Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 203.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
ERVARINGEN
- 224.000 km
Vooropgesteld dat ik uiterst kritisch stond t.o.v alfa als merk om aan te schaffen is dit denk ik redelijk eerlijke review.
Waarom dan toch een alfa aangeschaft?.
Auto was goedkoop in aanschaf (ok 1/2 marktwaarde=vriendenprijs v/e vriend)en lpg G3.
1e eigenaar en komplete historie was bekend.
Toen de auto nieuw was heb ik me verbaasd hoe stil en solide de wagen was.
Daarom in 2007 het gokje gewaagd om de auto na 7 jaar over te nemen.
Wat zijn mijn ervaringen tot nu:
In begin kleine tegenslag: auto had een 1/2 jaar stil gestaan, koppelingspedaal zuigeretje was daardoor beschadigd geraakt naar enkele weken zelf vervangen
(ca 30 euro). Vervolgens knapte de multiriem (nee niet de distributieriem)naar enkele weken. Beetje nalatigheid van garage: vervangen wel de riem maar niet de kunststof rollen, deze zijn naar 200000 km toch echt op helemaal ruw en hol.
Kon wel naar huis rijden en weer zelf voor 80 euro nieuwe riem en rollen gemonteerd.
Is het nu een rampenbak zoals nogal eens wordt beweerd?.
Vind van niet want auto heeft veel pluspunten:
Veel mooier interieur als gangbaar.
Vind uiterlijk naar 10 jaar nog niet achterhaald (en dat gaat razendsnel met auto\'s).
Standaard goede luidsprekers JBL.
Motor is krachtig: pas nog 215 km/h gereden (op gas) in duitsland.
Lekker scheuren door de bocht door laag zwaartepunt en korte stuuruitslag
(is even wat anders dan zo\'n ruimtewagen/suf)
Door stroomlijn redelijk laag verbruik 1:9 op gas (wel 140 op snelweg)
en weinig windgeruis.
Auto voelt veiligen stevig aan: dik plaatwek hele sterke remmen prima gordelspanners en abs.
Schakelt goed, motorruimte ziet er ook na 200000 nog prima uit doordat er een bodemplaat onder de motor zit en alle pekel tegen gehouden heeft.
Ok dan nu wat minpunten:
Brandende dashboard lampjes: airbag en benzine (af en toe aan en weer weg).
Olie regelmatig bijvullen schijnt erbij te horen verbruik 1L per 5000km.
Vind de veerweg wat kort en stug.
Stoelen zouden beter kunnen zitten.
Ruitenwisser mechanisme wat bibberig.
Grote beurt was 580 euro maar was dan ook een 200000 beurt.
Dus incl nieuwe waterpomp(=preventief)en nokkenasversteller (typisch alfa kwaaltje dieselend geluid bij koude start dan dit item vervangen).
Moet zeggen motor loopt daarnaar weer heel mooi stil rond.
Advies: laat vooral distributieriem vervangen door garage die merk goed kent,
is veel lastiger als gangbaar want gebeurt met meetklok.
Had in begin wat last van vastzittende remmen (piepen tijdens langvaam rijden)
door lange stil staan. Nieuwe remolie loste probleem op.
Conclusie:
Zou ik deze auto weer kopen?.
Nee vind veer/zitcomfort minder(staat bij mij op nr 1 van belang) en mis ruimte (vorige auto was station).
Maar besef dat dit persoonlijk is en kocht de auto op budget en niet op emotie.
Voor de jongeren die negatieve adviezen krijgen tot aankoop
trek je daar niks van aan er zijn massa\'s slechtere auto\'s!.
En voorlopig rijden we gewoon door.
PROBLEMEN
- 224.000 km
zie bovenstaande
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.