Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.9 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na mijn Volvo na 20.000km al weggedaan te hebben vanwege gebrek aan vermogen heb ik de gok gewaagd en deze 156 JTD gekocht. Mijn stiefvader rijdt al tijden Italiaans en heeft me min of meer overgehaald. Tot op heden nooit spijt gehad!
De JTD is een van de fijnste diesels waarmee ik heb gereden. Een prima middenweg tussen een TDi (lawaaiig maar snel) en een HDi (stil maar tam). Vanaf 1700 toeren trekt ie als een idioot, om slechts vanaf 4000rpm de pijp aan maarten te geven. Ik heb echter het vermoeden dat de vorige eigenaar de auto heeft laten chippen, want een standaard JTD houdt het al eerder voor gezien. Dat zou meteen het wat hoge verbruik van ~1:15 verklaren. Hij klinkt als je buiten staat wel een beetje rauw, maar eenmaal binnen en onderweg is hij fijn stil.
Ik rijd veel snelwegkilometers, en daar ontpopt de sportieve 156 zich als een zeer comfortabele auto waarmee je snel en in alle stilte lange afstanden kan afleggen. Continu 160/170 is totaal geen probleem. Het geheel voelt dan nog zeer vertrouwenswekkend aan en hij is dan nog altijd fijn stil. Zelfs op topsnelheid (~207 op de teller) kun je nog gewoon converseren en heb je niet eens het idee dat je met 2 handen aan je stuur moet zitten.
Ga je van de snelweg af dan is het weggedrag nog altijd zeer ok. Ik heb de standaard stalen velgen er nog onder zitten, met inmiddels Michelin Pilot Primacy’s in de maat 195/60/15. Dit is een absolute aanrader ten opzichte van de Conti Premiumcontacts die ik er eerder onder had! Echt onwijs hoeken kun je niet, daar is het onderstel te week voor. Lange bochten kunnen echter met ongelovelijk hoge snelheid genomen worden, zonder ook maar één moment het idee te hebben dat je de controle verliest.
Het interieur is prachtig en ondanks het mooie design nog altijd ergnomisch verantwoord. De stoelen zitten prima, al moet ik wel zeggen dat ze vrij snel ’uitlubberen’. De passagiersstoel zit aanmerkelijk beter dan de bestuurdersstoel, maarja. Het is geen nieuwe.
Ook op het gebied van betrouwbaarheid en techniek valt de slecht aangeschreven Alfa me heel erg mee! Weinig tot geen grote problemen, wat misschien wel te danken is aan de betrouwbare dieselmotor. Zie hieronder voor de details:
PROBLEMEN
- Spanner multiriem eet de riem op. Na 2x een nieuwe spanner en riem gemonteerd te hebben is dit opgelost.
- Vliegwielproblemen. Vermoedelijk door (slechte) tuning. Dit veroorzaakt een trilling door de hele auto bij vollast vanaf 1800rpm in 3e, 4e en 5e versnelling. De verkoper heeft hier in de BOVAG garantietermijn van 6 maanden herhaaldelijk naar gekeken, maar is niet in staat gebleken dit op te lossen. Volgens hem lag dit niet aan het vliegwiel. Nouja, mee leren leven dan maar.
- Luchtmassameter versleten. Deze heb ik bij 175.000km vervangen, waarna de auto weer als nieuw reed. Tip: koop er een van Fiat, is goedkoper!
- Zingend geluid van een looprolletje van de distributieriem, hele distributiegroep uit voorzorg vervangen op 185.000km. Gelijktijdig de krukaspoelie vervangen vanwege rammelende geluiden
- Trillingen in de achterwielophanging, mogelijk een kromme velg. Moet ik nog even naar (laten) kijken.
- Ik hoor wat gebonk uit de wielophanging RV komen. Misschien een versleten silentblock of fuseekogel.
- Bij 189.000 ging de kolomschakelaar stuk waardoor mn gehele binnenverlichting uit viel, alsmede mn achterlichten. Niet fijn in het donker op de snelweg!
- Paar lampjes vervangen
Valt mij alles mee :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren