auto wat ik zou willen en hoef ik niet per se een andere auto erbij of ipv deze te kopen om een keer een motor mee te slepen op vakantie, een waterscooter de rijn in te sleuren of een keer te helpen bij een verhuizing. En deze auto, wil ik ook écht niet weg doen. Ik ben echt verliefd

Het zonnedak heeft het overigens wel enigzins begeven helaas. Dit was al een puntje toen ik hem kocht, en met goed smeren en schoonmaken was het tijdelijk opgelost, maar na een aantal keer herhalen, ging hij echt heel stroef en vervelend lopen. Dus voordat ik iets sloop bij het dicht "helpen" en het écht veel gaat kosten, laat ik hier ook een professional naar kijken. Als iemand hier nog ervaringen mee heeft hoor ik het graag! Tot snel maar weer!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.