Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Distinctive (2002)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Distinctive (2002)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 2.5 V6 24V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf220.748 km
KM-stand laatst228.706 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Feest met een V6

  • 228.706 km

In september 2014 kon ik eindelijk serieus op zoek naar mijn eerste auto. Ik had een behoorlijke pakket aan voorwaarden waar de auto aan moest voldoen. Ten eerste moest het een funauto zijn. Ik had geen auto nodig voor woon-werkverkeer en wilde vooral van de auto kunnen genieten in het weekend.
Het moest een auto zijn die bij het rijden een glimlach op je gezicht kan toveren.

Ik wilde graag een auto met 170+ pk aan vermogen. Het moest een benzineauto zijn, niet al teveel in het Nederlandse straatbeeld voorkomen, comfortabel qua vering en een leuk interieur hebben. Daarnaast heb ik een sterke voorkeur voor lederen bekleding. Verder wilde ik dat de auto ook praktisch zou zijn, dus voldoende ruimte, graag een trekhaak en een krasje of deukje was niet erg. Daarnaast moest de auto een ietwat ingetogen kleur hebben om zo min mogelijk aandacht van gespuis te trekken.
Aangezien de auto weinig gereden zou worden was een verbruik aan de hoge kant geen probleem.

Toen kwam ik de Alfa Romeo 156 SW tegen. Met een atmosferische 2.5 V6 absoluut een spektakel.
Ik begon mijn lijstje met eisen af te lopen. Benzine, check. Niet al teveel in het Nederlandse straatbeeld, check. Comfortabel, dat zou ik nog moeten zien. Leuk interieur, check. Roodlederen bekleding, check. Flinke achterbak, check. Afneembare trekhaak, check. Daarnaast was het exterieur van de auto niet bepaald in concoursstaat, maar dat was geen probleem.

Ik besloot een afspraak te maken met de eigenaar. Bij de testrit reden we een kort stukje over de A1. Al enigzins warmgereden trok ik even door op de oprit. Holy moly wat een feest! Hoe hoger in de toeren hoe leuker het wordt. De sportuitlaat laat een monster ontwaken vanaf de 5000 toeren/min.
Iets doorschakelen naar z'n 6 zorgt ervoor dat het monster wordt teruggebracht tot een vriendelijk aanwezige brom.
Terug naar de checklist. Hoewel de auto verlaagd was, deed dit geen afbreuk aan het comfort. De auto was erg comfortabel, qua bochtengedrag eigenlijk nauwelijks nog sportief te noemen. Dit was voor mij prima.

De auto was altijd in onderhoud geweest bij de specialist in Amsterdam. Alle facturen waren aanwezig. Daarnaast kreeg ik een set zomerbanden op lichtmetaal bij de auto. Ik besloot tot de aanschaf over te gaan, want dit was een goede deal en veels te leuk.

Vind je het leuk om de historie te lezen van de vorige eigenaar. Lees dan hier vooral verder:
http://www.autoweek.nl/autoreview/29146/alfa-romeo-156-sportwagon-25-v6-24v-distinctive

Vrij snel na aanschaf merkte ik dat de versnellingspook niet meer naar het midden (neutraal) terugtrok. Dit zorgde voor aardig wat schakelfrustratie. De specialist ernaar laten kijken en het bleek een klein euvel te zijn. Door slijtmetaal wat rondom het schakelmechaniek ging zitten liep de pook niet meer lekker terug. Dit was eenvoudig schoon te maken en tegen te gaan door ruim in te vetten. Dit verhielp inderdaad het probleem voor €70.

Enkele maanden later (maart 2015) was het tijd om de distributieriem en waterpomp aan te pakken. Samen met wat overige zaken was dit toch wel een flinke kostenpost, maar dat wist ik bij aanschaf.

In maart 2016 was het tijd voor een beurt. Een aantal zaken zijn toen aangepakt. Ten eerste had de auto last van een lekkage in de kofferbak. De specialist heeft met de tuinslang het lek kunnen localiseren en verhelpen. Het bleek uiteindelijk een verkeerd gemonteerd rubber bij de kentekenverlichting. Bedrading zorgde voor speling in het rubber en dus kans op lekkage. Daarnaast is een motorsteun vervangen. Ook bleek dat het frame van de elektrische lendesteunverstelling kapot was en door het leer van de bestuurdersstoel begon te prikken. Aangezien dit een mooie optie is en ik de stoel inderdaad wat minder vond zitten heb ik toen besloten de bestuurdersstoel achter te laten en tijdelijk met een leenstoel rond te rijden zodat de specialist de tijd had om de elektrische lendensteunverstelling te repareren.

In april 2016 begon de auto slechter te rijden. Gebrek aan vermogen onderin, af en toe een benzinelucht in het interieur en een ABS foutmelding. De specialist heeft de auto uitgelezen. Bij testen bleek de ABS sensor goed te werken. Het gebrek aan vermogen werd aan een kapotte lambda-sensor toegeschreven. Er kon geen verband tussen de ABS sensor en de lambda-sensor gelegd worden.
Om meer data te verzamelen nog een tijdje doorgereden met deze kwalen, maar de problemen hielden aan.

In juni 2016 kreeg de auto dan een nieuwe lambda-sensor. Dit hielp zeker het vermogen van de auto weer terug naar een normaal niveau. Af en toe is er nog wel een benzinelucht, maar minder sterk dan eerst. De ABS sensor fout komt slechts heel sporadisch terug. Hoogstwaarschijnlijk is één van de lagers' ABS sensor aan het aftakelen.
De bestuurdersstoel met elektrische lendensteunverstelling is weer terug ingebouwd. Het is een mooie optie die de auto op net weer een beetje hoger plan zet.

Een ander punt was de achteruitrijverlichting. De bedrading van de sensor naar de versnellingsbak blijkt fabrieksaf net wat te kort waardoor je de draad vaak stuk trekt. Deze is nu verlengd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.