Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UITERLIJK
Ik ben tot aanschaf van deze auto overgegaan vanwege het uiterlijk en de relatief lage aanschafprijs van een gebruikt model. De auto’s schrijven snel af de eerste 5 jaar, waardoor het juist weer interessant wordt een model van ongeveer 5 jaar oud te kopen. Voor een vergelijkbare gebruikte auto (prestaties en comfort) van een ander merk leg je ongeveer 3 á 4 duizend euro meer neer. Daarbij bevalt mij de coupé-achtige lijn van de auto; denk hierbij aan de subtiel weggewerkte handgrepen voor de beide achterportieren.
MOTOR
Omdat ik gewend was aan een zwakkere motor (75 Pk) bevalt deze mij erg goed. De prestaties zijn goed; bij de 3500 rpm (max. koppel 179 Nm) voel je een duidelijke duw in de rug. Verder trekt hij met gemak door tot de 7000 rpm, waarbij bij ong 6300 rpm de 106 Kw/144 Pk loskomen. Het boekje geeft 9,3 seconden op voor de 0-100 Km/h sprint. Dit haalt de auto met glans, ik heb de sprint op 8,8 seconden geklokt. Het motorgeluid is geweldig, een diepe grom vanaf de 2000 rpm. De motor loopt gelijkmatig, en ’vraagt’ erom om hogere toeren te draaien. Dit is niet voordelig voor het benzineverbruik. Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 1 op 11,3, en ik rij stevig door; het valt dus nog wel mee. Op lange afstanden is het ook een fijne motor. Bij een cruise-snelheid van 120 Km/h in de 5e versnelling draait de motor ongeveer op 3500 rpm en bij 140 Km/h op precies 4000 rpm.
RIJEIGENSCHAPPEN
Het weggedrag is in 1 woord super. Mijn 156 is voorzien van sportpakket 1, wat onder andere inhoudt dat hij 25 mm verlaagd is. De auto staat op 205/55/R16 wielen, met Michelin Premacy banden. Met deze combinatie is het bochtgedrag fenomenaal; je moet je best doen om de banden te laten piepen. Als je echt hard door de bocht gaat krijg je last van onderstuur; de auto glijd dan weg over de voorwielen. De achterkant ligt zo vast als een huis; ik heb de achterkant nooit voelen schuiven, zelfs de banden nooit gehoord. Ik heb de auto flink uitgeprobeerd op Zuid- Franse bergweggetjes, maar zolang er geen Porsche of iets dergelijks voor je zit moet je voor iedereen remmen. Het stuur geeft perfect weer waar de voorwielen mee bezig zijn. Hij stuurt heel direct, maar heeft een draaicirkel van een vliegdekschip, wat niet handig is voor in de stad, of voor inparkeren. Over de remmen ook niets dan goeds. De vier remschijven geholpen door ABS zetten de auto zeer vlot stil.
INTERIEUR
Ook over het interieur ben ik erg tevreden. Zoals ik al zei heb ik sportpakket 1. Dit houdt voor het interieur in dat er sportstoelen in zitten die een goede zijdelingse steun geven, maar toch comfortabel blijven. De middenconsole is in carbon uitgevoerd, wat samen met het lederen stuurwiel en pookknop voor een sportieve uitstraling zorgt. De 3 klokjes in de middenconsole maken het helemaal af. Over de materialen gebruikt voor het dashboard heb ik niets te klagen. Het voelt niet ’plasticachtig’ aan.
GEBRUIK
De auto leent zich redelijk goed voor dagelijks gebruik. Ik gebruik hem iedere dag voor woon-werk verkeer, en zit er meestal alleen in. Maar ook voor het gebruik met meerdere personen is het een fijne auto. Achterin hebben 2 personen een prima zitplek, met ook veel zijdelingse steun door de speciaal vormgegeven achterbank. Sportpakket 1 houdt hier ook weer in dat er een skiluik aanwezig is. Hiervoor is er een opening in de achterbank die uitgeklapt voor armleuningen zorgt. De kofferruimte is niet al te groot, maar dat neem ik maar voor lief.
PROBLEMEN
1. Dieselend geluid bij starten, duurt ongeveer 2 seconden. Verschillende verhalen gehoord en gelezen over de oorzaak hiervan. Het zou de nokkenasversteller kunnen zijn, of de hydraulische klepstoters. Deze stoters verliezen druk als de motor uitstaat, en bij starten moet de druk weer opgebouwd worden. Doordat dit ongeveer 2 seconden duurt, maakt de motor het dieselende geluid. Het is in ieder geval niet schadelijk voor de motor, en ik laat het dus ook niet repareren.(Deze reparatie kost ongeveer 400 euro)
2. Koplampen- dimlicht. Hiervan was er 1 kapot, meteen beiden vervangen door Philips Bluevision lampen(4000 Kelvin, aanrader!)
3. Beschermplaat onder motor raakt snel de grond. Onder de motor hangt een plaat die de motorruimte schoonhoudt. Deze plaat hangt echter nogal laag, zodat je makkelijk drempels raakt hiermee. De plaat is van plastic en geeft dus mee. Het is wel irritant als je de grond raakt midden in de stad, je krijgt allemaal smalende blikken naar je toegeworpen; ’haha, daar gaat z’n mooie bumpertje’. Het valt dus allemaal wel mee, maar je moet er even erg in hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.