Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)

Signalement

Uitvoering156 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst374.457 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

INTRODUCTIE

December 2005, kmstand 215.000

In januari 2005 voor 3500 euro een Alfa Romeo 156 1.9 JTD uit 1998 gekocht van een collega. Mijn vorige auto’s waren brikken van rond de 500 euro, dus dan is het moeilijk negatief te zijn over een 156: wat een heerlijke wagen. De auto is altijd keurig (garage-)onderhouden geweest, en ik ben de 3e eigenaar. Ik rij er nu bijna een jaar in. Nog nooit een rammel in het dashboard gehoord, de auto komt mij sowieso degelijk over en heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Redelijk zuinig. Nauwelijks olieverbruik. Goede wegligging, vlot genoeg, stuurt fijn. Je merkt dat de auto vooral op de snelweg in z’n element is, ik stap bijna uitgerust uit na een rit van een paar uur. Dan maar geen bekerhouder!

ONDERHOUD, PROBLEMEN EN KOSTEN

Grote beurt een paar weken na aanschaf. Hierbij zijn de draagarmen vóór vervangen, die veroorzaakten gekraak bij drempels. Ook bleek de luchtmassameter defect, de auto rijdt nu een stuk pittiger. Bekende 156 klachten. De radiateur is vervangen alsmede de standaard dingen als filters, remblokken en -schijven. Beurt uitgevoerd bij Alfadealer Van Asselt in Hilversum, goede service maar wel 1900 euro lichter!
De stadlichten blijken een zwak punt: al diverse keren vervangen. Moeilijk te bereiken ook, die lampen.

mei 2007

Gebruikelijk onderhoud. En weer die draagarmen en stadslichten.
Wel een probleem: de auto startte soms niet. Vooral, gek genoeg, bij een warme motor. Auto naar garage gebracht alwaar de fasesensor werd vervangen.Daarbij moet de distributieriem kennelijk worden verwijderd en herplaatst, totaal 217,-)
Bij het ophalen wil ik wegrijden: ding start weer niet. Ditmaal werd de auto uitgelezen en het relais vervangen.(182,-).
Na een week helaas weer hetzelfde startprobleem. Auto nog een keer terug. Bleek het uiteindelijk de DBP-sensor te zijn, wat dat ook mag wezen.(80 euro) Jammer dat de alfa-specialist niet op de hoogte was van dit vaker voorkomend euvel (blijkt als je gaat internetten). En heb ik die 217 en 182 euro niet voor niks op tafel gelegd?

okt 2007, km stand 300.000

Achterwielen maken wat meer lawaai dan zou moeten, schakelen voelt niet meer helemaal top en koppelen gaat steeds zwaarder. Wat roest aan het dak, bij de aansluiting naar de voorruit. Die is 2 jaar terug vervangen. En natuurlijk de buitenspiegel-houders, die lijken weg te rotten. Rij permanent met het lampje brandend dat er een lamp stuk is. Dat klopt: het is het stadslicht! Daar doe ik maar niks meer aan. Toch heb ik niets te klagen gezien km stand vind ik.

augustus 2008

Vakantie. Net de grens over: motor wordt te heet. Naar lokale Alfadealer: radiateur defect. Voor de 3e keer sinds de aanschaf. Tevens ventilator stuk. Kosten: 900 euro. Dacht het niet. In nederland een radiateur gekocht via http://www.koebergenautos.nl/ voor 145,- incl. btw. Da's andere koek dan de prijs van Sam van Lingen; 225 euro. Daarnaast een ventilator gekocht via http://www.tuynder.nl/, kostte me 210,- ipv 400 euro bij Van Lingen! Lokale garage heeft het spul voor 200 euro ingebouwd. Op naar de 4 ton!

mei 2009, kmstand 245.000
Sinds ik de lampen overdag niet meer aan doe, en de verlichting pas aan doe na het starten en uit doe na de sleutel omgedraaid te hebben nooit meer lampen hoeven te vervangen. Dan maar minder veilig in het verkeer.
Leiding van de stuurbekrachtiging in de loop der jaren door veelvuldig tegen drempels aan schuren moeten laten vervangen. Hangt daar ook vrij kwetsbaar aan de voorkant onder de bumper. Leiding kostte 45 euro bij Tuynder, monteren ook zoiets door vage garage om de hoek.

Het verbaast me hoe goed deze auto het blijft doen ondanks mijn strikt noodzakelijke onderhoud. (banden, olie eh dat is het wel de laatste 2 jaar)
Zou graag iets willen doen aan het schurende geluid dat je hoort als je naar rechts gaat, het gekraak bij drempels en de koppeling.

Eind evaluatie

  • 374.457 km

Het doek is gevallen, de auto is naar de sloop. Na ruim 5 jaar is het achterstallig onderhoud te groot geworden. Als hommage een foto van de staat bij het afscheid op 17 juli 2010. Ciao bella!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.