Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De 156 heb ik vanaf de introductie een prachtige auto gevonden. Ik was al een beetje Alfa Romeo liefhebber en nu, twee jaar na aanschaf, stap ik "s ochtends nog steeds met plezier in voor mijn dagelijkse rit naar het werk, ruim 100 kilometer enkele reisafstand. Met name besturing en wegligging blijven een genot, al mis ik een beetje de typische uitlaatronk van mijn eerdere -boxer- Alfa"s. Op elk klaverbad blijk ik bijna ongemerkt veel hogere bochtsnelheden aan te kunnen dan mijn mede-weggebruikers: hij plakt aan het asfalt als de speekwoordelijke pindakaas aan je verhemelte.
De motor is typisch Alfa: je moet hem een beetje op toeren houden voor maximale prestaties maar dat doet "ie dan ook heel gretig. Je hebt dan nooit het gevoel vermogen tekort te komen, integendeel, je behoort immer tot het snellere deel der automobiele natie, ook op LPG. Dat blijkt "ie trouwens uitstekend te kunnen verteren: geen enkele misslag over de afgelopen 120.000 km en geen merkbaar verschil met de loop op benzine, chapeau.
Natuurlijk zijn er ook wat kleine ergernissen geweest, het blijft een Alfa: knispergeluiden uit het dashboard, een aanlopend remblok achter en een incidenteel overactieve verwarming, waardoor ik enige tijd tropische binnenomstandigheden moest doorstaan bij buitentemperaturen om het vriespunt. Gelukkig waren deze problemen doorgaans bekend bij mijn -Zaanse- dealer en snel opgelost.
Ik nader inmiddels het eind van het leasecontract en ben wezen shoppen bij de concurrenten: BMW 3-serie en Audi A4. Niets mis mee (al zitten ze ze niet zo lekker voor iemand van mijn -bescheiden- postuur) en wellicht meer statusverschaffend maar mijn volgende auto wordt toch weer een 1.8 TS op gas. Het prijsverschil wordt benut voor lekkers als Xenon-verlichting, leren bekleding en lichtmetaal. Toch jammer dat de nieuwe tweeliter JTS niet op gas kan. Dat stukje extra vermogen had ik graag meegenomen, ook al had het waarschijnlijk (nog) meer bijdragen aan de staatskas opgeleverd.

PROBLEMEN

Bij aflevering werkte de verwarming niet door een weigerende servo die het klepje van de warme lucht moest openzetten.
Lampje van de parkeerverlichting zodanig scheef gemonteerd dat hij de reflector van een koplamp deed smelten, resulterend in de montage van een nieuwe koplamp-unit (onder garantie).
Aanlopend remblok.
Op hol slaande verwarming, leidend tot vervanging van de climate control computer waarbij uiteindelijk andermaal een weigerachtige servo de boosdoener bleek te zijn (verholpen onder garantie).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.