Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L (2002)

autoreview

Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L (2002)

Signalement

Uitvoering166 2.0 T.Spark L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst263.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al na 1 dag

  • 192.000 km

Na lang wikken en wegen ( mijn vrouw werd er gek van ) had ik dan eindelijk besloten om mijn "oude" vertrouwde Hyundai Lantra te vervangen voor een Italiaanse pezzo forte wat zo goed als parade paardje betekent, de Alfa Romeo 166 2.0 Twin Spark.

Al zoekend over het internet was ik terecht gekomen bij autobedrijf van der Zee in Sneek waar ik mijn huidige auto dus had gevonden. Een plaatje dacht ik gelijk en na de foto's te hebben bekeken met mijn vrouw en zoon waren we verkocht en heb ik dus het bedrijf gebeld om een afspraak te maken voor een proefrit. Dat was dus geen probleem, de eigenaar van het bedrijf in kwestie stond mij netjes te woord en moedigde mij aan om deze auto te komen bekijken en te testen. Afspraak stond voor zaterdag en vanuit Rotterdam gingen we het Friese tegemoet. Na ongeveer 2 uur rijden en 200 km in de benen te hebben arriveerde we in Sneek en na een kopje koffie en een gesprek met de eigenaar hebben we dus de Alfa uitgebreid uit geprobeerd en goed bevonden. Er waren echter wel een aantal haken en ogen die weg gepoetst moesten worden wilden we tot koop overgaan. Zo was bv de handrem defect, de achterverlichting was niet helemaal in orde, de richtingaanwijzer kwam niet terug in neutrale stand en het navigatiesysteem van de ICS deed het niet. Nu bleek dat achteraf de navigatie niet was geinstalleerd dus daar konden we verder niks aan veranderen.

Na een goed gesprek met de eigenaar werd het koopcontract opgemaakt en werd er in vermeld dat niet alleen de APK geregeld werd maar ook de punten die wij hadden opgemerkt zouden worden opgelost. Dus 2 weekjes wachten op onze "nieuwe" bolide en dan was het voor elkaar. Na 2 weken heb ik de avond voordat ik de Alfa ging halen gebeld met van der Zee over de toestand van de auto, echter wist de man mij te vertellen dat er een probleempje was ontstaan betreft van het leveren van de materialen. Alfa had de verkeerde onderdelen geleverd en die zouden dus de dag erna binnen komen. Voor de monteur kwam dit ook goed uit want dan kon deze in alle rust de auto in orde brengen. Er werd zelfs een nieuwe radiateur geplaatst want deze was lek. Nou ja goed dat kan dus nog een dagje gewacht en ja hoor op vrijdag na een paar telefoontjes te hebben gepleegd konden we dan voor de 2e keer richting Sneek om de auto op te halen. Dik 2 uur later na ook nog eens in de file te hebben gestaan kwamen we dus aan in Sneek en Bram stond al te wachten op ons om de zaak zo snel mogelijk af te handelen. Het papierwerk werd in orde gemaakt, mijn Lantraatje ging ik afscheid van nemen om de Alfa vervolgens naar Rotterdam te brengen. Onderweg naar huis nog even een hamburger gepakt bij McDonalds en daarna op de cruise lekker tuffen. Eenmaal onderweg bleek dus dat de airco niet werkte en de richtingaanwijzer kwam niet terug in neutrale stand.

De volgende dag heb ik contact gezocht met van der Zee maar ik kreeg geen sjoegen, niet per telefoon en ook niet per mail. Wel kreeg ik een mail terug waarin stond dat mijn email was gelezen maar een reactie bleef uit. De maandag erop kreeg ik plots een mail waarin stond dat ik maar even contact wilde opnemen met de werkplaats want die wisten wel wat te doen. Dinsdag gebeld met de werkplaats maar de monteur in kwestie wist ineens niet waar het over ging en verbond mij daarom maar door met Bram zelf. Bram was perplexed en wist niet wat te doen waarop ik zei ik probeer het wel in Rotterdam want om 400 km heen en weer te rijden zag ik niet zitten. Mooi was het antwoord laat me dan even wat weten dan komen we er wel uit. Zo gezegd zo gedaan op woensdag afspraak gemaakt om naar de airco te laten kijken en wat bleek....helemaal leeg dus vullen en controleren ( gelukkig geen lekkage ). Tijdens het naar binnen rijden bleek ook nog eens een wielbout van de Alfa op de straat te liggen die per ongeluk werd gevonden door één van de medewerkers van de garage. Nadat de bout terug was gezet bleek dus dat alle 20 bouten moesten worden aangedraaid en op moment moesten worden gezet. Ook de radiateur werd naar gekeken en wat bleek deze moest nog vervangen worden want er was helemaal niks mee gedaan. De zondag ervoor heb ik zo trots als ik was de Alfa helemaal binnenste buiten gekeerd en helemaal gewassen, gepoetst zowel van binnen en buiten. Ook onder de motorkap bleek het e.e.a. niet te kloppen. Zo was het erg nodig om de olie aan te vullen want de motor stond bijna droog ( 3 ltr ), de koelvloeistof stond ver onder het minimum ( ook aangevuld ) en de ruitenwisservloeistof ook maar aangevuld ( 7 ltr ).

Uiteraard heb ik dus weer contact gezocht met deze fantastische dealer maar tot op heden is er een complete stilte ontstaan. Wat mij betreft blijkt hieruit dat deze man wie ik dacht hoog te hebben zitten in feite dus gewoon op een snelle manier geld te verdienen en de klanten te doen laten geloven dat hij/zij een goed product koopt.

In totaal heb ik nog behoorlijk wat kosten extra gemaakt om de auto in zeg maar goede staat te krijgen.

1.Airco vullen € 80.00
2.Grote beurt € 275.00
3.Lekkage afvoer € 75.00
4.Diverse vloeistoffen € 50.00

De Alfa is wat mij betreft een hele goede auto alleen de autodealer uit Sneek die kan wat mij betreft het heen en weer krijgen.

40.000 km en nog steeds tevreden

  • 236.000 km

Vandaag een nieuwe sleutel gekocht voor Bella want de afstandsbediening werkte niet meer naar behoren. Hoppa € 375.00 of je even wil neertellen, maar het was nodig en voor dat geld kan je niet in deze prijsklasse rijden.

Ik rijd inmiddels zo'n 40.000 km met Bella en ik mag zeggen naar tevredenheid, ben met Bella een paar keer naar Italie gereden en dat is me goed bevallen. Lekker door Duitsland op mijn gemakkie aan zo tegen de 130 km/h en op sommige stukken even wat harder waar het kon. Ja als reisauto is Bella fantastisch.

Uiteraard zijn ook de nodige reparaties uitgevoerd maar de meeste waren wel voor onderhoud.

Distribitieriem en waterpomp
Aircopomp (gereviseerd)
Kachelpomp
Radiateur (orgineel na 11 jaar vervangen)
Motor voor centrale vergrendeling rechtsachter.
Uitlaat (achterstuk)
Uiteraard de kleine en grote beurt.

Niet echt bijzonder maar je gaat wel merken dat deze dame op leeftijd komt.
Ik ben inmiddels voorzichtig aan het kijken voor een andere auto en aangezien we nog maar met zijn tweeen zijn zal het wel niet meer zo'n grote auto worden (zucht) maar ja je moet ook een beetje op de kleintjes letten.

Bella gaat met pensioen

  • 263.000 km

Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en besloten om Bella een welverdiend pensioen te laten genieten. Eerder had ik reeds vermeld dat ik op zoek was naar een andere auto en al zoekend bracht me dat toch weer terug bij mijn "oude" merk Hyundai.

Al zoekend kwam ik uit bij Hyundai dealer Barten in Alkmaar waar ik al een tijdje een Sonata op de website had zien staan en mijn nieuwsgierigheid was geboren. Niet gelijk een beslissing genomen maar toch.......

Op een zaterdag daar naartoe gereden en om een heel lang verhaal kort te maken overstag gegaan om deze ik mag wel zeggen mooi in staat zijnde Hyundai Sonata Dynamic Version 2.4 uit 2007 te verruilen voor mijn Bella.

In de afgelopen 4 jaar waarin ik Bella tot mijn beschikking had ben ik toch tegen een aantal dingen aangelopen die ik niet had verwacht. Één van die dingen is toch het onderhoud van Bella die is zeg maar redelijk aan de prijs omdat dit toch wel een bijzondere auto is en (gelukkig) niet zo veel ziet, blijken de onderdelen duurder te zijn dan zeg maar de meest voor de hand liggende automerken zoals ( tsja vul maar in). Neemt niet weg dat ik de 70.000 kilometer ruim met Bella het enorm naar mijn zin heb gehad.

Als reiswagen en comfort om mee te rijden vooral op de lange stukken krijgt Bella van mij een ruime voldoende. Alles zit erop en eraan wat dus betekent dat er ook meer kapot kan gaan en dat is nogal eens voorgekomen.

Goed dit wilde ik delen met het lezend publiek op deze site en als Alfa Romeo in de toekomst nog eens een nieuwer model qua 166 op de markt brengt dan zal ik zeker overwegen om er toch weer eentje aan te schaffen.

Bella bedankt het ga je goed.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.