Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 120 Sprint (2015)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.6 JTDm 120 Sprint
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Giuietta rijdt fijn, maar wel wat eigenaardigheden

  • 83.000 km

Na een jaar in een Alfa Mito gereden te hebben, is er een Giulietta gekomen. Met name het gemis van achterportieren werd toch wel ergerlijk, maar ook was het onderstel best stug en met de 1.3 JTD motor kon ik ook niet echt vrienden worden. Als Alfa liefhebber is de keus dan snel gemaakt, en ga je voor een Giulietta. Maar dat wil niet meteen zeggen dat dit een jubelverhaal gaat worden.

Ik heb de auto nu ruim drie jaar geleden nieuw gekocht. Inmiddels staat de teller op bijna 83000km, dus ik denk ik wel een goed beeld kan geven van de auto. De keus voor een diesel was bewust. Qua kilometers kan het uit, de JTD is minder onderhoudsgevoelig dan de benzine (elke 20000km een beurt ipv elke 15000), het multiair systeem van de benzineversies staat niet direct bekend als erg betrouwbaar, ik wilde graag een handgeschakelde en het liefst een rode. Wat het handgeschakelde betreft, moet ik mijn mening wel bijstellen; een moderne automaat rijdt toch wel erg fijn heb ik laatst vernomen, maar dat zal iets voor een volgende auto worden. De handbak van de Giulietta is prima, hij schakelt fijn. Een ander, heel groot voordeel van de Giulietta is het rijden. De auto rijdt gewoon erg lekker; hij ligt goed op de weg en hij is opvallend comfortabel, ook op lange ritten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen sportonderstel heb en 17 inch in plaats van 18 inch velgen, ook dat zal meespelen wat het comfort betreft. Ook is de auto erg stil, slechts windgeruis is hoorbaar op de snelweg. Ook op autobahn snelheiden blijft de auto stil en heel stabiel. Tot de 180 gaat het voldoende vlot, daarboven gaat het wat minder snel, maar met wat ruimte en geduld kun je ruim 200 op de teller halen.

Verder is het een mooie auto om te zien, zowel van binnen als van buiten, maar dat is erg subjectief natuurlijk. Bij dit facelift model is het scherm mooi in het dashboard geïntegreerd en zijn de naar mijn mening wat goedkoop uitziende tuimelschakelaartjes verdwenen. Mijn Giulietta is een Sprint uitvoering en die is redelijk uitgerust met onder andere climate control, cruise control en 17 inch lichtmetalen velgen. Mijn exemplaar heeft nog wat extra dingen, waarvan je verwacht dat ze wel standaard zouden zijn, zoals navigatie, (een goed werkende) licht- en regensensor, donkere ramen achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Dit was een voorraad auto met 0 kilometer en al met kenteken van november 2015, maar met deze opties ging de nieuwprijs over de E 31000 drie jaar geleden. De navigatie werkt redelijk. Hij is voldoende snel en duidelijk, maar de GPS is niet nauwkeurig. Als je ergens rijdt met een parallelweg ernaast, denkt de navigatie vaak dat je daar rijdt. Vooral in situaties waar veel wegen bij elkaar komen, zoals een knooppunt van snelwegen of een stadscentrum, is de navigatie vaak de weg kwijt. Precies op de momenten dat je hem dus het hardst nodig hebt. Het geluid van de navigatie staat dan ook standaard uit, want hij is constant aan het herberekenen. Wellicht dat een update van het systeem met nieuwe kaarten dit zal oplossen, maar dan ben je zo een paar honderd euro verder bij de dealer. Gaan we dus niet doen.

Wat wel goed werkt, is het afspelen van muziek. Ook hierin is het systeem voldoende snel en duidelijk en het geluid van de stereo is heel erg mooi, het kan voldoende hard zonder te vervormen en het heeft een fijne, "volle" klank. Wat verder opvalt, is dat de ruimte op de achterbank niet heel erg groot is voor dit formaat auto, maar het is voor mijn gebruik goed te doen. Wat verder in het dagelijks gebruik negatief opvalt, is het monochrome schermpje tussen de tellers. Dit zat feitelijk al in de 147 in 2000 en kan eigenlijk niet meer in een moderne auto in deze klasse, zeker omdat je er telkens tegenaan kijkt. Het verbruik ligt in de afgelopen drie jaar rond de 1:18. Voor meer dan 1: 19 moet je echt je best gaan doen, maar je moet ook wel flink gaan doortrappen om onder de 1:16 te komen.

De auto wordt nagenoeg niet voor woon- werkverkeer gebruikt, omdat ik dat op fiets kan doen. We zijn er een paar keer mee op vakantie geweest; éénmaal een rondreis door Montenegro, éénmaal naar het uiterste zuiden van Italië en éénmaal naar Zuid Frankrijk. Verder nog tweemaal naar de Nurburgring en een paar weekendjes weg, voornamelijk naar Duitsland. Verder voor het werk wel eens een keer naar het westen van het land (ik woon in het mooie Assen), familiebezoekjes en in combinatie met nog wat andere omstandigheden, tikt het dus toch nog redelijk aan met de kilometers. Je ziet dat de auto dus voornamelijk langere ritten maakt. Tijdens de lange, buitenlandse rijzen, merk je toch hoe fijn een diesel is; je hoeft maar weinig te tanken en het verbruik blijft altijd binnen de perken, ook op hogere snelheden in Duitsland.

Waar jullie natuurlijk erg nieuwsgierig naar zijn, is hoe de auto zich gehouden heeft de afgelopen drie jaar. Ik heb de map met facturen voor mij liggen en zal het met jullie doornemen welke kosten en garagebezoeken ik heb gehad in deze periode:

- december 2015, 0km: aankoop
- juni 2016, ± 16000km: pech tijdens vakantie Montenegro, auto is afgesleept; het euvel blijkt een kapotte relais te zijn
- juli 2016, 20200km: eerste beurt plus vervangen aircocompressor onder garantie ivm schurend geluid airco; geluid blijft
- december 2016, ? km; terugroepactie, nieuwe software motorregeleenheid
- februari 2017, 35600km: nieuwe motorolie
- juni 2017, 41900km, onderhoudsbeurt
- juni 2017, 44300km: balanceren voorbanden wegens trilling in het stuur
- augustus 2017, 46600km: twee nieuwe achterbanden, oude waren gecupt met ratelend geluid tot gevolg
- januari 2018, 61600km: beurt met nieuwe ruitenwissers aan de voorzijde, één wisser sloeg een stuk over midden in het gezichtsveld
- juni 2018, 71700km: nieuwe olie
- juni 2018, 72100km: auto uitgelezen, motor loopt onregelmatig bij koude start; "dieselklop", geen afwijkingen gevonden
- juli 2018, 73500km: trilling in het stuur; twee nieuwe voorbanden, oude waren aan de binnenkant bijna tot de draad versleten, profiel was nog ruim voldoende
- augustus 2018, 73900km: trilling bleef, auto opnieuw uitgelijnd
- augustus 2018, ± 74000km: trilling bleef; auto is weer opnieuw uitgelijnd en opnieuw gebalanceerd onder garantie
- augustus 2018, ± 74000km: trilling bleef, voorwielen wederom opnieuw gebalanceerd onder garantie, trilling is weg!
- augustus/september 2018, ± 75000km: "dieselklop" bleef, EGR klep is schoongemaakt, geluid blijft
- augustus/septmber 2018, ± 75000km: twee keer flesje commonrail injector cleaner in de tank gegooid in de hoop het onregelmatig lopen te stoppen
- november 2018, 79400km: beurt, onderhoudsbeurt airco, remmen achter los gemaakt en nieuwe remblokken achter
- december 2018, ± 82000km: krakend geluid ophanging voor, fles siliconenspray op de draagarmrubbers gespoten, lijkt goed te helpen

En dan is er nog een aantal dingen waar de auto niets aan kan doen of wat ik zelf gekocht heb:

- januari 2016, 1800km: aankoop set winterwielen
- maart 2016, 6100km: één nieuwe band voor, oude was lek
- juli 2017, ? km: spuitbusjes gekocht om deel dashboard te spuiten, was iets te onvoorzichtig met inladen gordijnrails...
- juli 2017, 46100km: aankoop Savali tuning
- augustus 2018, ? km: velgen gespoten in het antraciet, paar spuitbusjes gekocht
- januari 2019, 82500km: wederom lekke band; één nieuwe band links achter, oude was lek

Een half jaar na de aanschaf van je nieuwe auto meteen al pech, is natuurlijk geen goed begin en geen prettig gevoel. Zeker niet als dit dan gebeurt in een ander land in een nationaal park ver bij de dichtstbijzijnde dorpjes vandaan. Alleen over dit pechgeval zou ik al een verhaal kunnen schrijven, maar dat is voor deze review natuurlijk niet interessant. Uiteindelijk heeft het een hoop stress en een dag van de vakantie gekost, maar alles is onder garantie verholpen en de (enige!) dealer in Montenegro heeft goede service verleend. Het schurende geluid van de airco is een paar maand na de aanschaf begonnen. Hij doet het niet altijd, het lijkt toerental- en temperatuurafhankelijk. Tot afgelopen najaar bleef het geluid hoorbaar, maar de airco heeft altijd normaal gefunctioneerd, maar irritant is het wel. Wellicht dat de onderhoudsbeurt van de airco bij de laatste beurt geholpen heeft, in het voorjaar zullen we het wel merken.

Wat verder opvallend is, is de hoeveelheid problemen die er geweest zijn, wat gerelateerd is aan de banden. Twee nieuwe achterbanden is na zo'n 40000km (na aftrek van een deel op winterbanden rijden) wel erg snel. Ook bijzonder dat er later aan de voorkant twee nieuwe op moesten, terwijl de profieldiepte nog prima was. En die 17 inch Pirelli's zijn niet goedkoop. Een reden voor deze snelle, scheve slijtage zou de constructie van de auto kunnen zijn; door een betere wegligging te verkrijgen, zouden de wielen iets schuin onder de auto zitten. Enige oplossing is de wielen regelmatig te wisselen; van rechts naar links en andersom. Bij het demonteren van de winterbanden zet ik de wielen er andersom op, ik ga niet apart tussendoor de wielen wisselen, ik kan wel leukere dingen bedenken om te doen.

Ook heb ik dus de velgen gespoten. Ik ben geen professioneel spuiter, maar het resultaat valt me niet tegen. Bij de Sprint uitvoering zijn er geen chromen details op de auto te vinden, op een deel van de grille na. Spiegels, deurgrepen, omlijsting van de zijramen, alles heeft een donkere kleur. Naar mijn idee staat het dan mooi om de velgen ook een donkere kleur te geven.

Later begon de auto onregelmatig te lopen bij een koude start; de eerste 15-20 seconden liep de motor onregelmatig met een wisselend toerental, dit was duidelijk op de toerenteller te zien (als je googlet op "dieselklop" weet je wat ik bedoel). Zoals gezegd, werd er niets gevonden, maar pas na het toevoegen van een tweede bus dieselcleaner is het beter geworden. Momenteel is het nagenoeg over. Nu weet ik niet over het komt door de dieselcleaner of dat het vanzelf gestopt is. Feit is dat ik hier een slecht gevoel bij had, maar het gaat nu ook alweer zo'n 4000km goed.

Tot ongeveer een week geleden speelde het geluid van de krakende voorwielophanging, met name als het koud weer is en ook als de auto nog koud is. Dankzij het Club Alfa Romeo forum ben ik erachter gekomen dat het met siliconenspray inspuiten van de draagarmrubbers kon helpen. De auto hoeft hiervoor niet opgekrikt te worden, alleen moet je zorgen voor een maximale stuuruitslag om er goed bij te kunnen. Vooralsnog lijkt dit goed te helpen.

Dan zijn er ook nog wat kosten waar de auto niks aan kan doen, waarbij het opvallend is dat ik in drie jaar tijd tweemaal een lekke band heb gehad. Verder was de Savali tuning een uitgave, maar dit was het wel waard. De auto gaat van 120 naar 144pk en van 320 naar 370Nm en dat voel je wel. Overigens is het toegenomen vermogen nog niet eens de belangrijkste reden om te doen, ook met 120pk is de auto vlot zat en ik heb niet echt een "sportieve rijstijl", zoals dat dan heet. Nee, het is vooral de zogenaamde "drivability" dat een stuk verbetert. De auto is voorzien van het DNA systeem. Zonder tuning was de gaspedaalrespons in de N stand (Natural) matig, maar de besturing wel fijn; lekker precies en niet te licht en niet te zwaar. In de D stand (Dynamic) was de gaspedaalrespons goed, maar de besturing weer onprettig zwaar. Bij de tuning wordt ook de gasrespons aangepast, deze is in de N stand weer fijn en je hebt dus de fijne besturing van de N stand. Ook in de D stand is de respons op het gaspedaal nog wat feller dan het was, waardoor de auto wel erg explosief wordt en je ongemerkt snel te hard rijdt. Leuk om zo nu en dan te doen (op de autobahn werkt het ook prima), maar het gevolg is dat de auto voor 95% in N staat en daar is natuurlijk niets mis mee. Als je dus in de markt bent voor een Giulietta 1.6 JTDm 120, reserveer dan meteen budget voor de tuning. De A stand staat overigens voor "All weather", maar deze gebruik je in de praktijk nooit en lijkt meer een marketingfunctie te hebben.

Wat wel erg vervelend begint te worden, is het uitgeklede dealernetwerk van Alfa Romeo. De dichtstbijzijnde dealer is tientallen kilometers bij mijn huis vandaan en dat is erg lastig te regelen allemaal als je gewoon vijf dagen per week werkt. Ook omdat er toch vaak wel wat dingen spelen met de auto en de beurten vallen niet samen met de oliewissel. Voor al het werk met de banden ga ik naar de plaatselijke Euromaster en dat bevalt me prima. De laatste beurt heb ik bij een garage in mijn woonplaats laten uitvoeren, maar ik kreeg het idee dat ze mij wel een flinke rekening konden voorschrijven; iemand met een vrij recente auto en autoliefhebber heeft vast wel veel over voor zijn auto. Ik heb na wat heen en weer gebel nog wel een lagere rekening gekregen, maar fijner is om alles gewoon bij één adres te houden, het liefst ook waar je de auto gekocht hebt.

Hoe lang blijf ik nog met deze Giulietta rijden? Dat hangt er een beetje van af hoe het allemaal loopt de komende tijd. Tegen de tijd dat er nog net geen 100000km op de teller staat, is natuurlijk zo'n moment om je af te vragen of je verder wilt gaan met de auto of niet. Maar zijn er verder geen rare dingen en het onregelmatig lopen van de motor blijft weg, gaan we door naar de 120000km. Dan moet er een nieuwe distributieriem op en dat is dan ook weer zo'n moment om te kijken of we doorgaan of niet.

Dan natuurlijk de vraag: zou ik weer een Alfa Romeo kopen? Zo vanzelfsprekend als dat altijd was, is het nu niet meer. Het wachten op nieuwe, betaalbare modellen begint nu wel erg lang te duren en er zijn zoals gezegd ook maar weinig dealers om de auto te kopen en te laten onderhouden. Het merk lijkt daardoor ook een beetje te verdwijnen van de radar en dat is gewoon heel erg jammer. Ook sluit ik niet uit dat mijn volgende auto een segment lager zal worden, autorijden wordt steeds duurder, maar ook relatief snel duurder, zowel qua aanschaf als maandelijkse lasten. Uitwijken naar bijvoorbeeld een Fiat Punto zou een logische stap zijn, maar helaas; deze is net uit productie en het lijkt er vooralsnog op dat er geen opvolger komt. Erg slim lijkt met dit niet, maar dat is weer een ander verhaal. Dat betekent dat mijn volgende auto voor het eerst van mijn leven wel eens van een ander merk zou kunnen worden dan Alfa Romeo. Zou dat dan het einde betekenen van mijn Alfa liefhebberij? Nee, er staat hier nog steeds een prachtige Alfa 75 in de garage en die gaat niet meer weg!

Exit Giulietta
Een maand of wat geleden afscheid genomen van de Giulietta. Met 91000km op de teller heb ik hem ingeruild voor een Seat Leon. Het leek erop dat er een aantal dingen aan zat te komen die naar mijn idee nog niet zouden moeten mogen bij een dergelijk jonge auto, zo was oa het soms onregelmatig lopen van de motor bij de koude start ook weer teruggekomen. En zoals ik al zei bestaat er geen betaalbaar, nieuw model van Alfa en die lijkt er ook niet te komen de komende tijd. Tot op heden bevalt de Leon goed, hoewel het toch wel jammer is dat geen Alfa meer rijd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.