Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Distinctive (2003)

autoreview

Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Distinctive (2003)

Signalement

Uitvoering166 3.0 V6 24V Distinctive
Versnellingen4, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf87.479 km
KM-stand laatst140.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3 maanden

  • 92.770 km

Het was direct de bedoeling om er een gasinstallatie in te plaatsen en dat is inmiddels een maand geleden gebeurd. Ook ben ik langs geweest bij Squadra Tuning om nog wat extra pk's en koppel te krijgen.
Een waar genot om over te stappen van een 4 cilinder naar een 6 cilinder, dat is echt een wereld van verschil.
Ook de afwerking van deze 166 is van een zeer hoog niveau. Alles wat je kunt wensen zit erin, bij mijn 164 heb ik nog veel zelf toegevoegd, dat is bij deze 166 niet nodig.

Het is het laatste nieuwe model (2004) maar mijn exemplaar is in november 2003 al op kenteken gekomen.

Ervaring

  • 93.350 km

In eerste instantie even een summiere Myreview, nu iets uitgebreider.

Bij de lancering van de 166 was ik niet echt onder de indruk geraakt van het model. Ik vond wel direct de achterkant erg mooi, de voorkant kon me echter niet bekoren, ik vond het net iets te weinig smoel hebben. Ik bleef daarom ook met zeer veel plezier in mijn 164 Super rijden.
Naarmate ik meer 166-ers zag rondrijden ging het model me toch steeds meer aanstaan en vanaf de facelift wist ik het zeker, dit was mijn volgende Alfa. Omdat nieuw kopen voor mij geen optie is (vind ik echt zonde van het geld) heb ik het geduld opgebracht om te wachten, daarbij kwam nog dat de 164 mij nog steeds niet verveelde en perfect beviel !
Het belangrijkste voor mij was dat ik eigenlijk erg graag op LPG bleef rijden, een 166 op LPG was zoeken naar een speld in een hooiberg. Elk exemplaar op LPG wordt stevig vastgehouden door de eigenaar. Een zeer simpel advies van mijn automonteur was om te zoeken naar een exemplaar met relatief weinig kilometers en dan zelf zorgen voor het inbouwen van de gasinstallatie. Zo gezegd, zo gedaan.
In de loop van 2008 ben ik me gaan orienteren en dat resulteerde in de aanschaf van deze prachtige facelift 166 !!
Gekocht bij Alfa dealer Wim Prins in Nunspeet, het was de moeite waard om hiervoor vanuit Geleen te komen.
De overstap vanuit de 164 was dubbel genieten, de afwerking van de 166 is weer een stuk beter dan de 164 maar vooral de overstap van een 2 liter naar een 3 liter was waanzinnig. Vooral op dat gebied heb ik veel gemist in de bijna 10 jaar in de 164.
Wat een power als je het gaspedaal beroert, de sportronic schakelt erg soepel in zowel de normale stand als de sportstand. Fijn allebei de handen aan het stuur en dan pedal-to-the-metal, je zou verwachten dat je gaat spinnen met de voorwielaandrijving, maar dat valt gelukkig reuze mee. Dat was bij de 164 nog wel een punt van kritiek, maar bij deze 166 wordt dat goed gecorrigeerd.
Het zelf op en af schakelen in de sportstand is vooral een leuke gadget, persoonlijk vind ik het niet echt noodzakelijk, maar goed je kan op die manier wel "zuinig" gaan rijden door vroeger door te schakelen.

Het bochtenwerk gaat ook erg goed voor een wagen van dit formaat, met een standaardgewicht boven de 1500 kg zou je toch verwachten dat 'ie gaat zwabberen ofzo, maar niets is minder waar, ik vind het erg scherp sturen.

Na het installeren van de Prins VSI gasinstallatie ben ik helemaal in mijn nopjes, qua prestaties is er niets veranderd, maar de kosten zijn aangenamer geworden, zou hou ik elke maand nog geld over t.o.v. op benzine rijden. Agatech in Eck en Wiel is wat mij betreft een aanrader voor inbouw van LPG, zeer kundige en meedenkende mensen daar !!

Als ik het interieur onder de loep neem dan kan ik me verder niets meer wensen. Prachtig grijs leer, alles electrisch verstelbaar en verwarmd, electrisch dimmende binnenspiegel, navigatie, telefoon, Ipod aansluiting in dashboardkastje, cd wisselaar.

Al met al ben ik zeer blij met mijn nieuwe aanwinst en hoop er net zoveel en net zolang plezier van te hebben als mijn 164, die overigens binnen een paar dagen na inruil alweer verkocht was. Met de nieuwe eigenaar heb ik inmiddels ook een goed contact opgebouwd, zo kan ik ook nog mijn vorige "liefde" blijven volgen.

Volgende week laat ik de distributieriem etc compleet vernieuwen zodat ik daar voorlopig ook geen omkijken meer naar heb. Dit omdat de eerste eigenaar om, voor mij, onduidelijk redenen dit bij een stand van ongeveer 25000 heeft laten doen. Ik wil verder geen risico lopen.

Hoe het verder is gegaan.

  • 104.499 km

Zoals eerder verteld, een grote beurt laten doen, inclusief distributieriem, waterpomp etc etc etc. Pittig prijsje, maar wel belangrijk om te laten doen door iemand met verstand van zaken (garage Eric Stevens in Geleen, Alfaspecialist)

De kilometers vliegen eraan, allemaal zonder problemen !!
Inmiddels is de wagen voorzien van een achterbumperspoiler en een uitlaatsysteem van Skytune. (Skytune in Maldegem, België)
Tevens is hij weggeweest voor een grote poetsbeurt (polijsten) bij Car Makeover in Margraten.

Ben echt superblij en tevreden, geen moment spijt van deze aanschaf.

Het enige dat ik echt nog heel graag wil is een stuur met bedieningsknopjes voor de ICS, zoeken naar een speld in een hooiberg, het moet wel de juiste kleur en uitvoering zijn.

Nieuwe zomervelgen

  • 111.700 km

Na een lange zoektocht naar mooie velgen voor de zomerperiode vandaag de nieuwe velgen en banden gemonteerd.
De wintervelgen worden mooi opgeborgen tot eind van het jaar.
Velgen zijn van AEZ, mijn "oude" zomervelgen verkocht.

Na de zomer

  • 121.020 km

Deze zomer op vakantie geweest naar Italië, wat een genot om dit soort afstanden te rijden met deze wagen !!!
Ongeveer 3000 kilometer gereden, zonder een centje pijn. Het was genieten van de eerste tot de laatste reisminuut.
Voor vertrek een uitgebreide check laten doen er voor gekozen om de kachelradiator te vervangen. Ik had daar zoveel horrorverhalen over gehoord dat ik besloot de ellende maar voor te zijn. Er was inderdaad al een begin van lekkage zichtbaar. Hebben we dat ook maar weer gehad.
Het is nog dagelijks genieten in deze SUPERALFA !!

Wetsanden koplampen

  • 140.500 km

De kunststof koplampen blijken gevoelig te zijn voor weersinvloeden. Al een aantal malen geprobeerd te herstellen, maar zonder gewenst effect.
Nu hebben we met wetsanden de koplampen weer zo goed als nieuw gekregen. Een kwestie van onderhouden om ze mooi te houden. Op het Message Board van de Alfa Romeo 166 Club is hier een topic aan gewijd.
Het ziet er weer geweldig uit.
Jammer dat hier in de reviews niet zoveel foto's geplaatst kunnen worden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.