Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Progression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 128.732 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Alfa 156 is qua ontwerp inmiddels een klassieker. Na enkele jaren gedieseld te hebben, is de keuze weer voor een auto op LPG gemaakt. Eerder al had de 1.8 TwinSpark motor zich bewezen op LPG. De 155 die ik met deze motor (ook een 16V) gereden heb, deed dat moeiteloos naar de 325.000 km.
De eerste kilometers waren wennen. Doordat de Sportwagon geen sportpakket heeft en dus niet verlaagd is, voelt de besturing minder nauwkeurig aan dan bij een 156 waar wel een sportpakket op zit. Qua trekkracht onderin mist de 1.8 TS wel wat in vergelijking met de 2.4 JTD, die natuurlijk een veel hoger koppel heeft bij een lager toerental. De 1.8 TS moet het echt van zijn toerental hebben.
Vooraf was natuurlijk al bekend dat de Sportwagon geen stationwagon is. Toch valt de ruimte niet tegen. Met het rolluik open kun je wat hoger stapelen, en je hebt het voordeel boven de Berlina dat de bank (in ongelijke delen) neergeklapt kan worden. Zo kan zelfs de box van de kleine achterin om naar de schilder te brengen.
Update: januari 2008
Anderhalf jaar verder en daar zat een kampeervakantie naar Corsica in. De baby, toen 9 maanden was mee, dus een ware volksverhuizing. Toch viel de ruimte van de Sportwagon niet tegen. Alles kon zonder dakkoffer of aanhangwagen mee en terug hadden we zelfs een paar doosjes wijn extra. Het probleem van het slechte lichtbeeld dat de standaard koplampen van de 156 hebben is enigszins opgelost door een aftermarket Xenon-kit.
PROBLEMEN
Bij het vervangen van de waterpomp is deze niet goed aangesloten, waardoor er koelvloeistof wegloopt. Dit wordt onder garantie hersteld.
Rond de 140.000 km geeft de boordcomputer regelmatig Storing motormanagement. Na een bezoek aan de LPG-specialist blijkt één LPG-injector lek, een andere zit niet goed vast. Dat geeft na een tijdje rijden het probleem dat, wanneer je bij warme motor het gas loslaat, bijvoorbeeld op de afrit van de snelweg, de injector kan bevriezen dor het lekkende gas. Daardoor zit de injector dan eventjes verstopt en rijd je op drie cilinders. Voor een kleine € 600,- is dit verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren