Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 166 2.5 V6 24V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 292.000 km |
KM-stand laatst | 265.000 km |
Ervaringen voor weinig
- 265.000 km
Inmiddels heb ik de Alfa 166 alweer zo'n 1,5 jaar.
Het was destijds een beetje een gokje : het was de goedkoopste die er te koop was en tevens bijna alle "tutti lampioni" had, dwz airco, blauw leer, houten stuur, en 17" teledials.
Daarnaast wilde ik per se geen automaat en was dit een van de zeer weinig aangeboden V6en met handbak.
Er zat wel wat achterstallig onderhoud aan.
Zoals vaak lekte de kachel radiator.
Gelukkig heb ik dus geen automaat , want de computer hiervan zit onder de (lekkende) kachelradiator met alle gevolgen van dien.
Ook waren de voorbanden wat sleets.
Daarnaast was een van de eindpijpjes van de achterdemper manco.
Uiteraard zat er ruimte op de draagarmen(Fiat-groep kwaaltje) dus wilde ik ,zowel boven als beneden(L/R) nieuwe draagarmen gekozen
Ook vertrouwde ik de achterveren niet dus die moesten meteen vervangen worden.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid alles in eigen beheer te doen en na het aftikken van 700 euro was ik 4 draagarmen, 1 kachelradiator, twee achterveren en twee Pirelli's rijker.
Het vervangen van de kachel radiator was hierbij een heel vervelend karweitje omdat ik de airco radiator niet wilde leegmaken ivm kostbaar hervullen.
Uiteindelijk lukt dit wel maar een echt prettig karwei om te doen is het niet.
De draagarmen zijn erg simpel om te vervangen.
De achterveren helaas niet omdat hier o.a. de hoedenplank voor los moet maar ach, ook dat is goed gekomen
De distributie was zo'n 20.000 km geleden gedaan en kon dus nog geruime tijd mee.
Daarna heb ik hem nog voorzien van een Parrot met USB en Ipod mogelijkheid die zonder al te veel problemen op de radio/cassette/cd unit aan te sluiten is.
Dit systeem werkt zeer prettig.
Wel vervelend dat deze unit een heel gepiel is om te verwijderen alvorens e.e.a. aangesloten kan worden.
Vanaf het begin af aan was ik overtuigd van de kwaliteiten van de 166.
De vorm vind ik geweldig en nog steeds heb ik telkens als ik langs mijn auto loop het gevoel dat er wat bijzonders staat.
Storingen zijn er sinds de aanschaf enkele geweest maar ze storen me niet heel erg zodat ik er nog geen werk van heb gemaakt:
Het rechter elektriche raam heeft wat kuurtjes en de CV doet het de laatste tijd niet altijd.
Vervelender is het, dat het ABS controle lampje af en toe aan komt.
Mij stoort het niet, maar het is wel een APK punt natuurlijk.
Verbruik is me ontzettend meegevallen.
Ik heb een (zeer) pittige rijstijl maar gemiddeld rijd ik toch nog wel 1 op 8 a 1 op 9.
Zeker op de lange stukken merk je dat het een ideale reiswagen is.
Je stapt er onvermoeid uit en het verbruik haalt dan soms zelfs de 1 op tien.
In de stad zakt dit echter dramatisch, soms wel tot maar liefst 1 op 5.
Gelukkig hebben we meedere auto's dus heel veel km's maken we niet echt en loopt het niet zo op.
Voor de rest zijn de kosten op de pakweg 15.000km die ik heb gereden beperkt gebleven tot nog een setje achterbanden en af en toe een beetje olie (hij zweet een beetje, van echt verbruik is geen sprake).
Kortom veel goedkoper autorijden en toch nog in stijl blijven is nauwelijks mogelijk.
Ik zou hem zeker weer kopen maar dan misschien de gefacelifte versie.
Liever nog zou ik een Thesis kopen als uiteindelijke opvolger (onderhuids exact dezelfde auto) maar stom genoeg werd hierbij nooit een handbak aangeboden op de zescilinders.
Ik overweeg hierdoor zelfs de handbak van de 166 in een Thesis te bouwen maar dat is natuurlijk geen sinicure.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.