Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • 156

Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)

autoreview

5
Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)
Anoniem
  • Gebruikersreview
1 november 2012 om 12:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf97.400 km
KM-stand laatst98.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vlot, strak, comfortabel

  • 1 november 2012

Wegens gezinsuitbreiding moest ik op zoek naar iets anders. Hiervoor had ik een VW Golf cabrio, maar die is natuurlijk niet zo handig met kinderwagens enzo.

Aangezien ik niet zo veel te besteden heb (crisis) was ik op zoek naar een wagen die niet te duur was.
Een Alfa Romeo 156 heb ik altijd een erg mooie wagen gevonden maar nooit aangedurfd vanwege de reputatie an het merk.

Al zoekende kwam ik erachter dat je een Alfa voor een kleine prijs kunt kopen. verder zoekend kwam ik erachter dat de 156 een goede auto is, mits goed onderhouden.

Eigenlijk was ik op zoek naar een station in de bouwjaren 2003-2004.
Er was veel aanbod, maar eentje viel me erg op, ook al betrof dat een sedan.
13 jaar oud maar met een kilometerstand (NAP) van minder dan een ton en bewezen goed onderhouden dmv facturen. De eigenaar was duidelijk een liefhebber. Hij had de waqen gekocht van de 1e eigenaar met ca 30,000 km op de teller. Na 9 jaar heeft hij er dus zo´n 60,000 meer opgezet.
Ondanks dat zag de wagen er keurig uit. Geen beschadigingen of viezigheid aan de bekleding, ondanks kleine kinderen, en geen rare beschadiging aan de buitenkant. de wagen was nog volop in de running, de kinderzitjes zaten er dan ook nog in.

De eigenaar liet me een proefritje maken in de stad, maar ook op de snelweg. Bij het starten gaf hij me direct aan om niet direct te gaan 'gassen' maar eerst de motor op temperatuur te laten komen.
Wát een fantastisch sturende kar! ...Al moest ik wel erg wennen aan de directheid van zowel het stuur, de remmen en de koppeling. (Ik heb vrijwel alleen Duitsers gereden in mn leven)

Nu dus een km stand van 97,400.
Bij 94,000 is er een grote beurt gedaan incl. distributie met waterpomp.
De banden waren allen zo´n 90%
De wagen heeft in de jaren ervoor keurig op tijd zijn oliewissels en andere beurten gehad.
De eigenaar wees me wel op het feit dat de bougies binnenkort vervangen moeten worden en dat dat een duurdere zaak is dan bij andere merken. de bougies zouden zo´n 15,- per stuk kosten. Het betreft een Twin Spark, dus niet 4, maar 8 bougies.
Verder zaten de remblokken aan de voorkant eraan te komen.

Het was me wel duidelijk dat de eigenaar écht een liefhebber was en dat ik me, volgens mij, geen buil kon vallen. Zeker niet gezien de prijs, voor € 1675.- mocht ik 'm meenemen.

Kortom± Ondanks dat de wagen iets ouder was dan ik in gedachten had heb ik deze aangeschaft. Gewoon omdat alles tot in de puntjes was bijgehouden.

Ik rij niet zoveel km´s per jaar, zo´n 7000. Dit omdat ik de wagen bijvoorbeeld niet gebruik voor woon/werk.

Heb er nu zo´n 1000 kilometer opzitten en ben erg tevreden over het rijgedrag.
Er zitten vooral in de rubbers voor wel meer kraakjes in dan bij een Duister, maar na enige kilometers verdwijnt dat weer grotendeels. kwestie van de rubbers regelmatig invetten, aldus de oude eigenaar.
Nu ik iets bekender met de wagen begin te worden begrijp ik dat het ook in de draagarmen kan zitten.
Zolang het nog steeds minder wordt na een tijdje sturen hou ik het er maar bij. De volgende keuring zal wel uitwijzen of ze vervangen moeten worden, wat niet eens heel erg duur schijnt te zijn.
Aan de andere kant vind ik bepaalde zaken juist weer heel degelijk aandoen. Bijvoorbeeld als je de deuren dichtdoet. Die klinken toch erg degelijk. Ook de richtingaanwijzers en andere bedienknoppen voelen erg degelijk aan, degelijker dan in mn 'Duits degeleijke Golf'.

Ben ook al op zoek geweest naar specoalisten in mijn buurt, voor het geval dat.
mijn eigen garage is best OK,en zal de gewone zaken ook mogen blijven uitvoeren.
Maar een Alfa heeft zo zijn eigen nukken die je maar beter bij een specialist kunt laten verhelpen.
Er zit er eentje op loopafstand van mijn werk, dus dat is mooi geregeld.

Tot op heden ben ik er tevreden mee.
Ik heb veel mercedes klassiekers gereden en enkele forumleden van een internetforum, waar ik zelfs admin was, hebben me het niet in dank afgenomen, mijn ommezwaai.
Maar ja, ze zeggen wel eens 'een échte autoliefhebber moet eens een Alfa in bezit gehad hebben'... Dat is dus nu het geval voor mij.
Wellicht blijft dat zo.


*Heb betrouwbaarheid en gebruikskosten bewust gemiddeld ingegeven. Dit omdat ik dat niet weet maar wel een keuze moet maken.

Bijgeluid bij sturen

  • 98.500 km
  • 2 december 2012

De teller staat op 98500 nu.
Ik hoor een geluid als ik naar links stuur, denk een wiellager. Daarnaast is de wagen toe aan een nieuw setje bougies aangezien de 100.000 km nadert. Verder bleef de temperatuur hangen op 70 graden, dus een nieuwe thermosstaat is ook nodig.
Ik heb een goede in QVerde webshop gevonden die behoorlijke prijzen hanteert.
De bougies (Twinspark, dus 8 stuks) kwamen bij de meste autoshops tot boven de € 200.-.
Bij QVerde hadden ze ook 60.000km bougies welke een stuik voordeliger waren(€70.-) en nog origineel ook. Aangezien ik geen kilometervreter ben doe ik met een setje 60000 bougies ook vele jaren.

De vorige eigenaar had me er al op gewezen dat de voorremmblokken aan vervanging toe waren, dus ook hiervan een setje besteld.
Ik hoorde wat gerommel in een wiel en dacht dat het om een lager ging. Dus per mail gevraagd welke ik moest hebben, dat was me niet duidelijk. Vlot werd ik geantoord met het advies om eerst naar de garage te gaan om te checken of het wel om de lagers ging
Bij de garage bleek dat er niets mis was met de lagers op alle 4 de wielen. Wél zat er een gecupte achterband op.
Vreemd, ik dacht zeker te weten dat ik de banden had gecontroleerd op merk en profiel bij de aankoop. Ik wil altijd voorkomen dat er verschillende banden op 1 as zitten. kennelijk had ik het profiel wel beoordeeld, maar in ieder geval vergeten te checken naar het merk op de achteras.

Mijn eigen garage heeft de banden vernieuwd en de onderdelen vervangen welke ik in de webshop had gekocht.
Alle draagarmen zijn in goede conditie, dus daarover hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken.
Na het monteren van de thermostaat reageerde de temperatuurmeter erg vreemd, deze schoot gelijk door naar 130 graden om vervolgens iets te zakken tot 110 nadat de motor even had gelopen. Een sensor bleek dit te veroorzaken. deze was gelukkig niet erg duur en 2 dagen later was dat euvel in 5 minuten gepiept.

De kosten zijn toch wel behoorlijk, zo alles bij elkaar: Onderdelen € 192.- en de garagerekening, inclusief banden € 285.-
Aan de andere kant lijkt het erop dat ik de komende tijd alleen kosten heb aan de APK die i april moet plaatsvinden.
We wachten af....

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo 156? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 156
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 156 1.6-16V T.Spark Airco, NAP

    Alfa Romeo 156 1.6-16V T.Spark Airco, NAP

    • 2001
    • 108.820 km

    € 2.744

    Alfa Romeo 156 1.8-16V T.Spark / AIRCO / ELEK RAMEN+SPIEGELS / C.VERGR.AFSTANDBEDIEND / / LM VLG

    Alfa Romeo 156 1.8-16V T.Spark / AIRCO / ELEK RAMEN+SPIEGELS / C.VERGR.AFSTANDBEDIEND / / LM VLG

    • 2000
    • 182.608 km

    € 1.450

    Alfa Romeo 156 1.8-16V T.S LUSSO

    Alfa Romeo 156 1.8-16V T.S LUSSO

    • 2001
    • 246.903 km

    € 1.695

Meer Alfa Romeo 156 occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 156 specificaties
  • Alfa Romeo 156 occasions
  • Alfa Romeo 156 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 156 tests
  • Alfa Romeo 156 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 156 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
 

Alfa Romeo 156 reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

    11
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    6
    • 1 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)

    2
    • 1 september 2018
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    2
    • 27 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)

    2
    • 9 maart 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)

    4
    • 29 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1999)

    Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1999)

    • 25 april 2014
meer reviews
Klokje rond Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark (2000)

Klokje rond Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark (2000)

Vanaf het moment dat Martijn de Goede de Alfa Romeo 156 voor het eerst in AutoWeek zag staan...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

    11
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (2002)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V...

    10
    • 26 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    6
    • 1 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2003)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive...

    6
    • 26 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive...

    2
    • 12 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V...

    8
    • 13 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 (2003)

    Alfa Romeo 156 (2003)

    28
    • 31 mei 2019
Merk
Merk
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Alfasud 1.5 (1982)

    Alfa Romeo Alfasud 1.5 (1982)

    7
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden